• junimagi

    Är det sant som de säger om Universitet /högskola...

    Jag har (förhoppningsvis...) bara en termin kvar av 1, 5 år slit på komvux, och ser fram emot att börja på universitet eller högskolan till vårterminen . Jag är kluven inför vad jag eventuellt ska läsa och jag har nog varit inne på de flesta olika områderna. Funderade ett tag på att läsa till psykolog men kan även tänka mig Journalistik eller mänskliga rättigheter. Pratade dock med en kompis som läser till socionom och hon tycker att det är extremt mycket litteratur som skall läsas och är jättestressad över detta. Jag har funderat över det här och undrar om det är någon skillnad rent praktiskt att läsa till socinom eller till psykolog. Jag antar att det är tyngre litteratur om man läser till läkare tex. än till förskolelärare men är det fler läxor, fler uppgifter osv?

    Har en bekant som läser till jurist och hon läser ca två böcker i veckan medan min komis som läser till socinom också gör det, det sägs ju dock att det är mycket svårare att läsa till jurist än till socinom. Sedan är det självklart lättare att läsa in något man är intresserad av etc. etc. men om vi bortser från allt PK snack, hur är det nu, är det lättare att läsa till socinom än till exempelvis läkare och i så fall varför?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-30 23:16
    ... förlåt för en missvisande rubrik.

  • Svar på tråden Är det sant som de säger om Universitet /högskola...
  • Dorian Ertymexx
    jaghopparhögt skrev 2009-09-03 23:39:23 följande:
    Det är det som blir problemet, man kan plugga sig till bra betyg fast man har låg intelligens. Man förstår helt enkelt inte vad kan man utan man kan det bara, och sådana kunskaper försvinner snabbt och är väldigt ytliga.Sen är det lite avett problem att man inte gör någon skillnad på om man har 20.0 i enkla flumkurser eller i svåra och utmanande kurser.Inte heller gör det skillnad i vilken nivå läraren har satt på kursen.
    Det där känner jag igen... På gymnasiet gick jag natur. Fick trea i fysik, en del fick högre betyg. På sista lektionstillfället frågade vår lärarinna i ämnet en enkel fråga: När man kokar vatten, vad består bubblorna av?

    De som hade fyror och femmor svarade fel, varenda en. Jag svarade rätt. Ironiskt, det där. Men det säger en hel del om hur ointressant betyg är när det kommer till faktisk kunskap.

    Samma personer som fick höga betyg i fysik avskydde vår historielärarinna, som var strålande, just för att hon fokuserade mindre på exakta årtal och mer på historiska processer och förståelsen av dem. Något som kräver förståelse, inte råpluggande.
  • Dorian Ertymexx
    Hedi skrev 2009-09-04 10:35:56 följande:
    Sen sa kan man faktiskt träna pa hp och för att skriva bra pa det, sa jag vet inte om det har sa mkt med intelligens att göra. Det är iaf igen garanti.
    Nej verkligen inte. En autistisk savant skulle förmodligen klara det galant, om denne hade rätt intressen. Vilket knappast betyder att denne skulle bli en strålande läkare, jurist eller något annat. Det krävs mer än faktakunskaper och grundläggande logik för att bli bra på yrken.
  • Dorian Ertymexx
    Kiyoshi skrev 2009-09-04 02:59:11 följande:
    Socionon är ett låtsasyrke med en glassig räkmackelåtsasutbildning. Välj den om du vill ha ett låtsasjobb med låtsaslön.
    Eh? Det var ju inte litet fördomar där inte...
  • jaghopparhögt
    Hedi skrev 2009-09-04 10:27:20 följande:
    Ok men da kan vi ju göra sa att vi tar bort viktiga ämen som historia, naturkunskap, samhäll, ekonomi osv och bara läser engelska, svenska och matte. Det handlar om att ha en viss allmänbildning. Självklart kan man besitta kunskaper i historia för att man lärt sig själv (ofta inte fallet). Det jag menar är att om det nu ska finnas ett kunskapsprov maste det täcka in ett större kunskapsomrade.
    Det finns ingen anledning att gå in på detaljer på ett sådant kunskapsprov. HP testar din förmåga att ta in information på olika språk och logiskt tänkade. Precis det man behöver för högre studier. Att vara allmänbildad och ha kunskaper inom historia, samhäll och ekonomi är bara detaljer.
    Allmänbildning har ingenting alls med högskolestudier att göra eftersom högskolestudier är syftade för att ge spetskunskap inom ett fåtal områden.

    Att garantera att studenten har de grundläggande förkunskapskrav som krävs för utbildningen kollar man genom behörighet.
    Sedan om man har fått lägsta eller högsta betyg i dessa ämnen spelar ingen roll eftersom om man får ett okej högskoleprov så visar det att man kan ta in och bearbeta information och har ett logiskt tänkande.
  • jaghopparhögt
    Hedi skrev 2009-09-04 10:35:56 följande:
    Sen sa kan man faktiskt träna pa hp och för att skriva bra pa det, sa jag vet inte om det har sa mkt med intelligens att göra. Det är iaf igen garanti.
    Det är klart, logiskt tänkande och informationsbearbetning är något man kan träna upp. Men bara att visa att man klarar av det är en lika bra merit som att skriva bra på högskoleprovet utan att träna.

    Det som skiljer HP från vanliga prov är att man kan inte nöta in att A = B vilket gör att man måste ha förstått uppgiften för att skriva den bra.

    Du ville ta bort högskoleprovet, vad är dina argument för det?
  • Åsa
    jaghopparhögt skrev 2009-09-04 16:21:49 följande:
    Allmänbildning har ingenting alls med högskolestudier att göra eftersom högskolestudier är syftade för att ge spetskunskap inom ett fåtal områden./.../
    Jo, så är det ju i Sverige. I t ex Norge inleder däremot alla studenter med ett år med grunderna i vetenskapsfilosofi och liknande så de förstår det vetenskapliga tänket. I somliga andra länder underförstås det att studenterna läst något mer "allmänt" innan de sätter igång med sina yrkesstudier. Så blir de också förvånade när de inser att deras högutbildade svenska kolleger kan vara helt okunniga på allt utom sitt fackområde.
    Märk väl att jag inte säger att det är ett krav för att bli en duktig yrkesman att vara allmänbildad; däremot är det många som - felaktigt - förutsätter att högutbildad=bildad.
  • jaghopparhögt
    Åsa skrev 2009-09-04 16:29:51 följande:
    Jo, så är det ju i Sverige. I t ex Norge inleder däremot alla studenter med ett år med grunderna i vetenskapsfilosofi och liknande så de förstår det vetenskapliga tänket. I somliga andra länder underförstås det att studenterna läst något mer "allmänt" innan de sätter igång med sina yrkesstudier. Så blir de också förvånade när de inser att deras högutbildade svenska kolleger kan vara helt okunniga på allt utom sitt fackområde. Märk väl att jag inte säger att det är ett krav för att bli en duktig yrkesman att vara allmänbildad; däremot är det många som - felaktigt - förutsätter att högutbildad=bildad.
    Men det är ju helt onödigt, varför ska jag som mjukvarutvecklare behöva läsa klassiskt akademiska ämnen?
  • Argo
    Åsa skrev 2009-09-04 10:05:34 följande:
    Argo: Jag har den högsta respekt för kompetensen hos högre yrkesmän, inom naturvetenskaperna och annorstädes. Och exempelvis läkare har jag haft mycket att göra med i yrkeslivet. Deras yrkeskompetens har jag ingen anledning att betvivla men till och med jag har sett yrkesmän där brister på det "vetenskapliga" planet. En kille som undervisar i vetenskapsteori har bättre kompetens än jag att bedöma det (jag hör inte till de bättre ); han såg mycket stor brister hos de naturvetarstudenter han undervisat. Historiker var bland de bästa menade han. Nu tror jag iofs inte att kompetensen är så värst mycket högre bland den genomsnittliga plockekursstudneten inom humaniora Däremot tror jag att allmänheten, och även vissa inom professionerna, _förväntar_ sig att de högre yrkesutbildningarna ska vara riktigt bra på de här bitarna.Jag ser inget fel per definition i att något är oakademiskt. Om något tycker jag det är tråkigt att det blivit ett sådant honnörsord att utbildningar ska vara "akademiska" att den ena praktiska utbildningen efter den andra baxas in i högskolefållan, med det "akademiska" mer eller mindre löst ditslängt ovanpå.
    Du är medveten om att ordet "akademisk" syftar på just "högre utbildning" och att det innefattar såväl konkreta ämnen (som fysik) som flumämnen (typ filosofi)?

    Skilj gärna på utbildningar med "rätt och fel" som mål och utbildningar med inställningen "allt är rätt, beroende på" men kalla inte högre utbildningar för oakademiska för det är de per definition.
  • Playdo

    Vilken intressant tråd jag halkade in på. Kul med omväxling på FL.

    Mitt bidrag i diskussionen är att människans intressen varierar och vad vi blir roade av är högst individuellt.

    För mig är psykologi och pedagogik så stimulerande och intressant medan bildesign och hur mycket bensin en bil drar på 10 mil otroligt trist. DOCK är jag glad att det finns de som gillar detta och kan bidra med bensinsnåla bilar och en bättre miljö.

    Uppskatta olikheterna men utveckla gärna diskussionerna - mycket intressant att läsa.

    Ha en skön fredag !

  • Themis

    Bildning är det man har kvar när man har glömt allt man råpluggat.

Svar på tråden Är det sant som de säger om Universitet /högskola...