• Svar på tråden ÄD på KS/Huddinge tråd 6
  • Bette
    NKmamma skrev 2009-11-27 22:42:27 följande:
    Bette: Jösses tisdag är det ju snart. jag hoppas att snittet blir en fin upplevelse och att allt flyter på
    Det är en jättefin avd vi ska vara på efteråt, var på inskrivning där igår. Det kommer bli så mysigt att äntligen träffa den lilla parveln.

Ha en superbra helg

Bette
  • Bette

Pricken: Hur går det för dig med din lilla parvel? Hur har det gått efter snittet, tar du längre promenader och så nu? Har du haft mycket ont?

Ha det så gott, trevlig advent

Bette

• AnkieG

Bette: Tänk att det är så nära nu..

Här fortsätter trycket att gå upp, var nära att bli inlagd på SÖS igår men ska dit på måndag igen så vi får se.

Tänkte ge det till torsdag nästa vecka för då har jag gått 38 v och är jag hemma så får jag väl börja tvätta fönster eller nåt haha. Vill inte vänta till den 17:e

Så jag har börjat julpynta för säkerhets skull, man vet ju aldrig...

Ha en riktigt mysig första advent.

• plupp06

Bette: Snart är det dags!

Angie: Låter inget vidare att bltr inte är ok, men ändå skönt att du är så pass långt gången om du skulle drabbas av havandeskapsförgiftning. Är du sjuksriven nu då? Hoppas allt går bra på måndag för dig.

Villsågärna: Har inte beslutat mig angående KUB testet. Har fruktansvärd beslutsångest. Det blir inte bättre av att jag läst studier där kvinnor som blivit gravida genom IVF och ÄD har en ökad risk att visa falskt positiva värden på testet.

Emmylou: Ja, vad skulle vi göra utan IKEA och alla deras prylar

Pricken: Hoppas verksamhet "mjökcentral" går bra...

• NKmamma
    plupp06 skrev 2009-11-28 22:05:57 följande:
    Bette: Snart är det dags!Angie: Låter inget vidare att bltr inte är ok, men ändå skönt att du är så pass långt gången om du skulle drabbas av havandeskapsförgiftning. Är du sjuksriven nu då? Hoppas allt går bra på måndag för dig.Villsågärna: Har inte beslutat mig angående KUB testet. Har fruktansvärd beslutsångest. Det blir inte bättre av att jag läst studier där kvinnor som blivit gravida genom IVF och ÄD har en ökad risk att visa falskt positiva värden på testet.Emmylou: Ja, vad skulle vi göra utan IKEA och alla deras prylar Pricken: Hoppas verksamhet "mjökcentral" går bra...
    Kanske kan du höra med HS om dom känner till hur många procent som fått falska resultat? Eller nån annan klinik.

Om du skulle göra en ja och nej-lista vad skulle det stå där?
  • Bette
    Bette: Snart är det dags! Angie: Låter inget vidare att bltr inte är ok, men ändå skönt att du är så pass långt gången om du skulle drabbas av havandeskapsförgiftning. Är du sjuksriven nu då? Hoppas allt går bra på måndag för dig. Villsågärna: Har inte beslutat mig angående KUB testet. Har fruktansvärd beslutsångest. Det blir inte bättre av att jag läst studier där kvinnor som blivit gravida genom IVF och ÄD har en ökad risk att visa falskt positiva värden på testet. Emmylou: Ja, vad skulle vi göra utan IKEA och alla deras prylar Pricken: Hoppas verksamhet "mjökcentral" går bra...
    Det kan inte bli falskt positivt, de mäter ju spalten/nackuppklarningen och sedan tar de ett blodprov och så går de på donatorns ålder.

Bette
  • villsågärna38
    Bette: Snart är det dags!Angie: Låter inget vidare att bltr inte är ok, men ändå skönt att du är så pass långt gången om du skulle drabbas av havandeskapsförgiftning. Är du sjuksriven nu då? Hoppas allt går bra på måndag för dig.Villsågärna: Har inte beslutat mig angående KUB testet. Har fruktansvärd beslutsångest. Det blir inte bättre av att jag läst studier där kvinnor som blivit gravida genom IVF och ÄD har en ökad risk att visa falskt positiva värden på testet.Emmylou: Ja, vad skulle vi göra utan IKEA och alla deras prylar Pricken: Hoppas verksamhet "mjökcentral" går bra...
    Hur skulle det kunna bli falskt positivt? Är det pga av att blodprovet tas på dig och inte donatorn? Det är ju enda länken som isf skulle kunna fela. Själv hade jag nog resonerat så att jag hade gjort testet bara för att få ett vul och få bekräftelse på att fostret lever - och ärligt talat skitit i provsvaret. Vet att jag efter allt kämpande inte skulle kunna göra abort i vilket fall som helst - kanske hade jag övervägt det om vi inte gjort behandlingar tidigare och det här var första gången. Vi att vi tyckte tat det var svårt förra året när jag blev gravid på min andra ivf och vi fortfarande trodde att vi kunde få barn den vägen - men skulle jag bli gravid i vår nu via vårt första ÄD-försök och efter 6 ivf:er och ett missfall så är abort inget alternativ. Jag skulle aldrig göra något fostervattensprov om vi låg i riskzonen utan bara hålla tummarna på att det trots allt skulle gå bra och om inte, ja då skulle jag ta det... Lycka till och hoppas att du snart kan bestämma dig!!! Kram
  • plupp06

Vid IVF/ÄD "kan" HCG halten blir högre, så det är blodprovet som kan ge falskt svar, däremot horomet PAPP-A påverkas inte. När jag skriver kan så menar jag inte att det är super vanligt men faktum är att det ingen riktigt vet hur man ska hantera IVF vid dessa mätningar.

Jag funderar enbart på att göra NUPP mätningen, men inte blodprovet. Men man kanske inte bara kan göra en del av KUB testet. Det är inte på HS jag ska göra det utan isåfall på ultragyn odenplan. Ska träffa BM för inskrivning nästa torsdag och ska diskutera frågan då.

Av alla som gör KUB så får ca 5 % dåliga siffror och rekomenderas fostervattensprov. Men av dessa 5% är det bara ytterst får som faktiskt visar sig bära på foster med kromosomskada, ungefär lika många som får missfall pga provet. Min rädsla är alltså att mindre bra resultat kommer skapa oro ch stress. Vet inte hur jag kommer hantera svaret riktigt och tänkt om jag rekomenderas fostervattensprov och får missfall pga av det och svaret visar att fostret är friskt. Jag vet att det är ytterligheter men jag kan inte låta bli att fundera på den lilla risken att det faktiskt kan gå fel.

• Emmylou

Hej alla!

Hoppas ni har en mysig 1:a advent! Vi har haft besök av min mor & far, mamma hade med sig en stor påse med julbak som vi kan mumsa på sen.

Har sökt med ljus & lykta efter en stor lekfilt till Adam, han rullar runt & vänder sig så mkt. De jag hittat på nätet är alla för små i mitt tycke. Köpte en pusselmatta till slut som är för hård, inte alls mysig för bebishuvuden.. I går kom vi på att vi har ett gammalt quiltat överkast, hämtades i förrådet & tvättades. Det är stooort & veks 4-dubbelt. Toppen! Sonen tycker om det! Enkelt= bra

Bette- Spännande- snart är det dags! Håller tummarna att allt går bra. Snart får ni snusa på er efterlängtade lille!

Ha det så bra allihop! Kram

• villsågärna38
    plupp06 skrev 2009-11-29 17:19:18 följande:
    Vid IVF/ÄD "kan" HCG halten blir högre, så det är blodprovet som kan ge falskt svar, däremot horomet PAPP-A påverkas inte. När jag skriver kan så menar jag inte att det är super vanligt men faktum är att det ingen riktigt vet hur man ska hantera IVF vid dessa mätningar. Jag funderar enbart på att göra NUPP mätningen, men inte blodprovet. Men man kanske inte bara kan göra en del av KUB testet. Det är inte på HS jag ska göra det utan isåfall på ultragyn odenplan. Ska träffa BM för inskrivning nästa torsdag och ska diskutera frågan då.Av alla som gör KUB så får ca 5 % dåliga siffror och rekomenderas fostervattensprov. Men av dessa 5% är det bara ytterst får som faktiskt visar sig bära på foster med kromosomskada, ungefär lika många som får missfall pga provet. Min rädsla är alltså att mindre bra resultat kommer skapa oro ch stress. Vet inte hur jag kommer hantera svaret riktigt och tänkt om jag rekomenderas fostervattensprov och får missfall pga av det och svaret visar att fostret är friskt. Jag vet att det är ytterligheter men jag kan inte låta bli att fundera på den lilla risken att det faktiskt kan gå fel.
    Gumman, även om du blir rek fostervattensprov så behöver du inte ta det. Det är ju långt ifrån alla som gör det. Det medför ju faktiskt en viss missfallsrisk även om jag kommer ihåg att min barnmorska sa att den risken är enormt liten i Stockholm där läkarna som utför dem är oerhört erfarna (statistiken som finns är ju över hela landet). Vad jag minns kan man inte bara göra ena delen utan du kommer att få en remiss till Odenplan av din barnmorska för både blodprov och NUPP-mätningen. Hoppas att du snart kan bestämma dig Kram
Svar på tråden ÄD på KS/Huddinge tråd 6