• Lajkie

Är det ok att servera alkohol vid dopfesten?

Jag håller på att planera dop redan nu trots att jag bara är i v.32+5 =) Men jag vill ha allt klart så allt klaffar den dagen det gäller. Vara ute igodtid!

Nu tillsaken - jag skulle vilja göra en liten grillfest av dopfesten, eller både grillat och kallskuret och gärna servera alkohol, såsom öl och/eller vin.

Är det ok? Eller är det helt förkastligt?
    Såklart skulle de ändå vara en städad tillställning, ingen fyllefest för det kommer ju ändå närvara massor av barn.

Hjälp =)

♥ Sandra nov -06 ♥ Nelly okt -08 ♥ Lillebror bf april -10 ♥
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det ok att servera alkohol vid dopfesten?
  • Levana
    Jennie med ie skrev 2010-02-17 23:24:07 följande:
    Jag är kanske dum som förutsatte att det var de vuxna som drack...
    Huvet på spiken! {#lang_emotions_cool}
    Pinsamma händelser och roliga historier med naturliga ingredienser! www.SyltiTratten.blogspot.com
  • Tom Araya
    Jag kan inte se några bra skäl till varför man inte ska kunna servera alkoholhaltiga drycker till vuxna på ett dop. I min värld är det fullkomligt normalt vid sammankomster när man firar något och det gör man väl vid dop. Så har skett på alla dop och andra liknande sammankomster som jag varit på och bara inom närmsta släkten är det minst fem dop hittills.

Alkohol liksom fett har unika egenskaper vad det gäller att lösa smakämnen, det är därför naturligt att en dryck som vi vuxna anser extra njutfull innehåller någon grad av alkohol sen vet ju alla att varken alkohol eller fett är nyttigt i för stora mängder.

Tänk på att alkoholhaltig dryck serveras i kyrkan, till och med till minderåriga i form av nattvard, att tänka på för er som tar upp symbolik och liknelser som något slags moraliskt argument i sammanhanget.

Vad det gäller just dop kan jag i så fall i större mån förundras och ifrågasätta föräldrars religiösa tro och om de verkligen tänkt igenom vad ett kyrkligt dop verkligen innebär.
    Själv ifrågasätter jag allt förmyndigande från vuxna vad det gäller tro, det är inte den religiösa frihet i en demokrati som jag tror på. Men ok, ett dop är väl inte så farligt kanske, mer symboliskt, ger inga bestående men och den döpta kan välja att avsäga sig sitt medlemskap i kyrkan när denne uppnått myndighetsålder. 
  • Hugful80

Ja det är helt ok. Det är ju ingen fyllefest så jag förstår inte vad ett glas öl eller vin till grillbiffen skulle göra för skada.

• längtar och väntar
    Ett glas vin eller en öl till maten tycker jag inte spelar någon roll alls! Det beror på vad man ska bjuda på för mat också. Vi ska ha mackor och kakor på vårt dop och då passar det inte med vin/öl.
  • Lajkie
    Jennie med ie skrev 2010-02-17 23:24:07 följande:
    Jag är kanske dum som förutsatte att det var de vuxna som drack...
    ja jag ska ju självklart även ge bebisen som döps en flaska med vin =) Kan ju vara gott för han att varva amningen mednågot=)
  • tfo

jag personligen skulle inte välja att ha det, men jag skulle inte tycka det var fel om någon annan valde att ha det.

• k girl
    Lajkie skrev 2010-02-18 08:15:08 följande:
    ja jag ska ju självklart även ge bebisen som döps en flaska med vin =) Kan ju vara gott för han att varva amningen mednågot=)
    Fast det är faktiskt ingen dum idé - ett fint lagringsvin att öppna på tjugoårsdagen.
  • Ejnie

Anldeningen till att det ofta är dopkaffe är väl mest att själva dopet sker kring lunchtid i de flesta kyrkor. Jag tycker det låter trevligt med grillkalas, och som flera skriver, det är ju knappast meningen att det ska vara ett sjöslag utan något glas till maten eller så.

och så måste jag hitta på något kvickt att skriva här också...
  • Lajkie
    k girl skrev 2010-02-18 08:29:55 följande:
    Fast det är faktiskt ingen dum idé - ett fint lagringsvin att öppna på tjugoårsdagen.
    Ja det är sant :)
  • Lajkie
    Ejnie skrev 2010-02-18 08:39:35 följande:
    Anldeningen till att det ofta är dopkaffe är väl mest att själva dopet sker kring lunchtid i de flesta kyrkor. Jag tycker det låter trevligt med grillkalas, och som flera skriver, det är ju knappast meningen att det ska vara ett sjöslag utan något glas till maten eller så.
    Jag hade tänkt mig ceremonin runt 15-tiden, så är man klar med kyrkan precis till middagsdags.
Svar på tråden Är det ok att servera alkohol vid dopfesten?