• Macpau

Ivf våren 2010 i Göteborg-1a barnet?

Hejsan!

Vi har precis ställt oss i ivf kön på Sahlgrenska. Beräknad start, med allt vad det innebär, är till våren.

Det skulle vara väldigt trevligt att vi "förstagångsförsökare" utan barn skulle kunna prata, älta, klura & stötta, med allt vad ivf innebär.

Välkomna! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-08 21:24
    Här är länken till vår medlemstråd, så vi kan hålla koll på hur vi ligger till i ivf-svängen :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-08 21:24
    www.familjeliv.se/Forum-7-134/m50620416.html

• Svar på tråden Ivf våren 2010 i Göteborg-1a barnet?
  • Macpau

Jättevälkommen Seeerena! En tjej till alltså

Usch för mjölkstockning Tarda!! Minns fortfarande hur ont det kunde göra. Jag vill inte heller jobba! Trivs alldeles underbart med att vara hemma. Hur länge ska du/ ni andra tjejer vara hemma? Ja har förlängt mitt lite till... Så nu blir det att börja jobba direkt efter sommaren, när I. Börjar förskola halvtid. Kram allihopa ock trevlig helg

• Tarda

Det är lite bättre idag, men igår höll jag på att avlida. Fick feber och frossa och var bitvis inte riktigt vid medvetande. C var tvungen att åka och handla och den halvtimmen var horribel, låg nedbäddad på golvet medans S fick gå loss runt mig, givetvis ville hon klättra och klänga runt på mig och varje gång hon kom åt mitt bröst skrek jag högt. Hon kunde såklart inte förstå varför mamma låg och skakade under täcket på vardagsrumsgolvet, kunde ju lika gärna var en ny rolig lek. Det märktes att hon blev förvirrad när jag inte betedde mig som vanligt, försökte distrahera med böcker samt sjunga för henne men hon blev bara jätteledsen och ville vara i famnen.

Hade jag vetat att det skulle bli så hade hon såklart fått följa med C, jag var hyfsat ok när han åkte men det vände snabbt. Jag kan ärligt säga att jag hellre föder barn än får mjölkstockning igen, hoppas det går över snabbt nu, bröstet är fortfarande väldigt rött och ömt men febern har gått ner och jag har inte ont i kroppen på samma sätt.

Usch det här med föräldraledighet är jobbigt, vi har inte bestämt något exakt men tanken var att C skulle vara hemma from i vår. Det är några månader kvar men som det är nu äter S inte mycket vanlig mat, vissa dagar bara nått kryddmått eller inget alls, en bra dag får hon i sig några tsk totalt. Hon gillar inte gröt eller macka, frukost överlag är verkligen inte hennes grej. Lunch och middag äter hon lite bättre men det är bara smakbitar, skulle tippa att 95% av hennes näring kommer från bröstmjölk.

Hon hade nog varit helt nöjd med att bara amma hela dagarna (och nätterna) och jag är helt med på att ta det i hennes takt men jag önskar ändå att hon ätit lite mer än som det är nu. Många säger att deras barn börjar äta mer runt året och jag hoppas det blir så för annars är jag inte bekväm med att lämna henne hemma med pappa, finns inte brösten hemma kommer hon väl tids nog börja äta mer men jag vill inte forcera och tvinga henne, tror inte det blir en positiv matupplevelse.

Jag känner mig som en egomorsa som lägger beslag på majoriteten av föräldraledigheten men ursäktar mig med att C slutar tidigt och ofta är hemma innan 15 på dagarna så han och S har massa tid ihop. Skulle jag jobba hade jag troligtvis inte varit hemma för ens flera timmar senare och det är stor skillnad, vill inte vara ifrån henne så mycket. Planen nu är att jag är hemma till sommaren, då går C hem på halvtid och så delar vi veckorna rakt av, 2,5 dag var eller 3 till honom och 2 till mig, har inte helt bestämt. Vi siktar på förskola till HT 2013, då är S 2,5 år och vi har kanske en till på väg så hon behöver inte gå så långa dagar.

Hoppas ni alla har en fin helg, jag siktar på julmarknad imorgon istället, hoppas de har massa fint. 

• Stella Kardunn

Åh din stackare Tarda, jag hoppas verkligen mjölkstockningen släppt nu!

Jodå jobbet gick bra, de hade inte så svåra frågor utan ville nog mest att jag skulle vara där och bekräfta att de gör "rätt" och som tur var för mina kollegor hade finanssidan äntligen gått med på att göra en förenkling detta år så vi slipper rätt mycket jobb när avslutar försystemen för året. Jag jobbade inte mer än 3 timmar på torsdagen och sen var jag där 3 timmar på fredagen också, men då var det bara jullunchen och R var med mig.

Som planen lyder nu Macpau blir det skiftbyte någon gång i augusti, då går J hem och stannar hemma resten av året, så skolar vi in på dagis VT 2013, då antagligen 3 dagar i veckan, övriga 2 kommer troligen delas av mig och farmor. Men någon riktig plan har vi inte ännu, som det ser ut nu är det jättesvårt att få dagisplats överhuvudtaget här, så om inget händer under nästa år kanske vi inte ens får någon. Det är stora skriverier i tidningen om det nu, så min förhoppning är det har löst sig när det är dags.

Hoppas alla har haft en bra helg!

• Stella Kardunn

Måste få gnälla lite, jösses va besvärligt livet blev helt plötsligt...man har upptäckt en saboterad inspektionslucka på en vattenreservoar och nu väntar man på provsvar för att se om någon gjort något med vattnet eller "bara" förstört luckan. Under tiden får vattnet inte användas för matlagning, dryck eller tandborstning....ingen har dock gett något svar om diskning, så tills vi vet mer diskas och kokas Litens flaskor och andra attiraljer i hämtvatten, medan vårt porslin fortsätter fylla diskmaskinen, men vilket meck det känns som att det är och en del av våra saker är ju redan diskat i "fel vatten", men jag kan ju inte ställa mig och koka dem...nåja så länge Liten inte blir sjuk!

...och till råga på allt fick jag i samma veva reda på att en vän ligger på sjukhus med propp i lungan Rynkar på näsan

• Lycklig vill ha mer

Ville önska er en trevlig jul för nu försvinner jag härifrån igen.

Själv ska jag framkalla ett missfall på fredag efter ett konstaterat MA. Den här gången fick kroppen tro att den var gravid i 10 veckor. Ni kan vara så himla glada att det funkade för er och ganska så enkelt för de flesta också. Det är sjukt att se tillbaka på den här tiden och inse att vi har hunnit med 4 IVF varav 3 ET och 4 FET och bara fått ut tre missfall av det. Nåja nu blir det missfallsutredning i alla fall så förhoppningsvis kommer man fram till något som man kan gå vidare med.

Kram till er.

• Macpau

Lvhm- åh vad ledsen jag är för din skull . Jag vet precis hur ledsen man blir. Exakt samma sak hände mig i vecka 11,nästan.Massa kramar till dig

• Macpau

Lvhm- glömde tillägga; vi är ett par tjejer som har varit med om mf/ma och även om du har drabbats så många gånger ( jätteledsen för er skull) så finns vi här om du vill prata... Kram

• Stella Kardunn

Åh nej LVHM, va orättvist! Jag skickar all styrka jag kan Hjärta Jag önskar er all lycka i framtiden och hoppas ni kan njuta av julen och att 2012 blir just er år! Sköt om dig och glöm inte som Macpau skrev, vi finns här om du vill prata, vi är flera med MA/MF i bagaget och det är tillåtet att älta hur mycket man vill.

För egen skull kan jag meddela att vattnet nu är okej igen och jag är så glad för det, tänk va sårbara vi är och va bortskämda vi är egentligen....min vän på sjukhus verkar må lite bättre också, men får inte komma hem än på ett tag.

Kram till er alla!

• Liffan

Hej på er!

LVHM: jag är så ledsen för er skull!! det är så orättvist och jag hoppas verkligen att ni får hjälp så att det går hela vägen nästa gången. många krarmar!!

Sereena: visst har du varit här tidigare. välkommen tillbaka och grattis till dottern. då bor vi i närheten av varandra och jag tar gärna en promenad någon dag! efter en titt i kalendern kanske det dock får bli nästa år...

tarda: aouch för sådan mjölkstockning! usch och fy! varje gång jag hör en berättelse om mjölkstockning drar det liksom till i brösten...

macpau: jaså, föräldraledigheten förlängd . jag vill ju gärna att c ska vara hemma med A rejält men grejen är ju att tiden går så sjukt fort. vi hade tänkt att jag skulle börja jobba efter sommaren men tiden bara rusar iväg och jag insåg att 1/3 av min fl redan har gått. det är ju galet! så vi får se. beror lite på hur våra jobbutvecklar sig också... men optimalt för mig hade varit att vi delar på nästa höst och att c är hemma med a våren 2013 och dagisstart HT 2013. 

miss star; vad jobbigt utan vatten! skönt att det rättat till sig och skönt att vännen mår bättre också!

helgen var mysig men skönt att vara hemma igen! A märker av att vi är borta nu och har (ännu) svårare att komma till ro på kvällen. sömnmarodör... och snart åker vi upp igen men då är iaf c med. veckan är fullmatad med bvc-föräldragrupp idag, date med mvc-föräldragrupp senare i veckan, besök på bvc och date med er, julbak med vänner och middag med min klubb.trevlig vecka med andra ord!

kram på er i rugget!  

• Sereena

Liffan: Javisst, jag har varit med av och till tidigare. Speciellt i början när vi påbörjade utredning och IVF-försök. Tyckte dock sedan när vi var mitt inne i det att det var lite jobbigt alltihop (speciellt när försöken misslyckades), så jag lade ner FL ett tag. Men nu är jag tillbaka igen! =) 
    Ja, vi tar det efter nyår, känns som att alla har fullt upp nu innan jul!

Fler än jag som funderar mycket på det där med föräldraledighet märker jag! Javisst, tiden går jättefort, kan inte fatta att jag varit hemma 3 månader redan. Jag hade tänkt ta ett år först, men ska förmodligen börja jobba en dag i veckan när lillan är 6 mån, sedan 2 dagar, sedan 3 dagar osv. Min man vill väldigt gärna vara hemma, så jag vill uppmuntra det, hoppas dock att det kommer funka med amningen osv. Hon har blivit lite dålig på att ta flaskan tyvärr. Förr gick det jättebra att kombinera amning och flaskmatning, men nu verkar hon bara bli arg och skriker när man försöker ge henne på flaska... Så vi får väl se hur det går.

Usch, det låter inte så kul med mjölkstockning. Hade aldrig föreställt mig innan att allt med amningen skulle vara så jobbigt. (tyckte nästan i början att det var jobbigare än själva förlossningen, hihi) Jag har tack o lov kunnat pumpa bort när jag fått början till mjölkstockning, så det har gått bra tack o lov. 

Lvhm: Vad fruktansvärt tråkigt, blir så ledsen för er skull. Hoppas på att nästa gång blir bättre. Kram

Får önska er en god jul allihopa!

Svar på tråden Ivf våren 2010 i Göteborg-1a barnet?