Inlägg från: Piggley Wink |Visa alla inlägg
  • Piggley Wink

30+ som fick första barnet 2006 *4*

Gör era barn sönder saker? Idag när jag lagt H så tyckte jag det lät misstänkt i hennes rum, då satt hon och rev sönder en bok??? Det var inte första gången heller, hon gör gärna sönder saker, älskar att riva sönder papper och klippa i dem. Saxar har jag lagt undan så hon använder dem bara under uppsikt, men riva sönder sina böcker??? Hon har rivit sönder böcker två gånger förut men då har hon varit riktigt arg på mig, idag var hon helt lugn . Hur får jag henne att förstå att man inte ska göra sönder och förstöra? Det könns som jag tjatar hela dagarna om "försiktigt"

H juni 07, N november 10
  • Piggley Wink

Pyttis: Ja, jag tänkte också så och lade bort alla hennes böker igår kväll. Hon fick välja en att ha kvar i sitt rum, hon brukar alltid "läsa" lite innan hon somnar. Varför jag funderar så över det är att det liksom inte rör henne när saker går sönder. Bordet till Villa Villerkulla gick sönder förra veckan och det rörde henne itne i ryggen att jag slängde det. Jag tycker inte att hon är bortskämd eller får allt, men iofs så får hon ju rätt mycket av farmor och mormor utan att be om det. Borde vi istället se till att hon får längta lite efter saker och önska sig, att ingen ger henne saker utan att hon önskat sig det först? Men då är ju risken att hon istället får allt hon ber om? Var finns LAGOM  det här? Hon får ju inte nya saker så ofta, födelsedag och jul, sen blir det ju några saker däremellan. Gah, hur blir man perfekta föräldrar?

Mandra: Precis så tänker jag också med uppmärksamhet och närhet, att det är för att synas, men när vi lagt henne och hon just fått en förälders odelade uppmärksamhet under pyjamaspåklädning, Pippifilm med välling, tandborstning och sagoläsning så tycker jag liksom inte att det är OK...
    N mår mycket bättre i magen, kanske det ar pizzan i lördags som spökade i flera dagar
    Men du är ju redan en million-dollar-babe!

Själv kom jag i mina jeans när jag provade i mellandagarna, hade liksom inte haft en tanke på att prova innan... Känns bra, även om magen såklart är lite hängigare och degigare än vanligt. Jaja, den blir väl förhoppningsvis sig själv snart igen.

H juni 07, N november 10
  • Piggley Wink

Nu har det gått för långt, H bara kladdade och dummade sig vid frukosten. Till slut efter ett par varningar tog jag bort maten. Nu är det bara så att om man inte äter frukost och lunch ordentligt så får man inte lördagsgodis. Men kan man gottgöra sitt dumma uppförande vid frukosten så att man kan få lördagsgodis? Vill ju vara konsekvent, men samtidigt så måste man ju få en chans att rycka upp sig... Gud så svårt!

Igår kväll gick en del av Pippiservisen sönder när hon lagt sig, innan hon somnade Känns som vi är i en dålig spiral just nu. Docks har vi haft supermysigt däremellan så jag väljer att se det som isolerade händelser för att kunna njuta av den bra tiden emellan katastroferna...

H juni 07, N november 10
  • Piggley Wink

Jag kanske var för snäll, men näär hon städat upp alla sina saker innan lunch utan att jag ens bett henne, och sen åt lunch utan tjafs så fick hon sin tablettask Skäms

Härligt med träning och ännu  bättre att framfallet inte kändes...

H juni 07, N november 10
  • Piggley Wink

Vi 4: Jag tror jag ska be min storasyster prata lite med H om att bli storasyster, hon kommer ändå bo här (eller jag hos mina föräldrar i huset bervid) med man och son ett par veckor medan deras kök och badrum byggs om. Vi försöker ju uppmuntra alla positiva beteenden men en del grejor ballar ur nästan varenda dag ändå.

Tänkte på en ny sak idag. H ramlar i vår trappa ett par gånger per dag om vi är hemma hela dagen. Oftast bara något trappsteg men ibland hela trappan. Igår åkte hon t ex på magen nerför hela trappan (en halv våning) när hon tappade balansen. Hon blir ledsen när det precis hänt, men glömmer fort och är extremt smärttålig (fick en fläskläpp och blev ledsen först när hon såg att det blödde). Kanske är det så att hon själv är så smärttålig och tålig för smällar så hon tror att alla andra och allt annat också är det? Det gör ju itne så mycket om hon slår sig (enligt henne själv alltså), dte läker ju, så kanske hon resonerar lika om annat? Jag försöker ju be henne ta det lugnt i trappan, inte bära stora saker i trappan osv men hon glömmer det så fort

Assar: Trist att det var så få lediga dagar i jul, kan du få komp när du jobbar över ellet blir det "bara" pengar? Mysigt med teater!

H juni 07, N november 10
  • Piggley Wink

Jag har ju inga egna föräldrar med alkoholproblem, men har någon av er eller era föräldrar haft kontakt med Al-Anon? För precis som malin skriver så är ni ju också drabbade...

H juni 07, N november 10
  • Piggley Wink

Nu ser jag att mitt inlägg ser klumpigt ut, jag menade inte att vara okänslig, undrade bara hur det funkar och OM det funkar för barnen med anhöriggrupper... Stora kramar till alla er med såna problem, jag har egentligen inget att tillföra mer än mina sympatier...

H juni 07, N november 10
  • Piggley Wink

Heja Mandra! Såklart du klarar tentan! De kommer ändå inte fråga på de där två kapitlen! Se bara till att skriva lite extra om det du vet, jag har en förmåga att bara PRECIS svara på frågan, skriv lite runtomkring också så smalar du nåt halvpoäng här och där...

H juni 07, N november 10
  • Piggley Wink

Pyttis: Några tips på närmre håll? Uppsala känns lite långt... Härligt med ögonen!

Håller tummarna för Mandra idag!

H juni 07, N november 10
Svar på tråden 30+ som fick första barnet 2006 *4*