• icka76

30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet del 3

Jösses, har det redan gått 3 månader till!!!
    Här är den nya tråden iallfall

Här är alla som är 30+, barnlösa, och som haft 2 eller fler mf/ma välkomna att hänga på.

Anledningen till att vi inte vill att yngre eller de som redan har barn ska skriva här är dels för att vi som är över 30 även (ofta) har ålderspanik utöver svårigheterna att behålla våra små och dels för att vi utan barn är i en annan sits än er som redan har barn. Med det vill jag absolut inte föringa eran sorg för den är lika stor, men jag hoppas ni förstår hur vi menar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-12 09:28
    Medlemslista
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m47914387.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-08 09:39
    Ny medlemslista
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m49858810.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-11 18:00
    Plustråd
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m52477196.html

• Svar på tråden 30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet del 3
  • TantTingeling

Ninni:  Låga doser acetylsalicylsyra har ingen negativ inverkan på vare sig graviditet eller barn. Vill du ha studier som styrker det så fixar jag det. Bettan kan annars intyga :). Jag vill inte tycka åt dig, men jag kan ju säga som så att jag själv tog det efter 2 mf.

• TantTingeling

Ninni: GLömde säga att det är framförallt implantationen (dvs då ägget fäster) som kan påverkas, samt att man visst kan få biverkningar av ASA, men då gäller det högre doser.

• Cali

Grattis till er som lyckats!

Jo, här rekommenderas att man undviker allt med koffein inklusive choklad, läsk etc. Enligt informationen från sjukhuset innehåller även sk koffeinfria produkter koffeinrester och är därmed inte heller tillåtna. Konstigt tycker jag. Grönt te innehåller antioxidanter som kan framkalla missfall och andra örtteer kan ha okända medicinska effekter, enligt dem. Jag tycker det låter konstigt, men har försökt följa råden så gott det går. Men det gick ju inte iallafall.  

Kom över en artikel på internet, dansk forskning, som visade att höga insulinnivåer kan påverka äggstockarna negativt och därmed nedsätta fertiliteten. Så man ska alltså äta något i stil med LCHF-diet (utesluta socker och vita kolhydrater). Vad tror ni om detta?  

Får gå och köpa mig en termometer och börja tempa...

Känner mig nästan som en besatt, det enda jag tänker på är att försöka bli gravid, medan livet pågår därutanför...

• Vallmo75

Tack alla ni som tagit er tid och svarat! Om inget hänt innan dess ringer jag gyn på måndag och ber om skrapning.

Stort grattis till alla er som plussat!!!
    Cali: känner igen mig i det där med att livet pausar medan man försöker bli mamma. Hemskt.
  • Cali

En stor kram till Vallmo! Tänker på dig!

• monchichi76
    Cali skrev 2010-02-20 18:31:44 följande:
    Kom över en artikel på internet, dansk forskning, som visade att höga insulinnivåer kan påverka äggstockarna negativt och därmed nedsätta fertiliteten. Så man ska alltså äta något i stil med LCHF-diet (utesluta socker och vita kolhydrater). Vad tror ni om detta?  Får gå och köpa mig en termometer och börja tempa... Känner mig nästan som en besatt, det enda jag tänker på är att försöka bli gravid, medan livet pågår därutanför...
    Jag vet egentligen ingenting om det du skriver,men det låter lite som det min akupunktör sa till mig. Att jag ska undvika vitt socker eftersom det försurar min kropp och det leder till att inget kan överleva. Hon jämnförde med en sur sjö...
    Men som sagt..än vet jag inte om mitt försök till att låta bli socker gett nåt resultat.

Känner igen mig  i det du skriver om att bli besatt! Hela dagarna går åt att tänka på att bli gravid. Hade vi sex rätt dag? Äter jag rätt? Känner jag symtom? Känns som att jag bara lever fullt ut de två veckorna efter mens, sen är jag helt manisk. Jag försöker verkligen att låta bli att tänka i de banorna..men lyckas inte så bra..
  • Cali

Monchichi: detta är länken till artikeln (på danska):
    http://sondagsavisen.dk/117/01080302/
    Jag tror jag såg den i Aftonbladet eller Expressen.

Hmm, undrar om socker sänker pH:t i kroppen... Det har jag inte hört tidigare.

Ja, visst blir man alldeles nojig. Solen skiner och himlen är blå, men det känns som jag inte kan njuta ens av det.

• monchichi76
    Cali skrev 2010-02-20 22:13:11 följande:
    Monchichi: detta är länken till artikeln (på danska): sondagsavisen.dk/117/01080302/Jag tror jag såg den i Aftonbladet eller Expressen. Hmm, undrar om socker sänker pH:t i kroppen... Det har jag inte hört tidigare. Ja, visst blir man alldeles nojig. Solen skiner och himlen är blå, men det känns som jag inte kan njuta ens av det.
    Intressant läsning..
    Vet inte vad sockret kan göra med ph´t. Men socker är ju inte bra för kroppen överhuvudtaget så det kan kanske stämma?!
    Ser även att de skriver att man ska äta lite mer fett..det sa hon oxå till mig att jag skulle gör.. Spännande!

Nää..är jobbigt då man inte kan styra sina egna tankar!!
  • TantTingeling

Som naturvetare kan jag inte låta bli att kommentera...

Generellt kan väl sägas att Aftonbladet, Expressen o Söndagsavisen inte direkt har någon status som medical journals... De ansvarar ju inte direkt inför socialstyrelsen och ofta är det rena felaktigheter.Och generellt kan sägas att artiklar där man inte hänvisar till några studier/källor ska läsas med stor skeptisism.  Jag tycker det är direkt galet att ändra livsstil utifrån likartade artiklar utan att rådgöra med någon som är medicinskt kunnig.

Att socker och snabba kolhydrater inte är bra för kroppen har väl knappast undgått någon. Att socker påverkar insulinnivåerna och hormoner i övrigt och därmed kropp och fertilitet är något som är mkt välkänt sedan länge. Kvinnor med PCO som försöker bli gravida behandlas ju t.ex. ofta med Metformin, som är ett diabetesläkemedel.

MEN jag tycker absolut inte att man ska gå på någon diet typ LCHF om man är, eller försöker bli gravid. Att däremot undvika socker och vitt bröd, äta mer grönsaker osv., det är naturligtvis bara bra för kroppen, och för fertiliteten.

• NinniNinna

TT: när jag läser det sista du skrivit här, så tänker jag spontant: vilken tur att vi har dig här! Jag tror man behöver höra just det du skriver ibland, då den här kampen nästan kan göra att, iaf jag, tappar fotfästet ibland. Tack!

Monchichi: tack för svaren om albyl minor. Nu har jag redan gått förbi äl, men nästa månad sätter jag igång vid äl.

Cali och Monchichi: känner så väl igen det där med fixeringen som inträffar efter äl. Det går nästan inte att stoppa, trots att jag förstår att det inte hjälper ett dugg.

Cali; jag tycker råden låter väldigt hårda i USA. Tror du redan fått tips om det, men du kanske kan gå in och titta på vad Livsmedelsverket rekomenderar i Sverige.

Bettan: nu antar jag att föreberedelserna inför semestern är i full gång. Ha en riktigt skön semester!

Svar på tråden 30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet del 3