• junimagi

Är det sant som de säger om Universitet /högskola...

Jag har (förhoppningsvis...) bara en termin kvar av 1, 5 år slit på komvux, och ser fram emot att börja på universitet eller högskolan till vårterminen . Jag är kluven inför vad jag eventuellt ska läsa och jag har nog varit inne på de flesta olika områderna. Funderade ett tag på att läsa till psykolog men kan även tänka mig Journalistik eller mänskliga rättigheter. Pratade dock med en kompis som läser till socionom och hon tycker att det är extremt mycket litteratur som skall läsas och är jättestressad över detta. Jag har funderat över det här och undrar om det är någon skillnad rent praktiskt att läsa till socinom eller till psykolog. Jag antar att det är tyngre litteratur om man läser till läkare tex. än till förskolelärare men är det fler läxor, fler uppgifter osv?

Har en bekant som läser till jurist och hon läser ca två böcker i veckan medan min komis som läser till socinom också gör det, det sägs ju dock att det är mycket svårare att läsa till jurist än till socinom. Sedan är det självklart lättare att läsa in något man är intresserad av etc. etc. men om vi bortser från allt PK snack, hur är det nu, är det lättare att läsa till socinom än till exempelvis läkare och i så fall varför?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-30 23:16
    ... förlåt för en missvisande rubrik.

• Svar på tråden Är det sant som de säger om Universitet /högskola...
  • Dorian Ertymexx
    bifnaked skrev 2009-09-03 13:31:46 följande:
    Dorian Ertymexx skrev 2009-09-03 13:29:52 följande:
    Så om andra är fördomsfulla så vill du också vara det.I see.
    Snarare - alla har vi fördomar. Jag tänker inte vara kålsupare och låtsas om att jag är annorlunda.
  • bifnaked

Dorian Ertymexx skrev 2009-09-03 13:40:02 följande:

Snarare - alla har vi fördomar. Jag tänker inte vara kålsupare och låtsas om att jag är annorlunda.
    Nope, det behöver du inte!
    Men var då också beredd på att bli avslöjad.
  • Dorian Ertymexx
    bifnaked skrev 2009-09-03 13:38:58 följande:
    Dorian Ertymexx skrev 2009-09-03 13:31:12 följande:
    Det jag menar är att man kanske inte måste ha en god social förmåga för att tillgodogöra sig Utbildningen, från vilken en examen kan vara början på en läkarkarriär Eller början på en forskarkarriär.Du sa i ngt tidigare inlägg att jag hade blivit nervös om jag träffat de läkarstudenter du har träffat som inte ville jobba med människor, jag hade nog blivit nervös om de så som du beskrev dem hade sagt att det Ville jobba med människor! =DFör att återgå till varför medicinstudenter väljer läkarutbildningen som forskarbas tror jag helt enkelt är man måste slå sig fram i forskningssammanhang, särskilt i Sverige och man ska vara glad om man får en tjänst och förvånad om lönen är hög.Livet som forskare verkar enl. vad jag läst långt ifrån glamoröst..
    Det är det nog inte heller. Men det spelar ingen större roll - om hälften av alla läkare vill bli läkare för att forska, och avskyr patientkontakt, så innebär det fortfarande att strax under hälften av läkarna som hamnar på sjukhus, kliniker eller annat kommer vara personer som avskyr sitt jobb och som anser att patienter är jobbiga. De flesta kan nog förhoppningsvis blunda och låtsas och göra ett OK jobb ändå, men många av dem lär låta sin frustration gå ut över patienterna. Har träffat, direkt och indirekt, ett flertal sådana läkare. INGET jag rekommenderar. ;(
  • Dorian Ertymexx
    bifnaked skrev 2009-09-03 13:41:41 följande:
    Dorian Ertymexx skrev 2009-09-03 13:40:02 följande:
    Nope, det behöver du inte!Men var då också beredd på att bli avslöjad.
    Att jag har fördomar betyder inte att jag inte har rätt! :P

Och det är ju knappast ett avslöjande om jag öppet erkänner det, eller hur? ;)
  • bifnaked

Dorian Ertymexx skrev 2009-09-03 13:39:10 följande:

Det kan jag inte svara på. De jag känner har velat det. Jag kan förstås ha mött en märkligt slumpad grupp av dem, men jag tvivlar på att de är så icke-representativa. Med tanke på hur många läkare som har nära noll social talang så tror jag inte det.I rättvisans namn ska jag säga att det finns många bra läkare också; men det borde vara fler som sållas för usel social förmåga.
    Det gäller nog väldigt många yrken isf.
    Kanske intervjuer skulle införas på fler utbildningar vid sidan om betygskriterier.
  • bifnaked

Dorian Ertymexx skrev 2009-09-03 13:44:05 följande:

Att jag har fördomar betyder inte att jag inte har rätt! :POch det är ju knappast ett avslöjande om jag öppet erkänner det, eller hur? ;)
    Alltså..en fördom innebär alltid ett till viss grad felaktigt antagande, om du nu hade missat det :)

Blir full i skratt av meningen "En fördom innebär inte att jag inte har rätt"
  • Argo
    junimagi skrev 2009-08-30 23:14:59 följande:
    Jag har (förhoppningsvis...) bara en termin kvar av 1, 5 år slit på komvux, och ser fram emot att börja på universitet eller högskolan till vårterminen . Jag är kluven inför vad jag eventuellt ska läsa och jag har nog varit inne på de flesta olika områderna. Funderade ett tag på att läsa till psykolog men kan även tänka mig Journalistik eller mänskliga rättigheter. Pratade dock med en kompis som läser till socionom och hon tycker att det är extremt mycket litteratur som skall läsas och är jättestressad över detta. Jag har funderat över det här och undrar om det är någon skillnad rent praktiskt att läsa till socinom eller till psykolog. Jag antar att det är tyngre litteratur om man läser till läkare tex. än till förskolelärare men är det fler läxor, fler uppgifter osv? Har en bekant som läser till jurist och hon läser ca två böcker i veckan medan min komis som läser till socinom också gör det, det sägs ju dock att det är mycket svårare att läsa till jurist än till socinom. Sedan är det självklart lättare att läsa in något man är intresserad av etc. etc. men om vi bortser från allt PK snack, hur är det nu, är det lättare att läsa till socinom än till exempelvis läkare och i så fall varför? TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-30 23:16... förlåt för en missvisande rubrik.
    Trots redan 130+ inlägg (och jag har bara läst TS) hoppar jag in:

Enkelt uttryckt. Vissa utbildningar kräver mer råpluggande än andra.

Vissa utbildningar kräver mer lösningsorienterat tänkande än andra.

Vissa utbildningar kräver inte särskilt mycket alls.

Läkare är en typisk utbildning där det krävs en massa råpluggande i början. Man ska lära sig alla ben i kroppen på latin och svenska, om du förstår min tanke. Jurist är samma sak - en väldig massa råplugg coh där ökar dessutom hetsen eftersom de attraktivaste meriteringsplatserna är få och det gäller att få toppbetyg. Juridik som sådant är inte svårt. Det handlar bar om att läsa en bok och tolka situationen och använda rätt paragraf till din fördel. Men det är mycket att läsa först.

Tekniska utbildningar kräver en annan sorts kunskap. Det är inte samma tokmängd med litteratur som hos en jurist, men du måste förstå hur det ena hänger ihop med det andra och kunna analysera ett problem och själv komma på en lösning utifrån de verktyg du lärt dig.

Socionom vet jag ingenting om så det kan jag inte yttra mig om.
  • Dorian Ertymexx
    bifnaked skrev 2009-09-03 13:45:29 följande:
    Dorian Ertymexx skrev 2009-09-03 13:39:10 följande:
    Det gäller nog väldigt många yrken isf.Kanske intervjuer skulle införas på fler utbildningar vid sidan om betygskriterier.
    Absolut! Lärarlinjerna, till exempel. När jag gick fick de inte sparka ut någon ur utbildningen, utan enbart rådge, och det också om det var väääldigt allvarliga problem, typ någon tydligt visat sig vara aktiv pedo- eller hebefil eller på annat sätt vara seriöst opassande för yrket.

Nu är jag inte naiv nog att tro att intervjuer löser problemet helt, en del ljuger sig nog igenom intervjuerna för att få högstatusjobb just enkom för status och pengar (eller lågstatusjobb, för andra motivationer), men det kan i alla fall rensa ut de värsta fallen.
  • Dorian Ertymexx
    bifnaked skrev 2009-09-03 13:47:34 följande:
    Dorian Ertymexx skrev 2009-09-03 13:44:05 följande:
    Alltså..en fördom innebär alltid ett till viss grad felaktigt antagande, om du nu hade missat det :)Blir full i skratt av meningen "En fördom innebär inte att jag inte har rätt"
    Det var meningen att det skulle skrattas åt! ;)

Alltså, jag är ju inte dum. Jag vet att en del som enbart vill åt status och lön i läkaryrket (eller andra liknande yrken) faktiskt kan bli riktigt bra på det de gör. Och då är det väl frid och fröjd. Men när det finns folk som INTE passar i yrket söker sig dit, enkom just för lönen och prestigen, ja, då har vi alla ett problem. Då har marknadsfundisarna fel - det är inte de bästa och mest kompetenta som söker sig till jobben, utan de girigaste. Och att det kan leda till problem är ju inget nytt direkt.
  • bifnaked

Dorian Ertymexx skrev 2009-09-03 13:43:25 följande:

Det är det nog inte heller. Men det spelar ingen större roll - om hälften av alla läkare vill bli läkare för att forska, och avskyr patientkontakt, så innebär det fortfarande att strax under hälften av läkarna som hamnar på sjukhus, kliniker eller annat kommer vara personer som avskyr sitt jobb och som anser att patienter är jobbiga. De flesta kan nog förhoppningsvis blunda och låtsas och göra ett OK jobb ändå, men många av dem lär låta sin frustration gå ut över patienterna. Har träffat, direkt och indirekt, ett flertal sådana läkare. INGET jag rekommenderar. ;(
    Mm men jag skulle som sagt bli förvånad om det statistiskt sett var en stor mängd läkarstudenter som ville bli forskare, arbetsmarkanden är som sagt stenhård.

Nej, det är klart att det är för jäkligt att träffa ngn med empatistörningar i ett sådant yrke. Men det gäller ju många yrken, inte minst många socionomer och förskollärare verkar ju befinna sig på helt fel plats i tillvaron.
    Och de valde ju knappast sin utbildning pga lön el. status.

Tycker f.ö det är ganska strongt att erkänna för sig själv att man inte är så bra på människor och vill söka sig vidare, bättre än att stoppa huvudet i sanden och stanna kvar för att man gillar den medicinska aspekten av arbetet.
Svar på tråden Är det sant som de säger om Universitet /högskola...