• icka76

30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet del 3

Jösses, har det redan gått 3 månader till!!!
    Här är den nya tråden iallfall

Här är alla som är 30+, barnlösa, och som haft 2 eller fler mf/ma välkomna att hänga på.

Anledningen till att vi inte vill att yngre eller de som redan har barn ska skriva här är dels för att vi som är över 30 även (ofta) har ålderspanik utöver svårigheterna att behålla våra små och dels för att vi utan barn är i en annan sits än er som redan har barn. Med det vill jag absolut inte föringa eran sorg för den är lika stor, men jag hoppas ni förstår hur vi menar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-12 09:28
    Medlemslista
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m47914387.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-08 09:39
    Ny medlemslista
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m49858810.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-11 18:00
    Plustråd
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m52477196.html

• Svar på tråden 30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet del 3
  • LuPeRo
    God morgon tjejer {#lang_emotions_sunny}
    Ju mer man tänker, ju mer inser man att det inte finns något enkelt svar.
  • Vallmo75

God morgon!

Säger ett gemesamt grattis till alla som plussat och eller har fått se att deras underverk mår bra och trivs! Det ger mig hopp!
    En fråga: är det någon annan här som fått grym huvudvärk ett par dagar efter mf/ skrapning? Upplever sedan i tisdags en migränliknande huvudvärk runt ögon och panna som jag misstänker har med mf att göra. Kanske är det stress och depp?
  • mojutten

Godmorgon,

Lessen för dina mf Maggan. Jag bor i Malmö och har just fått remiss skickad till RMC i Malmö för utredning av mina mf, men jag har ingen erfarenhet av läkare eller gynekologer därifrån eller från andra ställen  så jag kan tyvärr inte rekommendera ngn.

Vallmo75: jag har också haft mkt huvudvärk, brukade ha migrän ofta förut och i mitt fall är det helt klart kopplat till att jag varit stressad och som nu väldigt lessen och urbalans. 

Angående Trombyl och progesteron är det mer eller mindre "universal"lösningen som de använder på alla även om det inte finns belägg för det. Får lite den känslan när jag surfat runt. 

Hoppas att ni alla får den bästa fredagen som omständigheterna tillåter. 
    Själv ska jag ta och skämma bort mig själv och min man med en god middag och riktigt gott vin. 

• icka76

Maggan: Välkommen, beklagar dina mf. Det finns en läkare i Helsingborg men jag vet inte om han tar emot fler patienter. Bettan vet nog mer.

Cali: Ibland måste man höra solskenshistorierna för att orka vidare.

Vallmo: Tror säkert att huvudvärken kan hänga ihop med all stress kring mf:et och skrapningen.

Ninni: God morgon

Mojutten: Blodförtunnande (trombyl, fragmin, inohep) och progesteron är det som visats sig ha effekt och det ger inga direkta biverkningar. Progesteron har iofs visat sig kunna ge missbildningar på könsorganen. Ävn prednisolon skrivs ut i särskilda fall. Jag tror att då det inte finns nån vidare forskning gjord på andra läkemedel så kör läkarna på de som är vanligast, d.v.s. progesteron och trombyl. Har även läst studier på metformin som tycks fungera för vissa med PCO. Jag tror ju att trombylen hjälpt vår lill* denna gången. Läkaren på spec.mvc tyckte det var jättebra att jag åt dem och jag ska fortsätta med det till 2 veckor innan snittet.

Mayan: Håller tummarna för ett plus den 27e

• icka76

Jemena: Vilken jämn kurva du har denna gången har det blivit färra utekvällar?

• mojutten

Tack Icka, jag funderar över det med Trombyl. Jag har ju nu inte fått komma på utredning ännu och jag har ingen "egen" gyn, tyvärr och i Malmö är det lättare sagt än gjort att komma in ngnstans, så om vi nu fortsätter att försöka tills dess att vi får tid, ska man prova sig på att ta Albyl minor på eget bevåg, och i så fall när ska man börja?

• icka76

Mojutten: Det är lite olika bud på när man ska börja. Jag har alltid börjat efter mensen och sedan slutat om mensen kommit. Många börjar efter äl och andra vid plus. Det finns studier som visar på att ägget fäster lättare om man äter trombyl/albyl, dels p.g.a. av ökad genomblödning i livmodern och dels för att slemhinnan kan bli tjockare (tror det är p.g.a. av den ökade genomblödningen) Men sen finns det de som säger att den antiinflammatoriska verkan kan inverka negativt på implanteringen. Men det har ju fungerat för flera av oss. Jag skulle börja direkt efter men om jag var du.

• mojutten

Ok tack igen, det kan ju inte skada. Jag har ju haft så tidiga mf och de hittar aldrig ngr tecken på en graviditet så jag antar att mitt problem är att det aldrig fäster in ordentligt. Sen har jag alltid en liten mensblödning även om jag är gravid.

Funderar även på hur ni andra har resonerat kring utredningen och att fortsätta och försöka. Just efter det senaste mfet var jag inställd på att ta en paus och invänta utredningen, men nu när jag landat lite och inser att det kan ta tid att komma dit och att det inte finns några som helst garantier för att de hittar något så är jag tveksam. Hur har ni gjort? Det känns samtidigt tungt att inse att sannolikheten är stor att det är fler mf att vänta...

• icka76

Mojutten: Vi inväntade svaren från utredningen innan vi startade om. I fall det skulle visa sig vara nått fel så kändes det onödigt att bli gravid innan.

Svar på tråden 30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet del 3