• icka76

30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet del 3

Jösses, har det redan gått 3 månader till!!!
    Här är den nya tråden iallfall

Här är alla som är 30+, barnlösa, och som haft 2 eller fler mf/ma välkomna att hänga på.

Anledningen till att vi inte vill att yngre eller de som redan har barn ska skriva här är dels för att vi som är över 30 även (ofta) har ålderspanik utöver svårigheterna att behålla våra små och dels för att vi utan barn är i en annan sits än er som redan har barn. Med det vill jag absolut inte föringa eran sorg för den är lika stor, men jag hoppas ni förstår hur vi menar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-12 09:28
    Medlemslista
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m47914387.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-08 09:39
    Ny medlemslista
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m49858810.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-11 18:00
    Plustråd
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m52477196.html

• Svar på tråden 30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet del 3
  • snigelkatt

liss o icka - finns det olika sortes progesteron? Med tanke på att ni tar era så olika?
    Jag plussade nu idag (tjoho, men LIVRÄDD såklart efter 4 MF/MA) och har fått Trombyl och Progesteron att ta från idag.
    Min läkare att jag skulle ta progesteronen 3 gånger per dag. Det finns ju inga bipacksedlar i förpackningarna att läsa..... Hur länge måste man ligga/sitta still efter man stoppat upp dem?

• icka76

Snigelkatt: Grattis!!! Rena plusvågen nu Jag brukar försöka ligga en timme efter jag tagit dem. på morgonen ställer jag klockan en timme innan jag ska upp.

• TantTingeling

Skickar ett stort gratttis till Snigelkatt och Liss!!! {#lang_emotions_flower}

Liss: Låter som att du får ett bra omhändertagande, kanonbra! :)

Progesteron är progesteron. Men finns i Sverige som Crinone vaginalgel och Progesteron, det första är registrerat läkemedel och det senare är apotekstillverkat och därav saknas bipacksedel. Det är ingen exakt vetenskap hur länge man ska ligga, många får rekommendationen en halvtimme. Orninationen varierar från 1-3/dag. Har inte tidigare hört nån som tar dem en gång i veckan. Men bäst svar på varför man får den ordinationen får man väl om man frågar sin gynekolog.

Vallmo: Jag skulle ringa gyn på måndag om jag var du.

Cali: Man rekommenderar max 300 mg koffein/dag i Sverige. Det är samma som 3  koppar kaffe eller 6 st koppar the. Nu finns det ju både koffeinfritt kaffe, både malet och snabbkaffe, samt koffeinfria thepåsar. Sen innehåller ju läsk för övrigt oxå ofta koffein.

• BettanB

Orkar inte med att skriva så mycket, men grattis till plussen.

Vallmo: Jag hade krävt ett ytterligare vul och sen skrapning (eller cytotec om du föredrar).

Sorg i BettanMansion.
  • LuPeRo

Men oj vilken plusvåg det blivit

Stort grattis till Liss och snigelkatt {#lang_emotions_flower}

Ang allt detta med Trombyl osv. Jag äter ju 1/4 albyl varje dag men nu när jag läser vad ni andra får så vet jag inte om även jag ska be om det. Tyvärr har jag ingen undersökning om varför jag fått mina MF/MA så jag vet inte vad som varit "fel".
    Men Fragmin, Progesteron och Trombyl verkar vara dom vanligaste man får.
    Någon som har ork och lust att förklara dessa för mig? Är det lönt för mig att be om någon av dom när jag ska på VUL?

Ju mer man tänker, ju mer inser man att det inte finns något enkelt svar.
  • snigelkatt
    LuPeRo skrev 2010-02-20 14:32:33 följande:
    Men oj vilken plusvåg det blivit Stort grattis till Liss och snigelkatt Ang allt detta med Trombyl osv. Jag äter ju 1/4 albyl varje dag men nu när jag läser vad ni andra får så vet jag inte om även jag ska be om det. Tyvärr har jag ingen undersökning om varför jag fått mina MF/MA så jag vet inte vad som varit "fel".Men Fragmin, Progesteron och Trombyl verkar vara dom vanligaste man får.Någon som har ork och lust att förklara dessa för mig? Är det lönt för mig att be om någon av dom när jag ska på VUL?
    Trombyl och albyl minor är ju exakt samma innehåll. Det bästa med trombylen är väl att de inte behöver delas på 3 eller 4. Varje tablett är redan 75 mg, så det blir ju enklare. Åsså är de hjärtformade, hur söta som helst!
    Progesteron får jag för att få mer gulkroppshormon. Har ännu inte fått svar på proverna om jag verkligen behövde detta eller ej, men min läkare tyckte det var lika bra, för säkerhets skull.
  • NinniNinna

Liss och Snigelkatt: vilka glada nyheter! Grattis!

Liss: tack för svaret!

Valmo: tycker definitivt du ska kontakta gyn och begära vul + skrapning/cytotek. Låter ju hemskt att gå och vänta på det sättet.

TT: nu är albyl minor frågan igång igen i tråden och då har jag en fråga till dig... jag köpte albyl minor för ett par månader sen, men har inte vågat börja ta dem. Blev rädd av texten på förpackningen om att man ej ska ta dem när man är gravid + tänkte att jag kanske ska tro på läkarna som säger att man inte ska börja behandla redan nu efter "bara" 2 ma. Vad tycker du?

Cali: missade att svara på dina frågor. Har precis börjat tempa, så jag vet inte mycket om det. Jag kombinerar det med äl test och kommer fortsätta göra det om jag fortsätter tempa. Vad det gäller kostråd, så har du ju redan fått svar. Jag tycker det låter lite väl hårt i USA och kan inte riktigt se hur det skulle kunna vara farligt med en kopp kaffe/te.

Bettan: *kram*

• monchichi76

Liss och Snigelkatt...dubbelgrattis! Hoppas ni smittar av er på oss andra nu!

NN...Jag åt på eget bevåg 1/3 Albyl efter mitt andra ma..tyvärr så blev ju det ändå ett tredje.. Men när jag berättade det för läkaren så sa han bara till mig att fortsätta vid nästa graviditet. Då ska jag öka dosen till en halv tablett, han menade på att det är ingen dos som är farlig för fostret ändå. Annars vet jag de som tar 1/4..men det är lite bökigt att dela rätt då.

Svar på tråden 30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet del 3