• abuelita

Bor du i Göteborgsområdet och funderar på att donera ditt barns navelsträngsblod ? Läs det här först!!!

Informationen som går ut till gravida i Göteborg om donation av navelsträngsblod (gemensamt namn för blodet i moderkaka och navelsträng)  är  direkt vilseledande:
    "Kan mitt barn påverkas av att navelsträngsblod sparas?
    Nej, det finns inga risker för ditt barn eller dig att donera blodet. Moderkakan och navelsträngen fyller ingen funktion för ditt barn eller dig efter att du har fött ditt barn utan moderkakan slängs i vanliga fall. Oavsett om Du väljer att donera moderkakan eller inte tas Du och Ditt barn omhand på samma sätt."

Att navelsträngen och moderkakan inte fyller någon funktion efter födseln är ren lögn eftersom ca hälften av barnets blod fortfarande  finns kvar i moderkakan  och ska pulsera över till barnet under de första ca 3-5 minuterna, ibland t.o.m. över en halvtimme, samtidigt som det försörjer barnet med syre medan  lungorna gör sig  redo att  ta över  andningen.  Vilket chefen för Nationella biobanken för navelsträngsblod på Sahlgrenska  faktiskt känner till. Redan sommaren 07 skickade  jag nämligen länkar  till honom om moderkakans viktiga funktion efter födseln, vilka  jag i min tur fått från några av världens ledande experter på det här området..
    Dessutom innehåller ju  det här blodet som bekant stamceller och annat viktigt skydd mot sjukdomar (det är därför forskarna vill åt det) som alltså barnet borde få behålla själv.

Om inte annat vore det verkligen på sin plats att chefen för blodbanken efter att nationella riktlinjerna för avnavling presenterades 23:e oktober förra året  (http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=10609 )  hade gjort ett tillägg i texten, ungefär i den här stilen:

"Svenska riktlinjer, liksom  Världshälsoorganisationen (WHO)  och International Federation of  Obstetrics  and  Gynecology (IFOG)  rekommenderar sen avnavling,  men vid donation av navelsträngsblod krävs avnavling före första andetaget, därför fortsätter vi med det i Göteborg. Men om du inte vill donera ditt barns blod har du naturligtvis rätt att begära sen avnavling, "

Artikeln om nationella riktlinjerna avslutas så här :
    ” Amerikanska riktlinjer om bankning av navelsträngsblod, »cord blood banking«, har nyligen publicerats [34]. I rapporten rekommenderas att man inte bör ändra avnavlingsrutiner med hänvisning till insamling och bankning av navelsträngsblod.”

Det är bara att lägga ihop 2+2 för att förstå att samma sak gäller för  Nationella
    biobanken för navelsträngsblod , och att det alltså är därför förlossningspersonalen på Göteborgssjukhusen ”sticker sig i fingrarna” när de ska ta pH-provet med spruta från pulserande navelsträng  och därför istället fortsätter att klampa navelsträngen  direkt när barnet kommit ut, trots att förlossningspersonal på övriga sjukhus utan problem tar det här provet från intakt navelsträng.. 

Varken mvc-  eller förlossningspersonal upplyser om det här, så har du frågor är du hjärtligt välkommen att ställa dem här  och/eller  i  tråden  Sen avnavling – Barnets födslorätt (8:e tråden),  som förstås är öppen för alla intresserade.  
    www.familjeliv.se/Forum-2-13/m47483576.html  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-28 18:03
    Har du redan hunnit skriva på papper om donation så har du ändå rätt att ändra dig.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-30 00:57
    Mer info finns i inlägg nr 1.
    Och här är två av mina gamla blogginlägg som handlar om socialminister Göran Hägglunds inblandning i det här.

blogg.aftonbladet.se/15613/2009/03/1143809

blogg.aftonbladet.se/15613/2009/03/1146495

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-16 13:51

Läs även tråden Viktig info om förlossningen som din bm inte brukar ta upp
    www.familjeliv.se/Forum-2-13/m49525723.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-23 11:17
    Ett par inlägg här på FL, värda att fundera över:

? Nu ska ni få höra något så ni sätter kaffet i halsen!
    Jag var hos min barnmorska idag och fick redan på något väldigt konstigt. Jag har tidigare tagit upp detta med sen avnavling med henne. Hon har inte jobbat på förlossningen på väldigt länge så hon svarade att det tillämpar de på SÄS Borås där jag ska föda.
    Men efter vissa indikationer på att det inte var så ringde hon till förlossningen på SÄS och frågade. Vet ni vad barnmorskan på SÄS sa!?
    - Vi har tillämpat tidig avnavling under tio års tid och planerar att fortsätta med det om patienten inte särskilt ber om sen avnavling!
    Vidare informerar hon min BM om att så länge hennes gravida inte frågar om sen avnavling så får hon inte informera de blivande mammorna om det positiva med sen avnavling och att de har rätten att be om det på förlossningen!
    SKANDAL! ?

?Jag tror att det handlar om att många, som det ju ofta är, är rädda att stöta sig med någon. Detta är uppenbarligen ett mycket känsligt ämne, speciellt här i v:a götaland... När vi pratade om det, så frågade jag om hon kunde se ngn nackdel med sen avnavling (för det borde det finnas om förlossningarna inte vill göra det ) hon sa: "Nej, absolut inte- men vad "de" säger är ju att de har svårt att ta blodprovet, dock har man klarat utmärkt att lära sig detta i resten av landet, så du kanske vill fundera själv?" Jag sa: "Hmmm, tror du att biobanken i gbg kan ha ngt med det att göra? " Då log hon och sa- "lite så jag tänker..."
    Jag förstår att hon inte vill hamna emellan i ngt tjafs, men jag tror att hon faktiskt är en av dem som arbetar för att vända det. ?

Och här är länken till min tråd Viktig info som MVC och förlossningspersonal brukar hoppa över.
    www.familjeliv.se/Forum-2-13/m51523086.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-09 21:38
    Den 3:e december 2010 publicerades följande TT-artikel i de flesta svenska dagstidningar. Bl.a GP

"Klämma om navelsträngen kan vänta
    Barnmorskorna bör inte ha bråttom med att sätta en klämma om navelsträngen när ett friskt fullgånget barn är framfött. Om blodet får fortsätta att pulsera en stund minskar risken att barnet drabbas av järnbrist - utan att för den skull öka risken för gulsot, enligt en studie som presenteras på läkarstämman i Göteborg. I studien ingick 400 barn som lottades till att antingen bli avnavlade efter kortare tid än tio sekunder eller efter mer än tre minuter."
    / TT
    www.gp.se/nyheter/sverige/1.503311-klamma-om-navelstrangen-kan-vanta

Det är alltså avnavlingsstudien i Halmstad som presenterades på läkarstämman i Göteborg.
    Men redan under Perinataldagarna 22-23 oktober 09 presenterades denna studie .

F11. OBSTETRISKA EFFEKTER AV TIDIG JÄMFÖRT MED SEN AVNAVLING ? EN
    RANDOMISERAD STUDIE.
    www.blf.net/program/Abstracts_PNmote09.pdf

abstrakt.sls.se/viewSam.asp
  • Svar på tråden Bor du i Göteborgsområdet och funderar på att donera ditt barns navelsträngsblod ? Läs det här först!!!
  • abuelita

Några nya bloggar om avnavling som jag rekommenderar

Tidig avnavling kontra Barnens Rättigheter
    http://blogg.aftonbladet.se/parisiska/2010/08/tidig-avnavling-kontra-barnens-rattigheter

Läkareden kontra tidig avnavling
    http://blogg.aftonbladet.se/parisiska/2010/08/lakareden-kontra-tidig-avnavling

Viktig information till alla gravid!
    http://beckahbitch.blogg.se/2010/july/viktig-information-till-alla-gravida.html

Are Doctors Causing Infant Brain Damage By Clamping The Umbilical Cord Prematurley?
    http://medicalmisdiagnosisresearch.wordpress.com/2010/07/31/are-doctors-causing-infant-brain-damage-by-clamping-the-umbilical-cord-prematurely/

Hemimammas kamp – Kampen för att låta barnen få en chans att  leva, mot alla odds.
    http://blogg.aftonbladet.se/hemimamma/2010/08/hemimammas-kamp-kampen-for-att-lata-barnen-fa-en-chans-att-leva-mot-alla-odds

• abuelita

Hittade det här för en liten stund sen på Alltförföräldrar:  

Förvirrad angående avnavling (långt)
    2010-08-15, 17:08
    En fortsättning på tråden om tidig/sen avnavling 23/7. Innan jag läste den visste jag ingenting om avnavling och nu känner jag mig ganska oroad. Tidig avnavling är praxis i Göteborg där jag bor. Starka intressen verkar ligga bakom och enligt dem jag pratat med som fött på ÖS, så har de inte givits något alternativ. Det är tidig avnavling som gäller, punkt och slut.
    När jag var hos BM sist fick jag ett kuvert med information om donation av navelsträngsblod. I informationsbladet står det ett antal vanliga frågor och svar. (Ungefär samma information finns på www.transfusionsmedicin.se/su/swedcord)
    På frågan "Finns det några risker för mitt barn eller mig" står följande svar: "Nej. Det finns ingen risk för dig eller ditt barn. Navelsträngen och moderkakan fyller ingen funktion efter att ditt barn fötts utan förstörs i vanliga fall."
    Är detta verkligen sant??? Frågan gällde ju blodet, inte moderkakan och navelsträngen. Är det inte så att donationen förutsätter tidig avnavling? Dvs att man snabbt klampar av navelsträngen så att blod som egentligen skulle tillkomma barnet i stället stannar i moderkakan/navelsträngen, för att doneras.
    Enligt en artikel som publicerats i Läkartidningen (www.lakartidningen.se/07engin...rticleId=1060...) så finns det t.ex. risk för att barnet får blodbrist under flera månader pga tidig avnavling. Tidig avnavling kan medföra en blodförlust på 1 dl för ett barn som väger 3 kg, vilket motsvarar cirka 1,5–2 liter blod för en vuxen. Är inte det en risk som är värd att nämna? Är det rimligt att begära att ett spädbarn ska donera en så stor del av sin blodvolym, det första det gör här i livet. När en vuxen donerar blod brukar det handla om 4 dl.
    I informationsmaterialet står det även att "Efter att ett barn fötts finns det kvar en liten mängd blod i moderkakan och navelsträngen". Vadå liten? Om donationen förutsätter tidig avnavling, så är materialet kraftigt vilseledande. Men hur avnavlingen/donationen ska gå till nämns inte.
    Sedan har vi ju det här med stamcellerna i blodet. Utan att vara speciellt medicinskt kunnig (måste jag vara det, är det inte vårdens uppgift att förse mig med all relevant information?), så tror jag att naturen har någon viktig avsikt med dem. Jag tror att stamcellerna kan ha stor betydelse för det nyfödda barnets framtida hälsa.
    Både jag och barnets far är blodgivare sedan länge, så om vi väljer att inte donera navelsträngsblod så har det ingenting att göra med brist på empati gentemot svårt sjuka medmänniskor. Men den här typen av beslut måste ju fattas med omsorg om det nyfödda barnet också. Hur kan det vara tillåtet att MVC, som man litar på att de agerar i föräldrarnas och barnens bästa intresse, delar ut sådan här bristfällig och manipulativ information???
    Snälla, bevisa att jag har fel!
    -------------------------------------------------- -------------------------------------------------- --------

Visst är det konstigt att hon lyckats undgå alla information om avnavling, trots GP-artikeln Rapport, m.m. för bara några veckor sedan? Och NÅGON i hennes vän-.och bekantskapskrets borde väl ha hört det och berättat för henne? Men mest konstig är att mvc- och förlossningspersonal fortfarande undanhåller blivande föräldrar information och att blodbanken fortsätter sprida sin vilseledande information!!!
    Jag försökte signa in mig som medlem där bara för att kunna skriva kommentar till henne, men jag lyckades helt enkelt inte.

Någon  här som är medlem där och kan gå in och hänvisa henne hit eller till Facebook-gruppen
    Sen avnavling barnets födslorätt  ?    eller bådadera?

Har även ställt frågan i tråden Viktig info som MVC- och förlossningspersonal  brukar hoppa över. 

Och Sen avnavling inte möjligt i Göteborg?

• olalala

Någon här som vet vilken typ av avnavling som är praxis på Danderyds sjukhus nu förtiden?!

Tänkte föda där i september o be om sen avnavling tror jag.

• abuelita
    olalala skrev 2010-08-19 09:14:21 följande:

Någon här som vet vilken typ av avnavling som är praxis på Danderyds sjukhus nu förtiden?!

Tänkte föda där i september o be om sen avnavling tror jag.

Så vitt jag vet är det bara sjukhusen i Göteborgstrakten som vägrar sluta med tidig avnavling. Så det är nog lugnt att föda på  Danderyd, så länge barnet mår bra. Jag tror nämligen inte det är något sjukhus i Sverige som ännu har börjat med livräddning med intakt navelsträng, trots att det är de medtagna/livlösa  barnen som tar mest skada av att bli utsatta för denna enorma blodförlust  och syrebrist som tidig avnavling innebär. '

Kom gärna in till tråden Viktig info som MVC- och förlossningspersonal brukar hoppa över (se länk i inlägget ovan) .   Där finns det kanske  fler som ska föda på Danderyds sjukhus eller som nyligen har fött där,  och det finns en massa annan  viktg informarmation där. Mycket är  samlad  i de första kommentarerna på  sidan 1 i tråden.  
  • Hemimamma

Jag är Hääääär nu!!

Hemikram!

• abuelita
    Hemimamma skrev 2010-08-19 22:59:04 följande:
    Jag är Hääääär nu!!

Hemikram!
    Heeejj  

kram
  • abuelita

Födelsehuset i Göteborg har skickat tre frågor till partierna i Västra Götalandsregionen.

Här kommer första frågan:

”1) Informerat val. Det finns stora brister när det gäller allsidig information, som möjliggör ett informerat val för blivande föräldrar inom mödra-och förlossningsvård. Ett exempel är den omdiskuterade avnavlingen av nyfödda, där föräldrar i Göteborg inte får information i förväg om hur den handläggs, eller tillgång till information om fördelar resp. nackdelar med tidig och sen avnavling. Vad vill ert parti göra för att förbättra möjligheten till informerade val? ”

Övriga frågor

• abuelita
    abuelita skrev 2010-08-19 01:03:00 följande:

Hittade det här för en liten stund sen på Alltförföräldrar:  

Förvirrad angående avnavling (långt)
    2010-08-15, 17:08
    En fortsättning på tråden om tidig/sen avnavling 23/7.

Mycket intressant inlägg,   av sign.  ”Vårdpersonal” (anonym) i tråden om avnavling på  Allt För Föräldrar 

”Det är ett högs aktuellt ämne du tar upp. För att vara ärlig trodde jag att "alla" gravida var medveten om den debatt om avnavlingen som pågår. Men det är bra att du tar reda på det nu!
    Det är en allmän rekommendation att avnavla sent i Sverige (de nya rek kom för ett par år sedan) man ska vänta minst 2-3 minuter innan man klampar eller klipper navelsträngen och helst ska barnet hållas lite nedanför mamman för att underlätta transfusionen.

Det är av högsta vikt att barnet får detta blod, det finns mycket ny forskning som visar att barnen har låga blodvärden ända upp i skolåldern om de avnavlas tidigt.
    Allrahelst de barnen som föds medtagna har hjälp av att ha en pulserande navelsträng och få i sig det viktiga stamcellsfyllda blodet. De får färre hjärnskador eller lättare sådana än de som drabbas av tidig avnavling.

I Göteborg och Borås fortsätter man dock att avnavla tidigt, alltså innan barnet ens tagit sitt första andetag. De stryper syret och blodet och på så vis får barnet motsvarande en vuxen en förlust på någon liter blod. Vilket är MYCKET.
    Dessa sjukhus skyller på att det är svårt att ta ett ph-prov, alltså en syra-bas-status från navelsträngen om man avnavlar tidigt. Detta görs på alla Svenska barn.
    Men det är även så att de gärna vill ha stamceller att forska på. Dessa unika celler finns det gott om i just barnets första blod, alltså navelsträngsblodet.
    Dessa celler är högvaluta i den medicinska forskarvärlden och därför är säkert informationen om detta till föräldrarna luddig för att man inte ska förstå vad barnet går miste om.
    Stamceller har unika egenskaper som utmärker de från alla andra celltyper. De kan dela sig obegränsade gånger, de kan bli till (differentiera) vilken annan cell som helst. Den typen i navelsträngsblodet är extra bra att få tag på för forskarna för i en vuxen person finns de inte i samma vis i blodet. det går inte som vuxen att donera stamceller. De finns bla i hjärnan och benmärgen.
    Därför är navelsträngsblodet så eftertraktat, där finns det mycket. men det är ju meningen att barnet ska få dessa...
    Jag vet att det finns forskning som visar att det finns risker för barnet att inte få dessa stamceller. Men jag vet inte om det är tillförlitlig forskning..men jag hoppas att det kan bevisas hur skadligt det är för barnet. ”

Svar på tråden Bor du i Göteborgsområdet och funderar på att donera ditt barns navelsträngsblod ? Läs det här först!!!