Är det sant som de säger om Universitet /högskola...
Jag läser till gymnasielärare och i stora drag så är det Samhällskunskap, Pedagogik och Historia som jag läser och det skiljer sig en hel del ifrån varandra då det är olika lärare och olika institutioner. Sambon har läst socionom-programmet och blev klar nu i våras.
Vi har väl haft ungefär lika mycket att läsa tycker jag. Oftast handlar det inte om någon djupinlärning av det man läser utan snarare om att man ska få en så pass stor överblick som möjligt. Vissa saker som är viktiga som lagar, sekretess och lite annat får man såklart plugga in mer ordentligt medan det mesta går att flyta genom rätt lätt.
Jag måste nog säga att det är inte alls särskilt svårt att flyta genom en utbildning. Det är den uppfattningen som jag har fått ifrån rätt så många som pluggar.
Jag läser inte varje dag och knappt ens åtta timmar i veckan. När det är en uppgift att göra så gör jag den och oftast så klarar jag mig på första försöket. Efter det så kan jag slappa hur mycket som helst i princip innan det är dags för nästa uppgift. Jag läser just nu min åttonde termin på universitetet i Örebro. Men jag stortrivs och tycker att det är kul och jag lär mig massor hela tiden.