• elegi

ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig

Tråden för oss som har barn med bla. ADHD (11) Tråden för oss som har barn med bla. ADHD ADHD tråden...nr. 11 där vi fortsätter att stötta varandra i vardagen
    och fortsätta att skriva av oss, stötta och glädja varandra om våra underbara älsklingar.

Välkomna gamla som nya med eller utan diagnos

*ADHD trådens länk och tipstråd*
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m45425441.html
    *ADHD trådens presentationstråd*
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m45425251.html
    *Medicintråden ADHD*
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m42076119.html
    *ADHD trådens favvorecept*
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m42350938.html

På den här sidan kan man göra ett ADHD test för barn direkt på nätet, vet inte hur tillförlitligt det är men man får ju ett hum iaf.
    www.psykologitest.se/test/adhd.php

Barn med särskilda behov?
    - Jag kallas ett barn med särskilda behov.
    - Barn med särskilda behov blir så lätt
    barn med särskilda besvär.
    - Barn med särskilda besvär blir så lätt
    "särskilda"
    - Särskilda barn blir så lätt isär- skilda.
    - Isärskilda barn får så lätt
    särskilda behov.
    - Särskilda behov är inte särskilda -
    bara STÖRRE -
    STÖRRE BEHOV har väl även du
    ......ibland.

Av; Berit Schaub
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-25 20:17
    Nyaste tips och länktråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m48564328.html

Nyaste presentationstråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m47901659.html
  • Svar på tråden ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig
  • Trollet Ludenben
    ewis1 skrev 2009-10-29 15:54:52 följande:
    Hej! Min bonusdotter håller på att utredas för ADHD. Vi tänkte börja med EyeQ-kapslar, hon bor varannan vecka hos oss. Hur viktigt är det att hon äter det hos sin mamma också? Hon svär och skriker, kallar mig för kärringjävel, håll käften, du är dum i huvudet, du fattar nada osv. Hon är sju år. Hon säger sådant även till sin pappa. Hon blir ofta osams med kompisar men jag har tyvärr inte hört hennes språk då. Hur gör ni? Accepterar ni sådana ord?
    det är jätteviktigt att om man äter omgea 3 att man tar dem varje dag, så hon mamman måste det med ätas om det ska vara till nån nytta.

Vad det gäller svordommar så är det ju lite det med att välja strider. Vi accepterar inte våldsliga handlingar och om han kallar mig fula saker så igonorerar jag honom. Säger att : när du säger så blir jag ledsen och då vill jag inte prata med dig just nu. Och sen håller jag det och pratar inte med honom. Är det mildare låtsas jag som jag inte hört. Vi tar hellre striderna när han slåss. Att säga till honom om svordommar mer än det vi gör triggar honom bara att fortsätta så det får motsatt effekt.
    Älskade ungar Frodo 021001 och Elias 090224
  • norgesessan

Svordpmar struntar vi i med....Är så himmla trött på det...Självklart pratar vi om det då och då, jag brukar säga säg inte så!, men inget mer... Hans farmor är lite jobbig på det sättet, hon brusar upp (fast inte på riktigt) och reagerar direkt, fast vi säger hon ska strunta i det.. (Hon gör så för att visa honom att man blir ledsen). våld accepterar vi inte häller...Fick en bil rakt i mitt höftben här om dan, fick ett stort blåmärke..Det visar jag honom dagligen, det syns han får dårligt samvete, men det är ett måste så han ser vad som händer när han kastar saker...Nästa gång är det kanske Isabelle...

Emil 03-Jonathan 05 och Isabelle 2/2.09
  • pcalma

Att de säger och gör oacceptabla saker.. det är ju det som är en del av deras funktionshinder. Att straffa någon för att de i sitt ilskeutbrott gjort saker som de eg inte rår för, det är ju att straffa dom dubbelt. Efter är de ångerfulla o VET att de gjort fel, men i stunder KAN de inte tänka efter!! Det är av den anledningen som de har denna diagnosen. De mår dåligt som de gör o det hjälper inte att man tjatar efter att titta vad du har ställt till med o VARFLR gör du på detta viset, MORR!! Det hjälper inte barnet!
    Istället måste vi hitta andra strategier för att hjälpa barnet! Förutspå o förebygga o förekomma så att de inte hamnar i sådana lägen! (Jättelätt jag vet;)) Men kan man undvika 1 av 10 så är det ju bättre än inget! Tänk det stackars barnets självkänsla efter att gång på gång göra sina nära o kära ledsna o besvikna, o så få skäll på det De har det inte lätt alltså!

• pcalma

EN ALLDELES VANLIG POJKE (ADHD,Tourette(tics))

Hjälp mig, mamma!

Dig kan jag be

det finns nåt inne i mig som ingen kan se

De skyller på dig när jag är stygg

Och tror jag blir snäll bara du är sträng

Vad vet de om allt ditt slit och all vår sorg

Om våra böner till Gud: vad för fel har vi gjort?

Jag sparkar och slår, mamma, när jag är arg

Så ångrar jag mig mamma, rädd och förkrossad

Jag vill inte slå, jag vill vara trevlig

Ha tålamod, mamma, du får hjälpa mig

De andra tror att jag kan om de vill

De förstår inte att det ändå blir fel

Allt hade varit så lätt om jag inte hade haft Tourette

Jag drar i mitt hår och tuggar på skjortan

Jag sparkar och slår och jag räknar till fjorton

Jag skäller och skriker och är ganska hemsk

Och kan inte sluta förrn jag fått medicinen

Sen kysser jag dig på näsan, och sen en gång till

För allt måste ske vid rätt tid, och när Touretten vill

Men imorgon ska jag försöka, då ska jag vara snäll!!

Bädda min säng? Borsta tänderna? Klart jag vill.

Jag ska bli så duktig, bara vänta och se!

Jag ska se till att får vara i fred.

Inte reta brorsan, utan leka fint och stillsamt.

Sitta fint i bänken ända tills skolklockan ringer

Inte bråka, inte sparka, inte slå och inte knuffa

Inga fler busfasoner

Nej, jag lovar dig att bli en alldeles vanlig pojke

Hjälp mig mamma, dig kan jag be!

Den vanliga pojken kan väl du se?

Hjälp mig att visa upp honom för alla andra

Hjälp mig att visa att under Tourette

Finns en bra pojke som ej har det lätt!

Av Ryan Hughes

Tolkad av Alvhild Björnestad

• norgesessan

Nu handlar det om att skydda mig och andra omkring honom, så just det påminnandet om vad det resulterar i behöver han få. Gräver ju inte hur mycket som hälst, bara visar. Samtidigt som att det är svårt för våra barn att tänka innan så måste man jobba med det med...När det handlar om farliga saker. När det gäller anda saker, som at riva tapet på sitt rum med mer, så skadar det ingen, så det ser vi ju självklart genom fingrarna på...

• norgesessan

Och vi pratar när det är lugnt om varför det blir som det blir, att han inte menade att göra så, med mer. Så han är ju inte utan det.

• ewis1

Tack för svaren. Det blir väl kanske lättare när och om hon får någon diagnos (men det är jag nästan säker på att hon får), då hoppas jag att jag har mer förståelse. Jag har inget tålamod längre :(
    Det finns lite mer i bakgrunden men det orkar jag inte gå in på just nu. Jag kommer följa den här tråden och få lite tips hoppas jag :)
    Kram på er alla!

• MaDdO

Här hoppar jag nog in....

Har en son på 8 år som har fått diagnos ADHD precis.

Ända sen han föddes har han haft stora problem att somna på kvällarna...men det var först när skolan började som jag började ana oråd..nåt stämde inte riktigt. Ventlierade med fröken som besvarade mina funderingar att hon tänkt samma tanke och en utredning påbörjades på mitt och pappans initiativ ganska snart därefter. Psykologen kom fram till att han bör ha någon bredvid sig hela tiden då han vägrar jobba på lektionerna (även barnmedicin har utrett honom), och får otroliga utbrott om något går emot honom. Senaste mötet i skolan fick vi veta att han svär, skriker, är uppkäftig, kastar stolar och välter bord osv osv, men detta är bara i skolan. Han kan få utbrott hemma med men låååååångt ifrån dessa....han kanske skriker lite eller börjar gråta för att jag/pappan sagt nej om något eller bett honom göra något han inte vill men vi ryter ifrån och då går det snabbt över. Skulle VI råka svära hemma så säger HAN "man får inte svära!" med barsk röst åt oss....och hemma har han ALDRIG svurit eller kastat något! Provade en medicin men det gav bara motsatt effekt i skolan, han blev sju resor värre av dom så på inrådan av barnmed. slutade vi med dom och nu står det enbart till pedagogerna i skolan...hade vi inte fått telsamtal nästan varje dag så hade vi knappt kunnat märka att dagen varit jobbig för honom. Han minns inte heller något av sina utbrott eller säger att han inget minns i alla fall...och vi blir som sagt nästan lika chockade varje gång just för att han inte är sådan här hemma. I alla fall inte i närheten av likadan som i skolan.

Känner mig ganska hjälplös just nu...han behöver hjälp men alla vet väl att skolorna hellre tänker ekonomiskt. Dock så bryter dom mot skollagen om han inte får den hjälp han behöver för att uppnå målen vilket han inte kommer göra om det fortsätter så här. Men vad f*n kan man göra? Känns så hopplöst allting. Och är mest rädd för att min älskade lilla goa och roliga kille, han som finns bakom dom här utbrotten, ska bli helt utan kompisar till slut pga. allt detta. Känns som man gör allt men ändå är det inte tillräckligt. Kan det bli folk av honom nångång i framtiden trots allt? Är så ledsen....

Förlåt, detta blev långt...men som sagt, härinne bosätter jag mig nog nu. Kanske kan få lite tips och råd av er.

• norgesessan

Fortsätt kämpa på ang. hjälp i skolan. Vi har inte behövt kämpa, har en kanon rektor på hans skola (går i förskoleklass) och han har ressurs ut skolåret.

På hans förskola var det jobbigt dock...Den rektorn var inte nådig...Vi fick iallafall rätt, och han fick ressurs innan han blev diagnoserad. (Personalen kämpade med oss..) Vi fick bra hjälp från Bup med.

• Petra78
    MaDdO skrev 2009-10-29 21:44:29 följande:
    Här hoppar jag nog in....Har en son på 8 år som har fått diagnos ADHD precis. Ända sen han föddes har han haft stora problem att somna på kvällarna...men det var först när skolan började som jag började ana oråd..nåt stämde inte riktigt. Ventlierade med fröken som besvarade mina funderingar att hon tänkt samma tanke och en utredning påbörjades på mitt och pappans initiativ ganska snart därefter. Psykologen kom fram till att han bör ha någon bredvid sig hela tiden då han vägrar jobba på lektionerna (även barnmedicin har utrett honom), och får otroliga utbrott om något går emot honom. Senaste mötet i skolan fick vi veta att han svär, skriker, är uppkäftig, kastar stolar och välter bord osv osv, men detta är bara i skolan. Han kan få utbrott hemma med men låååååångt ifrån dessa....han kanske skriker lite eller börjar gråta för att jag/pappan sagt nej om något eller bett honom göra något han inte vill men vi ryter ifrån och då går det snabbt över. Skulle VI råka svära hemma så säger HAN "man får inte svära!" med barsk röst åt oss....och hemma har han ALDRIG svurit eller kastat något! Provade en medicin men det gav bara motsatt effekt i skolan, han blev sju resor värre av dom så på inrådan av barnmed. slutade vi med dom och nu står det enbart till pedagogerna i skolan...hade vi inte fått telsamtal nästan varje dag så hade vi knappt kunnat märka att dagen varit jobbig för honom. Han minns inte heller något av sina utbrott eller säger att han inget minns i alla fall...och vi blir som sagt nästan lika chockade varje gång just för att han inte är sådan här hemma. I alla fall inte i närheten av likadan som i skolan.Känner mig ganska hjälplös just nu...han behöver hjälp men alla vet väl att skolorna hellre tänker ekonomiskt. Dock så bryter dom mot skollagen om han inte får den hjälp han behöver för att uppnå målen vilket han inte kommer göra om det fortsätter så här. Men vad f*n kan man göra? Känns så hopplöst allting. Och är mest rädd för att min älskade lilla goa och roliga kille, han som finns bakom dom här utbrotten, ska bli helt utan kompisar till slut pga. allt detta. Känns som man gör allt men ändå är det inte tillräckligt. Kan det bli folk av honom nångång i framtiden trots allt? Är så ledsen....Förlåt, detta blev långt...men som sagt, härinne bosätter jag mig nog nu. Kanske kan få lite tips och råd av er.
    Bara fortsätt kämpa ge dig inte det är det enda som hjälper, nu har vi oxå en mkt bra rektor på denna skola som min son som fyller 9 började på i höstas så nu har de satt in en resurs till honom och allt funkar mkt bättre. Men innan dess var det hopplöst det var inte alls roligt att få höra det ena efter det andra var och varannan dag.
    Men är man inte stark och står på sig så får man sällan hjälp det är min erfarenhet ialla fall.
    Styrkekram till dig!!!!
Svar på tråden ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig