• icka76

30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet del 3

Jösses, har det redan gått 3 månader till!!!
    Här är den nya tråden iallfall

Här är alla som är 30+, barnlösa, och som haft 2 eller fler mf/ma välkomna att hänga på.

Anledningen till att vi inte vill att yngre eller de som redan har barn ska skriva här är dels för att vi som är över 30 även (ofta) har ålderspanik utöver svårigheterna att behålla våra små och dels för att vi utan barn är i en annan sits än er som redan har barn. Med det vill jag absolut inte föringa eran sorg för den är lika stor, men jag hoppas ni förstår hur vi menar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-12 09:28
    Medlemslista
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m47914387.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-08 09:39
    Ny medlemslista
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m49858810.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-11 18:00
    Plustråd
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m52477196.html

• Svar på tråden 30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet del 3
  • Cali

Tack alla underbara tjejer! Just nu är det ganska tungt, men vi har iallafall fått tid hos läkaren på fredag.

Kram till er alla!

• Cinza

Mojutten: Jag svarar på det jag kan som enkel ssk-student.

P står för att man mäter koncentrationen i plasman (den del av blodet som inte är blodkroppar).

TSH= Tyreoideastimulerande hormon. Det hormon som utgår från hypofysen som reglerar ämnesomsättningen. Stiger när sköldkörteln inte riktigt orkar med. Höga värden kan vara ett tecken på hypotyreos.

T4-tyroxin0 Den inaktiva formen av sköldkörtelhormon som ombildas till aktivt ute i kroppens vävnader.

S står för att man mäter serumkoncentrationer. (Det som blir kvar av blodet efter man tar bort blodkroppar och fibinogener)

TPO= antikropp som återfinns vid autoimmun sköldkörtelsjukdom. ca 25% av den friska befolkningen har också denna så den ensamt säger inte så mycket.

Prolaktin= Det hormon som stimulerar mjölkproduktionen. Det finns ett sjukdomstillstånd som ger för höga halter av detta vilket leder fertilitetsproblem.

FSH= stimulerar utvecklingen av ägg (folliklar)

LH= inducerar ägglossningen

kardiolipinantikroppar= En typ av antikroppar som brukar ses vis SLE, en del virusinfektioner, syfilis m.m.

lupus-antikoagulans (P-PK(INR), P-APTt, P-dRVVT)= tror jag är olika prover för att mäta blodets koagulationsförmåga

ANA- autoantikroppar= antikroppar rikade mor cellkärnor. Används för att hitta autoimmuna sjukdomar. T.ex autoimmun hypotyreos.

Hoppas du blev något klokare.

• Jemema

Liss, hoppas det var falsklarm... Förstår att du är orolig Ska hålla tummarna för dig imorgon!!

• mojutten

Tack Cinza, då hade jag någorlunda koll redan. Är det någon av er som vet om det är något mer som man brukar kolla efter ibörjan?

Jag tänker på dig och håller tummarna för dig idag Liss!

• Massamys

Liss: Tänker på dig idag! Hoppas verkligen på bra besked idag! Kram

Ego: Själv har jag tjatat till mig en tid för kontroll om det finns någon skiljevägg i livmodern. Det var inte poppis kan jag säga, utan suck ja om du tror att det behövs så. Blir så trött på mitt landsting. Man satsar ca 50 000 på ivf:er men en annan med missfall är grymt underprioriterad. Trodde att man i vilken yrkesroll man än har vill utvecklas och lära sig mer. Men tydligen inte. Dom är helt emot Fragmin eller dylikt med. Dom skriver ut till mig om jag känner att jag absolut måste ha det, men poängterar att jag gör det på egen risk....

• Laplata

Liss, håller också mina tummar jätte hård för er skull!!..vi vet alla den hemska känslan när man ser de bruna flyttningarna men jag hoppas verkligen att det är bara en falsk alarm!!

För er som bor i Stockholm kan jag rekommendera Danderys gynakut, jag åkte in utan att ringa två gånger när jag fick mitt senaste MF och de var jätte trevliga och gjorde ett VUL på en gång när jag sa att jag var orolig...men förhoppningsviss behöver ingen av oss åka till någon gynakut i framtiden!

PP, jag tror också att varje läkare har sina egna teorier och att det är ibland mycket "politik" ...själv blir man bara förvirrad och ibland lite frustrerad när man måste själv ta fram information om olika mediciner och behandligar och tjata sig till dem..men som sagt den här gången blev det bara bra av det hela ..så det är bara att njuta av det

Själv fick jag min ÄL i helgen så nu väntar jag på mensen, vill bara att tiden ska gå för att kunna börja med min nästa IVF behandlig..tyvärr måste man vänta två mens när man har haft MF innan man kan sätta igång igen ..men vi ska försöka på egen hand i alla fall..ett mirakel kan ju alltid hända!

• LuPeRo
    Laplata: Du har så rätt i det du skriver Alla läkare har sina bestämmelser som inte är lik någon annans. Trots att läkaren inte skrev ut Trombyl så känns det ändå okej, jag har ju min Albyl som jag troget tuggar i mig.

Jag är inte så jätteinsatt i IVF så jag undrar varför man ska vänta 2 mens efter MF?
    Och självklart kan ett mirakel hända, dom händer dagligen runt om i världen

Liss: Mina tankar är med dig idag och jag håller tummarna hårt att den lill* mår bra {#lang_emotions_flower}
    Ju mer man tänker, ju mer inser man att det inte finns något enkelt svar.
  • icka76

Liss: Du har mina tummar i eftermiddag. Hur är det idag har du haft fler flytningar? Kram

• Liss

Mojutten: Klurigt det där med alla konstiga prover, men tror att listan ser bra ut. Det enda jag kan komma på som brukar kollas utöver det är kromosomtest på dig och mannen.

Lapata: Kan tänka mig att det känns som att tiden sniglar sig fram. Men visst sker mirakel!

Massamys: Kan inte förstå varför det inte satsas mer på upprepade missfall. Det är ju så dumt. Bra gjort av dig att stå på dig!

Ego: Tack alla goa för tummar och kramar! Känns en liten aning bättre idag trots allt. Inga mer flytningar. Hör av mig i kväll och rapporterar hur det har gått. Kram alla

• NinniNinna

Tittar bara in för att se hur det gått för dig, Liss. Du har funnits i mina tankar i dag. Kram

Cali: håller tummarna för att det går bra hos läkaren i morgon. Jag tror och hoppas att de kan hjälpa er med ert problem. Titta gärna in sen och säg hur det gick!

Svar på tråden 30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet del 3