• junimagi

Är det sant som de säger om Universitet /högskola...

Jag har (förhoppningsvis...) bara en termin kvar av 1, 5 år slit på komvux, och ser fram emot att börja på universitet eller högskolan till vårterminen . Jag är kluven inför vad jag eventuellt ska läsa och jag har nog varit inne på de flesta olika områderna. Funderade ett tag på att läsa till psykolog men kan även tänka mig Journalistik eller mänskliga rättigheter. Pratade dock med en kompis som läser till socionom och hon tycker att det är extremt mycket litteratur som skall läsas och är jättestressad över detta. Jag har funderat över det här och undrar om det är någon skillnad rent praktiskt att läsa till socinom eller till psykolog. Jag antar att det är tyngre litteratur om man läser till läkare tex. än till förskolelärare men är det fler läxor, fler uppgifter osv?

Har en bekant som läser till jurist och hon läser ca två böcker i veckan medan min komis som läser till socinom också gör det, det sägs ju dock att det är mycket svårare att läsa till jurist än till socinom. Sedan är det självklart lättare att läsa in något man är intresserad av etc. etc. men om vi bortser från allt PK snack, hur är det nu, är det lättare att läsa till socinom än till exempelvis läkare och i så fall varför?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-30 23:16
    ... förlåt för en missvisande rubrik.

• Svar på tråden Är det sant som de säger om Universitet /högskola...
  • bifnaked

Dorian Ertymexx skrev 2009-09-03 12:57:55 följande:

I så fall bör de instifta en egen utbildning för det. Alternativt är meningen att man ska ha jobbat med patienter inom rätt område, och då är det ju återigen en hit om man inte varit en empatilös, uttråkad och sociofobisk person.
    Meningen med läkarutbildningen är att tillhandahålla en lång, gedigen utbildning i medicin.
    Inte att hålla handen på sina medmänniskor.
  • bifnaked

Dorian Ertymexx skrev 2009-09-03 13:12:49 följande:

Jag känner måååånga som har varit, eller är, utbrända. Ingen av dem har pratat om någon liknande upplevelse. Det betyder förstås inte att den inte finns, men jag vill mena att korruptionen är något ovanligt.
    Ok, jag har sett människor med ett bemötande och attityd mot vårdtagare och yrket i sig som jag kan beteckna som fasansfullt, vilket ibland även åtföljts av lika fasansfulla handlingar. Jag pratar om människor som blivit bittra och besvikna över sina yrkesval och arbetssituation, om utbrändhet är en del av problemet låter jag vara osagt.
  • bifnaked

Dorian Ertymexx skrev 2009-09-03 13:11:08 följande:

Fast det är en sned logik - då borde ju trista, dåliga jobb locka med högre lön, snarare än motsatsen. Städare, busschaffisar, McD-anställda borde få seriösa löner så att de kan trivas med jobbet. Men så är det ju inte idag.
    Ingen håller med dig mer än jag här.

Tycker det borde finnas fler kriterier för lön än en hög utbildningsgrad, städare ex. är oerhört underbetalda med tanke på hur mkt de belastar sina kroppar.
    Åas verkar ju ex. metallarbetare och hantverkare ha ganska bra betalt med tanke på att de saknar lång utbildning.
    Tyvärr är det ju också så att skillnaderna är stora mellan traditionellt manliga och kvinnliga sektorer.
  • bifnaked

Dorian Ertymexx skrev 2009-09-03 13:14:03 följande:

Jag menar att det är något fundamentalt fel om vi har en yrkeskår där social kontakt är essentiellt, och där majoriteten inte vill ägna sig åt det som den absoluta majoriteten ska ägna sig åt - just social kontakt med patienter.
    Men vill verkligen en majoritet av alla läkarstudenter forska, menar du?
  • Dorian Ertymexx
    bifnaked skrev 2009-09-03 13:16:01 följande:
    Dorian Ertymexx skrev 2009-09-03 12:37:38 följande:
    En sak kommer man aldrig ifrån och det är att pengar inte bara är pengar i bemärkelsen materiell standard och flärd.Pengar betyder olika saker för olika människor och är en väsentlig del av vägen i de flesta mer omfattande målsättningar.Kort sagt, det kan finnas många anledningar till att vilja tjäna bra med pengar och att avskriva el. tänka nedlåtande om ngn som har den ambitionen tycker jag är fyrkantigt och fördomsfullt.
    Kanske. Men vi är på FL, fördomarnas hemvist, och efter alla de fördomar jag hört om folk som INTE är höginkomsttagare känner jag mig föga manad att ursäkta mig för denna eventuella fördom faktiskt...
  • Dorian Ertymexx
    bifnaked skrev 2009-09-03 13:17:26 följande:
    Dorian Ertymexx skrev 2009-09-03 12:57:55 följande:
    Meningen med läkarutbildningen är att tillhandahålla en lång, gedigen utbildning i medicin.Inte att hålla handen på sina medmänniskor.
    Det ena hör det andra till. Ett gott bemötande och en tillit till vårdgivaren är otroligt viktigt både för patientens trygghet och förmågan att läka. Det ligger mycket psykologi i medicin.
  • bifnaked

Dorian Ertymexx skrev 2009-09-03 13:29:52 följande:

Kanske. Men vi är på FL, fördomarnas hemvist, och efter alla de fördomar jag hört om folk som INTE är höginkomsttagare känner jag mig föga manad att ursäkta mig för denna eventuella fördom faktiskt...
    Så om andra är fördomsfulla så vill du också vara det.
    I see.
  • Dorian Ertymexx
    bifnaked skrev 2009-09-03 13:23:58 följande:
    Dorian Ertymexx skrev 2009-09-03 13:11:08 följande:
    Ingen håller med dig mer än jag här.Tycker det borde finnas fler kriterier för lön än en hög utbildningsgrad, städare ex. är oerhört underbetalda med tanke på hur mkt de belastar sina kroppar.Åas verkar ju ex. metallarbetare och hantverkare ha ganska bra betalt med tanke på att de saknar lång utbildning.Tyvärr är det ju också så att skillnaderna är stora mellan traditionellt manliga och kvinnliga sektorer.
    Absolut. Jag blir alltid full i skratt när marknadsliberaler börjar tjattra om att det är utbildning som avgör lön. Gymnasielärare pluggar genomgående längre än de flesta ekonomer och ingenjörer, men får mycket lägre lön. Då kommer nästa ursäkt, att det är tillgång och efterfrågan som gör skillnad. Vilket det inte heller är, då det periodvis är stor brist på utbildade lärare, utan att lönen går upp. Och då kommer nästa bit in, att det är skillnad på privata kontra offentliga arbetsgivare, men privatanställda lärare tjänar inte heller så fasligt mycket mer (och hur kunde de göra det, när privata intressen ska göra vinst utöver alla kostnader som offentliga skolor har).

Summa summarum - det finns ett statustänk om vilka som ska ha hög lön. Manliga chefsjobb och ekonomiska yrken ska tjäna bra, kvinnliga omvårdande och undervisande yrken ska tjäna dåligt. Allt annat är bara tomt pladder. Utbildning, tillgång/efterfrågan och arbetsgivare är nästan totalt irrelevant i frågan.
  • bifnaked

Dorian Ertymexx skrev 2009-09-03 13:31:12 följande:

Det ena hör det andra till. Ett gott bemötande och en tillit till vårdgivaren är otroligt viktigt både för patientens trygghet och förmågan att läka. Det ligger mycket psykologi i medicin.
    Det jag menar är att man kanske inte måste ha en god social förmåga för att tillgodogöra sig Utbildningen, från vilken en examen kan vara början på en läkarkarriär Eller början på en forskarkarriär.

Du sa i ngt tidigare inlägg att jag hade blivit nervös om jag träffat de läkarstudenter du har träffat som inte ville jobba med människor, jag hade nog blivit nervös om de så som du beskrev dem hade sagt att det Ville jobba med människor! =D

För att återgå till varför medicinstudenter väljer läkarutbildningen som forskarbas tror jag helt enkelt är man måste slå sig fram i forskningssammanhang, särskilt i Sverige och man ska vara glad om man får en tjänst och förvånad om lönen är hög.

Livet som forskare verkar enl. vad jag läst långt ifrån glamoröst..
  • Dorian Ertymexx
    bifnaked skrev 2009-09-03 13:24:45 följande:
    Dorian Ertymexx skrev 2009-09-03 13:14:03 följande:
    Men vill verkligen en majoritet av alla läkarstudenter forska, menar du?
    Det kan jag inte svara på. De jag känner har velat det. Jag kan förstås ha mött en märkligt slumpad grupp av dem, men jag tvivlar på att de är så icke-representativa. Med tanke på hur många läkare som har nära noll social talang så tror jag inte det.

I rättvisans namn ska jag säga att det finns många bra läkare också; men det borde vara fler som sållas för usel social förmåga.
Svar på tråden Är det sant som de säger om Universitet /högskola...