• icka76

30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet del 3

Jösses, har det redan gått 3 månader till!!!
    Här är den nya tråden iallfall

Här är alla som är 30+, barnlösa, och som haft 2 eller fler mf/ma välkomna att hänga på.

Anledningen till att vi inte vill att yngre eller de som redan har barn ska skriva här är dels för att vi som är över 30 även (ofta) har ålderspanik utöver svårigheterna att behålla våra små och dels för att vi utan barn är i en annan sits än er som redan har barn. Med det vill jag absolut inte föringa eran sorg för den är lika stor, men jag hoppas ni förstår hur vi menar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-12 09:28
    Medlemslista
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m47914387.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-08 09:39
    Ny medlemslista
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m49858810.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-11 18:00
    Plustråd
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m52477196.html

• Svar på tråden 30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet del 3
  • Laplata

PP och monchichi, tack för era ord! jag ska nog ringa barnmorskan och fråga igen nu när jag har fått två MF..
    När hon sa nej var hennes förklaring att det är inte medicinsk prövad att det verkligen hjälper och eftersom jag då hade haft "bara" ett MF så ville inte hon experimentera med det.

Monchichi, IVF behandligen betyder att man tar ut ägget från kvinnan och befruktar det utanför, sedan återför man embriot efter kvinnan har sin ÄL...man brukar ta hormoner så att kroppen producerar flera ägg och om de är av god kvalitet när de befruktas kan man frysa in den och använda de en i taget...en liten kort förklaring  ..

• Cinza
    LuPeRo skrev 2010-03-15 10:29:08 följande:
    icka: Ja jag har också inbillat mig att det är olika. Men du har ju iallafall några symptom och det gör att man kan känna sig liiite lugnare. Magen kommer när du minst anar det, jag lovar. Finnar har jag fått mängder av i ansiktet och lite i nacken. Sedan har jag den där kliande fläcken på bröstet. Den kliar inte lika mycket nu men den är kvar. Just nu kör jag en hemma kur med olja, finns ju inget "fetare" än det. Men än så länge är den oförändrad *suck* Vet snart inte vad jag ska prova. Barnmorskan kunde inte heller säga vad det var så hon kunde inte tipsa om något heller.
    Har du haft fläcken länge? Du har inte fått några fler? Hur ser den ut? Hydrokortison brukar vara bra så testa det. Själv använder jag Eight hour cream till det mesta. Den är ju svindyr, men min svärmor brukar förse mig
  • monchichi76

Lapata... Ja, men  IVF det känner jag ju igen Men tyckte du skrev IVH?

PP.. Hydrokortison är en bra salva..men kolla så du kan ta den som gravid.

• LuPeRo
    Laplata: Min förra läkare hade sagt blankt nej om jag frågat honom. Den jag har nu menade bara på att jag skulle ha 2 eller fler MF registrerade för att han skulle skriva ut Trombyl. Men om du vågar kan du ju prova 1/4 Albyl varje dag från ÄL, det blir 62,5 mg du får i dig. Och under 100 mg skadar det varken kvinnan eller fostret.

Cinza: Ärligt talat så minns jag inte hur länge jag haft den. Men jag tror att jag haft den sedan senaste ÄL. Men som tur väl är så har jag inte fått fler.
    Ja jag får ge Hydrokortison ett par dagar nu så får vi se om den hjälper. Det kliar ingenting nu iallafall så än så länge är jag nöjd

monchichi: Jag kollade på Fass innan jag smörjde och enligt dom är det okej. Nu får vi hoppas att den hjälper bara
    Ju mer man tänker, ju mer inser man att det inte finns något enkelt svar.
  • monchichi76

PP...jamen då är det bara att smörja på och hoppas att det hjälper!

Fanken, nu börjar jag må så här illa igen! Ska jag börja ha det som ett äl-symtom oxå! {#lang_emotions_yell}  Blir så irriterad att man hela tiden blir påmind om hur det var att vara gravid...samma symtom verkar nu komma vid äl.

• LuPeRo
    monchichi: Ja nu hoppas jag att hydrokortison är mirakelmedlet för mig

Visst kan illamåendet var ett ÄL-symptom, tyvärr får man väll säga. Men du har inte ätit något olämpligt igår eller idag som magen reagerat på?
    Ju mer man tänker, ju mer inser man att det inte finns något enkelt svar.
  • monchichi76
    LuPeRo skrev 2010-03-15 20:23:41 följande:
    monchichi: Ja nu hoppas jag att hydrokortison är mirakelmedlet för mig Visst kan illamåendet var ett ÄL-symptom, tyvärr får man väll säga. Men du har inte ätit något olämpligt igår eller idag som magen reagerat på?
    Nää..inget alls. Är lugnt hela dagen, sen kommer det på kvällen igen. Exakt som det varit på mina graviditeter. Får tänka positivt att jag iaf har äl på gång..
  • Massamys

God morgon!

NN: Jag har ju varit hos akupunktör hela denna cykel. Min ÄL kom som vanligt, däremot så hade jag nu en 2 dagar längre lutealfas.

Cali: Stor kram! Fy vilket skitbesked. Skulle ni få komma och träffa läkaren med nu?

Mayan: Jag skulle fortsätta träna som vanligt. Kanske ta det lite lugnare efter ÄL och definitivt ingen träning vid +. Träning gör ju mycket bra saker med humöret med.

Laplata: Välkommen!

PP: Ta det lugnt med solandet om du smörjer med kortison
    Hoppas det blir bättre snart!

Monchichi: Drygt att må illa. Hoppas att det bara är tillfälligt, jobbigt om man ska bli påmind om graviditet även vid ÄL

Ego: Här kom mensen i morse.... Jäkligt irriterrande. Även om jag ska vara glad att min lutealfas är lite längre nu efter akupunkturen.
    Ni som går på akupunktur. Går ni även under mensen? Min akupunktör vill att jag ska komma på fredag men då kommer jag fortfarande att blöda så det känns fel..

Kram till alla

• Liss

Lapata: Välkommen in i tråden! Beklagar dina mf och de tuffa åren du har gått igenom. Om du inte skulle få trombyl utskrivet så är ju Albyl minor receptfritt. Så det kan du ju alltid prova om du vill. På vissa apotek förvaras Albylen bakom disk, men det är bara att be om det.

Icka: Grattis till v. 14, härligt! Och magen kommer så småningom ska du se. Håller med Monchichi om att den brukar komma senare för de flesta, framförallt om det är första barnet. Förstår att det måste vara lite läskigt när symptomen avtar, men samtidigt skönt om illamåendet börjar ge med sig.

Pillan: Lycka till med smörjningen. Med mig är det fint! Jag tror att jag är ca en vecka efter dig. Illamåendet har mig i ett järngrepp framförallt på kvällarna, men det är det ju värt tusen gånger om om det går bra den här gången

Monchichi: Usch vilket tråkigt äl-symptom. Hoppas att ni får det mysigt i sänghalmen ändå!

Massamys: Skit med mens. Men det låter ju lovande med längre lutealfas!

Ego: Här velas det som aldrig förr med kläder  Har bara ett par byxor jag kommer i nu. Magen är svullen som en spärrballong och superkänslig för tryck. Folk tittar lite konstigt på mig på jobbet när jag kommer i samma byxor dag efter dag efter dag... Men jag vågar ju inte köpa mammakläder än, i typ v. 7-8. Hur tänker ni andra?

Kram till er alla!

• monchichi76
    Massamys...min akupunktör har aldrig sagt nåt om menstiden. Så jag har inte ens tänkt på det. Men jag skulle nog gå iaf..

Liss.. Vad härligt att du känner att det finns nåt där inne i magen! Vid min första graviditet var jag oxå jättekänslig, samtidigt var det nog att jag var så glad och ville köpa mammabyxor. Så runt v9 köpte jag mina första..men tyvärr så hann jag inte ha dem så länge. De två senare så har jag haft mina vanliga byxor, eller skaffat några med mer strech i. Jag blev lite skockfull efter det första ma´t och ville inte ha mammabyxor förren det var kris
    Men det där är ju olika..känner man att man inte kan ha några byxor alls är ju frågan vad som är bäst att köpa, mammabyxor som man förhoppningsvis ska få fortsätta använda eller vanliga som man växer ur? Det finns ju många snygga mammabrallor nu för tiden..
Svar på tråden 30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet del 3