• abuelita

Bor du i Göteborgsområdet och funderar på att donera ditt barns navelsträngsblod ? Läs det här först!!!

Informationen som går ut till gravida i Göteborg om donation av navelsträngsblod (gemensamt namn för blodet i moderkaka och navelsträng)  är  direkt vilseledande:
    "Kan mitt barn påverkas av att navelsträngsblod sparas?
    Nej, det finns inga risker för ditt barn eller dig att donera blodet. Moderkakan och navelsträngen fyller ingen funktion för ditt barn eller dig efter att du har fött ditt barn utan moderkakan slängs i vanliga fall. Oavsett om Du väljer att donera moderkakan eller inte tas Du och Ditt barn omhand på samma sätt."

Att navelsträngen och moderkakan inte fyller någon funktion efter födseln är ren lögn eftersom ca hälften av barnets blod fortfarande  finns kvar i moderkakan  och ska pulsera över till barnet under de första ca 3-5 minuterna, ibland t.o.m. över en halvtimme, samtidigt som det försörjer barnet med syre medan  lungorna gör sig  redo att  ta över  andningen.  Vilket chefen för Nationella biobanken för navelsträngsblod på Sahlgrenska  faktiskt känner till. Redan sommaren 07 skickade  jag nämligen länkar  till honom om moderkakans viktiga funktion efter födseln, vilka  jag i min tur fått från några av världens ledande experter på det här området..
    Dessutom innehåller ju  det här blodet som bekant stamceller och annat viktigt skydd mot sjukdomar (det är därför forskarna vill åt det) som alltså barnet borde få behålla själv.

Om inte annat vore det verkligen på sin plats att chefen för blodbanken efter att nationella riktlinjerna för avnavling presenterades 23:e oktober förra året  (http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=10609 )  hade gjort ett tillägg i texten, ungefär i den här stilen:

"Svenska riktlinjer, liksom  Världshälsoorganisationen (WHO)  och International Federation of  Obstetrics  and  Gynecology (IFOG)  rekommenderar sen avnavling,  men vid donation av navelsträngsblod krävs avnavling före första andetaget, därför fortsätter vi med det i Göteborg. Men om du inte vill donera ditt barns blod har du naturligtvis rätt att begära sen avnavling, "

Artikeln om nationella riktlinjerna avslutas så här :
    ” Amerikanska riktlinjer om bankning av navelsträngsblod, »cord blood banking«, har nyligen publicerats [34]. I rapporten rekommenderas att man inte bör ändra avnavlingsrutiner med hänvisning till insamling och bankning av navelsträngsblod.”

Det är bara att lägga ihop 2+2 för att förstå att samma sak gäller för  Nationella
    biobanken för navelsträngsblod , och att det alltså är därför förlossningspersonalen på Göteborgssjukhusen ”sticker sig i fingrarna” när de ska ta pH-provet med spruta från pulserande navelsträng  och därför istället fortsätter att klampa navelsträngen  direkt när barnet kommit ut, trots att förlossningspersonal på övriga sjukhus utan problem tar det här provet från intakt navelsträng.. 

Varken mvc-  eller förlossningspersonal upplyser om det här, så har du frågor är du hjärtligt välkommen att ställa dem här  och/eller  i  tråden  Sen avnavling – Barnets födslorätt (8:e tråden),  som förstås är öppen för alla intresserade.  
    www.familjeliv.se/Forum-2-13/m47483576.html  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-28 18:03
    Har du redan hunnit skriva på papper om donation så har du ändå rätt att ändra dig.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-30 00:57
    Mer info finns i inlägg nr 1.
    Och här är två av mina gamla blogginlägg som handlar om socialminister Göran Hägglunds inblandning i det här.

blogg.aftonbladet.se/15613/2009/03/1143809

blogg.aftonbladet.se/15613/2009/03/1146495

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-16 13:51

Läs även tråden Viktig info om förlossningen som din bm inte brukar ta upp
    www.familjeliv.se/Forum-2-13/m49525723.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-23 11:17
    Ett par inlägg här på FL, värda att fundera över:

? Nu ska ni få höra något så ni sätter kaffet i halsen!
    Jag var hos min barnmorska idag och fick redan på något väldigt konstigt. Jag har tidigare tagit upp detta med sen avnavling med henne. Hon har inte jobbat på förlossningen på väldigt länge så hon svarade att det tillämpar de på SÄS Borås där jag ska föda.
    Men efter vissa indikationer på att det inte var så ringde hon till förlossningen på SÄS och frågade. Vet ni vad barnmorskan på SÄS sa!?
    - Vi har tillämpat tidig avnavling under tio års tid och planerar att fortsätta med det om patienten inte särskilt ber om sen avnavling!
    Vidare informerar hon min BM om att så länge hennes gravida inte frågar om sen avnavling så får hon inte informera de blivande mammorna om det positiva med sen avnavling och att de har rätten att be om det på förlossningen!
    SKANDAL! ?

?Jag tror att det handlar om att många, som det ju ofta är, är rädda att stöta sig med någon. Detta är uppenbarligen ett mycket känsligt ämne, speciellt här i v:a götaland... När vi pratade om det, så frågade jag om hon kunde se ngn nackdel med sen avnavling (för det borde det finnas om förlossningarna inte vill göra det ) hon sa: "Nej, absolut inte- men vad "de" säger är ju att de har svårt att ta blodprovet, dock har man klarat utmärkt att lära sig detta i resten av landet, så du kanske vill fundera själv?" Jag sa: "Hmmm, tror du att biobanken i gbg kan ha ngt med det att göra? " Då log hon och sa- "lite så jag tänker..."
    Jag förstår att hon inte vill hamna emellan i ngt tjafs, men jag tror att hon faktiskt är en av dem som arbetar för att vända det. ?

Och här är länken till min tråd Viktig info som MVC och förlossningspersonal brukar hoppa över.
    www.familjeliv.se/Forum-2-13/m51523086.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-09 21:38
    Den 3:e december 2010 publicerades följande TT-artikel i de flesta svenska dagstidningar. Bl.a GP

"Klämma om navelsträngen kan vänta
    Barnmorskorna bör inte ha bråttom med att sätta en klämma om navelsträngen när ett friskt fullgånget barn är framfött. Om blodet får fortsätta att pulsera en stund minskar risken att barnet drabbas av järnbrist - utan att för den skull öka risken för gulsot, enligt en studie som presenteras på läkarstämman i Göteborg. I studien ingick 400 barn som lottades till att antingen bli avnavlade efter kortare tid än tio sekunder eller efter mer än tre minuter."
    / TT
    www.gp.se/nyheter/sverige/1.503311-klamma-om-navelstrangen-kan-vanta

Det är alltså avnavlingsstudien i Halmstad som presenterades på läkarstämman i Göteborg.
    Men redan under Perinataldagarna 22-23 oktober 09 presenterades denna studie .

F11. OBSTETRISKA EFFEKTER AV TIDIG JÄMFÖRT MED SEN AVNAVLING ? EN
    RANDOMISERAD STUDIE.
    www.blf.net/program/Abstracts_PNmote09.pdf

abstrakt.sls.se/viewSam.asp
  • Svar på tråden Bor du i Göteborgsområdet och funderar på att donera ditt barns navelsträngsblod ? Läs det här först!!!
  • abuelita
    MammaOchMatte skrev 2010-12-09 20:43:58 följande:
    A det jag har läst så ska en pulserande navelsträng vara starkt blå/vit-randig, medan en tom navelsträng är vit.

Kunde bara hitta dena bilder. Rätta mig någon om jag har fel.

Kan detta vara en tom navelsträng

beckahbitch.blogg.se/images/2009/dscf4865_531...
    Exakt!      Och vet du vad, mamman på bilden är  samma person som har skrivit  den insändare som jag länkade till i inlägg 434 .  
  • abuelita
    MammaOchMatte skrev 2010-12-09 20:43:58 följande:
    Kan detta vara en tom navelsträng

beckahbitch.blogg.se/images/2009/dscf4865_531...

Så här ser en pulserande navelsträng ut
    http://ss11i01.stream.ip-only.net/images/blog/images/entries/82/58/51/3161/2e3203c14e442ec2

Och så här ser en  tidigt avnavlad moderkaka ut.
    http://ss11i01.stream.ip-only.net/images/blog/images/entries/82/58/51/3161/9160902f61ebe2ec

och så här  när navelsträngen fåt pulsera färdigt helt och hållet
    http://ss11i01.stream.ip-only.net/images/blog/images/entries/82/58/51/3161/5283bbacd5d9d225  

• MammaOchMatte
    abuelita skrev 2010-12-09 21:03:00 följande:
    Exakt!      Och vet du vad, mamman på bilden är  samma person som har skrivit  den insändare som jag länkade till i inlägg 434 .  
    Aha

abuelita: Skulle du kunna ge mig lite tips om hur jag ska agera i min situation? Du verkar vara väldigt insatt Både gällande avnavling efter 30 sekunder (som de har som rutin här i Trollhättan) och om man får bestämma själv när klampning ska ske och detta med medtagna barn och att de nästan alltid får tidig avnavling.

Hur ska jag bästa prata med personalen på förlossningen för att de ska respektera vår önskan? Får man ens be om att säga till (vid en vanlig förlossning) när klampnings ska ske? Får man be dem göra HLR på golvet istället för att avnavla för tidigt om barnet skulle vara medtaget? Läs inlägg 437

Tack!
  • abuelita
    MammaochMatte,  jag ska med glädje svara på dina mycket kloka frågor.  håller på och letar efter lite grejer, så ge dig till tåls, kanske 15-20 minuter 
  • Mamsie
    abuelita skrev 2010-12-09 21:13:10 följande:

Så här ser en pulserande navelsträng ut
    ss11i01.stream.ip-only.net/images/blog/images...

Och så här ser en  tidigt avnavlad moderkaka ut.

och så här  när navelsträngen fåt pulsera färdigt helt och hållet

Jag får inte upp länkarna!
    ~ d/f♀nov-85, ♂apr-87, ♀nov-88, ♂jun-06 | + Julklapp ♂ i magen! ~
  • abuelita
    MammaOchMatte skrev 2010-12-09 20:28:38 följande:
    En av mina vänner födde för 10 månader sedan i GBG och bad om sen avnavling men de avnavlade tidigt på grund at rutin, fyfasiken vad sur man blir på denna dumhet!

Jag bor i Trollhättan och har nu frågat min BM om hur det ser ut här (vi tillhör ju Västra Götaland). Hon svarade att man inte får sitt barn på magen direkt utan de håller barnet lägre än mamman i 20-30 sekunder innan för att navelblodet ska rinna snabbare. Vet dock inte om jag vill lita på dem, man hör ju hur folk har blivit lovade sen avnavling men sedan har det gått på rutin som det så fint heter.

Skulle jag kunna begära att jag och sambon själva ska säga till när de ska klampa? Att de inte får klampa förrän de har fått vår ok. Av det jag har läst så tar det ibland längre tid än 20 - 30 sekunder för all blod att rinna igenom naveln. Sedan har man väl rätt att avsäga sig en aktiv handling enligt HSL eller hur? Skulle det vara rimligt att be om något sådant?

Sedan sa de också att om barnet är medtaget så gör de tidig avnavling för att kunna göra HLR. Hur tänker de egentligen, det är ju DÅ som barnet behöver sitt blod som mest. Hur ska jag bemöta detta? Varför kan de inte göra HLR på golvet (har planerat att föda på golvet då jag känner mig tryggast där). Jag vet att jag oroar mig för mycket, men av det jag har hört så finns det anledning till oro då många inte blir lyssnade till och mångas önskningar ang sen avnavling inte lyssnas på.

Ja fy fasiken vad sur man blir när de klampar trots att man begärt sen avnavling. Det här händer tyvärr alltför ofta.  Här är ett  skräckexempel , där det dock slutade bra tack vara att mamman själv var så uppmärksam:

”Har nu en liten dotter som kom i söndags. Födde på östra i göteborg. Hann bara vara inne på förlossningen i 18 minuter men min man påminde om avnavlingen till bm och hon han ju läsa journalen innan oxå (kanske inte hela?). När jag fött fram henne, stod på knä i sängen, och skulle lyfta upp henne kom det helt plötsligt en hand och lyfte upp navelsträngen och jag såg en peang. Min man hade vänt sig om för att flytta undan brickbordet och såg inte sköterskan som kom. Jag började smälla henne på fingrarna och sa lite hysteriskt -ingen klampning, ingen klampning!!! Hon släppte navelsträngen och bad om ursäkt flera gånger. BM hade inte meddelat henne. Det gick ju så fort allting så det var lite rörigt runtomkring. La upp henne på bröstet och de väntade med klampning tills det hade pulserat färdigt, vilket gick rätt fort. Hon hade lite avdrag på hudfärg första minuten men sen fick hon apgar 10. Var pigg och sög nästan direkt vilket var en lättnad för det gjorde aldrig min son. Inget ph-prov togs.
    Vi mår bra och spenderar hela dagarna med amning ” 

Ja man har rätt avsäga sig en aktiv handling enligt HSL .  Så det är verkligen mer än rimligt att be om något sådant.  Tyvärr verkar det som att många inom förlossningsvården inte har förstått det här utan gör precis som de vill  med både mödrar och barn, så det gäller att ens medföljare  vet hur man vill ha det och dessutom har skinn på näsan och kan säga ifrån. Vill man att de väntar med  avnavlingen tills moderkakan kommit ut  så ska de vänta med det.  Och vill man att de väntar ännu längre så ska det göra det också. Det finns ingen som helst anledning att ha bråttom med det, utan tvärtom bör de vänta ända tills mamman själv tycker att det är dags. 
    Det finns många som inte avnavlar alls, utan väntar tills navelsträngen torkar och går av av sig självt efter några dagar, såsom chimpanserna gör.   Detta kallas Lotus Birth. Bl.a har en av världens  ledande experterna på avnavlingsfrågor, Sarah J Buckley (familjeläkare med obstetrikutbildning) , gjort så  när hon födde sina egna barn, hemförlossning .

Det här att de  tror  att   barnet  måste hållas under moderkakans nivå  i 30 sekunder för att de ska få i sig moderkaksblodet är en  ren missuppfattning av de personer som tagit fram riktlinjerna/rekommendationerna för avnavling. Det är bara om det av någon anledning är bråttom  med avnavlingen,  om  barnet  mår dåligt och måste iväg till barnbordet, som man ska göra så, för att gravitationen ska skynda på transfusionen.
    Jag har påpekat detta  för dessa personer, i kommenterar till deras artikel Vårprogram för avnavling av nyfödda barn, i Läkartidningen 23 oktober 2008.
    http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=10609#comment

Dessutom få barnet MER blod om det få komma  till mammas famn meddetsamma och navelsträngen får pulsera färdigt, än om det hålls under placentanivå i 30 sekunder.
    Se denna artikel:

"Another study estimated that about 35 ml of blood per kg of birth weight is transfused when infants are kept at the level of the vaginal opening and the cord is clamped 3 minutes after birth . The same auth...ors later found a 32% higher blood volume in babies who were placed on their mother's abdomen and the cord clamped after it stopped pulsating “
    http://web.archive.org/web/19960101000000-20061015225030/http://cordclamping.com/mermer1.htm

Jag återkommer  angående  HLR med  intakt navelsträng. Inser att jag behöver mer tid.

• MammaOchMatte
    abuelita: Tack så jättemycket för informationen, jag ska skriva ut båda studierna och ta med till min förlossning och en kopia till min BM som jag ska träffa nästa fredag.

Man blir ju mörkrädd när man läser historian i ditt inlägg, ska man behöva oroa sig för sådant den viktigaste stunden i ens liv Skrikandes

Jag läser till sjuksköterska och i vår utbildning pekas det på hur viktigt det är med evidensbaserad vård och att det är vårdpersonalens skyldighet att arbeta därefter, vi läser sammanlagt 60 poäng omvårdnad som grundar sig på att lära sig ett evidensbaserat tänk, ändå så begås sådanna här tjänstefel! För jag tycker att det är tjänstefel att inte arbeta evidensbaserat inom omvårdnaden! En sak om en och en annan vårdpersonal jobbar så, men här så har man satt detta i system.

Beundransvärt att du kämpar så hårt med detta, skitbra jobbat!

Jag tror att jag ska be dem vänta med klampning fram till att vi säger till, om allt går bra vill vi vänta tills moderkakan kommer ut. Väntar med spänning på HLR-inlägget

Tack igen!

• abuelita
    MammaOchMatte skrev 2010-12-09 23:05:51 följande:
    abuelita: Tack så jättemycket för informationen, jag ska skriva ut båda studierna och ta med till min förlossning och en kopia till min BM som jag ska träffa nästa fredag.

Man blir ju mörkrädd när man läser historian i ditt inlägg, ska man behöva oroa sig för sådant den viktigaste stunden i ens liv Skrikandes

Jag läser till sjuksköterska och i vår utbildning pekas det på hur viktigt det är med evidensbaserad vård och att det är vårdpersonalens skyldighet att arbeta därefter, vi läser sammanlagt 60 poäng omvårdnad som grundar sig på att lära sig ett evidensbaserat tänk, ändå så begås sådanna här tjänstefel! För jag tycker att det är tjänstefel att inte arbeta evidensbaserat inom omvårdnaden! En sak om en och en annan vårdpersonal jobbar så, men här så har man satt detta i system.

Beundransvärt att du kämpar så hårt med detta, skitbra jobbat!

Jag tror att jag ska be dem vänta med klampning fram till att vi säger till, om allt går bra vill vi vänta tills moderkakan kommer ut. Väntar med spänning på HLR-inlägget

Tack igen!
    Precis, det måste ju verkligen vara tjänstefel att inte arbeta evidensbaserat.  Men så  är det inom obstetriken.  tidig avnavling är ett icke evidensbaserat ingrepp i det naturliga födelseförloppet  som man började med  för en herrans massa år den, och det finns ingen utrsäkt  för att fortsätta med det bara för att man alltid gjort så.  

Angående att vänta med att avnavla tills moderkakan kommit ut, så rekommenderar jag att du läser mitt blogginlägg Varför nyförlösta mödrar riskerar att förblöda.

Nu blev jag så ivrig  här när jag märkte att du  både är  genuint intresserad och  verkar fatta hela grejen  att jag vill få med så mycket som möjliigt av  det jag samlat på mig om HLR med intakt navelsträng att jag inte  riktigt vet vad jag ska välja.  Men nu kom jag på att   du kanske kunde börja med att läsa ett av mina blogginlägg om detta, nämligen Är neonatal HLR verkligen genomtänkt?  Det finns flera riktigt bra länkar där också som du kan läsa vidare på

• lillkorpen

Abuelita; du verkar vara väl insatt, jag känner att du kommer med mycket bra information och att du gör vår familj en tjänst som tar dig tid att samla och sprida den här. Tack! Jag har försökt att med ett öppet sinne ta till mig så mycket information som möjligt, och det jag läst gällande förlossningsrutinerna här i Göteborg skrämmer mig. Speciellt det jag läste i GP (?) att varken Sahlgrenska eller Borås följer riktlinjerna gällande sen avnavling, jag blir faktiskt väldigt orolig över det!

Jag är rädd att bli överkörd på förlossningen, jag är rädd att det ska vara något fel på bebisen och att de klampar av tidigt, trots att vi inte vill. Vad har man egentligen för rättigheter? Hur ska man kunna gardera sig som förälder?

Jag har sagt till min man att han kommer få hålla stenhård koll på allt som händer runtomkring, men hur bra och rätt är det egentligen? Han ska ju också bli förälder och kanske blir chockad under förlossningen och tappar "kollen". Skulle vår bebis då bli tidigt klampad mot vår vilja så vet jag att jag skulle klandra min man, trots att jag även skulle veta att det inte är hans fel. Svårt att förklara, men ja, jag har en mängd olika "skräcktankar" som susar runt i huvudet gällande det här.

Finns det andra alternativ än Östra och Mölndal att välja på, finns det privata sjukhus? Jag vet inte vad jag ska göra och jag känner mig ledsen över det här, jävla skit-Göteborg man ska bo i då. Gråter 

Svar på tråden Bor du i Göteborgsområdet och funderar på att donera ditt barns navelsträngsblod ? Läs det här först!!!