• elegi

ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig

Tråden för oss som har barn med bla. ADHD (11) Tråden för oss som har barn med bla. ADHD ADHD tråden...nr. 11 där vi fortsätter att stötta varandra i vardagen
    och fortsätta att skriva av oss, stötta och glädja varandra om våra underbara älsklingar.

Välkomna gamla som nya med eller utan diagnos

*ADHD trådens länk och tipstråd*
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m45425441.html
    *ADHD trådens presentationstråd*
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m45425251.html
    *Medicintråden ADHD*
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m42076119.html
    *ADHD trådens favvorecept*
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m42350938.html

På den här sidan kan man göra ett ADHD test för barn direkt på nätet, vet inte hur tillförlitligt det är men man får ju ett hum iaf.
    www.psykologitest.se/test/adhd.php

Barn med särskilda behov?
    - Jag kallas ett barn med särskilda behov.
    - Barn med särskilda behov blir så lätt
    barn med särskilda besvär.
    - Barn med särskilda besvär blir så lätt
    "särskilda"
    - Särskilda barn blir så lätt isär- skilda.
    - Isärskilda barn får så lätt
    särskilda behov.
    - Särskilda behov är inte särskilda -
    bara STÖRRE -
    STÖRRE BEHOV har väl även du
    ......ibland.

Av; Berit Schaub
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-25 20:17
    Nyaste tips och länktråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m48564328.html

Nyaste presentationstråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m47901659.html
  • Svar på tråden ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig
  • Mirakel händer
    madebyinferno skrev 2009-10-26 23:05:49 följande:
    Någon som gått COPE-föräldrautbildning förresten???
    Jag har gått den på BUP. Den var givande. Men mycket jobbade vi redan hemma med det mesta. Men det var nyttigt att träffa andra föräldrar i samma situation.
  • norgesessan

Jag också gått cope, det bästa var att man traff andra föräldrar. Det var bup som höll i den så det var för det mesta föräldrar till barn med adhd, eller i väntan på diagnos.

Emil 03-Jonathan 05 och Isabelle 2/2.09
  • Trollet Ludenben

Måste berömma min duktiga Frodo

Vi har beställt på läkarens rekomendation ett annat omgea3-preparat som heter E-epa. Den har annan samansättning än eye-q och svår adhd-problematik har fått bättre resultat med den. Den har mer koncentrerad EPA-syra än eye-q. Värt att testa i alla fall...
    Det var sväljbara kapslar och de var ENORMA. Trodde inte Frodo skulle fixa dom. Men jag la den på en sked med youghurt och han svalde som ingenting han är så enormt duktig på att svälja tabletter, bättre än mig. Håller tummarna för att det ska bli bättring. Det var bättring då vi körde stora dosen eye-q, han var inte lika arg men stora dosen blir så himlans dyr i längden. Och lilla dosen har ingen som helst effekt. Dessa är en kapsel om dagen för det är högkoncentrerat.

Älskade ungar Frodo 021001 och Elias 090224
  • pluppfamiljen

Min son inte sin medicin och måste byta till särsild skola för att "faderskapet" inte tycker att det behövs. Jag tycker så synd om min son som inte vet hur det känns att fungera.

5 barns mamma
  • elegi
    Trollet Ludenben skrev 2009-10-27 12:51:48 följande:
    Måste berömma min duktiga Frodo Vi har beställt på läkarens rekomendation ett annat omgea3-preparat som heter E-epa. Den har annan samansättning än eye-q och svår adhd-problematik har fått bättre resultat med den. Den har mer koncentrerad EPA-syra än eye-q. Värt att testa i alla fall... Det var sväljbara kapslar och de var ENORMA. Trodde inte Frodo skulle fixa dom. Men jag la den på en sked med youghurt och han svalde som ingenting han är så enormt duktig på att svälja tabletter, bättre än mig. Håller tummarna för att det ska bli bättring. Det var bättring då vi körde stora dosen eye-q, han var inte lika arg men stora dosen blir så himlans dyr i längden. Och lilla dosen har ingen som helst effekt. Dessa är en kapsel om dagen för det är högkoncentrerat.
    Enligt BUP läkaren här så "ska" man ligga på höga dosen jämnt på eyeQ om man har ADHD detta för att få bästa effekten.
    hoppas att den nya funkar
  • Trollet Ludenben
    elegi skrev 2009-10-27 13:41:33 följande:
    Enligt BUP läkaren här så "ska" man ligga på höga dosen jämnt på eyeQ om man har ADHD detta för att få bästa effekten. hoppas att den nya funkar
    ok, vår hade ordinerat högsta dosen ett halvår och sen den mindre. Tillsammans med concerta var han mindre agressiv men inte mer enbart eye-q. Han sa att den nyaste forskningen hade bevisat att det var epa och inte så mycket dha som var betydelsefull för adhd, därför fick vi denna för att den intehåller extra mycket epa och mindre dha... på så sätt är den skarpare...krångligt med alla förkortningar.
  • madebyinferno
    Trollet Ludenben skrev 2009-10-27 08:58:32 följande:
    men vad är det för amatörer på soc?? skrämmande fattar de inte att dessa barnen har svårt att se sin egen del i konflikterna. Och så gör väl alla barn föresten? berättar allt till sin egen fördel och efter sin egen tolkning. Det borde väl "utbildade" myndighetspersoner begripa?? Tröttsamt... suckar.Jag går inte COPE men en liknande som heter komet. Den ger väl sådär mycket. Det den ger i första hand är kontakt med andra föräldrar. Det vi går igenom på kursen med att förbereda,rutin på vardagen, förebygga, berömma och belöna. Det är ju sånt vi redan gör sen lång tid tillbaka. Men det är så skönt att träffa andra med liknande barn.
    Nu har han ju inte fått någon diagnos ännu och när detta skedde så hade vi ju precis kontaktat bup och varit där en gång och pratat eftersom det inte fungerade i skolan... men som du säger så talar väl de flesta barn om saker till sin egen fördel/tolkning.

Går också på COPE via bup, barnen har också en diagnos eller väntar på en så jag håller med om att kontakten med de andra föräldrarna ger mer än kursen i nuläget!
    Trollet Ludenben skrev 2009-10-27 12:51:48 följande:
    Måste berömma min duktiga Frodo Vi har beställt på läkarens rekomendation ett annat omgea3-preparat som heter E-epa. Den har annan samansättning än eye-q och svår adhd-problematik har fått bättre resultat med den. Den har mer koncentrerad EPA-syra än eye-q. Värt att testa i alla fall...Det var sväljbara kapslar och de var ENORMA. Trodde inte Frodo skulle fixa dom. Men jag la den på en sked med youghurt och han svalde som ingenting han är så enormt duktig på att svälja tabletter, bättre än mig. Håller tummarna för att det ska bli bättring. Det var bättring då vi körde stora dosen eye-q, han var inte lika arg men stora dosen blir så himlans dyr i längden. Och lilla dosen har ingen som helst effekt. Dessa är en kapsel om dagen för det är högkoncentrerat.
    omega3, är det något man får på recept eller vad köper man det?? Är det bara för barn med ADHD lr kan man ge det till alla ungarna??
    Länk kanske att läsa lite om det själv?
  • Trollet Ludenben

madebyinferno: omega3 är ett kosttillskott som kommer från feta fiskar tex lax, makrill, sill mm. Det finns att köpa, olika fabrikat och märken i hälsokostebutiker, på apotek eller på internet. Beroende på vilket syfte du ger omega 3 är det olika märken och inköpsställen. Främst är det eye-q och morepa som är för att behandla adhd, vi har fått e-epa som då är starkare. Eye-q och morepa säljs på hälsokost och internet, eye-q nu även på apotek såg jag sist. Det säljs i olika former, flytande, tuggbara kapslar och sväljbara kapslar. Den vi har endast i sväljbara kapslar.
    Du kan ge det till alla barn bara för att det är nyttigt och att det främjar hjärnans utveckling. Är det inte ADHD/ADD du är ute efter att behandla, utan tex ge andra barn i samma familj så går det bra med andra märken tex eskimå kids.

• sol1

jaha då var man i gbg på besök då lite svårt att sysselsätta barnen bara så det blir ju mycket data för sonen så man inte blir aldeles galen på honom. lånade mammas bil i dag och gav mig ut i gbg trafiken å det var en upplevelse man inte vill göra om sonen satt i baksätet och höll på att skratta ihjäl sig när jag körde fel så en väg som skulle ta ca 10 hem till där mamma bor tog bortåt 40 min innan vi var framme. men det var ju roligt att han fick skratta lite åt att jag har noll lokalsinne och kör fel.

Svar på tråden ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig