• junimagi

Är det sant som de säger om Universitet /högskola...

Jag har (förhoppningsvis...) bara en termin kvar av 1, 5 år slit på komvux, och ser fram emot att börja på universitet eller högskolan till vårterminen . Jag är kluven inför vad jag eventuellt ska läsa och jag har nog varit inne på de flesta olika områderna. Funderade ett tag på att läsa till psykolog men kan även tänka mig Journalistik eller mänskliga rättigheter. Pratade dock med en kompis som läser till socionom och hon tycker att det är extremt mycket litteratur som skall läsas och är jättestressad över detta. Jag har funderat över det här och undrar om det är någon skillnad rent praktiskt att läsa till socinom eller till psykolog. Jag antar att det är tyngre litteratur om man läser till läkare tex. än till förskolelärare men är det fler läxor, fler uppgifter osv?

Har en bekant som läser till jurist och hon läser ca två böcker i veckan medan min komis som läser till socinom också gör det, det sägs ju dock att det är mycket svårare att läsa till jurist än till socinom. Sedan är det självklart lättare att läsa in något man är intresserad av etc. etc. men om vi bortser från allt PK snack, hur är det nu, är det lättare att läsa till socinom än till exempelvis läkare och i så fall varför?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-30 23:16
    ... förlåt för en missvisande rubrik.

• Svar på tråden Är det sant som de säger om Universitet /högskola...
  • Hedi

Dorian Ertymexx skrev 2009-09-03 12:35:30 följande:

Löjla dig inte. Jag skrev ingenstans att forskare är dåliga människor. Men vill man forska ska man kanske inte i första hand bli läkare. Det finns andra utbildningar där du kan jobba med forskning. Tro mig, hade du känt de som jag kände som ville bli läkare men som inte vill jobba med människor hade du också blivit nervös. Vi talar om folk med god bildning men med väldans låg social förmåga. Och hade du träffat så många läkare som jag gjort hade du också förstått varför det är skitbra att de gjort om intagningssystemet. Det ska förhoppningsvis göra att det blir fler socialt kompetenta läkare där ute i framtiden.
    Det beror ju pa vad man vill forska i, om du vill forska i medicin är det ju bra om du läst till läkaren först.
  • Dorian Ertymexx
    Hedi skrev 2009-09-03 12:46:30 följande:
    Det beror ju pa vad man vill forska i, om du vill forska i medicin är det ju bra om du läst till läkaren först.
    I så fall bör de instifta en egen utbildning för det. Alternativt är meningen att man ska ha jobbat med patienter inom rätt område, och då är det ju återigen en hit om man inte varit en empatilös, uttråkad och sociofobisk person.
  • bifnaked

Dorian Ertymexx skrev 2009-09-03 12:27:29 följande:

Nej, givetvis kan han trivas med sitt liv. Men om han trivs, varför kräver han då så hög lön jämfört med andra, som också har det slitigt och ansvarsfullt, men som gillar sitt jobb? Som sköterskor, till exempel?Jag känner mig ekonomiskt oberoende så länge jag har en OK inkomst. Jag har inte så höga krav, så jag är rätt lättillfredställd på det planet. Inte alla är det, och det kräver jag heller inte att alla ska vara.Jag är cynisk när det kommer till småföretag. De ska ha höga skatter, det tycker jag faktiskt, men de ska å andra sidan ha samma trygghetssystem som alla andra - och där brister det idag. Jag tror att både de och samhället skulle må bättre av att de får ta del av skyddsnäten än att de inte får det men har lägre skatter. Men det är vad jag tror.
    För att den höga lönen är en bidragande faktor till att han trivs med jobbet?
  • bifnaked

Dorian Ertymexx skrev 2009-09-03 12:30:21 följande:

Jag har varit utbränd, men någon andlig korruption har jag inte känt av. Snarare tvärtom, skulle jag säga, det var en smärtsam och långvarit process, men den renade mig mycket från gammal skit. Jag slutade vara bitter och besviken och blev istället mer arg och proaktiv. För mig var det en väckarklocka.
    Just Du har inte känt av den, vilket inte innebär att den drabbat andra.
  • Bite me

Ingen aning om hur det är att läsa till Läkare, men att läsa till Socionom är aningen mer arbete än det var att läsa massmedia, reklam o Socialantropologi. Jobbigast var nog Geografin nu när jag tänker på det.

• Dorian Ertymexx
    bifnaked skrev 2009-09-03 13:01:33 följande:
    Dorian Ertymexx skrev 2009-09-03 12:27:29 följande:
    För att den höga lönen är en bidragande faktor till att han trivs med jobbet?
    Fast det är en sned logik - då borde ju trista, dåliga jobb locka med högre lön, snarare än motsatsen. Städare, busschaffisar, McD-anställda borde få seriösa löner så att de kan trivas med jobbet. Men så är det ju inte idag.
  • bifnaked

Löjla dig inte. Jag skrev ingenstans att forskare är dåliga människor. Men vill man forska ska man kanske inte i första hand bli läkare. Det finns andra utbildningar där du kan jobba med forskning.Tro mig, hade du känt de som jag kände som ville bli läkare men som inte vill jobba med människor hade du också blivit nervös. Vi talar om folk med god bildning men med väldans låg social förmåga. Och hade du träffat så många läkare som jag gjort hade du också förstått varför det är skitbra att de gjort om intagningssystemet. Det ska förhoppningsvis göra att det blir fler socialt kompetenta läkare där ute i framtiden.
    Du gör en godtycklig bedömning här som du tar för sanning, nämligen att alla som pluggar till läkare ska vilja jobba med människor.
    Läkarutbildningen kan som konstaterat även utgöra bas för annat
    och väljer man då en annan inriktning är det inte per automatik fel på en som person.

Du verkar se ner på människor med låg social förmåga, i denna kontext antar jag dock att det är AT tjänstgöringen du menar skulle kunna få negativa konsekvenser för patienterna. Åas pågår ju en AT ytterst begränsad tid.
  • Dorian Ertymexx
    bifnaked skrev 2009-09-03 13:02:32 följande:
    Dorian Ertymexx skrev 2009-09-03 12:30:21 följande:
    Just Du har inte känt av den, vilket inte innebär att den drabbat andra.
    Jag känner måååånga som har varit, eller är, utbrända. Ingen av dem har pratat om någon liknande upplevelse. Det betyder förstås inte att den inte finns, men jag vill mena att korruptionen är något ovanligt.
  • Dorian Ertymexx
    bifnaked skrev 2009-09-03 13:11:51 följande:
    Du gör en godtycklig bedömning här som du tar för sanning, nämligen att alla som pluggar till läkare ska vilja jobba med människor.Läkarutbildningen kan som konstaterat även utgöra bas för annatoch väljer man då en annan inriktning är det inte per automatik fel på en som person.Du verkar se ner på människor med låg social förmåga, i denna kontext antar jag dock att det är AT tjänstgöringen du menar skulle kunna få negativa konsekvenser för patienterna. Åas pågår ju en AT ytterst begränsad tid.
    Jag menar att det är något fundamentalt fel om vi har en yrkeskår där social kontakt är essentiellt, och där majoriteten inte vill ägna sig åt det som den absoluta majoriteten ska ägna sig åt - just social kontakt med patienter.
  • bifnaked

Dorian Ertymexx skrev 2009-09-03 12:37:38 följande:

Jag tycker inte att pengar är en bra drivkraft, vare sig för ett yrkesval eller i ett samhälle i stort. Och det står jag för. Huruvida man är en bra eller dålig människa beror ju sedan på långt mer än hur pengakåt man är; men jag känner inte många som är pengakåta som samtidigt är bra lyssnare, empatiska medmänniskor och som vill ha en karriär för att de är bra på jobbet eller tror sig kunna göra nytta för andra, om du förstår vad jag menar. De finns, men de är få.
    En sak kommer man aldrig ifrån och det är att pengar inte bara är pengar i bemärkelsen materiell standard och flärd.
    Pengar betyder olika saker för olika människor och är en väsentlig del av vägen i de flesta mer omfattande målsättningar.
    Kort sagt, det kan finnas många anledningar till att vilja tjäna bra med pengar och att avskriva el. tänka nedlåtande om ngn som har den ambitionen tycker jag är fyrkantigt och fördomsfullt.
Svar på tråden Är det sant som de säger om Universitet /högskola...