• junimagi

Är det sant som de säger om Universitet /högskola...

Jag har (förhoppningsvis...) bara en termin kvar av 1, 5 år slit på komvux, och ser fram emot att börja på universitet eller högskolan till vårterminen . Jag är kluven inför vad jag eventuellt ska läsa och jag har nog varit inne på de flesta olika områderna. Funderade ett tag på att läsa till psykolog men kan även tänka mig Journalistik eller mänskliga rättigheter. Pratade dock med en kompis som läser till socionom och hon tycker att det är extremt mycket litteratur som skall läsas och är jättestressad över detta. Jag har funderat över det här och undrar om det är någon skillnad rent praktiskt att läsa till socinom eller till psykolog. Jag antar att det är tyngre litteratur om man läser till läkare tex. än till förskolelärare men är det fler läxor, fler uppgifter osv?

Har en bekant som läser till jurist och hon läser ca två böcker i veckan medan min komis som läser till socinom också gör det, det sägs ju dock att det är mycket svårare att läsa till jurist än till socinom. Sedan är det självklart lättare att läsa in något man är intresserad av etc. etc. men om vi bortser från allt PK snack, hur är det nu, är det lättare att läsa till socinom än till exempelvis läkare och i så fall varför?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-30 23:16
    ... förlåt för en missvisande rubrik.

• Svar på tråden Är det sant som de säger om Universitet /högskola...
  • Dorian Ertymexx
    bifnaked skrev 2009-09-01 22:54:02 följande:
    Dorian Ertymexx skrev 2009-09-01 16:31:45 följande:
    Själv har jag lägsta sjukersättning just nu delvis pga att jag blivit psykiskt sjuk av diverse okvalificerade jobb där man har dåligt betalt, noll kontroll över sin situation och behandlas därefter.Detta har "korrumperat" mig till den grad att jag så fort jag blir friskskriven kommer att utbilda mig till ngt jag 1. Har ett genuint intresse för. 2. Genom min yrkeskunskap blir respekterad inom och 3. Kunna lägga undan en buffert om jag skulle behöva byta arbetsplats el. gå ned i tid.Mkt sunda val mao.
    Been there done that.

Dina mål är bra, men du gör det för din egen skull, inte för att impa på andra. Vilket är skillnaden mellan dig och de människor jag inte vill frotera mig med.

För att vara litet mer förklarande - jag har inget emot folk per se, jag försöker vara fördomsfri. Hade en väninna som studerat till ekonom på handels och dessutom var litet flummig på sidan av, och när hon hade fester blev det liksom två skikt. Hennes handelspolare som höll sig till köket och vi andra som höll oss till vardagsrummet. Jag försökte hälsa på och ta kontakt med handelsfolket, men jag fick långt mer respons från hatthyllan. Det lärde mig en del om hur ytliga och arroganta många av dem är. Jag är hellre mitt glada, sociala jag än någon som måste hålla näsan i vädret för att inte ses som oseriös eller ovärdig.
  • Dorian Ertymexx
    bifnaked skrev 2009-09-01 22:57:10 följande:
    Absolut. Däremot misstror jag starkt människor som säger att maninte kan få både ett jobb man trivs med och en bra lön.Verkar mest vara människor med lägre utbildning ochsmå ekonomiska medel som anser det.
    Tvärtom, faktiskt. Har lång utbildning bakom mig. Problemet ligger i vad man får hög lön för - de jobb jag trivs med kommer jag aldrig få hög lön för. Nu skiter jag i min egen lön, jag har hellre ett jobb jag trivs med än en fet lön som jag inte har glädje av om jag lider på arbetsplatsen, men problemet är ju just att många gnäller om sina jobb just för att försöka rättfärdiga sina höga löner. Jag menar, måste man ha så hög lön som ekonom för att det är så jobbigt kanske man skulle valt något annat istället. :P
  • k girl

Olika utbildningar kan vara slitsamma på olika sätt. Det beror inte på hur mycket man läser utan vad man läser och hur det ska redovisas. Vi hade generellt väldigt "lite" bokstudier på den journalistutbildning jag gick, vi jobbade väldigt mycket praktiskt, men det är ändå den mest slitsamma utbildningen jag har läst eftersom man hade väldigt lite fritid.

När jag läste litteraturvetenskap var det väldigt högt tempo - vi läste i snitt 1000 sidor i veckan, varav ungefär hälften facklitteratur. Det var ett par i kursen som fick magkatarr av stressen, själv tyckte jag mest att det var roligt. Har man studievana behöver man inte haka upp sig på hur mycket som ska läsas, utan kan koncentrera sig på vad som ska läsas.

• Dorian Ertymexx
    bifnaked skrev 2009-09-01 23:08:22 följande:
    Ngn har skrivit här att de flesta vill bli läkare och psykologer pga av if örsta hand pengar och status, vilket du höll med om. Que??De flesta av dess älskar alltså inte själva sitt yrke?Detta är helt rabiat för mig, i synnerhet som dessa jobb inte ens är särskilt välbetalda om man jämför med advokater, högt uppsatta tjänstemän i privat sektor etc.
    Tydligen inte, om många läkare hellre vill fly in i labb än jobba med människor! Det är väl ett ganska tydligt tecken på att man inte tänkt igenom varför man väljer ett yrke! Blir man läkare KOMMER man att jobba med folk, i alla fall ett tag, vill man inte jobba med folk ska man inte bli läkare. Man kan utbilda sig till labbassistent istället, till exempel, eller kemist. Men de jobben har ju just inte samma status och lön som en läkare har.
  • Dorian Ertymexx
    bifnaked skrev 2009-09-01 23:11:33 följande:
    Vet du btw vad som mer "korrumperar?"Att ha ett slitigt, underbetalt yrke i många långa år.Har jobbat tillräckligt inom vården och barnomsorgen för att se vad sådant gör med många människor.
    Nej, det sliter ut. Sliter ut är inte samma sak som korrumperar.
  • Dorian Ertymexx
    jaghopparhögt skrev 2009-09-02 00:08:00 följande:
    Klart mycket vill ha mer, alla vill ha mer. Det är naturligt.
    Kanske. Men naturligt är inte samma sak som bra. Det är naturligt att slå någon man är arg på på käften, naturligt att i grupp våldta om man känner sig utsatt och pressad, naturligt att hitta en grupp man kan skylla allt på i dåliga tider och leka pogromer med dem. Allt det är naturligt, men ingen skulle uppmuntra eller försvara det för det. Girighet är inte en positiv egenskap, vad Gordon Gecko än övertygade folk om på åttiotalet.
  • Dorian Ertymexx
    puss skrev 2009-09-02 11:25:07 följande:
    ett praktexempel på hur man kan ge sin knapra tillvaro lite glitter!!"jag är fattig, men det är ju bara för att jag är GODARE än dom andra"....
    Heh, den dag jag säger att jag är ens god kan du gå och köpa sprayfärg för korset i taket. ;)

Notera att jag satte citationstecken på "god" i inlägget. Jag tror inte på koncept som god och ond.
  • Indianica
    junimagi skrev 2009-09-01 23:12:35 följande:
    Jag har skrivit att jag tycker att det är sorgligt att människor väljer att bli läkare på grund av status och pengar och inte för att de brinner för sitt yrke. Vad är det som är rabiat??
    Fast ditt påstående är väl inte direkt empiriskt underbyggt? Därför kan det anses vara något provocerande i varje fall. Det enda som är bevisat är väl att de som blir läkare har högst status på yrkestrappan (någon undersökning som gjordes för ett par år sedan där diplomater och läkare toppade listan) men det är ju ingen lista som bevisar att läkare blir läkare för att de får hamna i topp på yrkesstatuslistan

Samma sak inom sjukvården. Knappast läkarna som går omkring och ser sig själva som glassiga gudar. Patienterna och undersköterskorna kan däremot göra det. Mycket skitsnack om löner och annat. Men ingen annan yrkeskategori skulle å andra sidan vilja ha det övergripande ansvaret och jourerna

Grundlönen för en läkare är inte särskilt hög, det är jourerna som är lukrativa. Det innebär att en läkare lönemässigt kan tjäna som en journalist om hon/han vägrar att joura. En forskande läkare på grundnivå tjänar runt 20 000 per månad. Lägg då till studielån som ska betalas av på det. Lite svårt att hävda att man väljer den vägen för att bli rik anser jag. Då handlar det mer om ett intresse av att bota/förebygga sjukdomar, inget fel i det.
  • bifnaked

Dorian Ertymexx skrev 2009-09-02 11:27:05 följande:

Definiera ekonomisk frihet. Att vara besatt av de pengar man har och att vilja att hela samhället styrs efter ens personliga ekonomi ser jag inte som frihet, det ser jag som ett slags slaveri. Det är som att vara drogberoende, nästan.Jag har långt mer ekonomisk frihet, trots nästan löjligt låg inkomst, än många rika. Jag har inte mycket pengar, men jag gör vad jag vill för dem. Hade jag varit VD hade jag varit tvungen att skaffa mig fin representativ villa, ett par bilar, båt, sommarhus, och allt det mer för att det är statussymboler som visar att jag är framgångsrik, och därmed kan impa på mina jämlikar i andra företag som vi ska deala med än för att jag egentligen är intresserad av det. Den sortens normslaveri undviker jag.
    Med ekonomisk frihet menar jag frihet att styra sin tillvaro så att man mer lever som man vill leva än som man måste.
    Helt enkelt inte behöva oroa sig för att marginalerna inte räcker till för att bo där jag trivs, ha tid för återhämtning och kunna ägna mig åt mina barn samt intressen som är viktiga. Att ha buffert och bra försäkringar mot oförutsedda händelser.
    Kunna uppleva omväxling i tillvaron genom att ex. resa.

Min bild av lycka är helt enkelt att ha en hög livskvalité utan att behöva tänja på marginalerna!
    Att vara ekonomiskt oberoende skulle vara skönt av de enkla skäl att jag dels ogillar att bli bestämd över, dels är intresserad av att bedriva egna projekt såsom konst och undersökningar av olika slag (lite flummigt) och det skulle vara roligt att kunna göra det och på så vis kunna lämna ngt efter sig! :)

Ditt exempel med VD:n är lite snävt tycker jag.
    Bara för att just Du inte skulle trivas med hans liv så måste inte Han
    vara ngn som enbart är slav under de normer samhällets övre skikt byggt.

Fördomar och illvilja finns f.ö i alla samhällsskikt, inte minst bland arbetarklassen som rasar då man vill sänka skatten för småföretagare. De har det liksom så jäkla bra, glider bara runt på en räkmacka! Nej, höga skatter och bra trygghetssystem ska det vara, punkt slut. Vilket givetvis gynnar arbetarkklassen allra mest.
    Kort sagt; alla samhällsgrupper vill att samhället styrs så just de har det så bra som möjligt.
  • bifnaked

Dorian Ertymexx skrev 2009-09-02 11:31:51 följande:

Been there done that.Dina mål är bra, men du gör det för din egen skull, inte för att impa på andra. Vilket är skillnaden mellan dig och de människor jag inte vill frotera mig med.För att vara litet mer förklarande - jag har inget emot folk per se, jag försöker vara fördomsfri. Hade en väninna som studerat till ekonom på handels och dessutom var litet flummig på sidan av, och när hon hade fester blev det liksom två skikt. Hennes handelspolare som höll sig till köket och vi andra som höll oss till vardagsrummet. Jag försökte hälsa på och ta kontakt med handelsfolket, men jag fick långt mer respons från hatthyllan. Det lärde mig en del om hur ytliga och arroganta många av dem är. Jag är hellre mitt glada, sociala jag än någon som måste hålla näsan i vädret för att inte ses som oseriös eller ovärdig.
    Sant och du pekar på ngt viktigt här- de kulturkrockar som sker och som jag ser det sker från bägge sidor!

Själv är jag uppväxt i en oerhört bonnig småstad och har lidit sviterna av att inte passa in i arbetarkulturen på nära håll ;)
    Var ex inte sportig utan satt alltid med näsan i böcker.
    Var tidigt mkt verbal och intresserad av att diskutera och analysera allt inom samhällsvetenskap och humaniora, dessutom var (är) jag mkt konstintresserad.

När jag var 15 flyttade jag och har aldrig sett tillbaka.
    Exemplet du nämner med hatthyllan, var glad att du "bara" blev utfryst!
    Snobbar i de övre samhällsskikten brukar iaf dra sig för att öppet håna, ngt man inte direkt kan säga om arbetarklassen.
Svar på tråden Är det sant som de säger om Universitet /högskola...