• elegi

ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig

Tråden för oss som har barn med bla. ADHD (11) Tråden för oss som har barn med bla. ADHD ADHD tråden...nr. 11 där vi fortsätter att stötta varandra i vardagen
    och fortsätta att skriva av oss, stötta och glädja varandra om våra underbara älsklingar.

Välkomna gamla som nya med eller utan diagnos

*ADHD trådens länk och tipstråd*
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m45425441.html
    *ADHD trådens presentationstråd*
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m45425251.html
    *Medicintråden ADHD*
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m42076119.html
    *ADHD trådens favvorecept*
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m42350938.html

På den här sidan kan man göra ett ADHD test för barn direkt på nätet, vet inte hur tillförlitligt det är men man får ju ett hum iaf.
    www.psykologitest.se/test/adhd.php

Barn med särskilda behov?
    - Jag kallas ett barn med särskilda behov.
    - Barn med särskilda behov blir så lätt
    barn med särskilda besvär.
    - Barn med särskilda besvär blir så lätt
    "särskilda"
    - Särskilda barn blir så lätt isär- skilda.
    - Isärskilda barn får så lätt
    särskilda behov.
    - Särskilda behov är inte särskilda -
    bara STÖRRE -
    STÖRRE BEHOV har väl även du
    ......ibland.

Av; Berit Schaub
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-25 20:17
    Nyaste tips och länktråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m48564328.html

Nyaste presentationstråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m47901659.html
  • Svar på tråden ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig
  • solskina

Nu har ju jag följt tråden ett tag och så slår det mig.

(Jag var kanske likadan i början).
    Många frågor rör diagnoser. Men om man får en diagnos, så är det ju inte så att man kan sätta sig med armarna i kors och säga han får må dåligt för han har ADHD!

Och lägga allt på dagis och skola. Självklart ska dom ge resurser om det behövs, men det ska dom få ändå, utan diagnos.

Man i mitt sätt att se på det, bör ju börja direkt när man ser att barnen har det svårt. När jag märkte att min son vid 3år inte var som dom andra inte bara sen. vad gjorde vi då? jo vi planerade hur vi skulle hjälpa igång honom. Vi underlättade för honom så att vi skulle slippa alla utbrott och oroligheter.

Talet: Vi började med bilder och stöd tecken. Helt på egen hand, inte satt jag och väntade på att någon skulle säga det åt mig.

Toalett träning. Han hade blöja tills ha nvar 5. Dagis och hemmet arbetade lika. Han var blöj lös men stäldes in på toa med blöja så att han skulle förknippa deta rum med att göra i från sig.

Kläder: jag kläde honom när han sov, på morgonen har man inte tid med utbrott som ni vet.

Mat: Han kunde inte koncentrera sig om vi satt alla tillsammans. Och när han tittade på tallriken ville han inte ha. Vi placerade honom framför tv´n och satte tallriken under näsan på honom. Han åt allt han blev serverad.

Och så fortsatte vi, när vi sedan fick diagnosen var han nästan symtom fri hemma.

När han sedan var lugn och mådde bra introduserade vi det vi tycket var det rätta tex. att äta vid bordet. Vi började med sådant han tycket om fika.

Vi köpte inga kläder som han inte tyckte om, alltså inget randigt.

Vi hade problem med vinter sommar ombytten självklart. Vi hade vår aduster.

Idag är han stor 15år. Han är trygg sättan arg, men blir ledsen när han inte förstår och gråter. Han kan handskas bra med klasskompisarna och istället för att utåt aggera får han prata ur sig alla dagar efter skolan.

Vi kan säga så här, jag har tränat honom i alla år, precis som jag tränat hundarna.
    MEN vi har lyckats bra. Han mår bra för att ha en beteendestörning. Han får idag concerta för koncentrationen. Han har börjat umgås med kompisar!!!

Ja så det jag ville ha sagt var sitt inte och vänta på utredningar dom tar tid. Hjälp era barn. Rutiner, undvikande av så många onödiga utbrott som det går.
    Måste dom tex. duscha varje dag? gör det varannan i stället.

Kram till er som har det jobbigt, jag vet hur det är, men vi gav inte upp. Och vi har kommit igenom den svåraste biten. Nu är vi i träning för att göra honom självständing så att han någon gång ska kunna flytta hemifrån.
    Rutninen att gå upp på morgonen laga mat tvätta diska mm. Men vi har målet att han är klar med det om 5 år. Han är motiverad för han vet vad döden är och att vi kommer att dö och då måste han klara sig själv.

Och ett tips till ring direkt till dom instanser och rektor när ni har frågor i olika saker. Gå inte genom personal och lärare. Det tar bara onödig tid.
    Kan barnet inte prata ring logoped. Blöjträning ring "urin"sköterskan på barnkliniken. Råd kan man alltid få på telefon.

Jag är problemlösare jag är nog en av dom bästa efter 15år, så jag är bra på något.
    (ironi)

• yrrol2
    mammat2 skrev 2009-10-21 23:13:57 följande:
    ni som ger era barn eye- qmärker man någon skillnad på barnen, och isåfall när gör man det.
    på pojken märktes ingen skillnad, men på min flicka märktes stor skillnad hon skrev mkt finare kunde koncentrera sig bättre, skolan märkte oxå skillnad.

sen ville hon inte ta eye-Q på någon månad och resultaten blev sämre igen.
    Så hon kom och frågade ifall hon fick börja med dom igen nackdedelen var ju då att man får börja om med den stora dosen.
    fast hon har svårt med minnet och koncentrationen ändå men det är bättre.
  • 7 michelingodingar

hej på er!!

ojoj kom på att jag kanske ska tala om att jag är fjärilen78, har bytt nick för o bli mer hemlig ett tag!!

har helt missat ny tråd{#lang_emotions_embarassed} så då inser man ju hur ofta man är inne o hinner läsa

hoppas allt är bra med er!!

tänkte bara fråga om det är någon av er här inne som visste att svenska kyrkan har fonder där dom betalar ut pengar till familjer som har barn med funktionshinder?

kan tala om att jag vart uppringd av prästen här på orten idag som ville tala om att dom hade pengar kvar i en sån fond som ska avslutas o hade kommit att tänka på våran grabb som är 3 år så vi vart 8000 kr rikare jag hade inte den blekaste om detta!! givetvis jätteglad o tacksam

• Trollet Ludenben
    7 michelingodingar skrev 2009-10-22 12:07:06 följande:
    hej på er!! ojoj kom på att jag kanske ska tala om att jag är fjärilen78, har bytt nick för o bli mer hemlig ett tag!! har helt missat ny tråd så då inser man ju hur ofta man är inne o hinner läsa hoppas allt är bra med er!! tänkte bara fråga om det är någon av er här inne som visste att svenska kyrkan har fonder där dom betalar ut pengar till familjer som har barn med funktionshinder? kan tala om att jag vart uppringd av prästen här på orten idag som ville tala om att dom hade pengar kvar i en sån fond som ska avslutas o hade kommit att tänka på våran grabb som är 3 år så vi vart 8000 kr rikare jag hade inte den blekaste om detta!! givetvis jätteglad o tacksam
    hahahaha vilket nick... barbamammans familj. Barbamamma... bättre än det gamla

tack för tipset om fonder via kyrkan. Ska kolla det. Hoppas att allt är väl med er annars!!

kram
    Älskade ungar Frodo 021001 och Elias 090224
  • 7 michelingodingar
    Trollet Ludenben skrev 2009-10-22 12:16:48 följande:
    hahahaha vilket nick... barbamammans familj. Barbamamma... bättre än det gamla tack för tipset om fonder via kyrkan. Ska kolla det. Hoppas att allt är väl med er annars!! kram
    hahaha ja jag känner mig som barbamamma o ser ju ut som en sån oxå så då tyckte jag det passa

så lite så,hade själv inte en blekaste om detta förrens prästen ringde idag!!
    tack jo då allt är rätt bra här magsjuka,femte sjukan o lite annat smått o gått men annars så är det bara fint

hur är det själv?
  • Trollet Ludenben
    7 michelingodingar skrev 2009-10-22 12:27:43 följande:
    hahaha ja jag känner mig som barbamamma o ser ju ut som en sån oxå så då tyckte jag det passa så lite så,hade själv inte en blekaste om detta förrens prästen ringde idag!! tack jo då allt är rätt bra här magsjuka,femte sjukan o lite annat smått o gått men annars så är det bara fint hur är det själv?
    hahahaha
    Jo då, med mig är det fint men Frodo är hemma och är förkyld och gnällig... så trött på dessa förkylningar. men men, bättre än magsjuka i alla fall. Lider med er som har det... fy det finns inget värre.
  • 7 michelingodingar
    Trollet Ludenben skrev 2009-10-22 12:31:18 följande:
    hahahaha Jo då, med mig är det fint men Frodo är hemma och är förkyld och gnällig... så trött på dessa förkylningar. men men, bättre än magsjuka i alla fall. Lider med er som har det... fy det finns inget värre.
    åhh fy dessa sablans förkylningar hoppas han snart piggnar till igen!!
    ja maken börja vid 05 i morse ändå stack han iväg o jobba vid 8.30 då hade han inte spytt på nån timme så man får väl hoppas det är snabbt övergående för magsjuka är det värsta som finns!! dottern på 2 har ju fått hög feber o spytt i 2 dagar nu
    hur är det med minstingen?
  • Trollet Ludenben
    7 michelingodingar skrev 2009-10-22 12:35:41 följande:
    åhh fy dessa sablans förkylningar hoppas han snart piggnar till igen!! ja maken börja vid 05 i morse ändå stack han iväg o jobba vid 8.30 då hade han inte spytt på nån timme så man får väl hoppas det är snabbt övergående för magsjuka är det värsta som finns!! dottern på 2 har ju fått hög feber o spytt i 2 dagar nu hur är det med minstingen?
    men går han och jobbar:-O hoppas det gick över och han inte smittar ner massa andra... jag klarar verkligen inte magsjuka. Jag fixar att ha det själv men inte när nån annan i familjen har det. Särskilt inte om Frodo har det. Usch, för nåt år sen spydde han i spårvagnen som var fullknökad med folk. Jag höll på att dö... jag tyckte så synd om honom samtidigt som jag tyckte det var så vidrigt.
  • norgesessan

Solskina, diagnosen var tyvärr nödvändig för rektorn för förskolan...Vi kämpade oss till en ressurs innan diagnosen, men det var verkligen inte lätt..Hade bup, förskolepersonalen och psykologen bakom oss. När han väl fick var det bara för en termin i taget....Så onödig påfrestning för oss.....(Och personalen).

Emil 03-Jonathan 05 och Isabelle 2/2.09
  • 7 michelingodingar
    Trollet Ludenben skrev 2009-10-22 12:50:48 följande:
    men går han och jobbar:-O hoppas det gick över och han inte smittar ner massa andra... jag klarar verkligen inte magsjuka. Jag fixar att ha det själv men inte när nån annan i familjen har det. Särskilt inte om Frodo har det. Usch, för nåt år sen spydde han i spårvagnen som var fullknökad med folk. Jag höll på att dö... jag tyckte så synd om honom samtidigt som jag tyckte det var så vidrigt.
    hehe det enda han smittar ner i såna fall är kossorna OM inte bonden får för sig o komma dit när maken är där förstås för då är risken stor att bonden smittas ju men fattar inte att han orkar bara!!
    jag är tvärtom fixar att andra har det men inte när jag har det själv fyyy jag tror jag ska dö o så har jag sån kräkfobi med!!
    åhhh fy dottern vart ju helt plötsligt sjuk när vi satt på kondiset häromdagen o åt o spydde ju rätt ut över bordet,stolen o hela sig själv tycker ju synd om dom små samtidigt som man tänker på dom stackarna som sitter runt om!!
Svar på tråden ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig