• Svar på tråden ÄD på KS/Huddinge tråd 6
  • Bette

Halloj på er alla,

Vill bara dela med mig av några braiga tips jag fick på neo, barn skall ha napp det är bra för matsmältningen, även de för tidigt födda där får napp, speciella små nappar. Om barn är mycket gasiga så kan man smörja med olivolja på rumpan så brukar det släppa.

Ha en superbra kväll

Bette

• kramiiis

hejsan!

Jag står i kö för ÄD på huddinge och fick igår brev om att jag kommer kallas till nybesök inom 2 månader.

Jag undrar hur lång tid det tog för er innan ni fick börja behandling efter att ni varit där på nybesök?

Jag har gjort ÄD i finland så vet hur själva processen med nedreglering, ÄP, ET funkar.

Men när det gäller kurator och liknande vad ställer de för frågor egentligen? Träffar man kuratorn på nybesöket eller senare? Tar man nya prover och så?

Ja hur går det till på KS är väl min undran helt enkelt.

kram på er alla!

grattis till alla som fått bebis och grattis till ni som är gravida och lycka till om det finns kämpar här inne!

♥I know what I want and NOTHING is going to stop me now!♥
  • Emmylou

Hej alla!

Pricken- A väger lite drygt 8 kg & är 66 cm enl BVC-mätning. Men, jag tror han är länge. Spjärnade emot & ville inte ha raka ben. Fyller 5 månader den 16:e. De första sisådär 2 ½ månaderna gick han upp ½ kg i veckan... Han ligger 1-2 kurvor över medel. Han är större eller lika stor som flick-kompisar som är 2 månader äldre. Tjejerna är oftast mindre enligt min erfarenhet.

Bette- Välkommna hem! Hoppas ni mår toppen!

Kramiiis- Grattis till kallelsen för nybesök! Det rullade på rätt snabbt för oss. Vi var på KS på nybesök i början av juli (-08). Fick kontakta kuratorn själv sen & boka tid, var där ca 1 vecka senare. Fick besked om donator exakt 3 månader efter nybesöket & gjorde behandlingen knappt 1 månad efter donator-beskedet (då handlar det ju bara om att ha "rätt" cykel). Det viktigaste hos kuratorn var att barnet har rätt att få reda på hur han/hon kommit till & att om denne vill så får h*n i mogen ålder ta reda på vem donatorn är. Nya prover togs i samband m nybesöket har jag för mig. Lycka Till!

Kram

• kramiiis

emmylou: tack söta

Då kanske man om man har tur kan få göra behandling innan sommaren låter hoppfullt! Annars har vi eskimåer borta i finland och kan göra FET ifall det drar ut på tiden här hemma. Men eknomiskt sett är det ju smartare att vänta.

Kuratorbesöket var inte så allvarligt då antar jag? skönt.

härligt med en liten 5-månaders! grattis!

lyckades ni på första försöket?

kanske hänger lite här hos er om det är ok?

kram kram

• villsågärna38

Hej Kramiiis!
    Va roligt att du blivit kallad till Huddinge!!!
    Vi var på nybesöket hos läkare idag (har gjort ett ivf där tidigare så vi har ju träffat läkare där tidigare men inte haft det officiella nybesöket pga brist på donator tidigare). Det gick jättebra. Var allmän info om äggdonation, ett vul, samtal om att informera barnet, den info barnet kommer att få om donatorn etc. Sedan träffade vi även den supergulliga sköterskan som jobbar med äggdonation och som jag pratat med på telefon flera gånger tidigare. Jättetrevliga möten båda två. Nästa vecka ska vi träffa kuratorn och om allt går vägen med att de godkänner vår donator för direktdonation så sätter vi igång med mina behandlingar efter jul för att synka ihop med donatorn som tar sitt andra infektionsprov i början på mars nästa år (hon måste ju lämna prover två gånger med ett halvårs mellanrum innan hon blir helt godkänd). Tänk om vi blir gravida på Huddinge båda två i vår
    Nu håller vi tummarna för 2010!!!! Kram

• Pricken76

Villsågärna: Skönt att höra att allt gått bra. Klart du ska plussa till sommaren

Kramiis: Häng kvar här du så får du plus på stickan, det här är världens bästa plustråd.

Bette: Olivolja pårumpan.... får testa det om det känns som om hon har gaser.

Näe nu måste jag klä på tösen min, ska ut och åka

• kramiiis

villsågärna: har oxå gjort IVF där och pratat lite om ÄD på återbesöket som vi hade i juni. Har träffat 3 olika läkare på KS. Vet vilken jag hoppas på att få träffa igen.

ja 2010 smäller det för oss!

pricken: tack låter härligt med en pustråd hihi

kram på er

• villsågärna38
    kramiiis skrev 2009-12-09 16:28:21 följande:
    villsågärna: har oxå gjort IVF där och pratat lite om ÄD på återbesöket som vi hade i juni. Har träffat 3 olika läkare på KS. Vet vilken jag hoppas på att få träffa igen. ja 2010 smäller det för oss!pricken: tack låter härligt med en pustråd hihikram på er
    Ja 2010 smäller det Vi träffade inte någon läkare alls vi gillade när vi gjorde ivf:en, olika varje gång också, men överläkaren vi träffade idag var helt underbar. Jättetrevlig, kunnig, man fick tid att fråga om allt man ville etc. Så underbart det här med att man kan få till syskonförsök också inom fem år - hoppas på att få flera till frysen så kanske man kan få ett syskon med samma donator. Om vi nu blir gravida överhuvdaget vill säga... men hoppas kan man ju Så schysst att man får tre försök också, nu när tillgången på donatorer ser mycket bättre ut än tidigare så känns ju landstinget som ett riktigt bra alternativ. De berättade att de hade betat av köerna rejält i somras och höstas så det är inte flera års kö längre. Vi har ju inte ens stått ett år och har ju nu iofs en egen donator men de berättade att vi hade fått hjälp nu i vilket fall som helst, även om vi inte hade haft henne så köerna har verkligen lättat. Kram
  • Emmylou

Hej hopp!

Kramiiis: Klart du ska hänga kvar här! Som Pricken skrev, det här är en riktig lyckotråd Vi gjorde 6 stycken IVF+ 1 FET utan + innan. Sen lyckades vi med första ÄD & fick vår efterlängtade Adam.

villsågärna38: Härligt att det händer saker!

Kram på er alla.

• kramiiis

emmylou: tack, låter som en tuff resa! härligt att ni har er lille Adam
    vi har nu gjort 5 ivf (3 med ET), 1 färsk-ÄD och ett FET-ÄD, inga plus än...
    Men med denna lyckotråd kanske det går vägen{#lang_emotions_laughing}

villsågärna: hade en härlig kvinnlig läkare när vi gjorde IVFen, överläkaren tyckte jag inte om då, han gjorde mig väldigt ledsen de tre gånger jag träffade honom, grät när jag gick därifrån.... men han kanske är bättre nu.
    härligt att ni tyckte han var bra iaf!

får man tre försök även om man inte har egen donator?
    vi har stått i kö sen mars (fast sattes först upp i juni på vårt återbesök men fick några månader till godo). Så för mig känns det som om det gått väldigt fort! För jag räknar från juni, känns bättre så

Svar på tråden ÄD på KS/Huddinge tråd 6