• elegi

ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig

Tråden för oss som har barn med bla. ADHD (11) Tråden för oss som har barn med bla. ADHD ADHD tråden...nr. 11 där vi fortsätter att stötta varandra i vardagen
    och fortsätta att skriva av oss, stötta och glädja varandra om våra underbara älsklingar.

Välkomna gamla som nya med eller utan diagnos

*ADHD trådens länk och tipstråd*
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m45425441.html
    *ADHD trådens presentationstråd*
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m45425251.html
    *Medicintråden ADHD*
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m42076119.html
    *ADHD trådens favvorecept*
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m42350938.html

På den här sidan kan man göra ett ADHD test för barn direkt på nätet, vet inte hur tillförlitligt det är men man får ju ett hum iaf.
    www.psykologitest.se/test/adhd.php

Barn med särskilda behov?
    - Jag kallas ett barn med särskilda behov.
    - Barn med särskilda behov blir så lätt
    barn med särskilda besvär.
    - Barn med särskilda besvär blir så lätt
    "särskilda"
    - Särskilda barn blir så lätt isär- skilda.
    - Isärskilda barn får så lätt
    särskilda behov.
    - Särskilda behov är inte särskilda -
    bara STÖRRE -
    STÖRRE BEHOV har väl även du
    ......ibland.

Av; Berit Schaub
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-25 20:17
    Nyaste tips och länktråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m48564328.html

Nyaste presentationstråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m47901659.html
  • Svar på tråden ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig
  • madebyinferno

Halloj i tråden, kikade förbi för ett tag sen och ställde lite frågor och är nu tillbaka

Äldsta sonen är under utredning, hoppas på en kallelse snart så vi får lite svar...

Måste bara få fråga lite saker om ni har tid och lust att svara:

¤ har hört att de med ADHD kan ha bra och dåliga dagar (vem kan inte det eg?) men känner ni till bra och sämre veckor??? så upplever hans lärare honom vilket kan stämma när vi tänker tillbaka lite...

¤ blir alla med en diagnos medicinerade eller hur fungerar det?

¤ uppfyller era barn alla "kriterier" man kan läsa om, de som har en diagnos??

¤ kan ni lista era barns svårigheter, typ koncentrationssvårigheter mfl

¤ hur lugnar ni era älsklingar om de får ett vredesutbrott, på bästa sätt - vad fungerar absolut inte i den situationen??

¤ om ni har fler barn men utan funktionshinder, vad görs annorlunda med dem och hur förklarar ni det för både dem och de med funktionshindret?? (förstod ni?)

hoppas ni kan och vill belysa mina funderingar

• Trollet Ludenben
    Kims mamma skrev 2009-10-24 14:26:11 följande:
    Okej... hade inte Kim varit i riskgruppen hade han fått tagit det ändå. Pga mitt jobb.
    Ja, det är klart. Har du ett jobb där du är utsatt så är det nog bäst att vaccinera.
    Älskade ungar Frodo 021001 och Elias 090224
  • norgesessan

Lillebror är 4 år och vet inte om något annat, så vi har inte behövt förklara för honom...Han är ju i trotsåldern själv.. Emil har inte sömnproblem tex.. vet inte helt alla symtomen.. När vi lugnar under utbrott är att hålla fast det enda som hjälper...Det är länge sen vi behövde göra så regelbundet, men det var det enda som hjalp. Han satt fast i mitt eller makens knä, vi höll om hans armar, och hans ben (med mitt ben) och han blev friare och friare ju lugnare han blev.. Han skrek tills han blev helt slut...Då kunde han faktiskt prata om vad som gick fel... Vi testade olika sätt, när vi inte höll honom varade utbrottet mycket längre och brukade sluta med att han tog sönder sina leksaker och gick in på sitt rum och kastade saker i dörren typ... Emil blir inte medicinerad, han behöver inte det i nuläget, men vi är absolut inte främmande för att medicinera honom om det behövs..

Emil 03-Jonathan 05 och Isabelle 2/2.09
  • norgesessan

Det var en massa mellanrum där....Innan jag postade....

Emil 03-Jonathan 05 och Isabelle 2/2.09
  • Trollet Ludenben

madebyinferno: ska försöka svara så gott det går

¤ har hört att de med ADHD kan ha bra och dåliga dagar (vem kan inte det eg?) men känner ni till bra och sämre veckor??? så upplever hans lärare honom vilket kan stämma när vi tänker tillbaka lite...
    Ja, min son har bra och dåliga perioder. Det kan handla om flera veckor i taget, eller en vecka.

¤ blir alla med en diagnos medicinerade eller hur fungerar det?
    Nej, alla med ADHD äter inte medicin. Det beror på graden av svårighet och om föräldrarna tycker att det är en nödvändighet. Sen beror det på om medicin kan hjälpa. Det hjälper inte alla barn.

¤ uppfyller era barn alla "kriterier" man kan läsa om, de som har en diagnos??
    Min son har svåraste graden ADHD och han uppfyller alla kriterier. Han har även motoriska och perceptuella svårigheter utöver själva ADHDproblematiken.

¤ kan ni lista era barns svårigheter, typ koncentrationssvårigheter mfl
    Impulsiv, aggressiv, koncentrationsproblem, sömnproblem,hyperaktiv, inget tålamod, svårt att vänta på sin tur, avbryter andra, ska ständigt vara i centrum, svårt att sysselsätta sig själv på egen hand, behöver ständig passning, har svårt med maten såsom att han är kräsen, dåligt bordskick, kladdar mycket, äter med händerna. Han har svårt för olika intryck tex ett plottrigt hem. Vi har lite tavlor, inga bordsdukar mm för att minimera intrycken. Han är starkt bunden till rutiner och vi använder bildchema.
    Det var en del av det, det finns mycket mer men då blir inlägget alldeles för långt.

¤ hur lugnar ni era älsklingar om de får ett vredesutbrott, på bästa sätt - vad fungerar absolut inte i den situationen??
    Det beror graden av svårighet. Ser jag att ett utbrott är påväg gäller det att distrahera och förhindra. Eller så kan det funka att lämna honom i fred. Är utbrottet redan ett faktum får vi sitta i soffan med honom. Får hålla honom för att förhindra att han skadar sig själv eller sin omgivning. Då blir han först ännu mer rasande men sen lugnar han sig.

¤ om ni har fler barn men utan funktionshinder, vad görs annorlunda med dem och hur förklarar ni det för både dem och de med funktionshindret?? (förstod ni?)
    Min yngsta son är bara 8 månader så till syskon har vi inte kommit än. Men vi är på g med att berätta för Frodo att han själv har ADHD. Vi ska ta hjälp av barnpsykologen på BUP så att det blir på hans nivå. Känner inte riktigt att vi klara det själva.

Hoppas att du blev något klokare av detta

Älskade ungar Frodo 021001 och Elias 090224
  • Mirakel händer
    Trollet Ludenben skrev 2009-10-24 23:03:05 följande:
    Ja, det är klart. Har du ett jobb där du är utsatt så är det nog bäst att vaccinera.
    Det är ju det.

Jag jobbar som avlösare/personlig asistent till en kille på 6 år som har medicinska funktionshinder. Så alla i våran kommun som jobbar med barn ska vaccineras + deras familjer. Så på måndag blir det av. Jag och en kollega ska iväg. Hon har 4 barn och så Kim och hon och jag ska invadera mottagningen för vaccination.
  • Stina24
    pcalma skrev 2009-10-24 19:21:06 följande:
    [citat]
    Stina24: Min äldsta dotter på 12 år har ADHD+ASdrag o vi har testat med både Ritalin o Strattera men inte fått bra effekt. Humöret blev istället 7 resor värre än vad det annars är, o det e illa nog då..Till oss sa de att medicin inte funkar för alla..
    [/citat

jaha, vad konstigt att medicinerna inte fungerar för alla med bla ADHD, ska ringa läkaren imorrn och höra med henne angående medicineringen.
  • carita1974

Usch...så ledsen och arg..exets KÄRRINGJÄVEL..usch..berättade för exet för ett par dagar sen om sonens diagnos...samtalet löpte fint ...tyckte jag..och han förstod osv osv..skulle så snällt ge han medicinen osv...så skriver hans jävla apa detta på en annan community där jag råkar vara med...Snacka om att det var skrivet åt mej...

..."Arv och miljö säger mycket om barns uppväxt.Hur det blir.En del
    far illa i sina hem miljö psykiskt.I en annan miljö hade detta barn fungerat
    helt annorlunda.Fått helt andra förutsättningar här i livet.Livet är för jävla
    orättvist för vissa barn.Vissa borde bli tvångs snöpta.Vissa skall skall icke
    få sätta barn till världen..."

Så allt är mitt fel... :-S ???

1:an och 2:an har en halvbror...2 av dom har adhd/as...och alla 3 har samma pappa?!

• Mirakel händer
    carita1974 skrev 2009-10-25 18:59:05 följande:
    Usch...så ledsen och arg..exets KÄRRINGJÄVEL..usch..berättade för exet för ett par dagar sen om sonens diagnos...samtalet löpte fint ...tyckte jag..och han förstod osv osv..skulle så snällt ge han medicinen osv...så skriver hans jävla apa detta på en annan community där jag råkar vara med...Snacka om att det var skrivet åt mej... ..."Arv och miljö säger mycket om barns uppväxt.Hur det blir.En del far illa i sina hem miljö psykiskt.I en annan miljö hade detta barn fungerat helt annorlunda.Fått helt andra förutsättningar här i livet.Livet är för jävla orättvist för vissa barn.Vissa borde bli tvångs snöpta.Vissa skall skall icke få sätta barn till världen..." Så allt är mitt fel... :-S ??? 1:an och 2:an har en halvbror...2 av dom har adhd/as...och alla 3 har samma pappa?!
    Många kramar till dig. Fattar inte varför det ska bli så för? KÄRRINGEN är inte klok.

Kram igen
  • madebyinferno
    Trollet Ludenben skrev 2009-10-25 07:05:03 följande:
    madebyinferno: ska försöka svara så gott det går ¤ har hört att de med ADHD kan ha bra och dåliga dagar (vem kan inte det eg?) men känner ni till bra och sämre veckor??? så upplever hans lärare honom vilket kan stämma när vi tänker tillbaka lite...Ja, min son har bra och dåliga perioder. Det kan handla om flera veckor i taget, eller en vecka.¤ blir alla med en diagnos medicinerade eller hur fungerar det?Nej, alla med ADHD äter inte medicin. Det beror på graden av svårighet och om föräldrarna tycker att det är en nödvändighet. Sen beror det på om medicin kan hjälpa. Det hjälper inte alla barn.¤ uppfyller era barn alla "kriterier" man kan läsa om, de som har en diagnos??Min son har svåraste graden ADHD och han uppfyller alla kriterier. Han har även motoriska och perceptuella svårigheter utöver själva ADHDproblematiken.¤ kan ni lista era barns svårigheter, typ koncentrationssvårigheter mflImpulsiv, aggressiv, koncentrationsproblem, sömnproblem,hyperaktiv, inget tålamod, svårt att vänta på sin tur, avbryter andra, ska ständigt vara i centrum, svårt att sysselsätta sig själv på egen hand, behöver ständig passning, har svårt med maten såsom att han är kräsen, dåligt bordskick, kladdar mycket, äter med händerna. Han har svårt för olika intryck tex ett plottrigt hem. Vi har lite tavlor, inga bordsdukar mm för att minimera intrycken. Han är starkt bunden till rutiner och vi använder bildchema.Det var en del av det, det finns mycket mer men då blir inlägget alldeles för långt.¤ hur lugnar ni era älsklingar om de får ett vredesutbrott, på bästa sätt - vad fungerar absolut inte i den situationen??Det beror graden av svårighet. Ser jag att ett utbrott är påväg gäller det att distrahera och förhindra. Eller så kan det funka att lämna honom i fred. Är utbrottet redan ett faktum får vi sitta i soffan med honom. Får hålla honom för att förhindra att han skadar sig själv eller sin omgivning. Då blir han först ännu mer rasande men sen lugnar han sig.¤ om ni har fler barn men utan funktionshinder, vad görs annorlunda med dem och hur förklarar ni det för både dem och de med funktionshindret?? (förstod ni?)Min yngsta son är bara 8 månader så till syskon har vi inte kommit än. Men vi är på g med att berätta för Frodo att han själv har ADHD. Vi ska ta hjälp av barnpsykologen på BUP så att det blir på hans nivå. Känner inte riktigt att vi klara det själva.Hoppas att du blev något klokare av detta
    norgesessan skrev 2009-10-24 23:07:07 följande:
    Lillebror är 4 år och vet inte om något annat, så vi har inte behövt förklara för honom...Han är ju i trotsåldern själv.. Emil har inte sömnproblem tex.. vet inte helt alla symtomen.. När vi lugnar under utbrott är att hålla fast det enda som hjälper...Det är länge sen vi behövde göra så regelbundet, men det var det enda som hjalp. Han satt fast i mitt eller makens knä, vi höll om hans armar, och hans ben (med mitt ben) och han blev friare och friare ju lugnare han blev.. Han skrek tills han blev helt slut...Då kunde han faktiskt prata om vad som gick fel... Vi testade olika sätt, när vi inte höll honom varade utbrottet mycket längre och brukade sluta med att han tog sönder sina leksaker och gick in på sitt rum och kastade saker i dörren typ... Emil blir inte medicinerad, han behöver inte det i nuläget, men vi är absolut inte främmande för att medicinera honom om det behövs..
    Tack så mycket för givande svar

En sak som jag tyckte var väldigt intressant var att ni gör som vi gjort vid ett vredesutbrott som inte går att avleda eller förhindra - att hålla fast för att inte skada sig själv, andra eller omgivningen (typ inredningen mm)!

Till saken hör att jag bad skolkuratorn prata med sonen i våras (straxt innan vi ens kontaktade bup för första gången) för han var så arg på det mesta, såg alltid ledsen ut även fast det precis kunde ha skett något kul, mycket bråk i skolan osv.
    Hade även elevvårdskonferenser med personalen på skolan där även kuratorn var med där vi samtalade om hur han fungerade hemma och i skolan och där kuratorn fick höra hur vi gjorde om han blev skogstokig på syskonen och försökte ge sig på dem (då 1,5 samt 3,5 år) eller skada sig själv som någon slags självbestraffning  - alltså hålla i honom tills han lugnat sig till den grad att "faran" var över...
    Döm om min förvåning när kuratorn ringer en em och meddelar att hon kommer om en stund med sällskap av soc för det föreligger misstanke om att HAN far illa!!
    Till grund för det var att han berättat att vi håller honom när han är arg (vilket kuratorn visste plus att hon visste att vi kontaktat bup för utredning) och ett blåmärke på armen som han fått dagen innan när han fallit ihop som en död säl över sitt skrivbord för det inte gått som han ville med läxan.
    Jättekul att ringa hem maken som var i chock nästan och ännu roligare att vara under lupp av soc i tre månader med ett gäng flygande besök som verkligen störde alla rutiner som är så viktiga för sonen samt ingen förberedelse på om de ska komma vilket han också behöver. Tyvärr spårade han ju aldrig ur medan de var här men får han en diagnos ska jag minsann skicka journalen till dem som bevis!!!
    Hur som helst så sa soc att vi inte på några omständigheter får hålla honom för det är kränkande, hur lätt är det när man är rätt för att hans ska slå sig själv, andra eller förstöra hushållet???
    Vet inte HUR många gånger de frågade om vi ville ha hjälp med något men när jag bad om råd i frågan hur vi ska bemöta och hantera utbrotten var det kalla handen!!

Shit, detta blev långt, hoppas någon orkade läsa iaf.

Har ni frågor, fråga på! Har ni råd och tips, bring it on!!
Svar på tråden ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig