• linjes

LCHF, tråden för tips, pepp och inspiration! Här samlas vi som äter enligt LCHF eller är nyfikna på att börja.

Idag har jag grymt ont i magen,drack en kopp grönt te med cocosfett och sen kom det,det gör bara så ont

• linjes
    tobiq skrev 2009-10-08 12:00:17 följande:
    Hej! Jag behöver hjälp! Hade tänkt fortsätta köra på LCHF men ha en dag i veckan då jag fick äta lite gott, skrev om det i bloggen och fick följande kommentar: "Kruxet är ju att om du ska köra lchf så måste man vara strikt alla dagar. Såfort du äter en massa kolhydrater så bryts ketos, kroppen lägger på sig allt den kan och fettförbränningen stannar av. Du får alltså börja om från början igen och har kanske kommit i fas igen lagom till nästa ätardag. Jag rekommenderar antingen GI (utan rivstart) eller helt enkelt tallriksmodellen och sunt förnuft om du vill kunna unna dig en dag med lite onyttigheter :)" Det låter ju ganska rimligt, stämmer det tror ni?
    Vad är det du vill äta då? Det finns ju ändå rätt mycket gott man kan äta med lchf
  • linjes
    skogsmor skrev 2009-10-08 12:43:17 följande:
    Jag kan ju inte förstå varför man så desperat måste fuska och inte kan hålla sig till en diet.
    Desperat måste fuska? no offence(stavning) men det är jättesvårt att komma ur ett beroende som dom allra flesta vet,jag har ett stort sockerberoende baserat på års ätande av choklad och drickandes av coca cola(helt och hållet mitt eget fel) och ibland blir suget för stort och jag åker dit,nu har jag inte druckit coca cola sen i våras och det är jag jättestolt över..Man vill ju äta gott och frågar sig själv dagligen,kämpar med sig själv om det är värt det,ska jag behöva leva hela livet utan god choklad som jag älskar?? Hur ska jag klara av det,det är en ständig kamp..och jättesvårt..
    All cred till dig som klarar dig utan att fuska.
  • linjes
    skogsmor skrev 2009-10-08 14:48:33 följande:
    Jag vet hur svårt det är att komma ut ett beroende, jag har varit sockerberoende så länge ag kan minnas, har testat olika sätt att bli kvitt det men först nu med LCHF klarar jag det. I våras t.ex åt jag ren marsipan och nötcreme VARJE dag i smyg. Alla tyckte jag var jätte duktig för utåt åt jag bara onyttigt 1 dag i veckan, men när ingen såg ...... Och jag tror att det tar LÅNG tid att bli av med ett beroende och man (tror jag) enbart genom att en längre tid, tills man inte längre känner att man behöver det, håller sig ifrån det strikt, precis som alkolister. Sen när man är "botad" kan man vid nått enskatka specifikt tillfälle ta ett mindre snedsteg för att sedan åket bli strikt. Jag säger inte att jag aldrig mer kommer äta choklad och annat som inte är OK enligt LCHF. Men det kommer dröja ett bra tag innan jag går utanför ramen. Tills dess får jag hitta goda alternativ.
    Ja men hur kan du då säga att du inte förstår hur man kan vilja fuska

/confused
  • linjes
    skogsmor skrev 2009-10-08 15:26:01 följande:
    Visst kan jag förstå varför man vill fuska, men jag tror inte man blir av med ett beroende genom att tillåta sig att fuska regelbundet, man måste helt enkelt stålsätta sig och stå emot suget en längre period för att så småningom kunna unna sig något litet utan att falla tillbaka till ruta 1. Men visst alla får ha sin åsikt, jag har min och den är kanske i extremaste laget.
    Jag tror inte att man vill fuska,utan man kan inte stå emot suget helt enkelt
  • linjes
    IJPS2 skrev 2009-10-08 15:29:42 följande:
    E fråga: Är LCHF bra diet om man är gravid och planerar att fullfölja graviditeten?
    Det är inte farligt,kan du äta fett?

Man behöver ju inte köra helt strikt heller
  • linjes
    IJPS2 skrev 2009-10-08 15:34:34 följande:
    jo jag kan äta fett. äter inte pasta, vitt mjöl etc nu heller.
    Då är det väl bara att köra,jag tänkte mest om du kanske mådde illa av allt fett pga av grav?

Jag mår illa av allt fett och jag är inte gravid
  • linjes

Så fort jag äter nuförtiden får jag ont i magen, WTF? är det frågan om

• linjes
    bakeacake skrev 2009-10-09 09:51:31 följande:
    ja har verkligen svårt när de gäller att äta smör.. sitter ni verkligen med en klick smör på tallriken?
    Man får ju krydda det så det blir som vitlökssmör typ och sen häller man det ju på köttet el vad man nu äter det,man sitter ju inte bara och äter smör
  • linjes

Jag använder cocosfett i äggmjölken men inte tar jag så mycket som 100g,tar väl typ 2 matskedar kanske..Ingen aning om hur mycket man ska ta

Svar på tråden LCHF, tråden för tips, pepp och inspiration! Här samlas vi som äter enligt LCHF eller är nyfikna på att börja.