• icka76

30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet del 3

Jösses, har det redan gått 3 månader till!!!
    Här är den nya tråden iallfall

Här är alla som är 30+, barnlösa, och som haft 2 eller fler mf/ma välkomna att hänga på.

Anledningen till att vi inte vill att yngre eller de som redan har barn ska skriva här är dels för att vi som är över 30 även (ofta) har ålderspanik utöver svårigheterna att behålla våra små och dels för att vi utan barn är i en annan sits än er som redan har barn. Med det vill jag absolut inte föringa eran sorg för den är lika stor, men jag hoppas ni förstår hur vi menar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-12 09:28
    Medlemslista
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m47914387.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-08 09:39
    Ny medlemslista
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m49858810.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-11 18:00
    Plustråd
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m52477196.html

• Svar på tråden 30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet del 3
  • Jemema

NN, det är irriterande. Precis som om de är oroliga för att inte få reda på en eventuell glad nyhet först av alla!? {#lang_emotions_yell}

monchichi, första mensdagen är när du blöder på riktigt

Liss, GRATTIS!!! Förlåt, men ett plus är ett plus, svagt eller ej!!! Håller tummarna också, för säkerhets skull

Cali, ang om akupunktur fungerar eller en beror på vilka problem man har, såsom jag har förstått det. Jag har oregelbunden eller ingen äl, och då funkar akupunktur bra. Akupunkturen stimulerar blodcirkulationen kring livmoder och äggstockar.

• Cali

OK, så ägglossningen kan bli mer regelbunden med akupunktur. Det låter ju lovande. Men som sagt, den stora svårigheten blir väl att hitta någon som är seriös... Känns som man i Sverige har lite mer koll på certifikationer av yrkesmän etc; här vet jag inte vad man ska titta efter...

Har en annan fråga till er som använder temperaturkurvor - är det bättre än ägglossningstest? 

För övrigt kan jag berätta att här rekommenderas att man skippar allt som innehåller koffein (inklusive koffeinfritt kaffe) samt även örtteer etc för att maximera chanserna för att bli gravid och behålla graviditet (även för mannen!). Så här dricks numera varmt vatten... Har dock inte sett några sådana rekommendationer i Sverige? Jag vet att man inte ska överkonsumera kaffe, men att öven en kopp te kan göra skada...?

Blir snart paranoid av vad man kan eller inte kan dricka eller äta för att maximera chanserna...

• Maria A 78

Tack för all omtänktsamhet, det är så skönt med folk som förstår.

Cali och monchichi: Så jäkla jobbigt med sån attityd... suck... Hatar alla som bara tar för givet att det är att skaffa barn bara man vill. Bäst är det på släktträffarna när man får hintar som "du kan ju inte vänta hur länge som helst". Vill bara skrika tillbaka att så jäkla lätt är det inte för alla...

Liss: Håller alla tummar jag har!

Känner mig lite mindre deppig idag i alla fall. Önskar er alla en skön helg!

• monchichi76
    Maria.. Ja, det finns många där ute som tror att när man bestämmer sig för att skaffa barn då är det klappat och klart!
    Skönt att du känner dig lite piggare idag..!

"Alla uppförsbackar han sin nedförbacke"
  • NinniNinna

Monchichi: ja, det är såååå svårt att inte börja leta symptom. Jag hoppas att du känner rätt och att dagarna till BIM går fort!

Jemema: ja, det är nog det det är, att de vill veta först. Man hade ju bara önskat att de kunde inse att det kanske inte är jättekul att behöva förklara för andra att man inte är gravid, när det är det enda man önskar sig. Men jag ska sluta klaga, oftast är mina nära väldigt förstående och hänsynsfulla.
    ...om akupuntkur; förstod att de ville öka min blodcirkulation också, trots att jag har regelbunden äl (med lite förändringar på sista tiden). Jag tror det kan vara bra för alla.

Cali: det är en jungel i Sverige också. Har ingen aning om vad jag ska kolla efter, utan testar mig fram helt enkelt. Finns det ingen av dina vänner och bekanta där, som kan tipsa dig om någon bra akupunktör?  Lycka till!

Maria: skönt att du mår bättre!

Bettan: hur är det med dig? Hur går det med medicinen? Hoppas verkligen den börjar hjälpa lite snart!

Ego: nu måste jag be er vana tempare om hjälp igen. Kan någon titta på min kurva och se om det ser normalt ut. Jag fick ju ingen äldipp, men det kan ju bero på att jag inte tempade när jag var som mest magsjuk på mån och tis. Höjningen nu måste väl tyda på att äl var i onsdags, som jag trodde?  Jag tempade vid sju som vanligt i dag, då jag insåg att jag ju nästan alltid vaknar då på lördagar med eller utan väckarklocka.

• Vallmo75
    Kastar ut en fråga i tråden: var på ul 2 feb. då jag skulle vara i v. 5+3. Då såg man en tom hinnsäck på 4 mm. Nytt ul 12 feb då vi endast fick se en tom hinnsäck på 14 mm, skulle då alltså vara i v.6+6 och man konstaterade att det var en ofostrig graviditet, vårt 4 mf/ma. Har nu väntat på mf blödning i en vecka men den har inte kommit igång. Är det någon som varit med om samma sak? Vid mina tidigare mf har blödningen alltid kommit igång tidigt och innan dess har jag småblött under ett par veckor. När är det dags att kontakta gyn för skrapning/ cyotek tror ni?
  • icka76

Vallmo: Mitt senaste ma upptäcktes i v.8. 2 helt tomma hinnsäckar + en med nått litet i. SKrapades sedan ca 2,5 vecka senare altså i slutet av v.10 och inga tecken på att det skulle komma igång av sig självt. Jag tycker du ska be om cytotek eller skrapning så du "blir av med det" och slipper gå och vänta.

Liss: Hur har det gått?

• Liss

Monchichi: Har inga bra svar på flytningarna, mer än att jag också brukar få rejält ökade flytningar vid graviditet. Har också fått det några gånger inför mens, vet inte riktigt vad det beror på. Visst är det hopplöst att inte försöka analysera varje skiftning hos kroppen. Håller tummarna för att du känner rätt! Och det är första dan med rött man ska räkna som mens.

Ninni: Tjusig höjning på tempen! Är ju ingen expert på tempkurvor, men det ser helt klart ut som att dippen var när du hade magsjukan och äl på onsdagen.

Maria: Skönt att höra att det känns bättre idag!

Cali: Nej, tempningen är nog inte bättre än äl-test, men det är inget dumt komplement. Bra att se när äl är på gång och hur det ser ut när man närmar sig BIM. Och få lite allmän statistik om cykellängd osv. Låter som det är otroligt tuffa matkrav i USA. Gå in och kika på livsmedelverkets hemsida, där kan du se de svenska kostråden för gravida. Har för mig att det står att man får dricka 1-2 koppar kaffe per dag. Te tror jag inte det finns några restriktioner mot. Visst vill man maximera chanserna men jag har svårt att tro att en kopp te då och då skulle vara skadligt. 

Ego: Tack för alla tummar och tår - det hjälpte!! Idag var det ett ganska svagt, men helt tydligt plus Känns väldigt overkligt än så länge och helt klart läskigt, men samtidigt är jag väldigt glad. Läkaren skrev ut fragmin igår så jag började med första sprutan igår kväll, kändes lite märkligt att sticka sig själv och sved en del, men det gick bra. Hon ville att vi skulle göra vul redan på måndag och att jag sen ska få progesteron om allt ser bra ut. Tydligen ska proggisarna tas en gång per vecka. Vet inte riktigt hur mycket man kan se så här supertidigt (ca 4+1-2 på måndag), men jag går väl dit så får vi se. Hoppas att det blir fjärde gången gillt...

• Liss

Skrev visst samtidigt..

Vallmo: Håller med Icka, tycker definitivt att du ska begära skrapning eller cytotec direkt. Ingen ska behöva gå hemma och vänta ut ett missfall i flera veckor. Kram till dig.

• icka76

Liss: Härligt! Jag har tagit proggisar 2 ggr/dag i början sedan 1 g/dag och nu varannan. Men det kanske är olika sorter. Du ser nog inte så mycket mer än en förtjockad slemhinna och kanske nån svart prick på VUL så tidigt. Men man ser nog om der en graviditet i allfall. Gud vad roligt.

Svar på tråden 30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet del 3