Inlägg från: Stina24 |Visa alla inlägg
  • Stina24

ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig

Aha , ny tråd, har inte vart inne så mycket på familjeliv det senaste.
    Ni är alla duktiga mammor,som gör ert bästa med era barn. Ni är dom bästa mammorna som era barn kan få. Kramar till alla som behöver det.

• Stina24

Hej alla! Vet inte om det finns en ny medicintråd så jag skriver här nu.
    Tidigare hade vi 20mg Ritalin kapslar till sonen och 10mg Medikinet, nu har vi ökat Ritalin till 30mg så nu får han endast 1 sån kapsel om dan, när vi började med medicineringen första gången så märkte vi ingen effekt på sonen förrän efter 4 veckors medicinering, då började vi vecka 1 med medikinet tabletterna, vecka 2 fick vi ritalin kapslarna och gav endast kapslarna , vecka 3 fick han kapsel på morgonen 20mg och 1 medikinet tablett på eftermiddan, vecka 4 kombinerade vi både kapseln och tabletten så han fick båda på morgonen, då började medicineringen fungera , sen fungerade medicneringen bra tills han fick vara utan 3 veckor pga läkaren hade semester, när vi började igen så kom aldrig effekten som vi såg i sommras, ser ingen effekt nu heller med 30mg kapslarna, betyder det att sonen inte har ADHD då eftersom medicineringen inte fungerar som det ska?
    Är det som jag trott har varit ADHD egentligen autism?
    Känner mig förvirrad.
    Är nästan helt säker på att sonen kommer få autismdiagnos , men trodde han hade både ADHD och autism. Eller kan det vara så att dosen fortfarande är för liten och att han behöver öka den ytterligare för att ge effekt? vad tror ni? Tror ni han har ADHD iallafall eller hade vi bara tur när medicnerna fungerade några veckor?

• Stina24
    becca78 skrev 2009-10-24 12:58:01 följande:
    till stina24. Min son har testat corncerta men det funkade inte så bra eftersom han inte sov alls på natten nu har vi gått över till ritalin men han står bara än så länge på 10mg och vi ska höja sakta. Våran läkare sa att barn som har en dubbeldiagnos reagerar annorlunda på medicineringen och därför så måste man testa många olika kombinationer innan man hittar rätt sen sa hon med att med dubbeldiagnos så kan reaktionen helt plötsligt ändras även om kombinationen funkat innan men när den andra diagnosen går igenom ADHD slår medicinen annorlunda.Min son kommer få diagnos ADHD och något inom autismspektrum (högfungerande autism eller asperges mm).Prata med din läkare och se vad dom säger men det jag har hört är just det att dubbeldiagnoserade barn är mycke känsligare vid medicinering än barn med enbart ADHD.Kram
    tack för ditt svar, hade ingen aning om att medicineringen kan fungera annorlundare på barn som har multidiagnos, ska ringa läkaren på måndag och höra vad hon säger.
  • Stina24
    pcalma skrev 2009-10-24 19:21:06 följande:
    [citat]
    Stina24: Min äldsta dotter på 12 år har ADHD+ASdrag o vi har testat med både Ritalin o Strattera men inte fått bra effekt. Humöret blev istället 7 resor värre än vad det annars är, o det e illa nog då..Till oss sa de att medicin inte funkar för alla..
    [/citat

jaha, vad konstigt att medicinerna inte fungerar för alla med bla ADHD, ska ringa läkaren imorrn och höra med henne angående medicineringen.
  • Stina24

Trollet Ludenben skrev 2009-11-19 22:41:09 följande:

pcalma: har M ett "normalt" förhållingssätt till leksaker?? Det har inte Frodo alls. Bilar och liknande är han inte intresserad av. Pojkleksaker som är för hans ålder tex lego city och sånt är på tok för avancerat. Nästan alla leksaker bankar han med eller har i munnen. Om han kommer till nåt nytt ställe kan han börja leka just för att det är nytt. Köper man hem det, efter ett par timmar är nyhetens behag över och han bankar eller äter upp dom.Det han gillar är tex en batteridriven leksakssåg. Sånt kan han tycka om där han får leka att han är någon. Men sakerna är ju inte hela länge för så fort han blir arg kastar han sönder dom. Denna sågen har vi fått ta undan när han är på surt humör för att den ska hålla sig hel.Han gillar sånt han får lov att banka och slå och vara våldsam med.Tex svärd och pistoler. Nu tjatar han om starwars lasersvärd (eller vad det är förnåt). Aldrig i livet att han skulle få det för han är tillräckligt våldsam som han är. Det räcker att han lever ut våldet här redan. Känner du igen detta hos nån av dina barn?? Att allt bara handlar om våld?? Förstöra så mycket som möjligt, slå på allt man kommer åt. Råkar det ligga lite reklampapper på bordet får det inte liggas där utan det ska strimals i miljoner bitar av Frodo. Så har det alltid vart och det är ingen alls skillnad på honom gällande den saken som när han var 2-3 år.
    Har inte varit inne i tråden nu på ett tag då jag har fullt upp med att plugga till körkort, när tid ges och ork finns.

Låter som du beskriver min son, precis så är han också med leksaker och våldsam hela tiden också. Låter inte heller sonen få ha svärd eller liknande saker då han redan är våldsam. Sambon hade köpt hamburgare till barnen idag, yngsta sonen gick till sin pappa för att titta vad pappa hade köpt och då gick 6 åringen också dit men han ställde sig och började slå lillebror.
    Vissa dar vill man bara ge upp och försvinna långt bort, sonen kan få en att må så dåligt, är deprimerad rätt ofta pga allt han säger och gör varje dag.
  • Stina24
    gabrielito skrev 2009-11-25 22:01:18 följande:
    Det hoppas jag med jag tors knappt gå på toa och lämmna honnom...suck
    vet precis hur du känner det, det är jobbigt när man känner så att man knappt vågar sig på toa utan att det händer något
  • Stina24

Hej alla! Kramar till alla som behöver det!
    Fick för någon dag sen veta att jag har en morbror med ADHD och en kusin som också har ADHD, min lillebror har damp , en annan kusin kan eventuellt ha damp också, sen har ju min 6 åring ADHD mm, tror ni risken är stor att mina 2 yngre barn också får något av dessa då det verkar finnas i min släkt?
    Om en tjej har ADHD är det då samma symptom som hos en kille som har det eller är det helt olika hos tjejer och killar?

• Stina24
    norgesessan skrev 2009-12-02 12:03:29 följande:
    I vår släkt finns ett barn som är diagnoserat, i tillägg till Emil. Har inte märkt något på Jonathan ennu.Det finns också minst två som jag tror har det, men dom är inte diagnoserade.
    Får avvakta och se om det börjar synas symptom på mina 2 yngre barn
  • Stina24
    norgesessan skrev 2009-12-02 12:04:21 följande:
    En tjej är ofta lugnare (märks inte lika lätt), men det finns också tjejer som är överaktiva. (och säkert killar som är lugna).
    två lingon och ett blåbär skrev 2009-12-02 12:42:06 följande:
    Symptomen kan likna, men yttra sig på olika sätt. Överaktiviteten hos min dotter yttrar sig tillexempel att hon kliar/river sig mycket istället för att "klättra på väggarna".Sedan är hon inte utåtagerande i skolan, utan drömmer sig bort/gör allt annat än det hon ska, men hon är ingen som stör i klassen.Boken Flickor med ADHD, tar upp flickors problematik och tecken osv. En jättebra bok som beskriver det mesta. Kan rekomenderas.
    Tack för era svar
  • Stina24
    sol1 skrev 2009-12-04 08:09:17 följande:
    hej på er alla. börjar med att skicka kramar till alla rara mammor här. var ganska länge sedan jag var inne men har haft lite mycket runtomkring nu ett tag.soc la in en ansökan om lvu på min son för att det inte går att sammarbeta med biopappan. vi var i länsrätten i måndags på nån muntlig förhandling, gick väl hyffsat, blev samtidigt arg utan att visa det. det har ju kommit in massa anmälningar till soc från skolan bara för att sonen är jobbig i skolan, sätter sig på tvären och får utbrått, han har egenundervisning med två vuxna och inte ens det funkar. iom att vi inte har så stora problem hemma som dem har i skolan så tror inte skolan på det utan dem har i sina anmälningar skrivit att sonen är som han är bara för att det är bristande rutiner hemma och att jag inte kan visa känslor för min son. blir så arg har förklarat tusen gånger att man kan inte bara komma till skolan och krama ett barn med adhd och autistiska barn hur som hellst för allt med kramar sker på deras villkor, min son vill inte bli kramad fören han ber om det hur svårt ska det vara att förstå det.när sonen under ca en månad var avstängd från skolan så höll jag i hans undervisning själv hemma en lärare och en person till ville komma hit och hälsa på sonen för å se hur det gick osv ja sa ok men förklarade också att vi var förkylda allihopa, sambon låg på soffan helt utslagen lillasyster sprang runt med 39 graders feber sonen satt frisk i köket å läste jag var inte frisk jag heller men höll mig uppe iallafall. när alla vuxna i ett hushåll inte är friska så kan ju städning disk mm komma lite efter, det enda som framkommer från detta besök var att vi hade skitigt hemma och inte kunde se till barnens behov och omsorg. dem va ju inte här för att kolla om vi hade städat dem var ju här för att kolla hur det gick för sonen att läsa hemma blir så förbaskad. kan ju undra hur det ser ut hos dem när dem är sjuka å har småbarn.man får väl se nu vad som händer jag får svar om ca en vecka om dem tar sonen i en lvu eller inte, biopappan la in om att han ville att dem skulle flytta boendet för sonen ner till honom men det har jag svårt att tro att dem gör iom att pappan e våldsam.oj vad gnäll det blev men kände att jag behövde få berätta för nån som jag tror förstår att man kan vara orolig och ur gängorna över detta.
    Skickar massa kramar och hoppas att allt löser sig till det bästa för er!
  • Stina24

Kims mamma skrev 2009-12-16 20:03:35 följande:

Visst är han. SÅ ska vi fira att vi har kommit över 12 veckors gränsen på våran graviditet. Så god mat vill vi ha.
    Grattis till graviditeten Har inte varit inne så mycket i den här tråden då jag har fullt upp med att plugga teori för att få körkort, är mest i körkortstråden så ifall du har skrivit tidigare att du är gravid så har jag missat det helt.
    Kul att Kim lärt sig något som han inte klarade förut, alltid kul med framsteg hos våra barn
Svar på tråden ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig