• elegi

ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig

Tråden för oss som har barn med bla. ADHD (11) Tråden för oss som har barn med bla. ADHD ADHD tråden...nr. 11 där vi fortsätter att stötta varandra i vardagen
    och fortsätta att skriva av oss, stötta och glädja varandra om våra underbara älsklingar.

Välkomna gamla som nya med eller utan diagnos

*ADHD trådens länk och tipstråd*
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m45425441.html
    *ADHD trådens presentationstråd*
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m45425251.html
    *Medicintråden ADHD*
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m42076119.html
    *ADHD trådens favvorecept*
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m42350938.html

På den här sidan kan man göra ett ADHD test för barn direkt på nätet, vet inte hur tillförlitligt det är men man får ju ett hum iaf.
    www.psykologitest.se/test/adhd.php

Barn med särskilda behov?
    - Jag kallas ett barn med särskilda behov.
    - Barn med särskilda behov blir så lätt
    barn med särskilda besvär.
    - Barn med särskilda besvär blir så lätt
    "särskilda"
    - Särskilda barn blir så lätt isär- skilda.
    - Isärskilda barn får så lätt
    särskilda behov.
    - Särskilda behov är inte särskilda -
    bara STÖRRE -
    STÖRRE BEHOV har väl även du
    ......ibland.

Av; Berit Schaub
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-25 20:17
    Nyaste tips och länktråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m48564328.html

Nyaste presentationstråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m47901659.html
  • Svar på tråden ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig
  • norgesessan

Kommer ihåg att min familj reagerade lite första gången dom såg det (åker dit typ 2-3 ggr per år, 1 vecka i taget), men sen såg dom skillnaden när vi gjorde så , och när vi inte gjorde så...Bland annat fick min mamma testa att lugna honom själv..

Emil 03-Jonathan 05 och Isabelle 2/2.09
  • Trollet Ludenben

madebyinferno: låter ju helt absurt detta vad hade de tänkt sig att man skulle göra då?? Man kan ju inte låta barnet slå sönder allt i sin väg, både människor, sig själv och hem. Man gör ju det inte i kränkningssyfte utan i syfte att skydda barnet och dess omgivning. Min son blir arg och slår på fönstren för det vet han att han inte får. Han kan ju skada både sig själv och trilla ut (vi bor 7 vån upp) och det blir sjukt dyrt att köpa nya fönster hela tiden. Han är medicinerad till max så där kan man inte göra nåt. Vi går föräldrautbildningar, har kontakt med bup mm. BUP tycker det är helt ok att hålla så länge man inte använder övervåld. Och man ska med sin egen kropp försöka täcka så mycket av barnens kropp så det inte blir onödiga grepp. Intressant att höra vad er soc hade att säga om den här saken. Vilka puckon!! Jag tycker ni hade rätt och de hade fel.
    Sen så är det så jävla typsikt soc att säga vad man INTE får göra men när man ber om hjälp för att hantera det på annat sätt, ja då har de inget att komma med

Älskade ungar Frodo 021001 och Elias 090224
  • carita1974

Kims mamma skrev 2009-10-25 20:03:49 följande:

Många kramar till dig. Fattar inte varför det ska bli så för? KÄRRINGEN är inte klok.Kram igen
    Tack!Det behövs nu kan jag lova...känns som att det inte spelar någon som helt roll vad jag gör så gör jag fel..allt jag gör är ju för barnens skull...för sååå kul är det inte med alla möten m.m...igår kväll satt jag bara och grät...så less på denna kärring...det tragiska är...hon jobbar här i stan på sjukhust....psyk...fattar inte hur en sån människa som hon får jobba med psyksjuka... Stackars patienter....
  • Mirakel händer
    carita1974 skrev 2009-10-26 12:05:11 följande:
    Tack!Det behövs nu kan jag lova...känns som att det inte spelar någon som helt roll vad jag gör så gör jag fel..allt jag gör är ju för barnens skull...för sååå kul är det inte med alla möten m.m...igår kväll satt jag bara och grät...så less på denna kärring...det tragiska är...hon jobbar här i stan på sjukhust....psyk...fattar inte hur en sån människa som hon får jobba med psyksjuka... Stackars patienter....
    Skickar kramar igen.
  • Mirakel händer

Idag är jag en stolt mamma till Kim. Han var jätte duktig idag när han fick svininfluensavaccinet. I för sig fick han Emla plåster innan. Vi gjorde sällskap med min vänkollega och hennes 4 barn. Alla var kanon duktiga.

• pcalma

Härligt Kims mamma!! Vi ska ner imorgon o ta.. se hur det går..

• madebyinferno
    Trollet Ludenben skrev 2009-10-26 07:53:01 följande:
    madebyinferno: låter ju helt absurt detta vad hade de tänkt sig att man skulle göra då?? Man kan ju inte låta barnet slå sönder allt i sin väg, både människor, sig själv och hem. Man gör ju det inte i kränkningssyfte utan i syfte att skydda barnet och dess omgivning. Min son blir arg och slår på fönstren för det vet han att han inte får. Han kan ju skada både sig själv och trilla ut (vi bor 7 vån upp) och det blir sjukt dyrt att köpa nya fönster hela tiden. Han är medicinerad till max så där kan man inte göra nåt. Vi går föräldrautbildningar, har kontakt med bup mm. BUP tycker det är helt ok att hålla så länge man inte använder övervåld. Och man ska med sin egen kropp försöka täcka så mycket av barnens kropp så det inte blir onödiga grepp. Intressant att höra vad er soc hade att säga om den här saken. Vilka puckon!! Jag tycker ni hade rätt och de hade fel.Sen så är det så jävla typsikt soc att säga vad man INTE får göra men när man ber om hjälp för att hantera det på annat sätt, ja då har de inget att komma med
    Helt absurt var ordet
    Maken mådde jättedåligt över detta och gör det iofs fortfarande eftersom soc inte kunde skriva i ärendet att allt var okej när det avslutades utan det kommer ligga kvar ett gäng år, han hade velat ha lite upprättelse eller vad man ska kalla det!
    Kändes också helt sjukt, vilket vi pratade med bup om, att han gärna berättar olika händelser men "glömmer" berätta sin egen del i händelseförloppet vilket gör att det ofta låter helt knäppt.
    - typ mamma blir arg och skriker, sen håller hon fast mig så jag inte kan andas - när det egentligen kanske skulle varit att - jag slog lillasyster så hon fick näsblod och då skrek mamma efter pappa som var i källaren att han skulle komma med papper och hjälpa mina andra yngre syskon, och jag blev så rädd för vad jag gjort att jag började välta möbler och dunka huvudet i väggen i ett försök att straffa mig själv och då fick mamma hålla mig tills jag hade lugnat mig och när jag blir så ledsen så börjar jag hyperventilera och har svårt att andas normalt...

ett tag vågade vi nästan inte ta i honom för vi var oroliga för hur det skulle tolkas av kuratorn och soc om han återberättade det på ett bristande sätt. Man fångar in honom i en kärleksfull kram i förbifarten och vips så är det vänt till ens nackdel!!!

Det sjukaste var när de satt i vår soffa och läste upp kuratorns ord från anmälan och vi får inte ens säga vår "version" av sakern eller berätta hur det gick till.
    Och ingen kunde fråga sonen själv heller, typ och VARFÖR gjorde hon/han så och vad gjorde DU då tex?? Då kanske de kunde fått en mer liksidig berättelse!!!

Tack för ventileringen, det behövs emellanåt

Någon som gått COPE-föräldrautbildning förresten???
  • Mirakel händer
    pcalma skrev 2009-10-26 22:11:11 följande:
    Härligt Kims mamma!! Vi ska ner imorgon o ta.. se hur det går..
    Lycka till!

Kim mår bra... han är lite öm där de stack honom.

Jag där emot har haft frossa, har huvudvärk, ont och svullen på stick stället och har kräkt en del. Inget kul alls.
  • Trollet Ludenben
    madebyinferno skrev 2009-10-26 23:05:49 följande:
    Helt absurt var ordet Maken mådde jättedåligt över detta och gör det iofs fortfarande eftersom soc inte kunde skriva i ärendet att allt var okej när det avslutades utan det kommer ligga kvar ett gäng år, han hade velat ha lite upprättelse eller vad man ska kalla det! Kändes också helt sjukt, vilket vi pratade med bup om, att han gärna berättar olika händelser men "glömmer" berätta sin egen del i händelseförloppet vilket gör att det ofta låter helt knäppt. - typ mamma blir arg och skriker, sen håller hon fast mig så jag inte kan andas - när det egentligen kanske skulle varit att - jag slog lillasyster så hon fick näsblod och då skrek mamma efter pappa som var i källaren att han skulle komma med papper och hjälpa mina andra yngre syskon, och jag blev så rädd för vad jag gjort att jag började välta möbler och dunka huvudet i väggen i ett försök att straffa mig själv och då fick mamma hålla mig tills jag hade lugnat mig och när jag blir så ledsen så börjar jag hyperventilera och har svårt att andas normalt... ett tag vågade vi nästan inte ta i honom för vi var oroliga för hur det skulle tolkas av kuratorn och soc om han återberättade det på ett bristande sätt. Man fångar in honom i en kärleksfull kram i förbifarten och vips så är det vänt till ens nackdel!!! Det sjukaste var när de satt i vår soffa och läste upp kuratorns ord från anmälan och vi får inte ens säga vår "version" av sakern eller berätta hur det gick till. Och ingen kunde fråga sonen själv heller, typ och VARFÖR gjorde hon/han så och vad gjorde DU då tex?? Då kanske de kunde fått en mer liksidig berättelse!!! Tack för ventileringen, det behövs emellanåt Någon som gått COPE-föräldrautbildning förresten???
    men vad är det för amatörer på soc?? skrämmande fattar de inte att dessa barnen har svårt att se sin egen del i konflikterna. Och så gör väl alla barn föresten? berättar allt till sin egen fördel och efter sin egen tolkning. Det borde väl "utbildade" myndighetspersoner begripa?? Tröttsamt... suckar.

Jag går inte COPE men en liknande som heter komet. Den ger väl sådär mycket. Det den ger i första hand är kontakt med andra föräldrar. Det vi går igenom på kursen med att förbereda,rutin på vardagen, förebygga, berömma och belöna. Det är ju sånt vi redan gör sen lång tid tillbaka. Men det är så skönt att träffa andra med liknande barn.
    Älskade ungar Frodo 021001 och Elias 090224
Svar på tråden ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig