• abuelita

Bor du i Göteborgsområdet och funderar på att donera ditt barns navelsträngsblod ? Läs det här först!!!

Informationen som går ut till gravida i Göteborg om donation av navelsträngsblod (gemensamt namn för blodet i moderkaka och navelsträng)  är  direkt vilseledande:
    "Kan mitt barn påverkas av att navelsträngsblod sparas?
    Nej, det finns inga risker för ditt barn eller dig att donera blodet. Moderkakan och navelsträngen fyller ingen funktion för ditt barn eller dig efter att du har fött ditt barn utan moderkakan slängs i vanliga fall. Oavsett om Du väljer att donera moderkakan eller inte tas Du och Ditt barn omhand på samma sätt."

Att navelsträngen och moderkakan inte fyller någon funktion efter födseln är ren lögn eftersom ca hälften av barnets blod fortfarande  finns kvar i moderkakan  och ska pulsera över till barnet under de första ca 3-5 minuterna, ibland t.o.m. över en halvtimme, samtidigt som det försörjer barnet med syre medan  lungorna gör sig  redo att  ta över  andningen.  Vilket chefen för Nationella biobanken för navelsträngsblod på Sahlgrenska  faktiskt känner till. Redan sommaren 07 skickade  jag nämligen länkar  till honom om moderkakans viktiga funktion efter födseln, vilka  jag i min tur fått från några av världens ledande experter på det här området..
    Dessutom innehåller ju  det här blodet som bekant stamceller och annat viktigt skydd mot sjukdomar (det är därför forskarna vill åt det) som alltså barnet borde få behålla själv.

Om inte annat vore det verkligen på sin plats att chefen för blodbanken efter att nationella riktlinjerna för avnavling presenterades 23:e oktober förra året  (http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=10609 )  hade gjort ett tillägg i texten, ungefär i den här stilen:

"Svenska riktlinjer, liksom  Världshälsoorganisationen (WHO)  och International Federation of  Obstetrics  and  Gynecology (IFOG)  rekommenderar sen avnavling,  men vid donation av navelsträngsblod krävs avnavling före första andetaget, därför fortsätter vi med det i Göteborg. Men om du inte vill donera ditt barns blod har du naturligtvis rätt att begära sen avnavling, "

Artikeln om nationella riktlinjerna avslutas så här :
    ” Amerikanska riktlinjer om bankning av navelsträngsblod, »cord blood banking«, har nyligen publicerats [34]. I rapporten rekommenderas att man inte bör ändra avnavlingsrutiner med hänvisning till insamling och bankning av navelsträngsblod.”

Det är bara att lägga ihop 2+2 för att förstå att samma sak gäller för  Nationella
    biobanken för navelsträngsblod , och att det alltså är därför förlossningspersonalen på Göteborgssjukhusen ”sticker sig i fingrarna” när de ska ta pH-provet med spruta från pulserande navelsträng  och därför istället fortsätter att klampa navelsträngen  direkt när barnet kommit ut, trots att förlossningspersonal på övriga sjukhus utan problem tar det här provet från intakt navelsträng.. 

Varken mvc-  eller förlossningspersonal upplyser om det här, så har du frågor är du hjärtligt välkommen att ställa dem här  och/eller  i  tråden  Sen avnavling – Barnets födslorätt (8:e tråden),  som förstås är öppen för alla intresserade.  
    www.familjeliv.se/Forum-2-13/m47483576.html  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-28 18:03
    Har du redan hunnit skriva på papper om donation så har du ändå rätt att ändra dig.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-30 00:57
    Mer info finns i inlägg nr 1.
    Och här är två av mina gamla blogginlägg som handlar om socialminister Göran Hägglunds inblandning i det här.

blogg.aftonbladet.se/15613/2009/03/1143809

blogg.aftonbladet.se/15613/2009/03/1146495

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-16 13:51

Läs även tråden Viktig info om förlossningen som din bm inte brukar ta upp
    www.familjeliv.se/Forum-2-13/m49525723.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-23 11:17
    Ett par inlägg här på FL, värda att fundera över:

? Nu ska ni få höra något så ni sätter kaffet i halsen!
    Jag var hos min barnmorska idag och fick redan på något väldigt konstigt. Jag har tidigare tagit upp detta med sen avnavling med henne. Hon har inte jobbat på förlossningen på väldigt länge så hon svarade att det tillämpar de på SÄS Borås där jag ska föda.
    Men efter vissa indikationer på att det inte var så ringde hon till förlossningen på SÄS och frågade. Vet ni vad barnmorskan på SÄS sa!?
    - Vi har tillämpat tidig avnavling under tio års tid och planerar att fortsätta med det om patienten inte särskilt ber om sen avnavling!
    Vidare informerar hon min BM om att så länge hennes gravida inte frågar om sen avnavling så får hon inte informera de blivande mammorna om det positiva med sen avnavling och att de har rätten att be om det på förlossningen!
    SKANDAL! ?

?Jag tror att det handlar om att många, som det ju ofta är, är rädda att stöta sig med någon. Detta är uppenbarligen ett mycket känsligt ämne, speciellt här i v:a götaland... När vi pratade om det, så frågade jag om hon kunde se ngn nackdel med sen avnavling (för det borde det finnas om förlossningarna inte vill göra det ) hon sa: "Nej, absolut inte- men vad "de" säger är ju att de har svårt att ta blodprovet, dock har man klarat utmärkt att lära sig detta i resten av landet, så du kanske vill fundera själv?" Jag sa: "Hmmm, tror du att biobanken i gbg kan ha ngt med det att göra? " Då log hon och sa- "lite så jag tänker..."
    Jag förstår att hon inte vill hamna emellan i ngt tjafs, men jag tror att hon faktiskt är en av dem som arbetar för att vända det. ?

Och här är länken till min tråd Viktig info som MVC och förlossningspersonal brukar hoppa över.
    www.familjeliv.se/Forum-2-13/m51523086.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-09 21:38
    Den 3:e december 2010 publicerades följande TT-artikel i de flesta svenska dagstidningar. Bl.a GP

"Klämma om navelsträngen kan vänta
    Barnmorskorna bör inte ha bråttom med att sätta en klämma om navelsträngen när ett friskt fullgånget barn är framfött. Om blodet får fortsätta att pulsera en stund minskar risken att barnet drabbas av järnbrist - utan att för den skull öka risken för gulsot, enligt en studie som presenteras på läkarstämman i Göteborg. I studien ingick 400 barn som lottades till att antingen bli avnavlade efter kortare tid än tio sekunder eller efter mer än tre minuter."
    / TT
    www.gp.se/nyheter/sverige/1.503311-klamma-om-navelstrangen-kan-vanta

Det är alltså avnavlingsstudien i Halmstad som presenterades på läkarstämman i Göteborg.
    Men redan under Perinataldagarna 22-23 oktober 09 presenterades denna studie .

F11. OBSTETRISKA EFFEKTER AV TIDIG JÄMFÖRT MED SEN AVNAVLING ? EN
    RANDOMISERAD STUDIE.
    www.blf.net/program/Abstracts_PNmote09.pdf

abstrakt.sls.se/viewSam.asp
  • Svar på tråden Bor du i Göteborgsområdet och funderar på att donera ditt barns navelsträngsblod ? Läs det här först!!!
  • rednose

Nu har jag pratat med både min BM och min läkare om det här med tidig avnavling.

Enligt båda två är det absolut inte skadligt för bebisen och båda verkar tycka att motargumenten är ganska dåliga.
  • abuelita
    rednose skrev 2010-04-22 23:07:19 följande:
    Nu har jag pratat med både min BM och min läkare om det här med tidig avnavling. Enligt båda två är det absolut inte skadligt för bebisen och båda verkar tycka att motargumenten är ganska dåliga.
    OK, så vad är då argumenten FÖR tidig avnavling , förutom att det ligger i nationella biobankens intressen ?  Låt höra!
  • trållmor
    rednose skrev 2010-04-22 23:07:19 följande:
    Nu har jag pratat med både min BM och min läkare om det här med tidig avnavling. Enligt båda två är det absolut inte skadligt för bebisen och båda verkar tycka att motargumenten är ganska dåliga.
    Och jag är nyfiken på hur de motiverade att motargumenten är ganska dåliga? Dåliga hur då?
    Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
  • rednose
    abuelita skrev 2010-04-22 23:28:27 följande:
    OK, så vad är då argumenten FÖR tidig avnavling , förutom att det ligger i nationella biobankens intressen ?  Låt höra!
    Men det vet du väl? Det var ju du som skrev så mycket om dem och sa åt mig att sen prata med min Bm och läkare för att se vad de sa. 
    Jag skrev vad de sa men JAG är inte nån som debatterar för eller emot och långt ifrån så insatt som dig att jag skulle kunna sitta och repetera allt du sagt för att sen väga det mot deras åsikter.
    Vad är ditt argument för att biobanken INTE skulle få bestå av det blod vi talar om, om det nu inte är farligt för barnet att inte behålla det själv?
    Det var ju liksom de argumenten som bm och läkaren inte tyckte höll.
    De tyckte dock att det är bra att debatten finns eftersom vi gör annorlunda här i Gbg mot resten av Sverige. 
    Spontant känner jag bara att jag litar på min BM och min läkare. Du är liksom bara en person på nätet med starka åsikter. Jag vet inget om din utbildning och därmed inget om din förmåga att faktiskt ha en värderbar åsikt i frågan.
  • abuelita
    Rednose, jag förstår faktiskt INGENTING av vad  du snackar om. Men det var väl inte meningen heller .  
  • abuelita
    Mamma Mums skrev 2010-04-22 23:05:18 följande:
    Ska inte lägga mig i den här diskussionen direkt, det har jag alldeles för lite kunskap för, men jag hakade upp mig lite på följande mening: "detta är ju en av anledningarna till att läkare vid besked om sjukdom eller liknande säger till patienter att inte läsa allt de kommer över på I-net eftersom all fakta man får härifrån inte är korrekt."Då jag läser det här så är den första tanken som kommer till mig att inte heller all fakta jag får från läkare är "korrekt" (har alltför många exempel i min omgivning på konstiga och t o m felaktiga diagnoser). Självklart är inte allt man läser på nätet "korrekt". Men min poäng är att var och en av oss söker så mycket information vi vill och anser att vi behöver och sen är det ju upp till mig att avgöra vad jag tycker är "korrekt" och vad jag vill göra med den information jag får.  I det här specifika fallet, måste jag dock medge att jag blivit rätt övertygad om att den information som Abuelita sprider är viktig! Väntan på liten, undrar lite om ni på din arbetsplats har diskuterat forskingen som presenteras här i tråden och vad ni i så fall kommit fram till?Intressant läsning det här! Har lärt mig mkt!
    Då kommer jag osökt att tänka på vad den barnmorska  sa som svarade när  jag ringde till Mölndals förlossning och frågade varför varken mvc- eller förlossningspersonalen  informerar blivande föräldrar om deras rätt  att välja sen avnavling: "Nej det behöver vi inte för det får de ändå lära sig på internet".
  • väntan på liten

Rednose; håll på dig och dina åskikter

Abulita; jag ger upp, du läser väl inte mina inlägg heller verkar det som eftersom du vänder allt mot utan att ta in informationen.
    Vill du intubera mellan mammas ben i den situationen så gör det. De föräldrar som jag träffat under mina år på neo har varit ytterst nöjda och tacksamma för det snabba o proffsiga omhändertagande som deras barn fått även om det inte är det jag som sjuksköterksa är ute efter utan bara barnets bästa och ett bra omhänbdertagande för att minimera risken av att barnet skall behöva skiljas från mamma en längre tid.

Sedan säger väl din kommentar till Rednose ( som inte håller med dig här) att du inte förstår NÅGONTING av hennes kommentarer allt.
    Alla som är av en annan åsikt har ingen vettig elller???
    Farligt att inte lyssna till andra, bara till sig själv...

Nu släpper jag denna tråden

• Majomajo

Nu måste jag lägga mig i lite. Det verkar på inläggen ovan som om rednose menar att abuelita förespråkar TIDIG avnavling och att barnet INTE behöver navelsträngsblodet, när hon i själva verket tycker helt tvärtom. Jag antar att det var därför abuelita skrev att hon inte förstod inlägg nr 354 från rednose.

• abuelita
    Majomajo skrev 2010-04-23 08:57:53 följande:
    Nu måste jag lägga mig i lite. Det verkar på inläggen ovan som om rednose menar att abuelita förespråkar TIDIG avnavling och att barnet INTE behöver navelsträngsblodet, när hon i själva verket tycker helt tvärtom. Jag antar att det var därför abuelita skrev att hon inte förstod inlägg nr 354 från rednose.
    Ja man skulle ju lätt kunna tro det. Men om du klickar på "visa alla" bredvid Rednos kanske du håller med om att det är svårt att begripa vad h*n egentligen menar och är ute efter.
  • abuelita

Eftersom den här tråden vänder sig till blivande föräldrar som funderar på att donera sitt barns blod, och mitt syfte med att starta den var  att  ge information om det som mvc - och förlossningspersonal  i VG-regionen  medvetet smusslar bakom ryggen med på intet ont anande blivanden föräldrar, så vill jag påminna om följande inlägg:

” Nu ska ni få höra något så ni sätter kaffet i halsen!
    Jag var hos min barnmorska idag och fick redan på något väldigt konstigt. Jag har tidigare tagit upp detta med sen avnavling med henne. Hon har inte jobbat på förlossningen på väldigt länge så hon svarade att det tillämpar de på SÄS Borås där jag ska föda.
    Men efter vissa indikationer på att det inte var så ringde hon till förlossningen på SÄS och frågade. Vet ni vad barnmorskan på SÄS sa!?
    - Vi har tillämpat tidig avnavling under tio års tid och planerar att fortsätta med det om patienten inte särskilt ber om sen avnavling!
    Vidare informerar hon min BM om att så länge hennes gravida inte frågar om sen avnavling så får hon inte informera de blivande mammorna om det positiva med sen avnavling och att de har rätten att be om det på förlossningen!
    SKANDAL! ”
     inlägg1008 sidan 101 i den här tråden
    www.familjeliv.se/Forum-2-13/m36407096-101.html

Jag tror att det handlar om att många, som det ju ofta är, är rädda att stöta sig med någon. Detta är uppenbarligen ett mycket känsligt ämne, speciellt här i v:a götaland... När vi pratade om det, så frågade jag om hon kunde se ngn nackdel med sen avnavling (för det borde det finnas om förlossningarna inte vill göra det  ) hon sa: "Nej, absolut inte- men vad "de" säger är ju att de har svårt att ta blodprovet, dock har man klarat utmärkt att lära sig detta i resten av landet, så du kanske vill fundera själv?" Jag sa: "Hmmm, tror du att biobanken i gbg kan ha ngt med det att göra? " Då log hon och sa- "lite så jag tänker..."
    Jag förstår att hon inte vill hamna emellan i ngt tjafs, men jag tror att hon faktiskt är en av dem som arbetar för att vända det.

Inlägg 61 www.familjeliv.se/Forum-2-13/m47483576-6.html

Svar på tråden Bor du i Göteborgsområdet och funderar på att donera ditt barns navelsträngsblod ? Läs det här först!!!