• abuelita

Bor du i Göteborgsområdet och funderar på att donera ditt barns navelsträngsblod ? Läs det här först!!!

Informationen som går ut till gravida i Göteborg om donation av navelsträngsblod (gemensamt namn för blodet i moderkaka och navelsträng)  är  direkt vilseledande:
    "Kan mitt barn påverkas av att navelsträngsblod sparas?
    Nej, det finns inga risker för ditt barn eller dig att donera blodet. Moderkakan och navelsträngen fyller ingen funktion för ditt barn eller dig efter att du har fött ditt barn utan moderkakan slängs i vanliga fall. Oavsett om Du väljer att donera moderkakan eller inte tas Du och Ditt barn omhand på samma sätt."

Att navelsträngen och moderkakan inte fyller någon funktion efter födseln är ren lögn eftersom ca hälften av barnets blod fortfarande  finns kvar i moderkakan  och ska pulsera över till barnet under de första ca 3-5 minuterna, ibland t.o.m. över en halvtimme, samtidigt som det försörjer barnet med syre medan  lungorna gör sig  redo att  ta över  andningen.  Vilket chefen för Nationella biobanken för navelsträngsblod på Sahlgrenska  faktiskt känner till. Redan sommaren 07 skickade  jag nämligen länkar  till honom om moderkakans viktiga funktion efter födseln, vilka  jag i min tur fått från några av världens ledande experter på det här området..
    Dessutom innehåller ju  det här blodet som bekant stamceller och annat viktigt skydd mot sjukdomar (det är därför forskarna vill åt det) som alltså barnet borde få behålla själv.

Om inte annat vore det verkligen på sin plats att chefen för blodbanken efter att nationella riktlinjerna för avnavling presenterades 23:e oktober förra året  (http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=10609 )  hade gjort ett tillägg i texten, ungefär i den här stilen:

"Svenska riktlinjer, liksom  Världshälsoorganisationen (WHO)  och International Federation of  Obstetrics  and  Gynecology (IFOG)  rekommenderar sen avnavling,  men vid donation av navelsträngsblod krävs avnavling före första andetaget, därför fortsätter vi med det i Göteborg. Men om du inte vill donera ditt barns blod har du naturligtvis rätt att begära sen avnavling, "

Artikeln om nationella riktlinjerna avslutas så här :
    ” Amerikanska riktlinjer om bankning av navelsträngsblod, »cord blood banking«, har nyligen publicerats [34]. I rapporten rekommenderas att man inte bör ändra avnavlingsrutiner med hänvisning till insamling och bankning av navelsträngsblod.”

Det är bara att lägga ihop 2+2 för att förstå att samma sak gäller för  Nationella
    biobanken för navelsträngsblod , och att det alltså är därför förlossningspersonalen på Göteborgssjukhusen ”sticker sig i fingrarna” när de ska ta pH-provet med spruta från pulserande navelsträng  och därför istället fortsätter att klampa navelsträngen  direkt när barnet kommit ut, trots att förlossningspersonal på övriga sjukhus utan problem tar det här provet från intakt navelsträng.. 

Varken mvc-  eller förlossningspersonal upplyser om det här, så har du frågor är du hjärtligt välkommen att ställa dem här  och/eller  i  tråden  Sen avnavling – Barnets födslorätt (8:e tråden),  som förstås är öppen för alla intresserade.  
    www.familjeliv.se/Forum-2-13/m47483576.html  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-28 18:03
    Har du redan hunnit skriva på papper om donation så har du ändå rätt att ändra dig.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-30 00:57
    Mer info finns i inlägg nr 1.
    Och här är två av mina gamla blogginlägg som handlar om socialminister Göran Hägglunds inblandning i det här.

blogg.aftonbladet.se/15613/2009/03/1143809

blogg.aftonbladet.se/15613/2009/03/1146495

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-16 13:51

Läs även tråden Viktig info om förlossningen som din bm inte brukar ta upp
    www.familjeliv.se/Forum-2-13/m49525723.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-23 11:17
    Ett par inlägg här på FL, värda att fundera över:

? Nu ska ni få höra något så ni sätter kaffet i halsen!
    Jag var hos min barnmorska idag och fick redan på något väldigt konstigt. Jag har tidigare tagit upp detta med sen avnavling med henne. Hon har inte jobbat på förlossningen på väldigt länge så hon svarade att det tillämpar de på SÄS Borås där jag ska föda.
    Men efter vissa indikationer på att det inte var så ringde hon till förlossningen på SÄS och frågade. Vet ni vad barnmorskan på SÄS sa!?
    - Vi har tillämpat tidig avnavling under tio års tid och planerar att fortsätta med det om patienten inte särskilt ber om sen avnavling!
    Vidare informerar hon min BM om att så länge hennes gravida inte frågar om sen avnavling så får hon inte informera de blivande mammorna om det positiva med sen avnavling och att de har rätten att be om det på förlossningen!
    SKANDAL! ?

?Jag tror att det handlar om att många, som det ju ofta är, är rädda att stöta sig med någon. Detta är uppenbarligen ett mycket känsligt ämne, speciellt här i v:a götaland... När vi pratade om det, så frågade jag om hon kunde se ngn nackdel med sen avnavling (för det borde det finnas om förlossningarna inte vill göra det ) hon sa: "Nej, absolut inte- men vad "de" säger är ju att de har svårt att ta blodprovet, dock har man klarat utmärkt att lära sig detta i resten av landet, så du kanske vill fundera själv?" Jag sa: "Hmmm, tror du att biobanken i gbg kan ha ngt med det att göra? " Då log hon och sa- "lite så jag tänker..."
    Jag förstår att hon inte vill hamna emellan i ngt tjafs, men jag tror att hon faktiskt är en av dem som arbetar för att vända det. ?

Och här är länken till min tråd Viktig info som MVC och förlossningspersonal brukar hoppa över.
    www.familjeliv.se/Forum-2-13/m51523086.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-09 21:38
    Den 3:e december 2010 publicerades följande TT-artikel i de flesta svenska dagstidningar. Bl.a GP

"Klämma om navelsträngen kan vänta
    Barnmorskorna bör inte ha bråttom med att sätta en klämma om navelsträngen när ett friskt fullgånget barn är framfött. Om blodet får fortsätta att pulsera en stund minskar risken att barnet drabbas av järnbrist - utan att för den skull öka risken för gulsot, enligt en studie som presenteras på läkarstämman i Göteborg. I studien ingick 400 barn som lottades till att antingen bli avnavlade efter kortare tid än tio sekunder eller efter mer än tre minuter."
    / TT
    www.gp.se/nyheter/sverige/1.503311-klamma-om-navelstrangen-kan-vanta

Det är alltså avnavlingsstudien i Halmstad som presenterades på läkarstämman i Göteborg.
    Men redan under Perinataldagarna 22-23 oktober 09 presenterades denna studie .

F11. OBSTETRISKA EFFEKTER AV TIDIG JÄMFÖRT MED SEN AVNAVLING ? EN
    RANDOMISERAD STUDIE.
    www.blf.net/program/Abstracts_PNmote09.pdf

abstrakt.sls.se/viewSam.asp
  • Svar på tråden Bor du i Göteborgsområdet och funderar på att donera ditt barns navelsträngsblod ? Läs det här först!!!
  • Rosahjärta
    abuelita skrev 2011-02-10 19:13:36 följande:

Så vitt jag vet delar  mvc-barnmorskorna  i Göteborgsområdet  ut  detta papper  till  alla gravida :

Varför vill vi ta vara på överblivet navelsträngsblod?

Bl.a. står det så här:   ” Eftersom blodet vi samlar in kommer från Ditt barn, behövs bägge vårdnadshavarnas samtycke” .

De har alltså förstått att blodet tillhör barnet och inte mamman. Det är därför   bägge vårdnadshavarna  måste skriva under .  De  struntar tydligen i att man måste vara 18 år och väga minst 50 kg för att få bli blodgivare.  De bryr sig  uppenbarligen inte heller om  att en blodgivare  får lämna högst 10% av sin totala blodvolym per  donationstillfälle. Nyfödda  lämnar  ju upp till 50% !!!

Och de  undanhåller föräldrarna  information om att tidig avnavling krävs för donation av navelsträngsblod och  att forskning visar att det är skadligt.  Istället skriver de så här:

”Kan mitt barn påverkas av att navelsträngsblod sparas?
    Nej, det finns inga risker för ditt barn eller dig att donera blodet. Moderkakan och navelsträngen fyller ingen funktion för  ditt barn eller dig efter att du har fött ditt barn utan moderkakan slängs i vanliga fall. Oavsett om Du väljer att donera moderkakan eller inte tas Du och Ditt barn omhand på samma sätt.”

vet inte om du svara på min fråga där . blev bara förvirrad ... får alla en chans att skriva under sånt här papper ?
  • lillkorpen
    Rosahjärta skrev 2011-02-10 20:25:57 följande:
    vet inte om du svara på min fråga där . blev bara förvirrad ... får alla en chans att skriva under sånt här papper ?
    Hos min barnmorska i göteborg så finns det sådana papper + information i väntrummet bland övriga papper. (Typ info om att sälja bröstmjölk, olika studier, stödgrupper, osv finns på samma ställe.) Jag har inte fått något av barnmorskan direkt. Det nämndes i förbifarten att man kan donera navelsträngsblod på föräldragruppen, men inte mer än så.
  • abuelita
    Har du något minne av att du och  barnets pappa har skrivit under något papper? Om  inte kanske han minns? 
  • MammaJ2011
    Jag fick ett kuver med papper angåenge donering och även en ansökningsblankett att skicka in hos min barnmorska!
  • Rosahjärta
    abuelita skrev 2011-02-10 21:07:23 följande:
    Har du något minne av att du och  barnets pappa har skrivit under något papper? Om  inte kanske han minns? 
    nee . han minns inte att vi gjort det och inte ja heller :) så.
  • abuelita
    MammaJ2011 skrev 2011-02-06 22:50:54 följande:

Så nu får jag ta mitt ansvar och sprida vidare, har sparat länken =)

Det känns så  jättebra när någon känner ansvaret att sprida informationen vidare     
  • Hedebris

jag bad om sen avnavling här i malmö för ett år sen när jag födde min dotter.

de tittade på mig som om jag vore en alien.. de sa att de inte kan vänta hur länge som helst och det var dem som var "expterter" inte jag... De sa dock att de inte skulle klippa den direkt efterrsom jag önskade det..

Bella föddes 00.50 och kl 00.54 sattes klämmorna på navelsträngen

• Ekorrfamiljen
    Hedebris skrev 2011-02-12 10:56:03 följande:

de tittade på mig som om jag vore en alien.. de sa att de inte kan vänta hur länge som helst och det var dem som var "expterter" inte jag... De sa dock att de inte skulle klippa den direkt efterrsom jag önskade det..

Meeeh!! Det var det värsta! Vaddå inte "vänta hur länge som helst"? Nu blir jag sur!! Skrikandes Exakt vad var det som inte kunde vänta? Hade de bråttom att få ut dig ur rummet så de kunde ta in nästa födande?

När min son föddes sa jag åt dem att vänta tills navelsträngen slutat pulsera helt. BM var där flera gånger och kände och tyckte att nu var det inga pulsationer, men jag kände dem tydligt. Hon var på som attan, men jag stod på mig. Först när jag inte heller kände något och navelsträngen var grå och slapp fick de (jag) klippa av den! Då hade det gått nästan 10 minuter!! Nästa gång ska jag säga till dem att de inte behöver vara där och klämma och störa, jag säger själv till när jag anser att den pulserat färdigt! Punkt!

Det var mycket enklare än föregående gånger att få ut moderkakan, jag blödde inte så mycket som vid tidigare förlossningar och sonen hade en mycket mörkare färg än de andra barnen.
    Fem barn!? Det är ju .. typ Afrika!
  • abuelita
    Hedebris skrev 2011-02-12 10:56:03 följande:

Men, Malmö har ju haft sen avnavling!!!   Förvånad

Den 7:e  feb 2008,   skrev sign. Mamma Mio, bm i Malmö, följande inlägg:

Jag kan svara här...även vid snitt "mjölkar" många läkare strängen till barnet...i alla fall om det finns tid, om barnet mår bra vill säga....vid snitt kan ju ibland barnet vara taget och behöver komma ut till läkare snabbt....då prioriterar man inte mjölkningen.
    När barnet skriker stängs en del av fostercirkulationen av...därför rinner det inte tillbaka...det har med trycket i kärlen att göra...
    Jag har ALDRIG sett att det rinner tillbaka...ibland kan även moderkakan hinna komma innan jag avnavlar...och det är ju inget konstigt med det heller....Ph tar jag direkt barnet kommer ut utan peanger....INGA problem det heller....
    Enda gången jag sett det "blöda" ut från barnet var när strängen gick av vid en förlossning., dvs brast innan barnet var helt framfött.”

Och den 8:e  apr 2008   skrev sign. The Family följande: 
    ” Jag har säkert skrivit här förut men jag skriver igen. Jag jobbar på förlossningen i Malmö och där avnavlar vi INTE innan pulsationerna i navelsträngen är borta.
    Håller fullt med dig om att det är onödigt att navla av innan allt blod är borta. Det enda vi gör med navelsträngen innan vi navlar av är att ta PH-prover  ” 

Men nu har de tydligen börjat med insamling av navelsträngsblod i Malmö då, och har  förstås  därför infört tidig avnavling…….    Skrikandes

Läs Jade Voongs inlägg, # 865 och  # 878

• Hedebris

trist inställning av dem..

sen att jag fick barnsängsfeber och fick streptocock A bakterier under förlossningen det var ju en annan sak... :-/
    Totalt värdelösa var de både på förlossningen och eftervården. Kunde inte ens sätta in ett dropp... hade dropp i drygt en vecka som mest 3st på en gång. och de lyckades sätta i det rätt EN gång och det var min sista dag. Var så upsvullen då all vätska/antibiotika gått rakt ut i vävnaden. Och så ont det gjorde

Svar på tråden Bor du i Göteborgsområdet och funderar på att donera ditt barns navelsträngsblod ? Läs det här först!!!