• Lajkie

Är det ok att servera alkohol vid dopfesten?

Jag håller på att planera dop redan nu trots att jag bara är i v.32+5 =) Men jag vill ha allt klart så allt klaffar den dagen det gäller. Vara ute igodtid!

Nu tillsaken - jag skulle vilja göra en liten grillfest av dopfesten, eller både grillat och kallskuret och gärna servera alkohol, såsom öl och/eller vin.

Är det ok? Eller är det helt förkastligt?
    Såklart skulle de ändå vara en städad tillställning, ingen fyllefest för det kommer ju ändå närvara massor av barn.

Hjälp =)

♥ Sandra nov -06 ♥ Nelly okt -08 ♥ Lillebror bf april -10 ♥
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det ok att servera alkohol vid dopfesten?
  • Jagvetmest

Svarade nej. Av samma anledning som varför jag inte skulle servera alkohol till min släkt när min dotter fyller 3 år. Det är liksom en tillställning för barnets skull. Känns som om alkohol inte passar då. Tycker inte direkt att det är FEL att servera tex likör till kaffet, men njjjeeeej. Inte jag.

• nano

Nej

Det är inte "förkassligt" men skulle kännas knepigt för mig. Särskilt om man har andra barn i släkten/bland vännerna som kommer. Det är ju ändå barnets dag så vinet tycker jag man kan ta en annan gång. Men tänker inte ställa mig upp och hötta med näven om du gör det, inte ens om jag var bjuden - din tillsällning du bestämmer

• Ejnie
    Lajkie skrev 2010-02-18 09:13:23 följande:
    Jag hade tänkt mig ceremonin runt 15-tiden, så är man klar med kyrkan precis till middagsdags.
    Som sagt, jag tycker det låter trevligt. Kolla att kyrkan faktiskt har doptider vid tre, det är inte alla som har.
    och så måste jag hitta på något kvickt att skriva här också...
  • TurkosTass
    Tom Araya skrev 2010-02-18 06:59:10 följande:
     Tänk på att alkoholhaltig dryck serveras i kyrkan, till och med till minderåriga i form av nattvard, att tänka på för er som tar upp symbolik och liknelser som något slags moraliskt argument i sammanhanget.

De har faktiskt inte alkohol i kyrkvinet längre. De har slutat med det för att det var så många alkoholister som kom och tog nattvarden. Desperata efter en munfull..{#lang_emotions_tongue_out} 
  • petsod
    nano skrev 2010-02-18 09:58:17 följande:
    NejDet är inte "förkassligt" men skulle kännas knepigt för mig. Särskilt om man har andra barn i släkten/bland vännerna som kommer. Det är ju ändå barnets dag så vinet tycker jag man kan ta en annan gång. Men tänker inte ställa mig upp och hötta med näven om du gör det, inte ens om jag var bjuden - din tillsällning du bestämmer
    Kan du beskriva exakt vad det är du tror skadar barnen?? De ser vuxna som dricker något rött/vitt ur glas, vad kan hända egentligen??
    Om ni har middag för kompisar med barn, dricker ni inget då heller??
  • längtar och väntar
    TurkosTass skrev 2010-02-18 10:06:10 följande:
    På vissa ställen har de fortfarande alkohol, faktiskt!
  • JuliaåRonjasmammis
    k girl skrev 2010-02-18 08:29:55 följande:
    Fast det är faktiskt ingen dum idé - ett fint lagringsvin att öppna på tjugoårsdagen.
    Det har båda mina syskonbarn fått i dopresent, att öppnas när de tar studenten.
    Mina åsikter är alldeles gratis!
  • JuliaåRonjasmammis

Måste hålla med P E (inlägg 132) också.

Konstigt att icketroende föräldrar ser det som helt OK att döpa sitt barn i Svenska kyrkan, men tycker att det är totalt förkastligt att servera alkohol på mottagningen eftersom det är "för barnets skull" man har tillställningen.

Blir liksom lite dubbelmoral där.{#lang_emotions_undecided}

Mina åsikter är alldeles gratis!
  • Lilla Morran

Det där är ju helt upp till var och en. Själv skulle jag inte servera alkohol, då jag inte tycker att det passar när barn är närvarande - det finns alltid någon i sällskapet som inte kan låta bli att dricka ett glas eller två för mycket... och barn märker mer än man tror...

men som sagt, det är ju upp till var och en, jag skulle ju inte vända och gå hem bara för att det serverades alkohol... däremot skulle jag själv välja att avstå om jag hade mina barn med.

• Ullis 10
    Lilla Morran skrev 2010-02-18 10:18:02 följande:
    Det där är ju helt upp till var och en. Själv skulle jag inte servera alkohol, då jag inte tycker att det passar när barn är närvarande - det finns alltid någon i sällskapet som inte kan låta bli att dricka ett glas eller två för mycket... och barn märker mer än man tror...men som sagt, det är ju upp till var och en, jag skulle ju inte vända och gå hem bara för att det serverades alkohol... däremot skulle jag själv välja att avstå om jag hade mina barn med.
    Nja då har vi tur - vin serveras alltid när vi äter middag med vänner o släkt - ingen har någonsin spårat ur. Då måste du ju givetvis hålla koll på denna enda personen i din bekantskapskrets, skulle inte heller vilja utsätta mina barn för nån med alkoholproblem. Självklart uppfattar ett barn en sådan person.
Svar på tråden Är det ok att servera alkohol vid dopfesten?