• foodji

Okt. o Nov. Mammor 2005 i (o omkring) Gbg - försättning följer

Vi är ett gäng mammor som har hållit ihop sedan sommaren 05. Vissa barn har både ett och två syskon. Vi berättar om våra barns framsteg och förundrar oss över deras förmågor. Vi stöttar varandra när det känns jobbigt och ibland bara delat vi vardaliga upplevelser. När tillfälle ges försöker vi också träffas allihopa.

Gamla tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-266/m44929243.html

• Svar på tråden Okt. o Nov. Mammor 2005 i (o omkring) Gbg - försättning följer
  • Heather

Yoysen: Vad säger fröknarna då? Är han fortsatt ledsen under dagen?? Går han 3 eller 5 h om dagen, antar att det e 15h/v nu? Kanske om han kunde var hemma ett litet tag och se hur "tråkigt" ni har det hemma (utan kompisarna o så) så vill han kanske tillbaka till dagis igen...?? Svårt när de är ledsna...
    Inte lätt att vara stor och liten på samma gång.

foodji: Tja, vi åker antagligen till Götet ändå till helgen så jag kan tänka mig att ses även utan fika hos Fröken T... E vädret fint så är det ju great, lite knepigare om det öser ner...?

• meesa

Vi ska på kalas hos Biancas kusin på söndag, så tyvärr kan vi inte hänga på. Hade varit roligt att träffas, men får skjuta det på framtiden igen..

Yoysen: Usch, det är inget roligt. Lämna ledsna barn går ju emot precis alla instinkter så förstår att det känns jobbigt.
    Jag tror inte heller att lösningen är att låta honom vara hemma, möjligen att dra ner på de roliga "efter dagis-aktiviteterna" så att han känner att det är lite "tråkigt" att vara hemma. Att prata en massa positivt om förskolan kan ju vara ett sätt att ändra hans tankar om att vara där. Och vad säger lärarna själva? Har inte de några ideer om hur du ska hjälpa Filip med avskedet på morgonen?

• Yinsan

Tack alla för era ord!
    Har inte pratat så mycket med fröknarna eftersom det har varit sporadisk innan men nu känns det mer ohållbart, speciellt efter eftermiddagens frispel då jag hämtade Affe för att de skulle få leka på em enligt önskemål från Filip i morse men då slog det slint, han har rivit=Klöst Affe i ansiktet så det nästan rann blod etc.
    Jag var så arg på Filip samtidigt som jag förstår att något annat måste ligga bakom. Han är så arg och frustrerad mer eller mindre hela tiden och "hårdhänt" känner inte igen min goa Filip. Han säger bara att han inte tycker om barnen på dagis för de bara bråkar/slår honom.
    När jag hämtade honom på dagis så låste han sig helt tills Marcus satte honom i bilen och bara körde tills han somnade och då hade han nog skrikigt och slått/kastat saker (mjuka) i dryga 1,5h. Det värsta utbrottet hittills. Kul för stackars Affe som ville leka. Han vågar nog aldrig mera leka med Filip.
    Tänkte prata med fröknarna imorgon så får vi se vad de säger om det hela. Filip är aldrig ledsen när vi väl åkt och han frågar aldrig efter oss på dagarna enligt fröknarna. Frågade förut om han haft kul på dagis och det hade han så det är upp och ner hela tiden!

• sarek
    Yoysen
    Håller nog med någon talare att kanske ska ni försöka att ta det lite lugnt efter dagis o bara låta honom vila. Låter nästan som om det är någon trötthets reaktion. Det kan inte vara någon inneboende avunsjuka gentemot Ludde. Jag menar att han avreagerar sig inte mot sin lillebror men gör det istället mot sina kompisar mm. Har ni funderat på det?
    (¯`°?.¸ Simon 051101 o Andreas 070218 och Jonathan 090415¸.?°´¯)
  • masken

Hej! ville bara säga att jag lever vidare även i denna tråd... och tack för meddelandet meesa, men jag hade allt hittat hit ändå, har bara inte fått tummen ur att skriva.

Yoysen: Tänkte ungefär detsamma som sarek (o klocka meesa) innan jag läste vad de skrivit, hoppas att det går över lika snabbt som det började. Har ju haft det jobbigt med Pontus under sommaren, men nu går det bättre igen även om han fortfarande kräver sitt såklart. Har dock inte varit några problem med dagislämning osv, men det är ju ett ställe han måste gå till och även om du skulle ge honom ledigt en vecka nu när du ändå är hemma så skjuter man nog bara upp problemet... fast det låter som han behöver ett break och bara vara? Hur har det gått resten av veckan? KRAM!

Jag hade gärna träffats ändå på söndag, men när jag såg att det blev inställt bokade jag upp mig på annat med familjen.

• Lilla Lila

Hej alla!! Hoppas ni mår bra! Hur går det med Filip Yoysen, har det varit bättre m dagis?
    Linus säger oxå ibland att han inte vill gå dit.......men han har aldrig vägrat o när man ska hämta så vill han inte gå hem.
    Imorse möttes jag av ett gäng smågrabbar som kommer springande o ser o HÖR hur en av killarna slår till en annan.............OJOJOJ sånt ska man inte göra när jag ser.....han fick snällt be om ursäkt o de fick en predikan av mig!!
    Fröknarna sa att det är bra att jag säger till för det har jätteproblem med massa stök o bråk.
    O Linus o Oliver har gaddat ihop sig o bara busar o lyssnar inte på nån...........SÅ igår när jag hämtade (trött o sjuk o inte på humör) va det bara o sätta dessa två på mattan o ha en dialog......de har lovat o va snälla nu men det är väl redan glömt vid denna tidpunkt!!
    Vill ju att allt ska va toppen när man hämtar, men när fröken säger att ja jag vet inte vad som hänt med den goa linus, han lyssnar inte o bara busar............
    Nu ska jag äta lite frukost o knappra nån ipren eller nåt!! KRAM

• Yinsan

Pratade med BVC igår och första steget är ju att ha ett möte med ansvarsfröken och det är redan bokat till kl nio på måndag, fröknarna har nu punktmarkerat Filip i två dagar för att se om det är något speciellt som händer som fröknarna kanske missar, utfrån dessa två dagar ska vi diskutera fram en fortsättning på måndag. Ett alternativ är att ha en pånytt inskolning där jag och Ludde är med lite längre för att se om det fungerar bättre att lämna då.
    BVC hade även tankar och ideér kring att vara tydliga med vad som ska hända under dagen och morgondagens schema. Eftersom Filip vill ha kontroll så pratar vi ju alltid om vad som ska hända etc men provar med att extra tydligt prata om det på kvällen innan han somnar så får vi se om det kan ge något resultat.
    I går hade vi iaf Axel med oss hem som var bestämt sedan innan och det gick hur bra som helst, de lekte jättebra och blev lite trötta runt fyra och fick då titta på film sista halvtimman. Kvällen fortlöpte lika bra och Filip somnade utan protester i sin säng. Imorse var det inget heller, de skulle på teater och åka buss till Kungälv idag så misstänker att det kanske var extra kul att gå till dagis idag men oavsett så gick lämningen mer eller mindre smärtfritt och inga tårar iaf.
    BVC tyckte även att vi skulle försöka se Filip mera och det är ju något man jobbar på hela tiden med en ny bebis i familjen men kanske vi får jobba ännu mera på detta. Nu har iaf Marcus flera kvällar irad lekt med F innan läggdax och jag försöker läsa en bok eller pärla med honom på em innan M har slutat jobbet så han får lite extra uppmärksamhet. Annars är han ju alltid med och hjälper till att laga mat/duka etc.
    Får återkomma efter mötet på måndag!

Lilla lila, inget kul med busiga ungar, ungefär lika tråkigt som med F oavsett anledning!

• Heather

Yoysen: Det låter ju jättebra. Hoppas mötet går bra på måndag!

Anton har inte varit så intresserad av vart bebisar kommer ifrån eller döden och sånt förräns alldeles nyligen. Jag tror det måste ha kommit på tal på dagis för han har ändå rätt klara idéer. Han vet ju att bebisar finns i mammas mage och att pappa "fixar" så det blir bebis i magen... Låter honom klura på saker o ting och försöker att inte "störa" funderingarna med mina tankar men ibland så får jag allt styra upp det lite...

Anton satt brevid mig och väntade på att få spela sitt Dora (Utforskaren) spel på datorn och pratade på som vanligt. Så tittar han på mig med sina stora underbara blå ögon och säger med lite lillgammal ton på rösten;
    "När jag blir stor ska jag fixa bebis i magen på Erin... Så att hon kan bli stor tjej."
    Ehm...! "Eh...Jaha...?" (och kunde inte låta bli att fråga) "Hur ska du göra det då?"
    "Jag bara FIXAR det!" sa han stolt.
    "Du kommer fixa jättefina bebisar Anton, det är jag helt säker på, men man fixar inte bebisar i sin systers mage... Du kommer hitta nån annan fin tjej att fixa bebisar med..."

Sen så bubblade han på om annat och så konstaterade han att
    "När man blir jättegammal så dör man."
    "Ja, det gör man"
    "Och när Vaari (morfar) dör så finns han inte mer..."
    "Näe, då finns han inte mer..."
    Så såg han lite smågrubblande ut så jag la till "...men, du kommer ju ihåg Vaari även om du inte ser honom - som nu. Så när han inte finns mer så är det ledsamt men du blir glad när du kommer ihåg allt roligt ni gjort tillsammans..."
    "Mmmm! En gång fick jag hjälpa Vaari tvätta motorcykeln!" sa han glatt
    "Precis så..." ...och så var han vidare på något helt annat...

Jag tycker det är så spännande vad han kommer på för något när han funderar... Samtidigt känner jag lite stress över VAD tror/tycker JAG egentligen och HUR ska jag förklara det faktiska i "fixandet" när det kommer på tal...? Pratar era mycket om sånt här nu...??

• meesa

Heather: Vilket bra sätt du har att "hantera" dessa svåra frågor på. Och han är ju helt underbra din Anton.. Födelse och död ÄR svåra frågor och det är klart att våra kids funderar över detta, så även min tjej. Men för henne är döden ett större mysterium än födseln. Hon har ju själv sett min mage växa och när det började dra ihop sig till förlossning så kom frågan om hur bebisen skulle komma ut. Jag svarade då lite "enkelt" att mamma har ett hål som bebisen kommer ut genom och att det gör lite ont och att man behöver vara på sjukhus så doktorn kan hjälpa till men att det inte är farligt. Hon köpte det, då.. Senare kom det på tal vid en lunch när Saga och Foodji var här och Saga var ännu lite bättre informerad och gav Bianca den (trodde jag) chockerande informationen om att det där hålet är i snippan... Men Bianca nickade bara och åt vidare. Nån dag senare berättade hon för mig att hon hade minsann sett djurbebisar födas på teve så hon visste redan det där Underbara unge!!

Döden däremot, det är så himla mycket svårare. Vem dör? När dör man? Hur dör man? Ska jag dö? Ska du dö? osv osv.. Det är svårt att svara på tycker jag eftersom döden är så urskillningslös och kan slå till precis när som helst.. Vill ju inte ge henne falsk information om att bara gamla dör tex. Nåja, så mycket som att ALLA dör har vi kommit fram till och att när man är gammal och trött kan det vara skönt att dö om man inte orkar leva mer..

Yoysen: vad bra att både förskolan och BVC tar er på allvar. Ska bli intressant att höra vad de kommer fram till. Det där med "kontrollen" hänger jag upp mig på lite..kan det vara så "enkelt" att Filip är väldigt bunden vid rutiner och när rutinerna frångås så blir det jobbigt för honom?
    Lycka till med ert "nya projekt" iaf, jag hoppas verkligen att allt blir bra så fort som möjligt och att ni får rätt redskap för att Filip ska slippa låsa sig så totalt..

Svar på tråden Okt. o Nov. Mammor 2005 i (o omkring) Gbg - försättning följer