• foodji

Okt. o Nov. Mammor 2005 i (o omkring) Gbg - försättning följer

Vi är ett gäng mammor som har hållit ihop sedan sommaren 05. Vissa barn har både ett och två syskon. Vi berättar om våra barns framsteg och förundrar oss över deras förmågor. Vi stöttar varandra när det känns jobbigt och ibland bara delat vi vardaliga upplevelser. När tillfälle ges försöker vi också träffas allihopa.

Gamla tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-266/m44929243.html

• Svar på tråden Okt. o Nov. Mammor 2005 i (o omkring) Gbg - försättning följer
  • foodji

Minttu- vad skönt att Hilma är bättre.

Nu har jag anmält saga till Ponnyskola och fick erbjudande om att låta henne börja i skidskoskola. Det börjar bli mycke aktiviteter.

• Yinsan

Foodji, håller med om att aktiviteterna börjar "hopa" sig lite och vill inte vara den mamman sombokar upp mina barn varje kväll...
    Vi har ju "fotbollen" på tisdagar då de får leka och springa av sig, inget organiserat utan bara en fast tid i veckan som vi träffas och barnen får leka och vi tjöta och dricka kaffe....
    Torsdagar simmar han och på lördagar är det gympan. Gympan är inte heller organiserad utan bara träffas och leka av sig så egentgligen har han bara en riktig aktivitet!

Skoj med ponnyskola och skridskoskola om hon nu ska gå på båda!

Vad gör era andra 4 åringar? Har de några aktiviteter ännu??

• Heather

Yoysen: Anton har inga aktiviteter. Jag tycker att aktiviteterna på dagis räcker gott o väl än så länge. När de kommer hem från dagis finns det lite tid till lek hemma (inne eller ute) innan middagen står på bordet och sen (försöker vi få) lite lugn o ro innan det är dags att komma iordning för natten.
    Han har heller inte visat något intresse för något specifikt än så det har inte ens varit på tal om att anmäla honom till något...

• masken

Vad gäller aktiviteter så har jag funderat över att gå på Hoppis o Skuttis med Pontus på helgerna, men väntar nog till våren då jag har slutat amma förhoppningsvis - men han går ju i kyrkans barntimmar 3 timmar varje måndag, och sen är det 5 timmar på dagis tis, ons - o tors... så fredagar tycker jag att han bara ska få vara. Har dock inte ångrat en sekund att jag anmälde honom till barntimmarna, han älskar att gå dit, och tycker bättre om det än dagis för där behöver man inte gå ut 0 ta på sig sina kläder själv för det är så jobbigt, och då kommer jag sist (citerat pontus:) Sedan tycker han det är roligt att ta med sig frukt - matsäck som dem äter medan fröknarna läser - han har även börjat sjuna "Gud är god mot mig" hemma, men det tycker jag absolut inte gör något, för vi är ju trots allt kristina, men vi pratar ju aldrig om sånt hemma med våra barn nuförtiden tror jag. Det är bara under samlingen/sångstunden sen är det fri lek o pyssel också!

Ni som har småttingar hemma, hur har ni gjort för att få ihop matintroduktion med allt annat i vardagen- för jag antar att alla mer eller mindre har börjat ge smakisar nu? Tiden går ju så fort. Sofia fick börja smaka gröt för 2 veckor sedan, o har sen fått en portion till kvällsmålet - sen gav jag potatis som jag ökade succesivt under hela förra veckan i hop med amning efteråt - denna veckan palsternacka - men jag tycker att det är ett himla meck att få in det - blir liksom ett moment ytterligare- sen ska vi ha mat, känner att amning är himla praktiskt trots allt, men hon gillar smakisarna och verkar intresserad och då kan man ju tydligen ta tag i det redan efter "4 mån-dagen". Kommer knappt i håg hur jag gjorde med Pontus men jag tror att jag bara gav gröt på kvällen, men enligt BVC skall inget amningsmål tas bort, utan det andra ska fungera som komplment. Jag får väl helt enkelt slabba vidare...

Foodji: Stackars saga, men som du fått besked om finns det inte så mycket att göra mer än att hoppas att dagarna och tiden går fort så är hon snart bra ska du se !

Minttu: GRATTIS, vad spännande... då var dem allt nöjda med dig trots allt, det var väl som Idol - för många bra sökande helt enkelt!

• meesa

Masken: Eftersom jag också helammar så känner jag lite grann som du, det är ett extra moment att greja med, men jag tycker det är kul att syssla med Miltons mat så han brukar äta ungefär såhär: morgonen amning, mellanmål vid 10, typ banan eller päron, amning plus smakis vid lunch, amning på eftermidddagen och så mellanmål igen, också nån frukt eller så (provade päron-banan-yoghurtburken, den var succé men han äter gladeligen all frukt) och så smakis eller gröt när vi själva äter middag vid 18. Det varierar väldigt hur många mål han får på en dag, framförallt efter hans dagsform, men även om vi är hemma eller iväg på nåt äventyr. Amningen är ju absolut praktisk, jag håller med dig där

Aktiviteter har vi inga än, men vi har börjat fundera på det. Mulle har varit uppe till diskussion här hemma, det fick Bianca följa med Saga på och det var tydligen roligt. Har dock inte kommit mig för att kolla upp det än (jag har tummen lååångt in, det vet alla som känner mig..) Hoppis och Skuttis är en bra idé, det ska jag kolla upp när jag ändå är på Friskis o tränar ikväll. Ridning är också något jag funderat på. En av Biancas kompisars storasyster rider på ett stall här i närheten och vi behövde bara hojta till så skulle vi få följa med. Jag tror det är bra att ha en hobby, något att syssla med och utvecklas inom, men som Yoysen säger får det inte bli för mycket.. (Bianca drömmer förresten om att bli drillflicka. Våra grannar är medlemmar i Mölndals paradorkester och frun i huset är drillinstruktör så så fort Bianca blivit gammal nog ska hon få börja, en sex, sju år sådär.. )

Måste bara göra ett inlägg om Kyrkans barntimmar också.. Det tycker jag är ett alldeles utmärkt sätt att fullfölja det åtagande man tog på sig om man lät döpa sitt barn. För som Masken säger, vem pratar om Gud och Jesus till vardags idag?? Det är ju ett bra sätt att ge kidsen en inblick i vad det innebär att vara kristen

• foodji

Okej! Saga har då lite mer aktiviveter, Men det beror mycket på att jag tycker det är roligt och de flesta aktiviterna är i närområdet.

Måndagar- mulle
    Tisdagar- öppnaförskolan (vi tar en promenad dit)
    Onsdagar- förskola för Saga och Ted badar
    Torsdagar- förskola
    Fredagar- förskola
    Lördagar- inget
    Söndagar- kanske skridskor

Och sedan blir det ponnyskola någon dag på eftermiddagen vet ej vilken. När det gäller skridskor är det mer att det är skriskoskola 10-10.30 hela vintern. Det är mer att man kan gå dit om man vill. Alla aktiviteterna är mer på lust basis och det handlar mycket om att skapa sig kontakter då jag inte känner så många föräldrar här omkring.
    Vad det gäller kyrkansbarntimme känner jag att det räcker med öppna förskolan som är i kyrkans regi. Där får hon sin del av kristenhet.

• Heather

Masken: Jag kommer ihåg att jag tyckte det var -mycket- "besvärligare" att få ihop matrutinerna med Erin än med Anton, även om jag hade gjort det en gång innan...! Med Anton var väl mycket motivationen att få igång mensen igen (eftersom vi gärna ville ha hyfsat tätt mellan våra små) som drev på att vi fick minskat på tuttandet... Det löste sig till sist men själva tuttavslutet var svårt, trots att jag tänkt ge upp det ganska snabbt andra ggn... Blir sällan som man tänkt, speciellt med de små för hon var ju tuttbebbe tills hon var 17 månader!

Har skrivit lite granna om E's matrutiner i www.familjeliv.se/Bloggar-3-50/b79538.html om det kan vara av intresse.

*suck!* ...slog mig -precis just nu- att det är precis ett år sen jag slutade tutta min lilla...!! Känns sååååå länge sen som hon var "bebis"...men...det var ju egentligen ingen tid alls sen... Hjälp vad snabbt det går.

NJUUUT av era småttiga små!

• Yinsan

Har just kommit hem efter att ha buggat i 2 klocktimmar och kört hem svärmor som passade på barnen, båda barnen sov när jag kom hem och de va mätta och nöjda!!!
    Har även själv börjat gå en del promenader och börjat på kärringgympan på måndagar här i kode. Helt suveränt med 5 min till träning, ingen före tid att passa och sedan är man hemma 5 över åtta igen... Må så vara att det är tråkigt men man får iaf rört på sig. Så stolt just nu över mig själv!!

• masken

Tack för era kommentarer/synpunkter... undrar även om ni har börjat sätta era bebisar i en riktig matstol ännu? Sofia vill gärna sitta i höjd med oss, så i helgen tog vi fram Hokus pokus-stolen och en nyinköpt dyna att fluffa upp runt om henne med, men vet inte om det är bra för ryggen att sitta så ännu. Tror och vet dock innerst inne att hon säger ifrån om hon tröttnar, och det gör hon efter sisådär 15 minuter också:)

Jag skulle aldrig skrivit att Pontus trivs och att det inte är några problem med dagis... har dock varit förberedd på att detta skulle komma någon gång medan jag är hemma med lillan... denna veckan vill han inte alls gå dit, inte så att han tjuter av protest, men han klagar typ "Måste jag gå till dagis idag?" ...."Jag vill vara hemma med dig och bebisen" (eller fia-Lisa som han säger nu:). I går hade han varit ledsen och frågat efter mig flera gånger.... har typ aldrig hänt förut, så han fick ledigt idag, kanske var fel, men han säger även att han är trött, och som hans fröken sa så även om han "bara" går 15 tim per vecka så är det de mest intensiva timmarna på dagis då i princip alla alltid är där (7 st av de 19 som går där är just 15 tim barn med småsyskon hemma)

• meesa

Masken: Jepp, Milton sitter i matstol med oss. Vi började rätt tidigt med bumbon för att jag ibland behövde ha händerna fria samtidigt som jag kunde ha honom uppe på tex diskbänken eller bordet med mig (jajemen, ajabaja mig ) och när han började närma sig 4 månader så rekomenderade faktiskt BVC att han skulle få en riktig stol (biancas gamla hokus pokus fick gå till de sälla jaktmarkerna en dag när daniel var på ovanligt gott eldningshumör :-P, och vi ska köpa en triptrap till milton men har dragit lite på det då det kommit så mycket andra utgifter emellan.)
    Vi köpte iaf en Antilop så länge, det har vi ändå tänkt ha som extrastol och så kan vi lugna oss ett litet tag till med triptrappen..

Svar på tråden Okt. o Nov. Mammor 2005 i (o omkring) Gbg - försättning följer