• Glittran

Carlanderskatöserna del 19

Carlanderskatöserna del 19 För oss som håller till på Carlanderska!

Här kan vi stötta varandra i motgångar och glädjas åt varandras medgångar.
    och prata om allt möjligt inga frågor är dumma frågor för oss här inne.

Nya kämpare är ALLTID välkomna!

Gamla trådar:

www.familjeliv.se/Forum-7-134/m48635816.html

www.familjeliv.se/Forum-7-134/m46453306.html

www.familjeliv.se/Forum-7-134/m44331969.html

www.familjeliv.se/Forum-11-261/m42035091.html

www.familjeliv.se/Forum-7-134/m38981292.html

www.familjeliv.se/Forum-7-134/m35838235.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-29 22:35
    Carlanderskatösernas listtråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-261/m52179200.html

• Svar på tråden Carlanderskatöserna del 19
  • Hemflyttad

Du kan ringa mvc direkt! Kan kännas lite konstigt att ringa så tidigt, och förra gången när jag fick missfall fick jag avboka - det var inte så kul. Men beroende på vilken mvc du vill gå på kan det vara rätt så lång väntetid.

Vår son föddes 2012 efter flera års längtan. BF 9/2 2014 ...
  • CarolineB

Usch jag är orolig för missfall, verkar vara så otroligt vanligt. Det känns som sagt lite tidigt att ringa nu men det kanske är lika bra, kan tänka mig att det är lång väntetid här i Göteborg.

• Hemflyttad

Jag kan rekommendera Barnmorskegruppen här i Göteborg, finns en jättebra barnmorska med lång erfarenhet av IVF-graviditeter där som heter Lisbeth. Man skickar in en anmälan på deras webbplats.

Ja, missfall är vanligt men det är betydligt mer sannolikt att allt kommer att gå bra!

• amorosa

Hemflyttad, Love is: jag pratade med FK om detta i somras, och då fattade jag det som att jag inte behövde skydda min SGI... Så därför har jag inte gjort det. Är riktigt sur på dem för det just nu! Jag jobbar 87,5% sen 1 sep. Med andra ord så handlar det bara om några få månader som jag inte skyddat min SGI, men det spelar ju ingen roll. Inget att göra åt det nu. Hoppas bara att jag har kvar min förra fp med detta barnet, och att det verkligen blir ett barn i augusti.

Caroline: förra grav ringde jag mvc efter vul på CA. Då tyckte mvc att jag var väldigt sen med att ringa och undrade varför... Ville så klart på vul först och kolla så allt var ok. Denna gången har jag redan ringt mvc, så får vi isf avboka om det går åt skogen. Så jag ska på ett första besök på torsdag, alltså en vecka innan vul. De vill ju att man kommer så tidigt som möjligt så de kan berätta om alla "regler" med vad man får/inte får äta, nikotin och alkohol osv. Första besöket är ett sk hälsosamtal bara.
    Missfall är vanligt, men det betyder inte att du måste drabbas av det! Kom ihåg att du väntar barn, inte missfall!!

♥Alice föddes 2012-02-08♥
  • Hemflyttad

Surt, amorosa. Googlade lite snabbt och hittade detta på www.alltforforaldrar.se/snack2/showthread.php%F6r%E4ldrapenning-andra-barnet

Hej,

Om du som är mamma blir gravid igen innan första barnet uppnått ett år och nio månader, behåller du och den andre föräldern samma föräldrapenning för det andra barnet. Det innebär att den storlek på föräldrapenningen som gällde för det första barnet kommer att gälla också för nästa barn i minst två år.

Om du arbetar 75% utan att fylla upp med föräldrapenning kan din sjukpenninggrundande inkomst komma att sänkas även fast föräldrapenningen är den samma för nästa barn. Om du själv till exempel blir sjuk så kommer vi titta på den inkomsten du har när du arbetar 75%.

Vi kommer titta på beräknat födelsedatum ut ifrån moderskapsintyget eller det faktiska födelsedatumet beroende på vad som är mest fördelaktigt för dig.

Hälsningar
    Jane, handläggare

• amorosa

Hemflyttad: tusen tack!! Där står det ju i klartext! Enligt CA's beräkningar är jag i v 6+0 idag, och då har jag bf 4 aug, dvs 4 dagar innan Alice är 2,5 år. Så då bör jag klara mig precis!!

• CarolineB

Så sant, BARN inte missfall :) Går in i v 6 (5+0) idag! 

Jag ringe MVC i Askim, min syster gick där och var super nöjd. Det ligger dessutom på vägen till jobbet så lite praktisk också, jag ska dit på torsdag nästa vecka.

Hoppas ni alla mår toppen!

• Love is everything

Skönt CarolineB!

Själv går jag in i v.5 idag, det skiljer ju nästan en vecka på oss alla! Men i förrgår och idag har jag vaknat med en tunn flytning i trosskyddet. Inte rött-rosa utan mer ljusbrunt, väldigt tunt.
    Nån annan som blir väldigt "trång" där nere pga vaggisarna? Jag tänker om det är så att man kanske går emot med pinnen och att man kan vara mer lättblödande som gravid + att jag ju tar blodförtunnande sprutor, att det är därför?! Vad tror ni? Känns ju verkligen inte positivt att se sånt när man väl fått plusset! Tyckte att testet inte blivit starkare idag jämfört med igår heller... Usch, vad negativ och nere jag känner mig...

• Hemflyttad

Love is - usch, förstår att du oroar dig. Finns inget man kan göra förutom att vänta och hoppas på det bästa. Tycker det låter helt logiskt att vaggisarna kan vara irriterande och att du har lättare att blöda än normalt! Hoppas testet blir starkare, men jag tror inte att de säger så mycket från en dag till en annan - man får nog vänta i några dagar eller en vecka för att vara helt säker på att se någon skillnad. Försök att inte oroa dig för mycket!

Angående Amorosas fråga om fp, ni som har ivf-barn sedan tidigare, går BF-datumet på moderskapsintyget alltid på fertilitetsklinikens beräkning, och inte på beräkningen från RUL? Kan ju vara skillnad på några dagar, kan jag tänka mig. Bara nyfiken!

Själv har jag nu börjat känna av diverse krämpor, ont i ryggen och revbenet på höger sida, bebisen trycker upp mot lungorna nu. Och mängder med sammandragningar, precis som förra gången. Två månader kvar... Annars tycker jag att det har gått mycket lättare än väntat, man är liksom redan trött med ett litet barn och har glömt hur det var när man bara kunde slappa efter jobbet hemma. Flört

Kram på er

• amorosa

Jag upptäckte färskt blod på trosskyddet för ett par timmar sen...    Inte jättemycket, men ändå. Dock inget på pappret när jag torkade mig. Men fy vilken ångest jag fick. Nu kan jag inte tänka på annat! Ska till mvc på hälsosamtal imorgon fm, så kommer ju att berätta det för henne. Vet ju att det är supervanligt med blödningar i början, och jag hade det själv med dottern i tre veckor. Men jobbigt ändå.

Love is: jag känner också att det är lite trängre där nere numera. Precis som man blivit svullen på insidan liksom. Lite trögare att föra upp pinnen. Lite ljusbrunt är garanterat ingen fara. Gammalt blod är väl bättre än färskt, har jag för mig...

Hemflyttad: förra grav sa Göran till oss på första vul att bm inte kan ändra på vårt bf, utan eftersom det är ivf så vet vi exakt när befruktningen skett. Så jag hade samma datum hela tiden.

Svar på tråden Carlanderskatöserna del 19