• Svar på tråden ÄD på KS/Huddinge tråd 6
  • Bette

Pricken: Vad härligt att ni alla mår bra och att ni njuter för fullt av lilla tösen, härligt att amningen är igång. Bra att ni har fått prata med personalen på BB och förlossningen.

Ha det super

Bette

• Emmylou

Hej alla!

& speciellt Hej till Mamma Pricken! Skönt att ni får bra stöd av övrig personal! & vad skönt att amningen går bra, jobbigt om det krånglar har jag förstått.. Ja, det är omöjligt att förstå hur underbart det är att vara förälder. Man tror att man fått en klar bild/ känsla när man längtat så länge. Men, när man sitter där med sitt lilla knyte är det en helt ny värld som man aldrig kunnat ana sig till. Man får en konstant lycko- faktor (& oro-faktor).

Kram till pricken & alla er andra!

• Bette

Hej alla,

Hoppas att allt är bara är bra med alla. Idag är det 16 dagar kvar tills vi har vår kejsarsnittstid, så spännande att få träffa den lille.

Hoppas att dopet går finemang Emmy.

Har ni fått åka hem än Pricken?

Bette

Planerat kejsarsnitt 1/12, det blir en pojke så mysigt.
  • plupp06

Snart dags för dig Bette! En dum fråga men är man vaken under kjesarsnittet?

• Bette
    plupp06 skrev 2009-11-14 19:51:34 följande:
    Snart dags för dig Bette! En dum fråga men är man vaken under kjesarsnittet?
    Man är vaken, man får spinalbdövning, den tar bort känseln i benen och halva magen typ, sedan får man ligga på uppis tills man fått tillbaka känseln och kan röra sig.

Ja snart är det dags, så spännande kommer det att bli. Har du något mer VUL inplanerat? Vilken MVC kommer du att gå på?

Kram

Bette
  • Pricken76

Hej hej!
    Vi kom hem igår och gud så underbart det är att slippa sjukhuset.
    Har för första gången sovit mer än 2 h/ dygn.... På sjukhuset får man anpassa sig efter andras rutiner och tider, nu bestämmer vi och det tror jag behövs för att man ska landa och komma till ro. Jag hade jätte svårt att vila dagtid när vi var på sjukan, tror det blir lättare att göra det hemma.

Bette: Ja tänk, snart har du din lilla rara goa kille hos dig. Gud så spännande.
    Har 3 tips till dig:
    1: Se till att du är väl laxerad innan snittet. Kör ordentligt med laxantia innan så att du inte är det minsta hård i magen. Finns inte någon som helst (nästan) chans att pressa på i början. Det är nästintill omöjligt att ens fisa de första dagarna.
    2: Raka bort det översta "morrhåren", förbandet du får efter operationen är inte nådig att riva bort efter. Jag är så glad att jag hade minmal hårväxt
    3: Köp hem Paraffinemulsion om du inte testat det innan.

Emmy:
    Håller helt med, jag har både lycko- och oros känslor. Kan inte förstå hur de lät mig åka hem med henne, hur 17 ska jag klara detta? Samtidigt så drabbas jag av känslan av att snart kommer de på oss och kommer och knackar på dörren och tar tillbaka henne. För vi har bara lånat henne från något bibliotek, för inte ska väl jag få ha denna underbara guldklimp för resten av mitt liv?

Min mage är sprängfylld av gaser och gud så ont det gör när det kommer riktiga körare. Snodde hem min rektal-pip som jag fick på sjukan och den är guldvärd.
    Brösten börjar fyllas med mjölk, läcker på kläder. Hade köpt en amnins-BH och amningslinne innan, men jag kan inte komma i dom. Så jag har vanliga linnen med "amnings-pads" klistrade på insidan, men det blir så klart fläckar ändå.
    I går blev Puppan så täppt i näsan, så då körde jag med Renässans (koksalt) och det försvann direkt, så har du inte redan köpt det Bette så gör det.

Kram till er alla. Sorry att jag bara skriver av mig själv, men man är liksom fullproppad av känslor och tankar

• Bette
    Pricken76 skrev 2009-11-15 10:42:21 följande:
    Hej hej! Vi kom hem igår och gud så underbart det är att slippa sjukhuset. Har för första gången sovit mer än 2 h/ dygn.... På sjukhuset får man anpassa sig efter andras rutiner och tider, nu bestämmer vi och det tror jag behövs för att man ska landa och komma till ro. Jag hade jätte svårt att vila dagtid när vi var på sjukan, tror det blir lättare att göra det hemma. Bette: Ja tänk, snart har du din lilla rara goa kille hos dig. Gud så spännande. Har 3 tips till dig: 1: Se till att du är väl laxerad innan snittet. Kör ordentligt med laxantia innan så att du inte är det minsta hård i magen. Finns inte någon som helst (nästan) chans att pressa på i början. Det är nästintill omöjligt att ens fisa de första dagarna. 2: Raka bort det översta "morrhåren", förbandet du får efter operationen är inte nådig att riva bort efter. Jag är så glad att jag hade minmal hårväxt 3: Köp hem Paraffinemulsion om du inte testat det innan. Emmy: Håller helt med, jag har både lycko- och oros känslor. Kan inte förstå hur de lät mig åka hem med henne, hur 17 ska jag klara detta? Samtidigt så drabbas jag av känslan av att snart kommer de på oss och kommer och knackar på dörren och tar tillbaka henne. För vi har bara lånat henne från något bibliotek, för inte ska väl jag få ha denna underbara guldklimp för resten av mitt liv? Min mage är sprängfylld av gaser och gud så ont det gör när det kommer riktiga körare. Snodde hem min rektal-pip som jag fick på sjukan och den är guldvärd. Brösten börjar fyllas med mjölk, läcker på kläder. Hade köpt en amnins-BH och amningslinne innan, men jag kan inte komma i dom. Så jag har vanliga linnen med "amnings-pads" klistrade på insidan, men det blir så klart fläckar ändå. I går blev Puppan så täppt i näsan, så då körde jag med Renässans (koksalt) och det försvann direkt, så har du inte redan köpt det Bette så gör det. Kram till er alla. Sorry att jag bara skriver av mig själv, men man är liksom fullproppad av känslor och tankar
    Pricken: Tack för alla braiga tips. Vad härligt att äntligen vara hemma med lilla tjejen. Fick ni dela rum med någon annan, eller var det familjerum? Vad för laxantia skall man ta, jag har laktulos hemma som jag tar regelbundet nu och det fungerar, kanske skall ta movicol också. Vad är paraffinemulsion? Amningspadsen man köper på apoteket är lite tjockare, har du prövat de?

Renässans har jag hemma, det är toppen även för vuxna. Ta hand om dig och familjen.

Kramar

Bette
  • Emmylou

Hej tjejer!

Pricken- vad mysigt att ni kommit hem! Jag känner igen mig så när du skiver om känslan att någon snart kommer & knackar på & undrar om man vet vad man pysslar med med den lilla varelsen... Renässans är toppen! När Adam var precis 3 månader blev han så täppt i näsan så det inte räckte med NaCl. Då köpte vi näsdroppar som heter Iliadin- funkade toppenbra! De är de enda näsdroppar med verksam substans som kan användas på nyfödda.

Min mage var också helt kajko ett tag efter förlossningen. Fick använda laxantia för första gången i mitt liv (Lactulos), en biverkan är gaser... Det var lagom kul när man träffade folk & man var tvungen att smita iväg lite obemärkt...

Brösten är ett kapitel för sig... Mina bröst blir fortfarande som meloner på nätterna när det går längre tid mellan amningarna, senast i natt hade det ena bröstet läckt igenom amningsskydd så halva tröjan var blöt..

Dopet i går gick jättebra! Adam var på strålande humör hela tiden Kram till er!

• Pricken76

Åh Emmy, vad kul att dopet gick bra och att han skötte sig
    Hoppas han fick lite roliga presenter som minne.
    Jag inväntar fortfarande mina meloner....brösten är bara lite större än vanligt. Har aldrig varit stenhårda eller sprängfyllda heller. Kanske tar lite extra tid för mig efter som jag haft det lite tufft. Men mjölk har jag för hon är smetig i hela ansiktet och jag är klibbig när hon ammat

Bette: Praffin är lite mildare & mer naturligt mot kroppen än Laktulos/movicol. Jag fick Paraffin på BB, det var deras standard.
    Jag har bara kört med padsen som man fått gratis. Har inte hunnit testa vilka jag tycker är bäst.

Vad det gäller blöjor röstar jag på Libero. Helt klart bäst passform och känsla.

Här ammas det så det står härliga till. Ammat i princip hela tiden från kl 10-16. Helt galet vad hon vill äta (och gosa). Åt lunch kl 15 för det hanns inte med tidigare.... är helt chockad över hur fort dagarna går. Snart kommer hon börja skolan,,,,hjälp

• NKmamma

Pricken och Emmy har ni liksom jag setat och tittat på barnen och gråtit och knappt fattat att det är sant? Gjorde det i nästan 2 månader (istort sett dagligen) Det väcker så många minnen när jag läser era inlägg. Nu är ju dottern nästan 2 år bara men iaf

Svar på tråden ÄD på KS/Huddinge tråd 6