• junimagi

Är det sant som de säger om Universitet /högskola...

Jag har (förhoppningsvis...) bara en termin kvar av 1, 5 år slit på komvux, och ser fram emot att börja på universitet eller högskolan till vårterminen . Jag är kluven inför vad jag eventuellt ska läsa och jag har nog varit inne på de flesta olika områderna. Funderade ett tag på att läsa till psykolog men kan även tänka mig Journalistik eller mänskliga rättigheter. Pratade dock med en kompis som läser till socionom och hon tycker att det är extremt mycket litteratur som skall läsas och är jättestressad över detta. Jag har funderat över det här och undrar om det är någon skillnad rent praktiskt att läsa till socinom eller till psykolog. Jag antar att det är tyngre litteratur om man läser till läkare tex. än till förskolelärare men är det fler läxor, fler uppgifter osv?

Har en bekant som läser till jurist och hon läser ca två böcker i veckan medan min komis som läser till socinom också gör det, det sägs ju dock att det är mycket svårare att läsa till jurist än till socinom. Sedan är det självklart lättare att läsa in något man är intresserad av etc. etc. men om vi bortser från allt PK snack, hur är det nu, är det lättare att läsa till socinom än till exempelvis läkare och i så fall varför?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-30 23:16
    ... förlåt för en missvisande rubrik.

• Svar på tråden Är det sant som de säger om Universitet /högskola...
  • Jossanjo

Hej kastar bara in en kommentar ang socionomer, både min mamma och min styvmamma är det (ja pappa dras tydligen till dem)
    Och min mamma har jobbat inom kriminalvården som personutredare osv och rådgivning i familjerelationer, sk familjerådgivning och nu som ja något med personer som avtjänat straff och deras familjer, det är nytt. Hon har älskat alla sina jobb... Har aldrig ens sökt sig till socialtjänsten eller FK.

Min styvmor bodde i Sthlm ett tag, där jobbade hon med ungdomar, utredningar. Sedan på en ungdomsmottagning som kurator, ett jobb hon säger hon älskade. När hon flyttade hit jobbade hon med familjeutredningar på barn 0-5 där hon alltid förde barnets talan. Sedan bytte hon till tonåringar. Och nu sedan 2 år jobbar hon på Alkohol och Drogrådgivningen med människor mellan 15 och 22 tror jag det är.
    Hon säger till mig varje gång vi ses hur mycket hon älskar sitt jobb.
    (vill poängtera att det är ju en frivillig instans) Hur givande det är osv.

Så jag tror man kan hitta detta inom socionom oxå, att känna att man bidrar.

Snabbläste bara tråden men reagerade på att ni jämför mellan socionom och psykolog, ville bidra med min vetskap.

Socionom är 3,5 år
    Psykolog är 4.5 tror jag eller 5, plus att du måste ha ett år minst halvtids yrkeserfarenhet för att få söka och måste själv gå i terapi under eller efter utbildningen.

jag tror båda yrkena är oerhört givande men kan själv tycka att socionom känns mer brett på något sätt..
    Du kan sitta och stämpla papper på soc. kontor avslag, godkänt osv men man kan göra så mycket mer..
    Psykolog känns mycket samtal, samtal samtal när jag tänker på det.

Sen på tal om svåra och enkla kurser, oavsett utbildning på högskolan är det mycket facklitteratur. Vår litteraturhistoriakurs hade vi ca 124 titlar, skönlitterära böcker, från den första till idag. PÅ tio veckor. Jag grät när jag fick hem kursinfo. Sen 3 dagar i veckan seminarium och ett grupparbete och en tenta. Det var en av de värsta kurser jag gjort.

Är själv svensklärare på högstadiet med specialped inrikt, är dvs pedagog.Vi läste vissa pedagogiska kurser med förskolelärare och att ens försöka få det att låta som dom är enkla för att dom gräver i snadlådan i bland med barn är okunskap.
    Man har ett fackspråk inom varje yrke, och dessa fackspråk är alltid tradiga. Jag somnade över alla teoretiker och deras synsätt på utveckling, och barns utvecklingsstadier, Freud var en av dom som man hatade ett tag..

Men, det är kul att läsa när man vet att man får arbeta med något man brinner för.

Så lycka till!

• jaghopparhögt
    junimagi skrev 2009-09-01 00:24:34 följande:
    Ja visst det har du rätt i. Tråkigt men nog väldigt sant.
    Varför är det tråkigt?
    Det är inte fult att vilja tjäna pengar :)
  • bifnaked
    junimagi skrev 2009-09-01 00:24:34 följande:
    Ja visst det har du rätt i. Tråkigt men nog väldigt sant.
    Eh? Och aldrig av bägge skälen?
  • junimagi
    jaghopparhögt skrev 2009-09-01 00:30:28 följande:
    Varför är det tråkigt?Det är inte fult att vilja tjäna pengar :)
    Jag tycker att det är tråkigt att pengar och status styr människor vad de vill utbilda sig till. Att utbilda sig till läkare och psykolog är ett ansvar, det är naturligtvis sorgligt om de som besitter kunskapen att kunna hjälpa och bota fysisk och psykisk smärta har pengar och status för ögonen.
  • Dorian Ertymexx
    junimagi skrev 2009-09-01 07:46:22 följande:
    Jag tycker att det är tråkigt att pengar och status styr människor vad de vill utbilda sig till. Att utbilda sig till läkare och psykolog är ett ansvar, det är naturligtvis sorgligt om de som besitter kunskapen att kunna hjälpa och bota fysisk och psykisk smärta har pengar och status för ögonen.
    Word.

Nu vet jag att de gjort om läkarlinjen, men jag har känt ett gäng folk som ville bli läkare. Tror det var någon enstaka som INTE sagt att de inte vill jobba med människor! Bra läkare vi får om alla vill ha status och lön men helst undviker att jobba med patienter va...
  • Themis

junimagi: Varför måste det ena utesluta det andra? Om jag väljer mellan två yrken som båda är roliga och intressanta, vad är problemet med att välja det som ger 10 000 mer i månaden?

Om man tröttnar har man ju hundra gånger större möjlighet att spara ihop pengar och omskola sig till det andra yrket i så fall, medan det omvända läget kanske inte funkar så bra.

Det är inte pengarna i sig som är grejen, men det verkar kvinnor ha svårt att fatta.

pengar= tid- jag kan ta mer ledig tid med mina barn

pengar= kul-plats för fler guldkanter i tillvaron

pengar= utveckling- vägen till fler olika jobb i mitt liv, vidareutbildning, att kunna satsa lite på sig själv oberoende av vad ens chef tycker att man är värd i utbildningsbudget.

pengar= frihet-när jag inte gillar ett jobb, mina kollegor eller min chef då kan jag ge dom fingret och gå min väg och vardagen funkar ändå.

pengar= glädje-när man kan hjälpa vänner eller ge lite tillbaka till de föräldrar som kanske har kämpat med sin taskiga ekonomi hela livet. Eller ge bort dem till välgörande ändamål och hjälpa en annan del av mänskligheten.

Pengar är medlet, inte målet.

• Dorian Ertymexx
    Themis skrev 2009-09-01 15:53:21 följande:
    junimagi: Varför måste det ena utesluta det andra? Om jag väljer mellan två yrken som båda är roliga och intressanta, vad är problemet med att välja det som ger 10 000 mer i månaden?Om man tröttnar har man ju hundra gånger större möjlighet att spara ihop pengar och omskola sig till det andra yrket i så fall, medan det omvända läget kanske inte funkar så bra.Det är inte pengarna i sig som är grejen, men det verkar kvinnor ha svårt att fatta.pengar= tid- jag kan ta mer ledig tid med mina barnpengar= kul-plats för fler guldkanter i tillvaronpengar= utveckling- vägen till fler olika jobb i mitt liv, vidareutbildning, att kunna satsa lite på sig själv oberoende av vad ens chef tycker att man är värd i utbildningsbudget.pengar= frihet-när jag inte gillar ett jobb, mina kollegor eller min chef då kan jag ge dom fingret och gå min väg och vardagen funkar ändå.pengar= glädje-när man kan hjälpa vänner eller ge lite tillbaka till de föräldrar som kanske har kämpat med sin taskiga ekonomi hela livet. Eller ge bort dem till välgörande ändamål och hjälpa en annan del av mänskligheten.Pengar är medlet, inte målet.
    Jag tror att många är litet rädda för pengar, just för att så många, både på FL och ute i landet, ser pengar som just status och makt - och vad mer är, rätten till att få bättre lagar och regler att leva efter. I alla fall jag känner nästan ett motstånd mot att ta högavlönade jobb (inte för att jag får erbjudandet, men blotta tanken...), just för att jag inte vill jobba med eller förknippas med den sortens människor.
  • Themis

Dorian OT:
    Kraftiga fördomar här alltså.

"den sortens människor" finns överallt. Spela roll om man säljer balvis med toapapper från landstinget där man städar eller om man fuskar med skatteavdrag, egentligen, det som är ruttet är ruttet.

"den sortens människor" fuskar alltid, så bra de kan och på den nivån där de är, oavsett vilken nivå det är.

Men det finns också de som spelar helt enligt reglerna.

Jag minns ett väldigt vackert inlägg på nätet om en kille som var typ anarko-röd men som jobbade på häktet. Hans partikamrater spottade efter honom på gatan. Men han resonerade som så att om han som hade en human och empatisk inställning till de intagna jobbade på häktet så blev de ju inte illa behandlade av statens lakejer just den gången i alla fall, och kanske kunde han så ett frö hos någon som ledde till en bättre utveckling för den personen. Men sen fick han ju också erkänna att hans föreställningar om människans grundläggande godhet ibland led svårt av jobbet.

Analogt-om VI utan pengar blev till DOM med pengar, hur skulle det vara sämre? Vi är ju snälla, vill göra ett bra jobb och menar väl, eller hur? Rädslan kommer väl lite av oron över att vi kanske inte vore ett dugg bättre, att vi antingen hade förfallit och myglat lika mycket som "den sortens människor" eller straffat ut oss från gänget för att vi inte ville hålla god min i elakt spel?

Innan man har blivit frestad vet man inte vilket virke man är gjord av. Men att inte försöka påverka och sno ett mandat från "den sortens människor" om man har chansen- är det ett alternativ?

• Undret Gilan

Det sägs att till en kurs  tillhör det 1500 sidor kurslitteratur som ska läsas.
    Tror detta gällde 7,5 p kurser.

~~¤*Förlovad*¤~~
  • Dorian Ertymexx
    Themis skrev 2009-09-01 16:24:27 följande:
    Dorian OT:Kraftiga fördomar här alltså. "den sortens människor" finns överallt. Spela roll om man säljer balvis med toapapper från landstinget där man städar eller om man fuskar med skatteavdrag, egentligen, det som är ruttet är ruttet."den sortens människor" fuskar alltid, så bra de kan och på den nivån där de är, oavsett vilken nivå det är.Men det finns också de som spelar helt enligt reglerna.Jag minns ett väldigt vackert inlägg på nätet om en kille som var typ anarko-röd men som jobbade på häktet. Hans partikamrater spottade efter honom på gatan. Men han resonerade som så att om han som hade en human och empatisk inställning till de intagna jobbade på häktet så blev de ju inte illa behandlade av statens lakejer just den gången i alla fall, och kanske kunde han så ett frö hos någon som ledde till en bättre utveckling för den personen. Men sen fick han ju också erkänna att hans föreställningar om människans grundläggande godhet ibland led svårt av jobbet.Analogt-om VI utan pengar blev till DOM med pengar, hur skulle det vara sämre? Vi är ju snälla, vill göra ett bra jobb och menar väl, eller hur? Rädslan kommer väl lite av oron över att vi kanske inte vore ett dugg bättre, att vi antingen hade förfallit och myglat lika mycket som "den sortens människor" eller straffat ut oss från gänget för att vi inte ville hålla god min i elakt spel?Innan man har blivit frestad vet man inte vilket virke man är gjord av. Men att inte försöka påverka och sno ett mandat från "den sortens människor" om man har chansen- är det ett alternativ?
    Ja, alltså, makt (och pengar) korrumperar. Och ju mer man har, desto snålare och mer egoistisk blir man. Det är möjligt att jag har viljestyrka att stå emot det, men varför chansa? Jag menar, jag tror inte jag skulle bli drogberoende om jag tog en sil eller två, men inte fan tänker jag prova liksom! ;)

Men mest tror jag att jag inte gillar den sortens sällskap. Att jobba med folk som snackar om sina dyra vanor, dyra kläder och så... jag skulle aldrig någonsin passa in där. Minns, hade en klasskamrat som skröt om sina nya skor. Och jag sa att ja, de var väl snygga. Han tittade på mig som jag var en idiot och svarade att de hade kostat så och så MYCKET! As if that would have impressed me! Skiter väl i vad de kostar, frågan är om de känns sköna och passar och ser bra ut!
Svar på tråden Är det sant som de säger om Universitet /högskola...