• icka76

30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet del 3

Jösses, har det redan gått 3 månader till!!!
    Här är den nya tråden iallfall

Här är alla som är 30+, barnlösa, och som haft 2 eller fler mf/ma välkomna att hänga på.

Anledningen till att vi inte vill att yngre eller de som redan har barn ska skriva här är dels för att vi som är över 30 även (ofta) har ålderspanik utöver svårigheterna att behålla våra små och dels för att vi utan barn är i en annan sits än er som redan har barn. Med det vill jag absolut inte föringa eran sorg för den är lika stor, men jag hoppas ni förstår hur vi menar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-12 09:28
    Medlemslista
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m47914387.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-08 09:39
    Ny medlemslista
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m49858810.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-11 18:00
    Plustråd
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m52477196.html

• Svar på tråden 30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet del 3
  • monchichi76
    Cinza skrev 2010-03-20 00:49:19 följande:
    Fniss, en sån rolig tanke! Detta är ingen kunskap jag fått från skolan så jag kan inte garantera dess vetenskapliga kvalitét, men detta har jag lärt mig genom egna efterforskningar. Man får två omgångar med flytningar. Den första får man när kroppen ligger i slutspurten med att bygga upp slemhinnan. Den kan komma flera dagar innan själva ÄL. Sedan på ÄL-dagen får man ju också förändrade flytningar, och jag tror att det är det sekretet som stannar kvar inne i vaginan kring livmodertappen är det som hjälper till.
    Ja..så kanske det är Jag brukar oxå märka att det kommer i omgångar.Jag tycker det är så intressant med sånt här! Likabra att fortsätta med en följdfråga!

OM ni känner av när ägget släpper...hur känner ni det?
    Vid mina två första graviditeter kände jag rejält..som om nåt slog en knut på ena äggledaren, gjorde ont i ca 1min. Sen har jag inte känt nåt, men inatt när jag var på väg att somna så gjorde det tväront i ena äggstocken..det högg/stack till flera gånger i två omgångar a´la 10 sek. Intressant om det känns lika eller finns olika varianter

Jemena..mitt sekret blir inte jättelångt. 1cm kanske...lite olika..
  • monchichi76
    Myan...man kan väl ta ett grav.test redan nån dag innan BIM. Jag har lyckats på runt BIM-3. Blir det ett plus då så ska det ju vara ett säkert plus...så länge inget händer sen. Vissa menar på att man ska vänta 1v efter BIM..men det kan ju lika gärna hända nåt sen iaf.

Jag fick utredning efter mitt 3e ma. Min utredning har bara varit några blodprover än så länge...har inte fått svar från dem än.
  • NinniNinna

God morgon tråden
    PP och ni andra: ni är för roliga {#lang_emotions_laughing} Har verkligen ingen aning om det där med älsekret (varken längd eller rätt dagar). Jag får vääääldigt lite symptom av äl om jag inte gör något för att förstärka äl (bidrottningele/akupunktur). Men min helt oproffesionella gissning är väl att kroppen borde producera sekretetet när det behövs som mest.

Massamys: jag har ingen aning. Är inte bra på den medicinska delen av detta, men jag vet att det fins många andra i tråden som är duktiga på det. Kan du inte fråga din läkare?

Cali: hur gick det hos läkaren? Håller tummarna för att ni fick någon positivt besked! Med mig är det faktiskt ovanligt bra, tack för att du frågar! Jag kör på med akupunkturen och det resulterade i  mycket starkare symptom vid äl samt att jag verkligen känner att blodcirkulationen har satt igång (jag som alltid fryser är rätt varm nu) och det måste väl vara bra? Det bästa är nog att vi äntligen varit på ett första besök för en privat utredning. Vi fick en jättebra läkare, som gjorde precis det jag alltid har hoppats på, dvs tog oss på allvar! Vi ska få lämna spermaprov, de ska titta på blodets koagulationsförmåga samt hur jag tar upp vissa näringsämnen (eftersom jag har en tarmsjukdom). Kan inte fatta att vi inte gjort det här tdigare, bara det första besöket var värt varenda krona! 
    Hur känner du av akupunturen? Den där "medicinen" du fått låter ju riktigt läskig! Hoppas du iaf kan få ner den {#lang_emotions_wink} Jag hade problem med det som de kallade "svag blandning" {#lang_emotions_laughing} Har helt lagt det på hyllan nu.

Liss: blir så glad av att höra det du skriver ♥ Hoppas det blev ett par riktigt bra mammabyxor!

Mayan: på cb brukar det väl stå att man kan testa 4 dagar innan eller nåt sånt, men för ett säkert resultat så ska man väl helst inte testa innan BIM. Lycka till!
    Vi har inte genomgått någon utredning eftersom jag trots allt blivit gravid två gånger under tre år och någon mf utredning blir det inte förän vi har haft 3 mf. Nu betalar vi för en privat utredning.

• mojutten

Godförmiddag,

Spännande tider i tråden. Det är lite svårt att hålla reda på allt som Mayan säger. Jag har samma erfarenheter av ÄL flytningar, att det rikliga trådiga som sitter ihop kommer ngr dagar innan jag får fullt utslag på testet, sen kan jag ibland upptäcka lite mer just vid ÄL. Jag brukar ha lite ont i äggstockarna men det brukar också vara ngn dag innan.

Massamys, jag har ingen erfarenhet av spolning så jag kan tyvärr inte hjälpa.

Hoppas att ni fick lite lugnande och positiva besked Cali.

Skönt att ni har fått en bra läkare NN, det är skit att det ska vara så svårt att få hjälp.
    Jag har själv just fått remiss för min utredning och fått tid för läkarbesöket och känner mig en aning kluven. Det är inte ofta som man sitter och nästan hoppas att de ska hitta något fel.

Lycka till med testandet Mayan!

• mayan

Sorry om jag är otydlig Mojutten men jag är helt ny på detta område både vad gäller alla metoder och dyl och på området, delta i forum!! Men jag ligger här i bakgrunden och lär mig av allt ni skriver, hoppas dock på att ej behöva bli proffs på detta område. {#lang_emotions_smile}

• Laplata

Jag har också funderat hur det egentligen funkar med ÄL-sekret därför jag kan inte säga att jag märker en stor skillnad när jag får min ÄL..jag är lite orolig att det kanske kan vara orsakan för att vi inte har lyckas blir gravida på egen hand..men alla min prov och undersökningar ser helt bra ut så jag vet inte riktigt..

Mayan: för att få göra en utredning av barnlöshet brukar man säga att man ska ha försökt i ett år utan att man ha blivit gravid. När vi kontaktade sjukhuset har vi försökt i mer en två år. Vi fick göra några blov prov (kommer inte ihåg för vad). Sedan fick min man lämna in sperma prov för att se att var ok från hans sida och jag fick göra en VUL efter jag hade min mens och sedan precis innan och efter ÄL för att se att jag verkligen hade ägglosning (eftersom man kan ha mens utan att ha en riktigt ÄL), sedan tog de också blovprov då för att se att hormonvärden var ok under ÄL. Eftersom de inte kunde hitta något fel och vi var båda över 30 fick vi en remiss för att ställa oss i kö för IVF behandlig. I efterhand har jag också gjort en spolning men där såg också allt ok ut...

Ha en trevlig dag!

• mayan

Tack Laplata. Vi har inte skyddat oss de senaste två eller tre åren, men vi har inte heller försökt även om jag har hoppats på att det skulle bli ändå. Jag fick ett missfall 2008 i dec, nu när vi bestämde oss för att försöka ordentligt blev jag gravid direkt, men fick missfall igen. Nu hoppas jag ju på att det har tagit sig denna gången också. Eftersom att vi inte har försökt ordentligt innan har jag inte valt att ta kontakt med läkare men det börjar bli aktuellt nu.

• Cinza
    monchichi76 skrev 2010-03-20 09:23:57 följande:
    Ja..så kanske det är Jag brukar oxå märka att det kommer i omgångar.Jag tycker det är så intressant med sånt här! Likabra att fortsätta med en följdfråga! OM ni känner av när ägget släpper...hur känner ni det? Vid mina två första graviditeter kände jag rejält..som om nåt slog en knut på ena äggledaren, gjorde ont i ca 1min. Sen har jag inte känt nåt, men inatt när jag var på väg att somna så gjorde det tväront i ena äggstocken..det högg/stack till flera gånger i två omgångar a´la 10 sek. Intressant om det känns lika eller finns olika varianter Jemena..mitt sekret blir inte jättelångt. 1cm kanske...lite olika..
    Jag har ont på den aktuella sidan i flera timmar på ÄL-dagen samt att jag blir väldigt gasig. Tur att man har som störst chans att bli gravid dagarna innan själva ÄL för det är inte så kul att sexa med smärta och gasbildning....

Angående ÄL-sekret: en klasskamrat till mig hade gått nån kurs i billingsmetoden och då fick hon lära sig att vad eller hur mycket som hamnar på pappret inte spelar någon roll. Det är sekretet uppe vid livmodertappen som är viktigt, så man behöver inte bli bekymmrad om man inte märker av sina flytningar.

Själv befinner jag mig in något lätt förvirrat tillstånd. Har ingen riktig koll på när BIM är. Kan vara på tisdag eller nästa lördag. Jag var inte riktigt med efter mitt sista MF och jag hade lika mycket symtom båda dagarna. Har dock bestämt mig för att helt enkelt vänta och se. Kommer inte mensen testar jag på lördag.
  • Cali

Ägglossningssekret har jag inte så stor koll på. Tycker det bästa har varit att kombinera ägglossningstest med koll på sekretet (även om jag tycker att ägglossningen ibland pågår två-tre dagar). Temp-kurva är ju säkert ännu bättre. Sedan är vi väl alla lite unika, vissa kanske inte får så mycket sekret alls, och då blir det ju svårt att veta. Själv får jag inga särskilda symptom.

Tack för att ni hållit tummarna för mig! Tänk att vi är så många i tråden nu. Försöker hålla mig uppdaterad Härligt att höra att allt är bra Icka, PP och Liss. Och det verkar vara full fart på verkstaden för er andra!

Ninni: Ja, att blodcirkulationen blir bättre är säkert bara bra för reproduktionen också, förutom att du slipper att gå och frysa .
    Härligt att ni fick respons från privatläkaren! Visst känns det skönt att "ta tag" i saker och ting och framförallt att få prata med någon professionell. Era provtagningar kan säkert ge väldigt värdefull information. Jag är mycket lugnare nu efter gårdagens besök hos läkaren. Han tyckte inte vi skulle oroa oss alltför mycket över dåligt värde på spermiemorfologin (0%!) eftersom jag lyckats bli gravid två gånger naturligt. Jag har ett myom i livmoderväggen som kanske påverkar tillväxten av ett embryo och vill jag ska de göra en undersökning för att se formen av livmodern. Frågan är vad man ska göra om formen är fel, ett kirurgiskt ingrepp kan nämligen skapa ärrvävnad och göra det svårare att bli gravid. Så jag vet inte riktigt om jag ska göra det. Dessutom har jag ju sedan första missfallet fått väldigt oregelbunden mens, så läkaren sa att han kunde skriva ut Clomid (Pergotime). Nu måste jag läsa på lite om det. Så summan av kardemumman är väl att jag gått och oroat mig för "fel" saker... Tack iallafall för din omtanke - det värmde!
    Jag har tagit ett egenhändigt beslut att inte konsumera den där örtbrygden. Det gick bara inte - kändes som hela munnen brändes upp.

Kanske någon härinne som har erfarenhet av Pergotime? Icka, har för mig att du skrev om Pergotime tidigare, kan inte hitta det bara...

Suck, annars inväntas mensen. 40 dagar sedan missfallet; känner mig jättestressad att den inte kommer eftersom allt blir skjutet på framtiden. (Läkaren sa att jag skulle vänta två cykler innan vi skulle försöka igen.)

• icka76

Cali: Vi är flera som ätit pergo i tråden. Jag åt sammanlagt 9 kurer (2 graviditeter) Tyvärr blev jag överstimulerad av dem så jag kunde inte fortsätta. Som tur är så lyckades vi på egen hand. Vad vill du veta? Ang operation i livmodern så tror jag att risken för mf är större om du har ett myom eller hjärtformad än om du får ett litet ärr. Skönt att höra att läkaren är positiv. Det kommer att gå bra för er. Kram

Svar på tråden 30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet del 3