• junimagi

Är det sant som de säger om Universitet /högskola...

Jag har (förhoppningsvis...) bara en termin kvar av 1, 5 år slit på komvux, och ser fram emot att börja på universitet eller högskolan till vårterminen . Jag är kluven inför vad jag eventuellt ska läsa och jag har nog varit inne på de flesta olika områderna. Funderade ett tag på att läsa till psykolog men kan även tänka mig Journalistik eller mänskliga rättigheter. Pratade dock med en kompis som läser till socionom och hon tycker att det är extremt mycket litteratur som skall läsas och är jättestressad över detta. Jag har funderat över det här och undrar om det är någon skillnad rent praktiskt att läsa till socinom eller till psykolog. Jag antar att det är tyngre litteratur om man läser till läkare tex. än till förskolelärare men är det fler läxor, fler uppgifter osv?

Har en bekant som läser till jurist och hon läser ca två böcker i veckan medan min komis som läser till socinom också gör det, det sägs ju dock att det är mycket svårare att läsa till jurist än till socinom. Sedan är det självklart lättare att läsa in något man är intresserad av etc. etc. men om vi bortser från allt PK snack, hur är det nu, är det lättare att läsa till socinom än till exempelvis läkare och i så fall varför?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-30 23:16
    ... förlåt för en missvisande rubrik.

• Svar på tråden Är det sant som de säger om Universitet /högskola...
  • pumpkinpie

TS, som många andra här kan jag bara råda dig att välja det du tycker är roligast. Den eventuella bördan av mycket litteratur blir lätt att bära när man brinner för sitt ämne. Själv har jag pluggat juridik, en skittuff utbildning (och vanligtvis läste man mer än två böcker i veckan), men eftersom man snöade in så var det bara roligt. Eftersom jag tycker skattejuridik är det mest spännande som finns blev jag just skattejurist. Har inte ångrat mig en sekund, kanske inte ett jobb som räddar liv direkt, men för mig passar det utmärkt!

Alltså tänk inte så mycket på arbetsbördan utan välj efter hjärtat!

• Dorian Ertymexx
    pumpkinpie skrev 2009-09-01 16:45:26 följande:
    TS, som många andra här kan jag bara råda dig att välja det du tycker är roligast. Den eventuella bördan av mycket litteratur blir lätt att bära när man brinner för sitt ämne. Själv har jag pluggat juridik, en skittuff utbildning (och vanligtvis läste man mer än två böcker i veckan), men eftersom man snöade in så var det bara roligt. Eftersom jag tycker skattejuridik är det mest spännande som finns blev jag just skattejurist. Har inte ångrat mig en sekund, kanske inte ett jobb som räddar liv direkt, men för mig passar det utmärkt! Alltså tänk inte så mycket på arbetsbördan utan välj efter hjärtat!
    Fördelen med olika intressen. Jag skulle dö av bara tanken att läsa skattejuridik. Å andra sidan tror jag inte att du skulle drömma om att bli korrekturläsare heller va... ;)
  • microsoft

Vet inte om det tagits upp i tråden, men hur ser arbetsmarknaden ut för socionomer? Har för mig att den inte är så ljus.

Det skulle jag titta på innan jag hoppar på en ny utbildning. Visst att man ska följa sitt hjärta och allt sånt....men det är kanske inte så kul att inte kunna få ett jobb senare.

• pumpkinpie

...men för att svara på din fråga, svårighetsgraden på en utbildning har nog ganska lite att göra med antalet kursböcker. Det svåra med jursitutbildningen var ju inte att läsa böckerna utan att lösa uppgifterna man fick i konkurrens med andra oerhört motiverade studiekamrater. Här tar jag mig förmodligen vatten över huvudet eftersom jag saknar insikt i socionomutbildningen men jag antar att det krävs en helt annan analysförmåga för att klara juristutbildningen. Vad gäller läkarutbildningen antar jag att man på ett helt annat sätt än andra utbildningar måste lära saker utantill, yrket kräver stor exakthet och säkerhet. Som jurist klarar du dig fint utan att kunna en enda paragraf utantill

• pumpkinpie

Dorian Ertymexx skrev 2009-09-01 16:48:38 följande:

Fördelen med olika intressen. Jag skulle dö av bara tanken att läsa skattejuridik. Å andra sidan tror jag inte att du skulle drömma om att bli korrekturläsare heller va... ;)
    På FL är det ju rätt så kul
  • Dorian Ertymexx
    pumpkinpie skrev 2009-09-01 16:55:32 följande:
    På FL är det ju rätt så kul
    Mer sorgligt skulle jag säga, men jag förstår vad du menar. ;)
  • Neko

Å andra sidan tror jag inte att du skulle drömma om att bli korrekturläsare heller va... ;)
    Jag tycker det skulle vara rätt kul =D

Kan också nämna att de allra flesta kurser där det är en föreläsning om dagen i snitt minst, så klarar man sig utan att läsa boken. Om man antecknar bra på föreläsningarna så är det inga problem, oftast kommer 95% av frågorna på tentan därifrån.
  • Lusthan

Jag läser till gymnasielärare och i stora drag så är det Samhällskunskap, Pedagogik och Historia som jag läser och det skiljer sig en hel del ifrån varandra då det är olika lärare och olika institutioner. Sambon har läst socionom-programmet och blev klar nu i våras.

Vi har väl haft ungefär lika mycket att läsa tycker jag. Oftast handlar det inte om någon djupinlärning av det man läser utan snarare om att man ska få en så pass stor överblick som möjligt. Vissa saker som är viktiga som lagar, sekretess och lite annat får man såklart plugga in mer ordentligt medan det mesta går att flyta genom rätt lätt.

Jag måste nog säga att det är inte alls särskilt svårt att flyta genom en utbildning. Det är den uppfattningen som jag har fått ifrån rätt så många som pluggar.

Jag läser inte varje dag och knappt ens åtta timmar i veckan. När det är en uppgift att göra så gör jag den och oftast så klarar jag mig på första försöket. Efter det så kan jag slappa hur mycket som helst i princip innan det är dags för nästa uppgift. Jag läser just nu min åttonde termin på universitetet i Örebro. Men jag stortrivs och tycker att det är kul och jag lär mig massor hela tiden.

• junimagi
    Themis skrev 2009-09-01 15:53:21 följande:
    junimagi: Varför måste det ena utesluta det andra? Om jag väljer mellan två yrken som båda är roliga och intressanta, vad är problemet med att välja det som ger 10 000 mer i månaden?Om man tröttnar har man ju hundra gånger större möjlighet att spara ihop pengar och omskola sig till det andra yrket i så fall, medan det omvända läget kanske inte funkar så bra.Det är inte pengarna i sig som är grejen, men det verkar kvinnor ha svårt att fatta.pengar= tid- jag kan ta mer ledig tid med mina barnpengar= kul-plats för fler guldkanter i tillvaronpengar= utveckling- vägen till fler olika jobb i mitt liv, vidareutbildning, att kunna satsa lite på sig själv oberoende av vad ens chef tycker att man är värd i utbildningsbudget.pengar= frihet-när jag inte gillar ett jobb, mina kollegor eller min chef då kan jag ge dom fingret och gå min väg och vardagen funkar ändå.pengar= glädje-när man kan hjälpa vänner eller ge lite tillbaka till de föräldrar som kanske har kämpat med sin taskiga ekonomi hela livet. Eller ge bort dem till välgörande ändamål och hjälpa en annan del av mänskligheten.Pengar är medlet, inte målet.
    Det ena måste inte utesluta det andra men nu skrev du ju från början inte att det handlade om valet mellan två yrken som både är roliga utan att ?en förkrossande majoritet väljer yrket ett pengar och status? det låter inte riktigt som samma sak i mina öron.

Sedan verkar du och jag ha olika syn på vad frihet är. Pengar kommer inte av sig själv. Varken i läkaryrket eller något annat yrke. Det kommer av arbete och trivs man inte med att arbeta med det man vill så är pengarna inte värt något. Pengar ser jag som ett instrumentellt värde där frihet är ett mål men få läkare anser sig nog ha mycket frihet om de inte jobbar som någon allmänläkare på någon vårdcentral - men de tjänar å andra sidan inte särskilt mycket jämfört med andra läkare. Att pengar kan vara kul säger jag alltså inget emot men frågan är väl om det är värt det pris de kostar att få dem?
  • bifnaked

Dorian Ertymexx skrev 2009-09-01 16:31:45 följande:

Ja, alltså, makt (och pengar) korrumperar. Och ju mer man har, desto snålare och mer egoistisk blir man. Det är möjligt att jag har viljestyrka att stå emot det, men varför chansa? Jag menar, jag tror inte jag skulle bli drogberoende om jag tog en sil eller två, men inte fan tänker jag prova liksom! ;)Men mest tror jag att jag inte gillar den sortens sällskap. Att jobba med folk som snackar om sina dyra vanor, dyra kläder och så... jag skulle aldrig någonsin passa in där. Minns, hade en klasskamrat som skröt om sina nya skor. Och jag sa att ja, de var väl snygga. Han tittade på mig som jag var en idiot och svarade att de hade kostat så och så MYCKET! As if that would have impressed me! Skiter väl i vad de kostar, frågan är om de känns sköna och passar och ser bra ut!
    I see. En människa med pengar och makt är per definition inte god.
Svar på tråden Är det sant som de säger om Universitet /högskola...