ÄD på KS/Huddinge tråd 6
Startar om tråden såg att den går ut idag
Här är länk till gamla tråden: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m46314565.html
Startar om tråden såg att den går ut idag
Här är länk till gamla tråden: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m46314565.html
Estra: Tyckte inte det var någon ide att göra Kub testet, vi har kämpat i 10 år för att få barn och då ville jag inte sätta mig i situationen att behöva ta en beslut som jag kanske skulle ångra.
Var med i en studie på MVC där jag fick se en film om de olika fosterdiagnostikmetoderna och där de gick igenom bla kub testet och då folk fick besked att bebben hade något fel men att när den väl kom ut så var det inte så "farligt" som det verkade på ultraljudet.
Idag ska jag på kontroll igen till bm för att kolla tryck och äggvita och börja prata om hur vi ska fortsätta eftersom busungen fortfarande ligger i säte.
Estra: Förstår att det känns jobbigt att bestämma sig. Vi pratade en hel del innan vi gjorde testet, vad svaret ev skulle innebära mm. Vi visste nog inte riktigt vad vi skulle göra om vi fick låga värden, tänkte att det löser vi då. Troligen hade vi behållit barnet (men det är ju lätt att säga nu när vi fick bra värde)
Den största anledningen till att vi gjorde testet var ett extra ul. Det ges ju inga garantier i testet utan endast en hint.... om man vill ha fullständigt svar så är fostervattenprov det enda rätta.
Vi pratade med en doktor innan remiss skrevs och hon sa att om ni får låga värden så kan vi göra fler ul under graviditeten och att behandling utanför magen kan sättas in tidigare, det tyckte vi lät bra.
Man bär på samma barn oavsett om man gör provet eller inte... Så extra info kändes viktigt för oss
Lycka till med ditt beslut.
Emmy; bra jobbat med KBT på egen hand
Är nog bra med små doser av baciller. Värst julrusningen på NK kanske är bra att undvika, men ett besök på ICA vid 11-tiden går nog bra. Då är det du och pensionärerna och alla andra mammor/bebbar.
Bette: Hoppas hunden blev fin. Vi har en katt och hon undrar verkligen vad det är för liten varelse vi kommit hem med. Hon sniffar försiktigt på en fot eller hand, men så fort tjejen rör sig då ryggar katten tillbaka. När tösen skriker sitter hon bara och tittar på henne med stora ögon och undrar vad som står på.
I går när jag satt och ammade i soffan hoppade katten upp och lade sig i mitt knä, det är första gången hon varit så nära bebben så länge. Men när hon började sprattla med benen då blev det för mycket, då drog katten
BVC besök idag, har gått upp 100 g från födelsevikten och ökat 3,5 cm på längden. Fatta att växa 3.5 cm på 2 veckor, helt otroligt vad fort det går.
Estra, vi har inte gjort KUB/NUPP. Det finns inte i landstinget där vi bor. Ska vi göra det får vi åka 10 mil. Vår donator är ung bara 21 år, så det påverkade beslutet. Förstår att det är svårt att veta hur man ska göra,när man väntat så länge på att bli gravid som vi har. MVC där jag går erbjuder ett extra UL i v 14 så det ska jag på i nästa vecka, så får vi se hur det ser ut därinne. Ikväll när jag låg i soffan kändes det som att det kliade på insidan av magen, vet inte om det kanske var på utsidan ändå.
Bette: På vårt bvc får vi bokade tider, men de har öppenmottagning 1g/v om man skulle behöva. Men enl ssk kommer nästan ingen på den öppnamott.
Jag tycker det känns bäst med bokade tider, vore segt att komma och behöva sitta länge i kö för att få komma in.
Jo ett till tips, laga "en hands mat att ha i frysen", tiden och orken räcker inte till till matlagning när man är själv. Inga jobbiga köttbitar som du måste skära.
Hej på er!
Mycket prat om KUB här. Vi gjorde inget, av samma anledning som AnkieG.
I går beställde jag en lekmatta till Adam, på nätet. Han vänder runt på mage så fort man lägger ner honom på golvet & faller tillbaka ner ibland åt vilket håll som helst. Det kräver sin matta! Vi har parkett överallt, det vill man inte att ett litet bebishuvud ska slå sig i.. Letade länge & väl på nätet, men alla lekmattor är så små. Till slut slog jag till på ett pusselgolv i märket Ergo. Det är enfärgat med 4 pusselbitar & kanter som tillsammans blir ca 140 x 140 cm. Mjuk skumgummi-yta. Blir spännande att testa när det kommer! Finns pusselmatta på Babyland mfl, men det bästa jag hittade där hade 36 bitar. Då kan man ju bli galen tänkte jag om man ska pussla upp det i olika rum om dagarna....
A tar sin em-lur i vagnen & jag sitter här & snorar..
Pricken- Ja, att de kan växa så snabbt de små liven! Adam hade en snitt-viktökning
på ½ kg per vecka måånga veckor i början. Vi började planera för en karriär som sumobrottare (i 7 års åldern). Men, enligt BVC-doktorn visar forskning att en snabb viktökning s.k amningstopp ger en minskad risk för övervikt som vuxen.
Bette- snart dax för er att träffa er lille
Kram till er alla!