Det är lite bättre idag, men igår höll jag på att avlida. Fick feber och frossa och var bitvis inte riktigt vid medvetande. C var tvungen att åka och handla och den halvtimmen var horribel, låg nedbäddad på golvet medans S fick gå loss runt mig, givetvis ville hon klättra och klänga runt på mig och varje gång hon kom åt mitt bröst skrek jag högt. Hon kunde såklart inte förstå varför mamma låg och skakade under täcket på vardagsrumsgolvet, kunde ju lika gärna var en ny rolig lek. Det märktes att hon blev förvirrad när jag inte betedde mig som vanligt, försökte distrahera med böcker samt sjunga för henne men hon blev bara jätteledsen och ville vara i famnen.
Hade jag vetat att det skulle bli så hade hon såklart fått följa med C, jag var hyfsat ok när han åkte men det vände snabbt. Jag kan ärligt säga att jag hellre föder barn än får mjölkstockning igen, hoppas det går över snabbt nu, bröstet är fortfarande väldigt rött och ömt men febern har gått ner och jag har inte ont i kroppen på samma sätt.
Usch det här med föräldraledighet är jobbigt, vi har inte bestämt något exakt men tanken var att C skulle vara hemma from i vår. Det är några månader kvar men som det är nu äter S inte mycket vanlig mat, vissa dagar bara nått kryddmått eller inget alls, en bra dag får hon i sig några tsk totalt. Hon gillar inte gröt eller macka, frukost överlag är verkligen inte hennes grej. Lunch och middag äter hon lite bättre men det är bara smakbitar, skulle tippa att 95% av hennes näring kommer från bröstmjölk.
Hon hade nog varit helt nöjd med att bara amma hela dagarna (och nätterna) och jag är helt med på att ta det i hennes takt men jag önskar ändå att hon ätit lite mer än som det är nu. Många säger att deras barn börjar äta mer runt året och jag hoppas det blir så för annars är jag inte bekväm med att lämna henne hemma med pappa, finns inte brösten hemma kommer hon väl tids nog börja äta mer men jag vill inte forcera och tvinga henne, tror inte det blir en positiv matupplevelse.
Jag känner mig som en egomorsa som lägger beslag på majoriteten av föräldraledigheten men ursäktar mig med att C slutar tidigt och ofta är hemma innan 15 på dagarna så han och S har massa tid ihop. Skulle jag jobba hade jag troligtvis inte varit hemma för ens flera timmar senare och det är stor skillnad, vill inte vara ifrån henne så mycket. Planen nu är att jag är hemma till sommaren, då går C hem på halvtid och så delar vi veckorna rakt av, 2,5 dag var eller 3 till honom och 2 till mig, har inte helt bestämt. Vi siktar på förskola till HT 2013, då är S 2,5 år och vi har kanske en till på väg så hon behöver inte gå så långa dagar.
Hoppas ni alla har en fin helg, jag siktar på julmarknad imorgon istället, hoppas de har massa fint.