• junimagi

Är det sant som de säger om Universitet /högskola...

Jag har (förhoppningsvis...) bara en termin kvar av 1, 5 år slit på komvux, och ser fram emot att börja på universitet eller högskolan till vårterminen . Jag är kluven inför vad jag eventuellt ska läsa och jag har nog varit inne på de flesta olika områderna. Funderade ett tag på att läsa till psykolog men kan även tänka mig Journalistik eller mänskliga rättigheter. Pratade dock med en kompis som läser till socionom och hon tycker att det är extremt mycket litteratur som skall läsas och är jättestressad över detta. Jag har funderat över det här och undrar om det är någon skillnad rent praktiskt att läsa till socinom eller till psykolog. Jag antar att det är tyngre litteratur om man läser till läkare tex. än till förskolelärare men är det fler läxor, fler uppgifter osv?

Har en bekant som läser till jurist och hon läser ca två böcker i veckan medan min komis som läser till socinom också gör det, det sägs ju dock att det är mycket svårare att läsa till jurist än till socinom. Sedan är det självklart lättare att läsa in något man är intresserad av etc. etc. men om vi bortser från allt PK snack, hur är det nu, är det lättare att läsa till socinom än till exempelvis läkare och i så fall varför?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-30 23:16
    ... förlåt för en missvisande rubrik.

• Svar på tråden Är det sant som de säger om Universitet /högskola...
  • Dorian Ertymexx
    bifnaked skrev 2009-09-03 13:54:38 följande:
    Dorian Ertymexx skrev 2009-09-03 13:43:25 följande:
    Mm men jag skulle som sagt bli förvånad om det statistiskt sett var en stor mängd läkarstudenter som ville bli forskare, arbetsmarkanden är som sagt stenhård.Nej, det är klart att det är för jäkligt att träffa ngn med empatistörningar i ett sådant yrke. Men det gäller ju många yrken, inte minst många socionomer och förskollärare verkar ju befinna sig på helt fel plats i tillvaron.Och de valde ju knappast sin utbildning pga lön el. status.Tycker f.ö det är ganska strongt att erkänna för sig själv att man inte är så bra på människor och vill söka sig vidare, bättre än att stoppa huvudet i sanden och stanna kvar för att man gillar den medicinska aspekten av arbetet.
    Nej, som sagt (eller hintat om i alla fall), det är ju inte enbart ett problem som gäler för status/pengakåta individer, utan det finns många som skulle behövt få litet knuffar i andra riktningar även för lågstatusyrken. Men just här var det just status och lön som blev diskussionens centrum, och det är oftast det som brukar poppa upp i sådana här samtal. Att jag personligen är litet rabiat i just den frågan är för att jag måste agera motpol mot en hel drös folk som tror att hög lön och status i ett yrke lockar "rätt" personer per definition. Vilket ju är helt vansinnigt tänkt.
  • Argo

Dorian Ertymexx skrev 2009-09-02 11:31:51 följande:

Hennes handelspolare ...
    Du kan inte jämföra handelstudenter med nåt annat. De är extremen när det gäller ytlighet. Det du möter där finns knappt någon anannstans.

Jag har en statusfylld titel. Många, många av mina bekanta och arbetskamrater har statusfyllda titlar. Finns ingen av oss som beter sig som en handels-ekonom eller är i närheten av att vilja vara en sådan.
  • Dorian Ertymexx
    Argo skrev 2009-09-03 15:16:31 följande:
    Dorian Ertymexx skrev 2009-09-02 11:31:51 följande:
    Du kan inte jämföra handelstudenter med nåt annat. De är extremen när det gäller ytlighet. Det du möter där finns knappt någon anannstans.Jag har en statusfylld titel. Många, många av mina bekanta och arbetskamrater har statusfyllda titlar. Finns ingen av oss som beter sig som en handels-ekonom eller är i närheten av att vilja vara en sådan.
    Mmm, kanske. Har inte haft så många chanser att testa andra sorter tyvärr. Och inte alla från handels är ju sådana heller, lyckligtvis.
  • JOHSAN

Jag är socionom och tycker att det flöt på ganska så bra på universitetet. Det beror nog främst på att upplägget är bättre än på komvux/gymnasiet samt att ämnena intresserade mig enormt.

Beror nog främst på intresse och studieteknik.

• Hedi

Dorian Ertymexx skrev 2009-09-03 12:57:55 följande:

I så fall bör de instifta en egen utbildning för det. Alternativt är meningen att man ska ha jobbat med patienter inom rätt område, och då är det ju återigen en hit om man inte varit en empatilös, uttråkad och sociofobisk person.
    Tror att de flesta som forskar inte kanske hade de som mal ibörjan av sin utbildning. Det är ett intresse som ofta uppstar under studiernas gang.
  • Hedi

Dorian Ertymexx skrev 2009-09-03 13:54:00 följande:

Det var meningen att det skulle skrattas åt! ;)Alltså, jag är ju inte dum. Jag vet att en del som enbart vill åt status och lön i läkaryrket (eller andra liknande yrken) faktiskt kan bli riktigt bra på det de gör. Och då är det väl frid och fröjd. Men när det finns folk som INTE passar i yrket söker sig dit, enkom just för lönen och prestigen, ja, då har vi alla ett problem. Då har marknadsfundisarna fel - det är inte de bästa och mest kompetenta som söker sig till jobben, utan de girigaste. Och att det kan leda till problem är ju inget nytt direkt.
    Tror inte att man blir läkare bara för lönens skull. Visst är det en faktor som lockar, du far dock inte glömma att läkare har ett väldigt stort ansvar. Det ansvaret skulle t.ex. inte var värt pengarna för mig. Sen sa haller jag med om att manga läkare är rätt kalla och har ingen känsla för att förmedla budskap pa rätt sätt. Det kanske är ett maste för att klara av att jobbet.
  • Argo

Dorian Ertymexx skrev 2009-09-03 13:11:08 följande:

Fast det är en sned logik - då borde ju trista, dåliga jobb locka med högre lön, snarare än motsatsen. Städare, busschaffisar, McD-anställda borde få seriösa löner så att de kan trivas med jobbet. Men så är det ju inte idag.
    Den dagen det är brist på människor som kan tänka sig att utföra tråkiga arbeten - då får de konkurrera med lön eftersom arbetet i sig inte är intressant nog.

Logiken i att det är låga löner för jobb som kan betraktas som skitjobb ligger i att det finns många som är beredda att ta dem.

Tillgång och efterfrågan, du vet.
  • Hedi
    Argo skrev 2009-09-03 16:44:14 följande:
    Dorian Ertymexx skrev 2009-09-03 13:11:08 följande:
    Den dagen det är brist på människor som kan tänka sig att utföra tråkiga arbeten - då får de konkurrera med lön eftersom arbetet i sig inte är intressant nog.Logiken i att det är låga löner för jobb som kan betraktas som skitjobb ligger i att det finns många som är beredda att ta dem.Tillgång och efterfrågan, du vet.
    Det beror ju främst pa att de anställda är utbyttbara. Det är systemet som är det viktiga, det är enkla uppgifter som de flesta kan klara av. Andra yrken som läkare, jurister, ingenjörer bestitter en speicalkompetens där är det personen som är det primära.
  • Argo
    Hedi skrev 2009-09-03 16:49:00 följande:
    Det beror ju främst pa att de anställda är utbyttbara. Det är systemet som är det viktiga, det är enkla uppgifter som de flesta kan klara av. Andra yrken som läkare, jurister, ingenjörer bestitter en speicalkompetens där är det personen som är det primära.
    Det är ju i grunden samma sak. Eftersom arbetsuppgifterna är förhållandevis enkla så finns det stor tillgång på "utbytbara" personer att utföra dem.
  • bifnaked
    Hedi skrev 2009-09-03 16:42:45 följande:
    Dorian Ertymexx skrev 2009-09-03 13:54:00 följande:
    Tror inte att man blir läkare bara för lönens skull. Visst är det en faktor som lockar, du far dock inte glömma att läkare har ett väldigt stort ansvar. Det ansvaret skulle t.ex. inte var värt pengarna för mig. Sen sa haller jag med om att manga läkare är rätt kalla och har ingen känsla för att förmedla budskap pa rätt sätt. Det kanske är ett maste för att klara av att jobbet.
    Där sa du ngt intressant.
    Att ha ett så stort ansvar för ngn annan utan att samtidigt kunna distansera sig till personen är en stor riskfaktor för psykisk ohälsa. Det var vad som hände mig.
Svar på tråden Är det sant som de säger om Universitet /högskola...