• icka76

30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet del 3

Jösses, har det redan gått 3 månader till!!!
    Här är den nya tråden iallfall

Här är alla som är 30+, barnlösa, och som haft 2 eller fler mf/ma välkomna att hänga på.

Anledningen till att vi inte vill att yngre eller de som redan har barn ska skriva här är dels för att vi som är över 30 även (ofta) har ålderspanik utöver svårigheterna att behålla våra små och dels för att vi utan barn är i en annan sits än er som redan har barn. Med det vill jag absolut inte föringa eran sorg för den är lika stor, men jag hoppas ni förstår hur vi menar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-12 09:28
    Medlemslista
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m47914387.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-08 09:39
    Ny medlemslista
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m49858810.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-11 18:00
    Plustråd
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m52477196.html

• Svar på tråden 30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet del 3
  • Cali

Icka: Jag skulle vilja veta om du tyckte det var värt biverkningarna, vilka sidoeffekter som är vanliga, om det är mer än ett ägg som släpper, hur det påverkar mensen i övrigt, om man får tillbaka sin vanliga cykel efter att ha avslutat kuren etc. All information mottages tacksamt.

• monchichi76

Cinza..inte skoj att vara gasig den period man ska försöka vara som mest attraktiv för mannen ;)

• NinniNinna

Cali: vad skönt med lite positiva besked! Jag har ingen erfarenhet av pregotime, men det finns många här som har det så du kommer garanterat att få råd (och det har du ju redan fått ser jag). Skönt att du skippat "brygden", det lät ju bara för läskigt. Kram

Icka: hur går det för dig? Börjar det inte närma sig blodsocker testet nu?

PP: hur går det för dig med illamående och annat? Du har väl vul snart, eller hur?

Jemema: länge sen man hörde från dig, hur är det?

Här är det sol och det gör ju att livet känns lättare direkt! Hoppas att ni har en rikigt bra helg allihopa!

• icka76

Cali: Jag hade tur som inte fick några direkta biverkningar förutom viktuppgång, vilket kanse inte är så kul. Jag släppte flera ägg av dem därför fick jag inte fortsätta efter sista ma:t som visade tre hinnsäckar. Pergon kan skjuta på äl om man tidigare haft regelbunden. Jag fick äl på allt från dag 15 till 25. Hur cykeln blir efter kan jag inte svara på för jag hade ingen cykel att tala om innan. Efter så fick jag faktiskt äl 3 månader i rad, oregelbundet iofs. Men på sista äl tog det sig. För mig fanns det just då inget alternativ för jag älade inte av mig själv. För mig var det inte rätt behandling trots att jag blev gravid 2 ggr. Men för de flesta fungerar det bra. Se bara på PP

Ninni: Allt är bra med mig. Glukosbelastningen är på fredag, ser inte fram emot den. Hur är det själv? Skönt att du/ni äntligen träffat en bra läkare som tar er på allvar. Grattis!

Hur är det med er andra?

PP: Snart dax för nästa VUL

• LuPeRo
    Cali: Jag tycker nu i efterhand att det var helt klart värt de biverkningar jag fick av Pergotime, men det är nu i efterhand Biverkningarna kunde vara trötthet, deppig, huvudvärk och väldigt dåligt humör. Oftast släppte detta någon dag efter sista tabletten. Jag har alltid haft 1 eller 2 ägg vid VUL, men vissa reagerar mer än andra (som tex icka). Jag hade mens varje månad innan jag började med Pergotime men min menscykel kunde vara alldeles för lång (ca 40-45 dagar). Pga Pergotime fick jag en mer regelbunden mens, eller jag kunde lättare räkna ut min lutealfas som aldrig ändrades. (menscyckel allt från 28 till 35 dagar)
    Undrar du något mer så svarar jag gärna

Ninni: Inte så mycket illamående här men desto mer halsbränna och sura uppstötningar. Ja på onsdag är det dags för mitt nästa VUL och jag kan inte beskriva min nervositet. Hoppas allt ser bra ut nu bara! (tror Liss också ska på VUL då)

icka: Japp, onsdag är det dags. 10.15 tror jag det är. Sambon har tagit ledigt för att följa med. Känns skönt att ha honom med sig
    Nu hoppas man på goda nyheter som gör att man kanske kan koppla av lite...
    Ju mer man tänker, ju mer inser man att det inte finns något enkelt svar.
  • NinniNinna

Har en ego-fråga till er... på alla vul jag varit på (och det är en del under den här cirkusen) så har gyn alltid bara sett att jag har äl från högra äggstocken. Jag kan även bekräfta detta själv genom att jag i princip aldrig kännt av symptom från den vänstra äggstocken. De har alltid lugnat mig med att det är normalt och så är det säkert, men jag vill ändå fråga er vad ni tycker? Har ni äl från båda äggstockarna eller hur funkar det för er?

• Cali

Ninni: Härligt med sol!! Efter vad jag förstår kan man ha ägglossning från en eller båda äggstockarna och det räknas som normalt. Det viktiga är väl att ha ägglossning överhuvudtaget. Jag har ju ingen aning om min egen ägglossning eftersom jag inte tycker mig ha några symptom alls. Ska börja känna efter lite extra i framtiden....
    Undrar hur du gör med dina örter - infomerar du akupunktören om du skippar dem...?  

Icka och PP: Tack för informationen! Jag började få väldigt oregelbunden mens efter första missfallet: 40-45 dagar med någon 35dagars eller så i flera månader. Sista menscykeln var dock 25 dagar (!) innan jag blev gravid igen. Helt osynkroniserad med andra ord. Kanske pergo kan hjälpa till då... Kommer säkert att ha lite fler frågor till er senare

Kastar även ut en fråga om limoderundersökning med koksaltlösning och ultraljud (är det spolning?). Någon som har erfarenhet?

Några husmorsknep för att skynda på mensen, någon?

• monchichi76
    NinniNinna skrev 2010-03-21 17:18:11 följande:
    Har en ego-fråga till er... på alla vul jag varit på (och det är en del under den här cirkusen) så har gyn alltid bara sett att jag har äl från högra äggstocken. Jag kan även bekräfta detta själv genom att jag i princip aldrig kännt av symptom från den vänstra äggstocken. De har alltid lugnat mig med att det är normalt och så är det säkert, men jag vill ändå fråga er vad ni tycker? Har ni äl från båda äggstockarna eller hur funkar det för er?
    Jag har känt på båda...Mina två första graviditeter kände jag rejält på en sida ena gången och andra sidan på vid nästa gång. Men senaste gångerna har jag känt mera suspekta saker från båda...behöver ju inte alls betyda att det är själv äl jag känner, kan ju lika gärna ha med hormoner eller nåt att göra (?)..
    Denna gån var det på vänster sida som det stack/högg till...men sen kände jag  nåt annat stramande på höger.. Man kan bli galen för mindre när man försöker förstå sig på sin kropp
  • mojutten

Vad skönt att du iallafall har en sak mindre  att oroa dig för Cali.  Har aldrig gjort någon spolning så jag har ingen hjälpande info. Förhoppningsvis kan ngn av de andra kunninga ge mer besked.

NN, så länge den högra fungera fint så är väl allt frid och fröjd, jag tror att jag har från båda, fast det känns som om jag alltid känner av höger mer än den vänstra.

Svar på tråden 30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet del 3