Inlägg från: bifnaked |Visa alla inlägg
  • bifnaked

Är det sant som de säger om Universitet /högskola...

junimagi skrev 2009-09-01 00:24:34 följande:
    Ja visst det har du rätt i. Tråkigt men nog väldigt sant.
    Eh? Och aldrig av bägge skälen?
  • bifnaked

Dorian Ertymexx skrev 2009-09-01 16:31:45 följande:

Ja, alltså, makt (och pengar) korrumperar. Och ju mer man har, desto snålare och mer egoistisk blir man. Det är möjligt att jag har viljestyrka att stå emot det, men varför chansa? Jag menar, jag tror inte jag skulle bli drogberoende om jag tog en sil eller två, men inte fan tänker jag prova liksom! ;)Men mest tror jag att jag inte gillar den sortens sällskap. Att jobba med folk som snackar om sina dyra vanor, dyra kläder och så... jag skulle aldrig någonsin passa in där. Minns, hade en klasskamrat som skröt om sina nya skor. Och jag sa att ja, de var väl snygga. Han tittade på mig som jag var en idiot och svarade att de hade kostat så och så MYCKET! As if that would have impressed me! Skiter väl i vad de kostar, frågan är om de känns sköna och passar och ser bra ut!
    I see. En människa med pengar och makt är per definition inte god.
  • bifnaked

Dorian Ertymexx skrev 2009-09-01 09:48:53 följande:

Word.Nu vet jag att de gjort om läkarlinjen, men jag har känt ett gäng folk som ville bli läkare. Tror det var någon enstaka som INTE sagt att de inte vill jobba med människor! Bra läkare vi får om alla vill ha status och lön men helst undviker att jobba med patienter va...
    Vi kan däremot få en del eminenta forskare på det sättet.
  • bifnaked

Dorian Ertymexx skrev 2009-09-01 15:56:51 följande:

Jag tror att många är litet rädda för pengar, just för att så många, både på FL och ute i landet, ser pengar som just status och makt - och vad mer är, rätten till att få bättre lagar och regler att leva efter. I alla fall jag känner nästan ett motstånd mot att ta högavlönade jobb (inte för att jag får erbjudandet, men blotta tanken...), just för att jag inte vill jobba med eller förknippas med den sortens människor.
    Haha ja vilken tur att du slipper identifiera dig med ekonomisk frihet då :)
  • bifnaked

Dorian Ertymexx skrev 2009-09-01 16:31:45 följande:

Ja, alltså, makt (och pengar) korrumperar. Och ju mer man har, desto snålare och mer egoistisk blir man. Det är möjligt att jag har viljestyrka att stå emot det, men varför chansa? Jag menar, jag tror inte jag skulle bli drogberoende om jag tog en sil eller två, men inte fan tänker jag prova liksom! ;)Men mest tror jag att jag inte gillar den sortens sällskap. Att jobba med folk som snackar om sina dyra vanor, dyra kläder och så... jag skulle aldrig någonsin passa in där. Minns, hade en klasskamrat som skröt om sina nya skor. Och jag sa att ja, de var väl snygga. Han tittade på mig som jag var en idiot och svarade att de hade kostat så och så MYCKET! As if that would have impressed me! Skiter väl i vad de kostar, frågan är om de känns sköna och passar och ser bra ut!
    Själv har jag lägsta sjukersättning just nu delvis pga att jag blivit psykiskt sjuk av diverse okvalificerade jobb där man har dåligt betalt, noll kontroll över sin situation och behandlas därefter.

Detta har "korrumperat" mig till den grad att jag så fort jag blir friskskriven kommer att utbilda mig till ngt jag 1. Har ett genuint intresse för. 2. Genom min yrkeskunskap blir respekterad inom och 3. Kunna lägga undan en buffert om jag skulle behöva byta arbetsplats el. gå ned i tid.

Mkt sunda val mao.
  • bifnaked

Där jag får tillräckligt betalt för att kunna lägga undan en buffert skulle det stå.

• bifnaked
    junimagi skrev 2009-09-01 22:49:32 följande:
    Varför pratar alla om ekonomisk frihet? Viktigare är väl till vilket pris den kommer?
    Absolut.
    Däremot misstror jag starkt människor som säger att man
    inte kan få både ett jobb man trivs med och en bra lön.

Verkar mest vara människor med lägre utbildning och
    små ekonomiska medel som anser det.
  • bifnaked
    junimagi skrev 2009-09-01 23:03:18 följande:
    Vem har påstått det? Diskussionen handlar väl om huruvida man ska söka sig till ett yrke på grund av pengar och status eller för att man tycker att det är roligt. Om man kan få bra betalt för något man älskar så är väl det iofs bra men jag håller med Dorian om att pengar förändrar människor. Framförallt det som inte haft så mycket från början kanske. Det krävs nog ett starkt Jag för att man inte ska dras med i de kapitalistiska tänkandet som mer och mer styr världen.
    Ngn har skrivit här att de flesta vill bli läkare och psykologer pga av if örsta hand pengar och status, vilket du höll med om. Que??
    De flesta av dess älskar alltså inte själva sitt yrke?

Detta är helt rabiat för mig, i synnerhet som dessa jobb inte ens är särskilt välbetalda om man jämför med advokater, högt uppsatta tjänstemän i privat sektor etc.
  • bifnaked
    bifnaked skrev 2009-09-01 23:08:22 följande:
    Ngn har skrivit här att de flesta vill bli läkare och psykologer pga av if örsta hand pengar och status, vilket du höll med om. Que??De flesta av dess älskar alltså inte själva sitt yrke?Detta är helt rabiat för mig, i synnerhet som dessa jobb inte ens är särskilt välbetalda om man jämför med advokater, högt uppsatta tjänstemän i privat sektor etc.
    Vet du btw vad som mer "korrumperar?"
    Att ha ett slitigt, underbetalt yrke i många långa år.

Har jobbat tillräckligt inom vården och barnomsorgen för att se vad sådant gör med många människor.
  • bifnaked
    jaghopparhögt skrev 2009-09-01 00:01:46 följande:
    Du får ju komma ihåg att en förkrossande majoritet som väljer att bli läkare eller psykologer gör inte detta för att hjälpa människor utan för att få pengar och status.
Svar på tråden Är det sant som de säger om Universitet /högskola...