• elegi

ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig

Tråden för oss som har barn med bla. ADHD (11) Tråden för oss som har barn med bla. ADHD ADHD tråden...nr. 11 där vi fortsätter att stötta varandra i vardagen
    och fortsätta att skriva av oss, stötta och glädja varandra om våra underbara älsklingar.

Välkomna gamla som nya med eller utan diagnos

*ADHD trådens länk och tipstråd*
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m45425441.html
    *ADHD trådens presentationstråd*
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m45425251.html
    *Medicintråden ADHD*
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m42076119.html
    *ADHD trådens favvorecept*
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m42350938.html

På den här sidan kan man göra ett ADHD test för barn direkt på nätet, vet inte hur tillförlitligt det är men man får ju ett hum iaf.
    www.psykologitest.se/test/adhd.php

Barn med särskilda behov?
    - Jag kallas ett barn med särskilda behov.
    - Barn med särskilda behov blir så lätt
    barn med särskilda besvär.
    - Barn med särskilda besvär blir så lätt
    "särskilda"
    - Särskilda barn blir så lätt isär- skilda.
    - Isärskilda barn får så lätt
    särskilda behov.
    - Särskilda behov är inte särskilda -
    bara STÖRRE -
    STÖRRE BEHOV har väl även du
    ......ibland.

Av; Berit Schaub
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-25 20:17
    Nyaste tips och länktråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m48564328.html

Nyaste presentationstråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m47901659.html
  • Svar på tråden ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig
  • Trollet Ludenben
    Unicorn73 skrev 2009-10-14 21:18:08 följande:
    Trollet Ludenben skrev 2009-10-14 20:48:33 följande: Japp det finns ju tydligen det. Bara så himla trist för det straffar ju våra barn i slutändan....alla dessa okunniga människor. Svåraste är ju att få okunskapen att vändas till kunskap.....fast det lär väl aldrig hända....
    ja och på nätet vågar folk uttrycka precis vad som helst med. Det som de tänker men ofta inte vågar stå för IRL, det ploppar upp i ett forum eller i en blogg. Jag slår vad om att den som skrivit det där inlägget inte skulle våga säga så rättframt öga mot öga.
    Älskade ungar Frodo 021001 och Elias 090224
  • Unicorn73

Trollet Ludenben skrev 2009-10-14 21:36:47 följande:

ja och på nätet vågar folk uttrycka precis vad som helst med. Det som de tänker men ofta inte vågar stå för IRL, det ploppar upp i ett forum eller i en blogg. Jag slår vad om att den som skrivit det där inlägget inte skulle våga säga så rättframt öga mot öga.
    Så sant så! Kunde inte skrivit det bättre själv.
  • Trollet Ludenben

Blärk.... vilken morgon. Frodo vaknade vid 6 och helt uppe i det blå. Sambon kom hem igår efter ha vart på älgjakt sen i söndags och då blir Frodo alltid så stissig. Han gapade, slängde sig mot tv:n (tur att vi har en tung tjocktv), trummade och bankade, stampade i golvet och flög runt i soffan och över borden...  fick ta till nödfallsmedicinen atarax tillsammans med concertan och när han skulle gå till skolan hade de verkat så då var han någorlunda lugn... men nu är jag helt slut.
    Idag ska vi på utvecklingssamtal till skolan. Ska bli spännande att höra vad de har att säga...

• becca78

tack alla här, jag har läst hur ni har det och känner igen mig i många här.
    Efter en dag igår med mycke gråt och hopplöshet så vaknade jag idag med lite mer kraft, Jag tror att det är ganska viktigt att låta sig ha perioder där man tycker allt är piss och att man får tycka synd om sig själv. Vi föräldrar kämpar så himla mycke för våra barn att det är lätt att glömma av oss själva och det är något som jag måste börja jobba med, att ta hand om mig själv..
    Igår var första dagen som sebastian fick Ritalin och det var så skönt för han både åt och somnade på kvällen innan har han haft conserta men han har knappt sovit någon alls på dom så jag hoppas verkligen att ritalinen hjälper lika bra i skolan som consertan.

Idag så ska jag till BUP med min 13-åriga dotter som håller på att göra utredning nu, dom misstänker något inom autism. Hon är så lik sebastian men ändå är dom som natt och dag. Allt sebastian blir arg och slåss på blir hon tyst och inbunden och hon är väldigt svår att nå.
    Jag har svårare att ta henne eftersom man inte vet riktigt vad man har henne och vad hon tänker, när sebbe tycker någon är fel så är det ingen som missar det. Jag hoppas det går bra idag på BUP.
    Jag var i kontakt med Bojen här jag bor och det är som en "fritidsgård" kan man nog säga, för dessa barn så om 2 veckor ska vi dit och hälsa på. Det gör nog inte att sebastian slutar slåss men om han är där och har en stökig dag så behöver jag inte ursäkta och förklara mig för personalen utan dom vet att såhär är det ibland. Det ska bli så skönt.

Det där med diagnoser och medicin har jag alltid varit imot och sagt till både BUP och HAB att aldrig att ni får ge mina barn det eller stämpla dom och denna åsikt tror jag att samhället tryckt på mig, alla dom som inte har barn med dessa problem sa att nej det behövs inte mm och tyvärr så lyssnade jag på dessa personer.
    Min 13-åring har mått jätte dåligt fram tills vi började utredningen i julas men börjar må bättre nu. Hon säger själv att nu vet hon, hon behöver inte känna sig korkad och annorlunda och eftersom hon fått hjälp med att förstå hur hon tänker så har hon hittat metoder för hur hon ska göra för att fatta saker och hänga med, detta har gjort att hon vågar fråga mer är gladare och vågar vara sig själv.
    Utan diagnos hade hon fortfarande tyckt att hon är så annorlunda och korkad.
    På sebbe har jag med sett stora förändringar sen medicineringen som jag ändrade åsikt om för bara 2 månader sen. Hittar vi bara rätt tablett och styrka så blir det kanon och jag kan inte fatta nu varför jag var så imot innan.

Jag hoppas ni alla får en bra dag!

• carita1974

Trollet Ludenben skrev 2009-10-14 18:33:32 följande:

meh vad var det för knäppgökar som springer och skvallrar om diagnoser och problem? Oproffsigt. Förstår att ni bröt det samarbetet. Bra att pappan tar dom mer i alla fall, lite lättare för dig kanske (såvida det funkar).
    Jo..skulle önska att han tog dom samtidigt...så kunde dotterns farmor ta dotter...skulle vara skönt att få en helg utan barn..bara jag och maken...
    En glad nyhet är att Jeppe kommer få skolskjuts..
    Så nu släpper den bördan från mina axlar....det tär mentalt att släpa med alla 3 vid lämning och hämting av Jeppe...då Jesper och Oliver kan sätta sig på tvären och skrika och bråka...och sitta på en buss med alla 3 ...mmm...kan ju lova att man är rätt trött i nerverna....
  • pcalma

Hej alla!! Hur har ni det??
    Vi har varit o lämnat de små trollen hos farmor o farfar. (avlastningshelg) o vi ska hämta dom imorgon!! Inatt ska det alltså soooooooooovas:) så underbart häääärligt:)
    Idag ska jag sanera hela huset;) damma, dammsuga o svabba, byta alla sängkläder o ta toaletterna. Sen ska det höstas i trädgården o jag hoppas hinna med lite pluggande oxå.
    Äldsta dottern är hos sin biomamma denna helgen o vi har bara äldsta killen hemma 11år. Ska mysa o äta gott ikväll o rå om varandra!!
    Brukar alltid ha dåligt samvete när vi lämnar de små denna helgen men INTE idag. Hade en hemsk morgon efter en hemsk natt OCH en bedrövlig vecka där det handlat om att överleva timma för timma i princip! Idag ville de små till farmor oxå o det underlättar ju o känns såååå mycket bättre då!
    Hoppas att ni alla får en bra lördag!

Kramar i miljoner

• Trollet Ludenben
    pcalma skrev 2009-10-17 12:47:15 följande:
    Hej alla!! Hur har ni det?? Vi har varit o lämnat de små trollen hos farmor o farfar. (avlastningshelg) o vi ska hämta dom imorgon!! Inatt ska det alltså soooooooooovas:) så underbart häääärligt:) Idag ska jag sanera hela huset;) damma, dammsuga o svabba, byta alla sängkläder o ta toaletterna. Sen ska det höstas i trädgården o jag hoppas hinna med lite pluggande oxå. Äldsta dottern är hos sin biomamma denna helgen o vi har bara äldsta killen hemma 11år. Ska mysa o äta gott ikväll o rå om varandra!! Brukar alltid ha dåligt samvete när vi lämnar de små denna helgen men INTE idag. Hade en hemsk morgon efter en hemsk natt OCH en bedrövlig vecka där det handlat om att överleva timma för timma i princip! Idag ville de små till farmor oxå o det underlättar ju o känns såååå mycket bättre då! Hoppas att ni alla får en bra lördag! Kramar i miljoner
    åh, njut av den barnlediga tiden och njut av varandra... även om de små är borta och äldsta sonen hemma men det blir ju nästan som barnledigt i alla fall. Hoppas ni får sova ut med så inget kommer och stör

Här har vi haft en bra dag... vi har vart i stan och köpt gympadojor till Frodo. Han skötte sig faktiskt bra. Några små missöden men det är inget att tala om... tänk att vi har kunnat åka till stan och gå i affärer utan att folk blängt ögonen ur sig

Kraaaaam
  • Trynet

Hej allihopa!
    Hur gamla var era barn när ni misstänkte att dom hade adhd?

Jag kan bli så himla orolig för min son ibland. Han är nu 14 mån och en riktig vilde! Han sitter inte still en sekund och har ett ganska hett temperament. Den enda stund han kan sitta still är när han är utsövd o mätt. Då kan han sitta och läsa bok en bra stund med mig, pussla lite eller se lite Teletubbies på TV. Då är han lugn. Så han verkar inte ha svårt att koncentrera sig på saker, är det något han tycker är roligt så har han bra koncentration. Jag tycker bara det blivit värre senaste tiden. Minsta lilla som går emot honom så blir han sååå arg, och kan gå iväg o skrika en stund. Sitta i knä och gosa är bara inte att tala om, det går inte alls nu, det funkade faktiskt lite när han var mindre.

Det enda jag har att jämföra med är hans storbror som är världens lugnaste person. Så detta kanske är normalt för ett sånt litet barn.
    Han kanske är väldigt aktiv som person, men vart går gränsen för adhd? Är det vanligt att barn med adhd har ett väldigt humör också? Jag blir så orolig för honom.
    Hoppas ni kan hjälpa mig...

• pcalma

Hej trynet!
    Jag kan inte svara på om ditt barn kan ha ADHD eller inte men att barn med adhd "bara" har svårt med myror i rumpan stämmer inte. Det är så mkt mer som de har svårt för.
    Tex så är det väldigt olika oxå hur det yttrar sig.
    Mina barn var tex väldigt svåra med att få in i rutiner. Hade (har) väldigt svårt med mat o olika koncistenser. Svårt för höga ljud (förutom dom de själva skapar) sömnstörningar, svårt för beröring o kläder med hårda sömmar eller knappar o blixtlås. Lyder inte o verkar inte lyssna trots att man vet att det inte är fel på hörseln. vanlig fostran funkar liksom inte på dom. Extremt rutinberoende o därmed väldigt svårt för förändringar. Extrem hög smärttröskel etc etc etc..

Om du googlar på "adhd symtom små barn" så hittar du info där. Känner du igen din son o ff är orolig så tycker jag att du ska kontakta BVC. Nu är ju sonen så liten ännu så utredn kan inte göras ännu. Mina blev remitterade vid 2,5 års kontrollen men de har bredare problematik än "bara" adhd. BVC kan remittera till BHV-teamet för bedömning av sonen. De om det!
    Vi finns även här för att stötta o g e råd o tips på vägen! Det är bara att fråga på!!
    Välkommen hit!!

• norgesessan

Min son var bara väldigt aktiv...Fast när han var så liten var det bara roligt tills vi trodde han hade kommit i en i en tidigt trotsålder. Då var han nog typ 1.5 år..Hade inga adhd mistanker då.
    Han pratade inte speciellt bra, bara några ord. När han var 2.5-3 år började vi mistänka mer...Det var då allt började så smått med bvc, psykolog, bup med mer....
    Gick regelbundet till bup med honom ( 3 timmarsträff varje vecka ett halvår), fick en språkförseningdiagnos där...
    Sen var han 5 år när vi började adhd utredningen, och han fick diagnosen ett par månader senare..

Men i den åldern (1-1.5 år) händer det så otroligt mycket, så ta det lugnt. Prata med ditt bvc om dina mistanker om du fortfarande tror det är mer än bara trots eller något annat.

Emil 03-Jonathan 05 och Isabelle 2/2.09
Svar på tråden ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig