• abuelita

Bor du i Göteborgsområdet och funderar på att donera ditt barns navelsträngsblod ? Läs det här först!!!

Informationen som går ut till gravida i Göteborg om donation av navelsträngsblod (gemensamt namn för blodet i moderkaka och navelsträng)  är  direkt vilseledande:
    "Kan mitt barn påverkas av att navelsträngsblod sparas?
    Nej, det finns inga risker för ditt barn eller dig att donera blodet. Moderkakan och navelsträngen fyller ingen funktion för ditt barn eller dig efter att du har fött ditt barn utan moderkakan slängs i vanliga fall. Oavsett om Du väljer att donera moderkakan eller inte tas Du och Ditt barn omhand på samma sätt."

Att navelsträngen och moderkakan inte fyller någon funktion efter födseln är ren lögn eftersom ca hälften av barnets blod fortfarande  finns kvar i moderkakan  och ska pulsera över till barnet under de första ca 3-5 minuterna, ibland t.o.m. över en halvtimme, samtidigt som det försörjer barnet med syre medan  lungorna gör sig  redo att  ta över  andningen.  Vilket chefen för Nationella biobanken för navelsträngsblod på Sahlgrenska  faktiskt känner till. Redan sommaren 07 skickade  jag nämligen länkar  till honom om moderkakans viktiga funktion efter födseln, vilka  jag i min tur fått från några av världens ledande experter på det här området..
    Dessutom innehåller ju  det här blodet som bekant stamceller och annat viktigt skydd mot sjukdomar (det är därför forskarna vill åt det) som alltså barnet borde få behålla själv.

Om inte annat vore det verkligen på sin plats att chefen för blodbanken efter att nationella riktlinjerna för avnavling presenterades 23:e oktober förra året  (http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=10609 )  hade gjort ett tillägg i texten, ungefär i den här stilen:

"Svenska riktlinjer, liksom  Världshälsoorganisationen (WHO)  och International Federation of  Obstetrics  and  Gynecology (IFOG)  rekommenderar sen avnavling,  men vid donation av navelsträngsblod krävs avnavling före första andetaget, därför fortsätter vi med det i Göteborg. Men om du inte vill donera ditt barns blod har du naturligtvis rätt att begära sen avnavling, "

Artikeln om nationella riktlinjerna avslutas så här :
    ” Amerikanska riktlinjer om bankning av navelsträngsblod, »cord blood banking«, har nyligen publicerats [34]. I rapporten rekommenderas att man inte bör ändra avnavlingsrutiner med hänvisning till insamling och bankning av navelsträngsblod.”

Det är bara att lägga ihop 2+2 för att förstå att samma sak gäller för  Nationella
    biobanken för navelsträngsblod , och att det alltså är därför förlossningspersonalen på Göteborgssjukhusen ”sticker sig i fingrarna” när de ska ta pH-provet med spruta från pulserande navelsträng  och därför istället fortsätter att klampa navelsträngen  direkt när barnet kommit ut, trots att förlossningspersonal på övriga sjukhus utan problem tar det här provet från intakt navelsträng.. 

Varken mvc-  eller förlossningspersonal upplyser om det här, så har du frågor är du hjärtligt välkommen att ställa dem här  och/eller  i  tråden  Sen avnavling – Barnets födslorätt (8:e tråden),  som förstås är öppen för alla intresserade.  
    www.familjeliv.se/Forum-2-13/m47483576.html  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-28 18:03
    Har du redan hunnit skriva på papper om donation så har du ändå rätt att ändra dig.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-30 00:57
    Mer info finns i inlägg nr 1.
    Och här är två av mina gamla blogginlägg som handlar om socialminister Göran Hägglunds inblandning i det här.

blogg.aftonbladet.se/15613/2009/03/1143809

blogg.aftonbladet.se/15613/2009/03/1146495

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-16 13:51

Läs även tråden Viktig info om förlossningen som din bm inte brukar ta upp
    www.familjeliv.se/Forum-2-13/m49525723.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-23 11:17
    Ett par inlägg här på FL, värda att fundera över:

? Nu ska ni få höra något så ni sätter kaffet i halsen!
    Jag var hos min barnmorska idag och fick redan på något väldigt konstigt. Jag har tidigare tagit upp detta med sen avnavling med henne. Hon har inte jobbat på förlossningen på väldigt länge så hon svarade att det tillämpar de på SÄS Borås där jag ska föda.
    Men efter vissa indikationer på att det inte var så ringde hon till förlossningen på SÄS och frågade. Vet ni vad barnmorskan på SÄS sa!?
    - Vi har tillämpat tidig avnavling under tio års tid och planerar att fortsätta med det om patienten inte särskilt ber om sen avnavling!
    Vidare informerar hon min BM om att så länge hennes gravida inte frågar om sen avnavling så får hon inte informera de blivande mammorna om det positiva med sen avnavling och att de har rätten att be om det på förlossningen!
    SKANDAL! ?

?Jag tror att det handlar om att många, som det ju ofta är, är rädda att stöta sig med någon. Detta är uppenbarligen ett mycket känsligt ämne, speciellt här i v:a götaland... När vi pratade om det, så frågade jag om hon kunde se ngn nackdel med sen avnavling (för det borde det finnas om förlossningarna inte vill göra det ) hon sa: "Nej, absolut inte- men vad "de" säger är ju att de har svårt att ta blodprovet, dock har man klarat utmärkt att lära sig detta i resten av landet, så du kanske vill fundera själv?" Jag sa: "Hmmm, tror du att biobanken i gbg kan ha ngt med det att göra? " Då log hon och sa- "lite så jag tänker..."
    Jag förstår att hon inte vill hamna emellan i ngt tjafs, men jag tror att hon faktiskt är en av dem som arbetar för att vända det. ?

Och här är länken till min tråd Viktig info som MVC och förlossningspersonal brukar hoppa över.
    www.familjeliv.se/Forum-2-13/m51523086.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-09 21:38
    Den 3:e december 2010 publicerades följande TT-artikel i de flesta svenska dagstidningar. Bl.a GP

"Klämma om navelsträngen kan vänta
    Barnmorskorna bör inte ha bråttom med att sätta en klämma om navelsträngen när ett friskt fullgånget barn är framfött. Om blodet får fortsätta att pulsera en stund minskar risken att barnet drabbas av järnbrist - utan att för den skull öka risken för gulsot, enligt en studie som presenteras på läkarstämman i Göteborg. I studien ingick 400 barn som lottades till att antingen bli avnavlade efter kortare tid än tio sekunder eller efter mer än tre minuter."
    / TT
    www.gp.se/nyheter/sverige/1.503311-klamma-om-navelstrangen-kan-vanta

Det är alltså avnavlingsstudien i Halmstad som presenterades på läkarstämman i Göteborg.
    Men redan under Perinataldagarna 22-23 oktober 09 presenterades denna studie .

F11. OBSTETRISKA EFFEKTER AV TIDIG JÄMFÖRT MED SEN AVNAVLING ? EN
    RANDOMISERAD STUDIE.
    www.blf.net/program/Abstracts_PNmote09.pdf

abstrakt.sls.se/viewSam.asp
  • Svar på tråden Bor du i Göteborgsområdet och funderar på att donera ditt barns navelsträngsblod ? Läs det här först!!!
  • abuelita

I tråden Sen avnavling inte möjligt i Göteborg? Står det i dag så här (inlägg 51)

Födde min Alma på Östra i lördags natt. Hade skrivit i förlossningsbrevet att vi önskade sen avnavling. Det gick fort och jag hann inte prata med/vara med min bm mycket alls (öppnade mig från 1-9 cm på 40 min i ett badkar, utan hennes närvaro) så jag hade tyvärr ingen möjlighet att dessutom nämna mitt önskemål muntligt. När min dotter placerades på min mage sa jag "Sen avnavling" och möttes av ett "Men vi har redan gjort det" (hon menade klampat, inte klippt) varav jag säger "Men ta av den då!". "Det är försent" svarar hon.

Hon kom upp till oss på BB dagen efter. Jag sa att jag var besviken på vad som hänt. Hon bad om ursäkt och sa att hon inte hade hunnit läsa mitt brev eftersom de hade haft så mycket att göra. Hon frågade också varför jag önskade sen avnavling ("beror det på ADHD?") och jag berättade det jag lärt mig.

På henne verkade det som om det var ovanligt att man önskade detta och efter att ha argumenterat med henne (jag berättade alla födelar jag har hört/läst om, det enda hon kunde säga om syftet med tidig avnavling är att det är praxis) sa hon dock att hon skulle ta upp detta på mötet med - minns tyvärr inte riktigt vad hon sa, men något internmöte med chefer.

Som ni förstår är jag besviken över hur det gick och förvånad över att medvetenheten kan vara så ojämn på samma sjukhus. Så ni som ska till  Östra - stå på er och var tydliga, både skriftligt men framför allt verbalt!

Rent ut sagt för j**igt!!!
  • abuelita
    abuelita skrev 2010-05-25 00:27:16 följande:
    BreakThrough Digest Medical News,  May 23, 2010USF researchers: Early clamping may interrupt humankind’s first ‘natural stem cell transplant’ www.breakthroughdigest.com/medical-news/do-we.../

Men egentligen är det ju märkligt att det här anses som nyheter. Hur funkar egentligen kommunikationen forskare och läkare emellan??  Uppenbarligen inget vidare.
    Och det här kommer väl inte heller spridas till så värst många, utan snart är det säkert  ytterligare någon/några som tycker att de själva kommit på något genialiskt här och vill vara först med  det.  Men så klart jättebra varje gång någon "kommer på" det här, och naturligtvis oerhört viktigt att det publiceras lika ofta. Då når det nog snart "den hundrade apan", och DÅ finns det ingen återvändo längre

Jag gillar att de liknar sen avnavling vid  "naturlig stamcellstransplantation" eftersom det säkert kan öppna upp ögonen på de personer som varit låsta vid tanken att tidig avnavling är bra eftersom man då kan göra stamcellstransplantationer med navelsträngsblod.
     Vad jag hoppas nu är att det ska gå upp för dem att de patienter som  behandlas med stamceller kanske aldrig hade utvecklat  sin sjukdom om de hade fått den här  "stamcellstransplantationen " vid födseln istället. Alltså sluppit bli tidigt avnavlade.

• abuelita

Jo men titta, det sprider sig ju faktiskt!!    I går gick msnbc ut med det här.

"Ob-gyns and parents should think about giving the cord blood to the baby," said lead researcher Paul Sanberg of the University of South Florida. 

Är det förresten någon här som vet om det här stämmer som Sarah Buckley skriver  i  Gentle Birth, Gentle Mothering’ (2005):

* The likelihood of low-risk children needing their own stored cells has been estimated at 1 in 20,000

* Cord blood donations are likely to be ineffective for the treatment of adults, because the number of stem cells are too small

* Cord blood may contain pre-leukemic changes and may increase the risk of relapse.

* Autologous cord blood is only suitable for children who develop solid tumours, lymphomas or auto-immune disorders

* All other uses are speculative

• abuelita
    abuelita skrev 2010-05-26 12:51:32 följande:
    Jo men titta, det sprider sig ju faktiskt!!    I går gick msnbc ut med det här. "Ob-gyns and parents should think about giving the cord blood to the baby," said lead researcher Paul Sanberg of the University of South Florida. 
    Även Medical News Today hade med den här "nyheten" i går!!!    

Nu är det alltså både  BreakThrough Digest Medical News, msncb och Medical News Today, kanske rent av fler?

Även här liknas  tidig avnavling vid ett avbrytande av den naturliga, första stamcellstransplantationen. 

Och bl.a. dethär tas upp :  The researchers concluded that many common disorders in newborns related to the immaturity of organ systems may receive benefits from delayed clamping. These may include: respiratory distress; anemia; sepsis; intraventricular haemorrhage; and periventricular leukomalacia. They also speculate that other health problems, such as chronic lung disease, prematurity apneas and retinopathy of prematurity, may also be affected by a delay in cord blood clamping.

Det här måste ju betyda att väldigt många förlossningsläkare, barnläkare och stamcellsforskare  runt om i världen nås av detta. Så om  de läkare som bestämmer över avnavlingsrutinerna i Göteborg  inte tar sitt förnuft tillfånga NU, är det nog stor risk att de snart får stå  i skampålen .
  • Vitulina
    Är det förresten någon här som vet om det här stämmer som Sarah Buckley skriver  i  Gentle Birth, Gentle Mothering’ (2005):

* The likelihood of low-risk children needing their own stored cells has been estimated at 1 in 20,000
    Det är en siffra jag känner igen, så det stämmer säkert. Det är därför jag anser att privata navelsträngsbiobanker är att lura föräldrar på pengar. Men det är min uppfattning.
    * Cord blood donations are likely to be ineffective for the treatment of adults, because the number of stem cells are too small
    Det beror på enheten och på hur stor patienten är. För en liten kvinna kan en enhet mycket väl räcka. I vissa fall kan man komma runt detta genom att ge en dubbeltransplantation om man har tur och hittar 2 lika enheter.
    * Cord blood may contain pre-leukemic changes and may increase the risk of relapse.
    Det finns ju barn som utvecklar leukemier väldigt tidigt och då är det väl möjligt att de första förändringarna skett redan under fosterstadiet, och då finns ju dessa celler i blodet redan vid födseln. Om man då ger en autolog transplantation skulle väl det mycket väl kunna ge en högreåterfallsrisk. Men jag är inte läkare så jag kan ha fel där.
    * Autologous cord blood is only suitable for children who develop solid tumours, lymphomas or auto-immune disorders
    Kan säkert vara så. Om det finns någon mer tänker jag inte utesluta, men för alla medfödda fel i systemet kan man ju inte använda autolog transplantation. Då tänker jag på medfödda metabola sjukdommar och immundefekter.
    * All other uses are speculative
    Det är fortfarande ganska nytt med denna typ av transplantationer, så visst finns det mycket kvar som behöver undersökas. Men det kan ju bara göras genom studier av faktiskt trasnplanterade fall, så sådant tar ju en stund.
  • abuelita

Tack Vitulina för dina utförliga svar!!
     Har haft så fullt upp på annat håll ett tag nu att jag knappt haft tid med mina egna trådar.  Men nu kommer jag med något viktigt här som rör gravida  och mvc/förlossningspersonal i göteborgsområdet:

Följande fråga fick jag nyligen från en gravid Göteborgare:

" När jag var på föräldrakurs så tog jag upp frågan med barnmorskorna och deras svar på varför Göteborg inte följer de nationella riktlinjerna är för att Sahlgrenska har en studie på att sen avnavling orsakar gulsot. Vet du om det finns en sådan studie eller om de ljög för mig?"

Och TS till tråden Sen avnavling inte möjligt i Göteborg? skrev ju så här

” Idag var jag tillbaka hos barnmorskan som meddelade att sen avnavling inte utförs på SU (Alltså Östra sjukhuset & Mölndals sjukhus) pga att en pågående studie om just detta inte är klar. Innan studien är klar kommer de inte att utföra sen avnavling alls.” 

I dag  kom  följande inlägg (151)  i tråden Sen avnavling inte möjligt i Göteborg? :

”Ang denna pågående studie... vad hände med det informerade samtycket? Mig veterligen (forskar själv inom vården) ska man inte få genomföra medicinska studier om inte deltagarna (eller deltagarnas föräldrar/förmyndare) har fått information om studiens syfte, procedur och ev risker/fördelar för deltagarna. Efter denne information är given får deltagare ge sitt informerade samtycke eller så kan de välja att avstå från deltagande i studien (eller föräldrarna får samtycka/avstå). Om man håller på med en sådan studie på Sahlgrenska UTAN att inhämta informerat samtycke så är det ju en forskningsetisk skandal!!

Innan studier får genomföras ska de etikgranskas av regionala etikprövningsnämnder. Jag kan inte tänka mig att de fått godkänt en sådan studie utan att inhämta samtycke från föräldrarna till bebisarna som ska delta. Det innebär isf att studien genomförs utan etikprövning, vilket då innebär att studien kommer att få enorma svårigheter att publiceras eftersom de flesta vetenskapliga tidsskrifterna KRÄVER att etikprövning genomförts innan studiens påbörjan.
    Och får man inte publicerat sina resultat är studien rätt meningslös att genomföra. Och spädbarnen som "drabbas" eller hur man nu ska uttrycka det har genomgått tester och procedurer i onödan.
    Är det alldelens säkert att man inte informerar och inhämtar samtycke från deltagana i denna sahlgrenskastudie?? Nån som vet?”

Som sagt, någon som vet???   Pågår det för det första någon studie på nyfödda på SU?  Och  för det andra:   har föräldrarna till barnen i studien gett sitt samtycke?

Svar på tråden Bor du i Göteborgsområdet och funderar på att donera ditt barns navelsträngsblod ? Läs det här först!!!