Jag kan inte se några bra skäl till varför man inte ska kunna servera alkoholhaltiga drycker till vuxna på ett dop. I min värld är det fullkomligt normalt vid sammankomster när man firar något och det gör man väl vid dop. Så har skett på alla dop och andra liknande sammankomster som jag varit på och bara inom närmsta släkten är det minst fem dop hittills.
Alkohol liksom fett har unika egenskaper vad det gäller att lösa smakämnen, det är därför naturligt att en dryck som vi vuxna anser extra njutfull innehåller någon grad av alkohol sen vet ju alla att varken alkohol eller fett är nyttigt i för stora mängder.
Tänk på att alkoholhaltig dryck serveras i kyrkan, till och med till minderåriga i form av nattvard, att tänka på för er som tar upp symbolik och liknelser som något slags moraliskt argument i sammanhanget.
Vad det gäller just dop kan jag i så fall i större mån förundras och ifrågasätta föräldrars religiösa tro och om de verkligen tänkt igenom vad ett kyrkligt dop verkligen innebär.
Själv ifrågasätter jag allt förmyndigande från vuxna vad det gäller tro, det är inte den religiösa frihet i en demokrati som jag tror på. Men ok, ett dop är väl inte så farligt kanske, mer symboliskt, ger inga bestående men och den döpta kan välja att avsäga sig sitt medlemskap i kyrkan när denne uppnått myndighetsålder.