• junimagi

Är det sant som de säger om Universitet /högskola...

Jag har (förhoppningsvis...) bara en termin kvar av 1, 5 år slit på komvux, och ser fram emot att börja på universitet eller högskolan till vårterminen . Jag är kluven inför vad jag eventuellt ska läsa och jag har nog varit inne på de flesta olika områderna. Funderade ett tag på att läsa till psykolog men kan även tänka mig Journalistik eller mänskliga rättigheter. Pratade dock med en kompis som läser till socionom och hon tycker att det är extremt mycket litteratur som skall läsas och är jättestressad över detta. Jag har funderat över det här och undrar om det är någon skillnad rent praktiskt att läsa till socinom eller till psykolog. Jag antar att det är tyngre litteratur om man läser till läkare tex. än till förskolelärare men är det fler läxor, fler uppgifter osv?

Har en bekant som läser till jurist och hon läser ca två böcker i veckan medan min komis som läser till socinom också gör det, det sägs ju dock att det är mycket svårare att läsa till jurist än till socinom. Sedan är det självklart lättare att läsa in något man är intresserad av etc. etc. men om vi bortser från allt PK snack, hur är det nu, är det lättare att läsa till socinom än till exempelvis läkare och i så fall varför?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-30 23:16
    ... förlåt för en missvisande rubrik.

• Svar på tråden Är det sant som de säger om Universitet /högskola...
  • Dorian Ertymexx
    bifnaked skrev 2009-09-02 17:28:53 följande:
    Dorian Ertymexx skrev 2009-09-02 11:27:05 följande:
    Med ekonomisk frihet menar jag frihet att styra sin tillvaro så att man mer lever som man vill leva än som man måste.Helt enkelt inte behöva oroa sig för att marginalerna inte räcker till för att bo där jag trivs, ha tid för återhämtning och kunna ägna mig åt mina barn samt intressen som är viktiga. Att ha buffert och bra försäkringar mot oförutsedda händelser.Kunna uppleva omväxling i tillvaron genom att ex. resa.Min bild av lycka är helt enkelt att ha en hög livskvalité utan att behöva tänja på marginalerna!Att vara ekonomiskt oberoende skulle vara skönt av de enkla skäl att jag dels ogillar att bli bestämd över, dels är intresserad av att bedriva egna projekt såsom konst och undersökningar av olika slag (lite flummigt) och det skulle vara roligt att kunna göra det och på så vis kunna lämna ngt efter sig! :)Ditt exempel med VD:n är lite snävt tycker jag.Bara för att just Du inte skulle trivas med hans liv så måste inte Hanvara ngn som enbart är slav under de normer samhällets övre skikt byggt. Fördomar och illvilja finns f.ö i alla samhällsskikt, inte minst bland arbetarklassen som rasar då man vill sänka skatten för småföretagare. De har det liksom så jäkla bra, glider bara runt på en räkmacka! Nej, höga skatter och bra trygghetssystem ska det vara, punkt slut. Vilket givetvis gynnar arbetarkklassen allra mest.Kort sagt; alla samhällsgrupper vill att samhället styrs så just de har det så bra som möjligt.
    Nej, givetvis kan han trivas med sitt liv. Men om han trivs, varför kräver han då så hög lön jämfört med andra, som också har det slitigt och ansvarsfullt, men som gillar sitt jobb? Som sköterskor, till exempel?

Jag känner mig ekonomiskt oberoende så länge jag har en OK inkomst. Jag har inte så höga krav, så jag är rätt lättillfredställd på det planet. Inte alla är det, och det kräver jag heller inte att alla ska vara.

Jag är cynisk när det kommer till småföretag. De ska ha höga skatter, det tycker jag faktiskt, men de ska å andra sidan ha samma trygghetssystem som alla andra - och där brister det idag. Jag tror att både de och samhället skulle må bättre av att de får ta del av skyddsnäten än att de inte får det men har lägre skatter. Men det är vad jag tror.
  • Dorian Ertymexx
    bifnaked skrev 2009-09-02 17:42:41 följande:
    Dorian Ertymexx skrev 2009-09-02 11:37:43 följande:
    Jag skulle nog se att det sker en slags andlig korrumption, där bitterhet och besvikelse tom får gå ut över den kontrakterade yrkesetiken.
    Jag har varit utbränd, men någon andlig korruption har jag inte känt av. Snarare tvärtom, skulle jag säga, det var en smärtsam och långvarit process, men den renade mig mycket från gammal skit. Jag slutade vara bitter och besviken och blev istället mer arg och proaktiv. För mig var det en väckarklocka.
  • Dorian Ertymexx
    bifnaked skrev 2009-09-02 17:49:15 följande:
    Dorian Ertymexx skrev 2009-09-02 11:34:43 följande:
    Sant.Åas skulle dett tecken att det arbete jag lägger ner inte värderas tillräckligt i samhället påverka min trivsel på arbetsplatsen.Att just jag värderar mitt yrke är viktigt, men det räcker inte.Jag vill även bli värderad på minst ett av följande sätt;genom adekvat lön, verbalt och/eller i bemötandet av min person.Detta tror jag är både djupt mänskligt och sunt.
    Alltså givetvis behöver man få höra att man är en vital del av organisationen ("flocken"). Det är något som många chefter och ledare missar. De tror att folk bara är produktionsenheter som ska vara tacksamma för att de får lön liksom. Litet störd syn som på sikt skadar både arbetarna men också företaget/enheten. Sett det hända, tyvärr.
  • Tygtiiger

Jag har läst språk, samhällsämnen, medicin och civilingenjör (nåja, just det hoppade jag av efter något år) på universitet. Språk var mycket egen lästid, mycket sitta hemmaplugg. Medicin och civilingenjör är mycket bunden tid på föreläsningar (och senare i läkarutbildningen på sjukhuset) OCH mycket lästid hemma. De samhällsämnen jag läste krävde rätt lite tid totalt sett. Visst måste man läsa texter och prestera uppsatser, inlämningsuppgifter etc, men när jag läste samhällsämnen skulle jag utan att blinka kunna arbeta halvtid bredvid. På medicin kunde jag bara jobba enstaka helger, resten av tiden togs upp av läsandet, likaså som civilingenjör.

Olika beroende på vad du tänker läsa alltså. Satsa på en utbildning som du tycker är intressant, annars blir det en plåga att läsa oavsett hur mycket/litet det är.

• Dorian Ertymexx
    bifnaked skrev 2009-09-02 17:59:40 följande:
    Dorian Ertymexx skrev 2009-09-02 11:37:02 följande:
    Hm fast jag tror att man kan jobba bra med människor fast det kanske inte är vad man allra helst vill.Jag var en superduktig pers ass- den bästa!Jag överdriver inte, folk bönföll mig att stanna kvar."Tydligen inte, om många läkare hellre vill fly in i labb än jobba med människor!"Ja, herregud. Forskare är onda, onda människor som inte är ett dugg intresserade av de ämnen de undersöker.Faktum är att de har sådan total brist på empati att de i princip skulle kunna forska på hur tarmsystemet påverkas av att man äter sin egen avföring bara för att få slippa Möta Patienter! (Hua)Det har aldrig slagit dig att det råder en enorm konkurrens inom forskningen, med de problem det innebär att ens försöka få en tjänst, anslag osv?En läkarutbildning kanske helt enkelt är konkurrenskraftig?Själv tycker jag det låter som en dröm att få forska, har alltid hållt påmed mina egna projekt och undersökningar.
    Löjla dig inte. Jag skrev ingenstans att forskare är dåliga människor. Men vill man forska ska man kanske inte i första hand bli läkare. Det finns andra utbildningar där du kan jobba med forskning.

Tro mig, hade du känt de som jag kände som ville bli läkare men som inte vill jobba med människor hade du också blivit nervös. Vi talar om folk med god bildning men med väldans låg social förmåga. Och hade du träffat så många läkare som jag gjort hade du också förstått varför det är skitbra att de gjort om intagningssystemet. Det ska förhoppningsvis göra att det blir fler socialt kompetenta läkare där ute i framtiden.
  • snillis

Jag är både socialpedagog och jurist och det är som natt och dag.
    Det var verkligen semester att läsa till socialpedagog jämfört med justistutbildningen då jag läste jämt typ.

Men för mig är det självklart att läsa när man valt att plugga - det är ju liksom hela grejen - att lära sig nya saker - annars har man som missuppfattat vad det innebär med en utbildning

• Dorian Ertymexx
    bifnaked skrev 2009-09-02 18:01:19 följande:
    Dorian Ertymexx skrev 2009-09-02 11:43:00 följande:
    Fast det låter faktiskt i flera kommentarer i inläggen som att du köpt konceptet "bra människor behöver bara lite pengar" rätt hårt!
    Jag tycker inte att pengar är en bra drivkraft, vare sig för ett yrkesval eller i ett samhälle i stort. Och det står jag för. Huruvida man är en bra eller dålig människa beror ju sedan på långt mer än hur pengakåt man är; men jag känner inte många som är pengakåta som samtidigt är bra lyssnare, empatiska medmänniskor och som vill ha en karriär för att de är bra på jobbet eller tror sig kunna göra nytta för andra, om du förstår vad jag menar. De finns, men de är få.
  • Dorian Ertymexx
    Erkegris skrev 2009-09-02 18:05:49 följande:
    Som jag ser det hänger det inte på hur mycket böcker som ska läsas, eller hur många sidor eller något sådant. Du ska ju lära dig. Det är ju det en utbildning handlar om. Hur mycket och vad man ska kunna när man tar examen avgör ju, har du lätt för att lära dig spelar det nog inte så stor roll vad du läser, men om man har svårare att lära sig är det klart jobbigare med psykologutbildningen än socionom, där mer ska in på kortare tid om du förstår hur jag menar. Har själv läst på juristlinjen och visst en del pluggar 12 timmar om dagen, lärarna rekommenderar 8 om dagen men du kan ju klara dig med 3-4 timmars plugg om dagen och ändå få hyfsat betyg om du har bra studieteknik och lätt för att lära dig - skulle tro det gäller för psykolog vs. socionom också.(för att inte gå in på diskussionen om hur olika yrken det är osv osv.)
    Ehm, jag har känt några som pluggat jurudik också. Jag fick veta en sak som du bör ta fasta på: Det finns två sorters människor på juristlinjen, de som har kontakter och de som inte har det. De som har kontakter kan ta det relativt soft och behöver inte ha toppbetyg, de kan få jobb genom sina kontakter. De som inte har kontakter behöver toppbetyg för att ens ha en chans.

Vet inte om det stämmer i nuläget, men det kan vara värt att ta reda på det innan man börjar softa med studierna.
  • snillis
    Mandragora skrev 2009-08-30 23:40:28 följande:
    Det problemet har massor med studenter. Då hoppar man av kursen eller står ut och hittar ett annat ämne till nästa termin.Förresten, med tanke på din TS, socionomer tragglar massa lagar i sina studier.
    Jag undervisar på socionomprogrammet och vi jurister är inne massor på utbildningen.
    Vilket ju är en självklarthet eftersom man som socionom måste fatta en massa ingripande beslut.
    Precis som vi är inne mycket på polisutbilningen.
  • Dorian Ertymexx
    snillis skrev 2009-09-03 12:37:37 följande:
    Jag är både socialpedagog och jurist och det är som natt och dag.Det var verkligen semester att läsa till socialpedagog jämfört med justistutbildningen då jag läste jämt typ.Men för mig är det självklart att läsa när man valt att plugga - det är ju liksom hela grejen - att lära sig nya saker - annars har man som missuppfattat vad det innebär med en utbildning
    Va? Är inte utbildning bara något man ska ta sig igenom för att få en saftigare lön, menar du? ;D
Svar på tråden Är det sant som de säger om Universitet /högskola...