• elegi

ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig

Tråden för oss som har barn med bla. ADHD (11) Tråden för oss som har barn med bla. ADHD ADHD tråden...nr. 11 där vi fortsätter att stötta varandra i vardagen
    och fortsätta att skriva av oss, stötta och glädja varandra om våra underbara älsklingar.

Välkomna gamla som nya med eller utan diagnos

*ADHD trådens länk och tipstråd*
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m45425441.html
    *ADHD trådens presentationstråd*
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m45425251.html
    *Medicintråden ADHD*
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m42076119.html
    *ADHD trådens favvorecept*
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m42350938.html

På den här sidan kan man göra ett ADHD test för barn direkt på nätet, vet inte hur tillförlitligt det är men man får ju ett hum iaf.
    www.psykologitest.se/test/adhd.php

Barn med särskilda behov?
    - Jag kallas ett barn med särskilda behov.
    - Barn med särskilda behov blir så lätt
    barn med särskilda besvär.
    - Barn med särskilda besvär blir så lätt
    "särskilda"
    - Särskilda barn blir så lätt isär- skilda.
    - Isärskilda barn får så lätt
    särskilda behov.
    - Särskilda behov är inte särskilda -
    bara STÖRRE -
    STÖRRE BEHOV har väl även du
    ......ibland.

Av; Berit Schaub
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-25 20:17
    Nyaste tips och länktråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m48564328.html

Nyaste presentationstråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m47901659.html
  • Svar på tråden ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig
  • Linda 23

Skäms att jag är här inne så sällan Utredningen fortsätter och i går var vi på första BOF. T blev filmad medans hon lekte i sanden med en psykolog. Det gick som förväntat. Hon koncentrerade sig inte på leken. Psykologen gjorde allt för att deras gubbar skulle leka med varandra men det gick mindre bra. T ville bara bygga staket till sitt hus

• pcalma
    Minus skrev 2009-10-29 10:30:49 följande:
    Hej, skriver sällan i tråden men läser flitigt. Har en man och två barn av fem med ADHD. Vi ligger på Bup just nu att de ska starta nån form av utredning på vår tös som blir fyra efter årsskiftet. Men just nu undrar jag mycket över om de ska kunna "se" bokstäverna. Ni som har barn som ärvt sina diagnoser, hur tidigt har ni sett? Hur tidigt kan man sätta in medicin? Hon river ju huset och skapar oro som inte är bra för de stora. Hoppas nån har erfarenhet att dela med sig av.
    Min son på 3,5 år är under utredning nu på team Fokus (np-team-barn) efter en basutredning gjort på BHV. De ser klart o tydligt hans stora svårigheter o det känns jätteskönt.
    Storasyster på 5,5 år fick sin diagnos efter samma utredningsväg som lilleman, när hon var 3 år o 8 mån. Diagnosen blev "Genomgripande kocentrations o uppmärksamhetsstörning UNS med beteendestörning, perceptuella störningar samt gravt sömnstörning" pga att man inte sätter ADHD-diagnos i så tidig ålder. Min M hade/har stora svårigheter ä'r som är de sa till oss en väldigt ovanlig flicka.
    I feb fick vi veta att hon har bipolär sjukdom, vilket är väldigt ovanligt i så låg ålder. Hon ska utredas igen vid 7-års ålder o få då sannolikt även diagnosen ADHD.
    Hon har även en syster på 12 år med ADHD+ASdrag o en bror på 11 år som "NT".
  • Trollet Ludenben

Här är riktig skitdag Frodo är uppstissad till max. Nu ska han gå ut med sambon. Han var vaken länge i natt. Elias är till på köpet förkyld och hostig. Han äter bricanyl och får svårt att sova av den så han var vaken större delen av natten. Så jobbigt med sånna dagar när man bara längtar till kvällen =( idag är det torsdag sen är det bara fredag och helgen kvar så börjar skolan och fritids. Frodo behöver det och vi behöver det *suck*

Älskade ungar Frodo 021001 och Elias 090224
  • pcalma

Ludenben: Kramar till dig!! Får du inte ha frodo på fritids när det är lov??

• leeena
    sol1 skrev 2009-10-28 13:19:28 följande:
    jaha då var man i gbg på besök då lite svårt att sysselsätta barnen bara så det blir ju mycket data för sonen så man inte blir aldeles galen på honom. lånade mammas bil i dag och gav mig ut i gbg trafiken å det var en upplevelse man inte vill göra om sonen satt i baksätet och höll på att skratta ihjäl sig när jag körde fel så en väg som skulle ta ca 10 hem till där mamma bor tog bortåt 40 min innan vi var framme. men det var ju roligt att han fick skratta lite åt att jag har noll lokalsinne och kör fel.
    skrattade lite när jag läste ditt inlägg...mitt lokalsinne är uruselt så jag kör alltid fel,alltid....

Vi har ,som många andra,höstlov här hemma och sonen plus hans bonusbror som är lika gammal och oxå har ADHD har varit här hemma hela veckan....W hade en kompis här igår,men stackars kompisen fick mest sitta o titta på när W spelade tvspel. Spelar ingen roll hur mycket man tjatar om att han MÅSTE låta kompisarna spela också ,på något vis slutar det alltid med att W är den som spelar iallafall......hopplöst.
    Inte säker på att kompisen är så sugen på att komma hit mer.

Idag har jag hittat en fritidsgård inne i centrum så jag skickade med killarna pengar till fika och så tog de bussen dit.Får se hur det går,vore ju bra om de hade någon annanstans att hänga förutom här hemma.Även om det slutar med att de sitter DÄR och spelar dator så kommer de ju iallafall ut och får chans att träffa nya kompisar.

Vet inte hur ni andra har det med era barn,men W brukar ha lätt att hitta kompisar när han träffar nya människor,han är glad och framåt och de flesta brukar tycka att han är rätt rolig. Men när det gått en tid så försvinner även de nya kompisarna, W har liksom ingen känsla för vad som är "lagom",han kan retas med sina vänner så att de blir riktigt arga/ledsna.
  • pcalma

Leeena: Känner igen det där med kompisar. Dessa barn har ju en förmåga att suga musten ur dom, o till slut så orkar de välinte mer..
    Ett tips är att ställa äggklocka, eller ännu bättre timstock om du har någon, när de spelar o hjälpa dom att byta tur när det larmar.

• Trollet Ludenben
    pcalma skrev 2009-10-29 13:42:23 följande:
    Ludenben: Kramar till dig!! Får du inte ha frodo på fritids när det är lov??
    tack jo, det får jag egentligen. Men de har separat fritids i den klassen och det är bara 4 elever. De andra skulle va lediga så Frodo skulle va ensam där. Han skulle inte ha roligt utan någon att leka med. Och sen var väl inte personalen så glada över att jag först tänkt ha honom där när jag är föräldraledig och de andra barnen är hemma. Så det blev att han var hemma. Skulle det krisa totalt att jag känner att jag inte kan hantera situationen så är det ju klart han får komma men då får det vara riktigt nöd för att det ska vara värt att stå ut med surande personal
    Älskade ungar Frodo 021001 och Elias 090224
  • leeena
    pcalma skrev 2009-10-29 14:22:40 följande:
    Leeena: Känner igen det där med kompisar. Dessa barn har ju en förmåga att suga musten ur dom, o till slut så orkar de välinte mer.. Ett tips är att ställa äggklocka, eller ännu bättre timstock om du har någon, när de spelar o hjälpa dom att byta tur när det larmar.
    Ja,det använde vi alltid förut,när W var yngre...Nu är han ju ändå 12år och det känns som att han borde kunna klara det ändå. De ska ju kunna spela TILLSAMMANS och inte var och en för sig,men W verkar inte riktigt klara av det....Han vill ju så väl men ändå blir det fel på något sätt.
    Jag försöker påminna honom om att du måste låta kompisen spela också, och det förstår ju W att han borde göra men han blir så uppslukad av spelet att han alltid glömmer bort sig....
    problemet med klocka eller liknande är ju att de får byta mitt i spelet och då blir det lätt onödigt tjaffs .
    Föreslog istället att de skulle ta ett spel där man kan vara 2spelare, vilket de iofs gjorde men tydligen så verkade inget av dessa spel fungera...
    Vet inte vad mina barn gör med sina spel egentligen,de går alltid sönder på ett eller annat sätt..
    Att vara aktsam om sina saker är inte deras starkaste sida precis....

Som du skriver så suger han musten ur sina kompisar,han är ju så intensiv och håller igång och pratar hela tiden, jag menar JAG blir ju trött på honom och då är jag ändå vuxen.
  • pcalma

Ludenben: Okej då förstår jag.. trist

Leeena: min dotter är 12 år o hon behöver ha den extra hjälpen för att bryta o kunna "dela med sig" så att kompisen får spela. Det är ju en del av deras svårighet. Jag går in med jämna mellanrum o talar om att nu piper snart timstocken o då får ni byta. Är inte den ena eller den andra för den delan klara så får de avsluta o spela klart, så att de inte tvingas bryta mitt i ett spel, det är ju inte så kul. Sen lämnas det över till den andra o timstocken sätts på igen, så gäller samma regler.

• ewis1

Hej! Min bonusdotter håller på att utredas för ADHD.
    Vi tänkte börja med EyeQ-kapslar, hon bor varannan vecka hos oss. Hur viktigt är det att hon äter det hos sin mamma också?
    Hon svär och skriker, kallar mig för kärringjävel, håll käften, du är dum i huvudet, du fattar nada osv. Hon är sju år. Hon säger sådant även till sin pappa. Hon blir ofta osams med kompisar men jag har tyvärr inte hört hennes språk då. Hur gör ni? Accepterar ni sådana ord?

Svar på tråden ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig