• Lajkie

Är det ok att servera alkohol vid dopfesten?

Jag håller på att planera dop redan nu trots att jag bara är i v.32+5 =) Men jag vill ha allt klart så allt klaffar den dagen det gäller. Vara ute igodtid!

Nu tillsaken - jag skulle vilja göra en liten grillfest av dopfesten, eller både grillat och kallskuret och gärna servera alkohol, såsom öl och/eller vin.

Är det ok? Eller är det helt förkastligt?
    Såklart skulle de ändå vara en städad tillställning, ingen fyllefest för det kommer ju ändå närvara massor av barn.

Hjälp =)

♥ Sandra nov -06 ♥ Nelly okt -08 ♥ Lillebror bf april -10 ♥
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det ok att servera alkohol vid dopfesten?
  • HannaS83

Ja det e väll klart att det är ok? Sa länge h*n som döps haller sig nagorlunda nykter ;)

• FrökenSwe
    Ullis 10 skrev 2010-02-17 21:00:46 följande:
    Varför tragiskt? Handlar ju inte om berusning. Fattar verkligen inte.

Jag anser det är tragiskt att alkohol så ofta ska va med i bilden!
  • Bilancia

Ja det tycker jag!

Fast så bor jag ju tillsammans med en irländare också, och på Irland är det väl mer eller mindre oförskämt att inte servera alkohol så fort en sammankomst sker!
  • LyNxQ

Jag tycker att det är helt okej!

(men inte om det varit av typen "fyllefest" för det passar inte på dop!)

Hoppas att ni får det trevligt med fint väder!

• metin
    mamma2kids skrev 2010-02-17 12:58:55 följande:
    serverar du alkohol på barnkalaser oxå sen i framtiden?
    Vad spelar det för roll om hon skulle göra det?
    Varför måste alkohol alltid vara lika med fylla och dåliga erfarenheter?
    TS kanske har barnkalas där de vuxna får mingla och äta en god middag med ett glas vin medans barnen har roligt med varandra.
    Varför skulle det vara fel?
    Givetvis kan det vara svårt om man ska ha gäster som inte kan hålla sig till en lämplig nivå av alkohol men jag tror nog att de flesta kan dricka ett glas utan att bli fulla på ett barnkalas eller annan tillställning.
  • haji

Vi köpte en bag in box av varje till vår sons dop, och det var ingen som höjde på ögonbrynen för det! T.o.m prästen som var inbjuden tog ett glas rött :)
    Nu ska vi ha dop igen och vi ska ha vin då med.

( Vi har bägge dopen på en lördag, om det är annorlunda då? )

• Jillton

Jag tror att det uppskattas av många att man kan få ett glas vin/öl till maten. Har svårt att tro att någon får för sig att det ska vara en fyllefest pga det. De som skriver att det är tragsikt osv kanske har lite svårt att hantera alkohol på rätt sätt om de tycker att det är så farligt med ett glas vin.

• StoraD

hej TS, även vi ska servera vin till vårt dop. Vi har festen i kyrkans församlingslokal och jag frågade lite försiktigt om det här med vin och fick svaret "självklart, vi har vinglas till förfogande!" Så i kyrkans ögon är det iaf ok!

• resemamman

Självklart ok! Och väldigt trevligt med grillfest. Förstår inte varför det ska vara så otroligt kontroversiellt i Sverige att servera ett par glas vin till en bit mat. Oavsett tillfälle! Kan även tillägga (och kanske reta upp en och annan anti-alkohol rabiat FL-medlem ) att jag varit på flera barnkalas där föräldrarna erbjudits att stanna kvar och då blivit serverade vin och snittar. Supertrevligt och inget som har stört barnens kalas!

Svar på tråden Är det ok att servera alkohol vid dopfesten?