• icka76

30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet del 3

Jösses, har det redan gått 3 månader till!!!
    Här är den nya tråden iallfall

Här är alla som är 30+, barnlösa, och som haft 2 eller fler mf/ma välkomna att hänga på.

Anledningen till att vi inte vill att yngre eller de som redan har barn ska skriva här är dels för att vi som är över 30 även (ofta) har ålderspanik utöver svårigheterna att behålla våra små och dels för att vi utan barn är i en annan sits än er som redan har barn. Med det vill jag absolut inte föringa eran sorg för den är lika stor, men jag hoppas ni förstår hur vi menar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-12 09:28
    Medlemslista
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m47914387.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-08 09:39
    Ny medlemslista
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m49858810.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-11 18:00
    Plustråd
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m52477196.html

• Svar på tråden 30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet del 3
  • LuPeRo
    mojutten: Jag började med Albyl minor direkt vid ÄL (när ÄL-stickan var positiv) och har ätit dom sedan dess. Jag är helt övertygad att det var tack vare dom som det gick vägen denna gången (ja än så länge). Så jag fortsätter troget att svälja dom
    Ju mer man tänker, ju mer inser man att det inte finns något enkelt svar.
  • snigelkatt

mojutten - har samma tankar jag med, gällande att försöka ingen, eller vänta på utredningen........
    Fick ju vårt 5e MF 1/3, och väntar nu på svar från vår missfallsutredning. Borde få provsvaren i slutet på mars/början på april.
    Vi tänkte först vänta helt med att försöka, för att undvika ännu ett MF, om det är möjligt.
    Men nu när vi närmar oss eventuell ÄL igen, så känns det så dumt att INTE ligga....
    Tänker dock inte testa med ÄL stickor denna månad, men alla andra gånger så har min ÄL kommit igång direkt efter MF.
    Jag kör igång med trombyl redan nu, för säkerhet skull.
    Sist så funkade det ju inte, men då började vi inte med trombyl förrän vid plus.

• Cinza

God middag!

Jag har funderat lite på det här med trombyl/albyl och jag känner mig så kluven. Läser man i fass för förskrivare så står det att doser över 100mg acetylsalicylsyra ökar risken för missfall. Min slutsats blir då att en halv 250mg är en för stor dos. Alltså behöver man komma åt trombyl så man kan få en dos under 100mg. Är detta helt tokigt? Jag känner många som fått acetylsalicylsyra under graviditeten, men alla har fått trombyl 75mg utskrivet och jag vet inte vad som brukar vara praxis gällande dos. Någon som vet?

• icka76

Cinza: De flesta delar albylen i 3 eller 4 delar, då blir dosen lagom. Men det smidigaste är ju trombyl så att man slipper dela.

• Cinza
    icka76 skrev 2010-03-12 14:28:10 följande:
    Cinza: De flesta delar albylen i 3 eller 4 delar, då blir dosen lagom. Men det smidigaste är ju trombyl så att man slipper dela.
    Aha, då förstår jag. Det var den lilla sjuksköterskan i mig som inte tänkte på att man kan dela i fler än två delar. Det är ju strängt förbjudet Det bästa för mig hade väl varit att rådfråga min läkare, men jag misstänker att han kommer avråda eftersom jag har astma.
    Tack för svaret.
  • monchichi76

Cinza... När jag tog upp med läkaren om att börja äta 1/3 vid graviditet så tyckte han att jag lika gärna kunde äta en ½ för att slippa allt delande. Han menade på att det inte var skadligt för fostret vid 125g.
    Men jag har inte bestämt mig hur jag gör i det läget..får se den dagen.

• mayan

Jag har två små frågor, hur mycket har ni vågat träna när ni väntat på att bli gravida och när ni väl har blivit gravida?? Ska man ta det lite lugnare eller är det lugnt att träna på som vanligt? Nästa fråga är om ni har druckit kaffe, verkar som det är lite olika bud gällande det. Jag antar att man vill göra allt för att minska risken för missfall samtidigt så vill man ju inte avstå allt om man nu ändå inte blir gravid. Jag har börjat att löpträna så smått och jag försöker att dricka max en kopp kaffe med mycket mjölk i, ska man fortsätta eller ska man ligga lågt till man vet om man är gravid eller inte!!???

• NinniNinna

Cinza: vilken bra idé att använda det jobbiga du gått igenom på det viset.

Cali: tycker också det känns otroligt skönt att göra någonting. Det som är mest frustrerande för mig är att bara sitta och vänta på att allt ska lösa sig. Då blir jag verkligen stressad.
    Bidrottninggele tar man för att förstärka äl. Jag upplevde att jag fick betydligt starkare symptom vid äl och det borde väl vara bra...? Men om det egentligen har någon effekt eller ej vet jag inte. Första gången jag testade det blev jag gravid direkt (sista graviditeten), men den här gången har jag nog tagit det ca 6 cykler utan verkan. Det är nog till syven och sist så att det mest handlar om "tur" och inget annat. 

Icka: vad skönt att oron har lagt sig!

Monchichi: usch det låter jobbigt. Hur gick besöket?

Mayan: lycka till den 27:e!

Maggan: välkommen. Jag har inte genomgått någon utredning och kan därför tyvärr inte hjälpa dig.

Vallmo: jag drabbades också av migrän efter mina ma. Tänker att det beror på stressen/sorgen. Kram

Mayan: det är svåra frågor.  Jag hårdtränar inte, så jag har fortsatt träna (skulle nog bli galen annars). Vad det gäller kaffe och te så försöker jag hålla mig till livsmedelsverkets rekomendationer (3 koppar kaffe/ 6 koppar te per dag) mest hela tiden för enkelhetens skull.

Ego: jag har varit riktigt deppig i veckan. Har verkligen känt innerst inne att det här aldrig kommer att sluta lyckligt. Nu har det helt plötsligt vänt och i dag har jag haft en riktigt bra dag. Hoppas verligen att det håller i sig ett par dagar nu!

Från det ena till det andra så känns det nästan som att jag har äl på gång och det är då nästan 1 vecka för tidigt. Har ni några erfarenheter kring om äl brukar flytta på sig när man börjar med akupuntkur?

Ha en bra fredagskväll allihopa!

• monchichi76
    NN...
    Besöket gick bra..(tack som frågar) ..mest pga att det blev kortare än tänkt. Men det är sååå jobbigt då det bara ska pratas om och med barnet hela tiden! Nog förstår jag att hon är glad och stolt..men lite vuxenprat kan man väl ändå ha?! Men vem vet..jag kanske blir lik

Vad skönt att det vänt för dig! När man är nere i en svacka så tror man aldrig att man kommer att ta sig upp igen, men så kan det svänga om helt plötsligt. Tur är väl det Men det är jobbigt att pensla så i humöret.

Angående äl + akupunktur så vet jag inte om den kan flytta på sig.Men sista cykeln tycktes jag ha äl fyra gånger. Hade både segt sekret, ont i bröste, molvärk och  andra symtom i närmare 1½v.
    Enligt min akupunktör så kunde det bero på att mina "nya" hormoner försöker hitta sin plats och de "gamla" fortfarande pendlar lite.
    Intressant att se om det blir likadant nästa vecka.
  • Cali

NN: Visst går det upp och ner som den värsta berg-och dalbana. Skönt iallafall att du känner dig bättre. Det är väl normalt att ägglossningen varierar? Läste nyss sittandes i akupunkturrummet om en kvinna som hela tiden beräknade ägglossningen fel.   
    Bidrttninggelé kanske är värt att prova då? Får fråga på apoteket om de har "bee queen jelly"

Mayan: skulle inte träna som inför ett maratonlopp, men vanlig regelbunden träning som man kan bli svettig av kan inte vara fel. Jag har blivit avrådd (från sjukhuset) att dricka kaffe, svart, grönt OCH örtte, så du kan tänka att det har varit ganska begränsat. Kamomillte var tydligen OK. Här i USA skiljer sig råden lite från de svenska, men Livsmedelsverket kan inte ha fel så kolla vad de säger

Svar på tråden 30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet del 3