Inlägg från: Åsa |Visa alla inlägg
  • Åsa

Är det sant som de säger om Universitet /högskola...

Den allmänna uppfattningen är nog att ex läkarstudierna är tunga, för att det handlar om en faktaspäckad utbildning med mycket bunden utbildning, dvs mycket svår att ta igen för den som är borta.

Jag skulle säga att utbildningar med mycket grupparbeten och litteraturseminarier kan vara lättare att slinka igenom på med mindre ansträngning, om kursledningen inte är engagerad.

En annan femma är att det faktum att det är svårt att komma in säkert bidrar till uppfattningen om läkarutbildningen som svår. Å andra sidan, för 25-30 år sedan krävdes det bara normalgoda betyg för att komma in och den generationen läkare tycks ha klarat både utbildning och yrkesliv de också.

Utbildningar som är svåra att komma in på har en tendens att dra till sig studenter med höga betyg som tycker att de ska "utnyttja" betygen. Inte så att de (får man hoppas) är direkt ointresserade av ämnet, men "statusen" i att komma in där det är svårt är en vägande del i valet.

Vad som är svårt beror dock mycket på hur man är som person med styrkor, svagheter och intressen En kompis har läst matematik och talar sig varm för det medan jag får hjärtsnörp bara jag ser en av hennes böcker. Själv har jag slöat mig igenom en och annan språkkurs på univ, men alla tycker ju inte att det är slappkurser. Etc etc.

En stor skillnad är - förstå mig rätt - att faktaspäckade utbildningar av typ läkare, tandläkare, jurist, ingenjör egentligen inte är "akademiska" utbildningar. De är högre yrkesutbildningar som hamnat inom högskola/universitet. De kräver - hävda gärna annan åsikt - ganska lite av "vetenskaplighet" utan handlar till största delen om att lära in fakta utantill och tillämpa dem. Ambitiösa personer från hem där föräldrarna inte studerat klarar sig ofta rätt så bra på den typen av utbildningar eftersom de - krasst uttryckt - har mycket av den katederundervisning som personer från studieovana hem ofta har lättast för. Raka rör om vad som ska läras in, om än mycket, "skol"böcker etc.
    Samma studenter kan - med all rätt - uppfatta utbildningar med mer krav på reflexion och eget källkritiskt förhållningssätt, grupparbeten (riktiga grupparbeten, inte fyra pers som, i bästa fall, jobbar var och en för sig och redovisar fyra klart urskiljbara delar och där arbetet inte på minsta sätt utvecklat studentens syn på ämnet) och inte minst en lista med litteraturtips med vaga instruktioner om att välja ut sådant som verkar viktigt, som "flummigt", otydligt och svårt.

• Åsa
    Hedi skrev 2009-09-03 22:50:25 följande:
    Jag tycker det är helt sjukt att det är en san stor procent som kommer in via högskoleprov. Det är tre ämnen som testats, det säger inte särskilt mkt. Manga av dem som kommer in via detta prov har inte höga betyg sedan innan för att de är lata och inte orkar plugga. Det är även de som oftast hoppar av utbildningar för att de inte pluggar. Nä ta bort det skitprovet.
    Jag ser inte riktigt problemet. Inget urvalssystem är perfekt men jag kan inte se att säg betyg från /fri/skolor med betygsinflation skulle vara mer rättvisande. Ett två år gammalt betyg i säg "medieteknik" säger nog inte mycket om kapaciteten att lära biologi heller. De som har de "höga" betygen har ju samma möjlighet att göra högskoleprov de, och om de inte klarar det, vad säger det om deras kapacitet?

Många länder har ju enbart provintagning till högre utbildning för övrigt.
  • Åsa
    Hedi skrev 2009-09-03 23:30:01 följande:
    De som har höga betyg fran början är vana vid att plugga, tror inte man kan fjäska sig till 20,0.
    Jag läste en jämförelse bara härom veckan om hur elever på flera skolor fick högst olika betyg på olika skolor trots likartade resultat på nationella prov. Så nja, en person som hänger på gränsen till icke godkänt lär inte få högsta betyg men den som gör någotsånär bra ifrån sig kan bevisligen landa på allt mellan G och MVG beroende på skolornas betygssättningsvanor.

En annan fråga är hur mycket gymnasiebetyg (eller högskoleprov) alls förutsäger om förutsättningarna för framgångsrika högre studier i alla utbildningar. Det är ju de förutsättningarna som är vitsen att förutse; uttagningarna är inte en "belöning" för tidigare utfört arbete.
    Här i Göteborg gjorde Tandläkarutbildningen en totalmiss för ett tiotal år sedan och plockade studenter från botten av listan i stället för toppen. Och, hör och häpna, utvärderingen visade att de klarat sig _bättre_ än de som kommit in med höga betyg...
  • Åsa

Argo: Jag har den högsta respekt för kompetensen hos högre yrkesmän, inom naturvetenskaperna och annorstädes. Och exempelvis läkare har jag haft mycket att göra med i yrkeslivet. Deras yrkeskompetens har jag ingen anledning att betvivla men till och med jag har sett yrkesmän där brister på det "vetenskapliga" planet. En kille som undervisar i vetenskapsteori har bättre kompetens än jag att bedöma det (jag hör inte till de bättre ); han såg mycket stor brister hos de naturvetarstudenter han undervisat. Historiker var bland de bästa menade han.

Nu tror jag iofs inte att kompetensen är så värst mycket högre bland den genomsnittliga plockekursstudneten inom humaniora Däremot tror jag att allmänheten, och även vissa inom professionerna, _förväntar_ sig att de högre yrkesutbildningarna ska vara riktigt bra på de här bitarna.

Jag ser inget fel per definition i att något är oakademiskt. Om något tycker jag det är tråkigt att det blivit ett sådant honnörsord att utbildningar ska vara "akademiska" att den ena praktiska utbildningen efter den andra baxas in i högskolefållan, med det "akademiska" mer eller mindre löst ditslängt ovanpå.

• Åsa
    jaghopparhögt skrev 2009-09-04 16:21:49 följande:
    Allmänbildning har ingenting alls med högskolestudier att göra eftersom högskolestudier är syftade för att ge spetskunskap inom ett fåtal områden./.../
    Jo, så är det ju i Sverige. I t ex Norge inleder däremot alla studenter med ett år med grunderna i vetenskapsfilosofi och liknande så de förstår det vetenskapliga tänket. I somliga andra länder underförstås det att studenterna läst något mer "allmänt" innan de sätter igång med sina yrkesstudier. Så blir de också förvånade när de inser att deras högutbildade svenska kolleger kan vara helt okunniga på allt utom sitt fackområde.
    Märk väl att jag inte säger att det är ett krav för att bli en duktig yrkesman att vara allmänbildad; däremot är det många som - felaktigt - förutsätter att högutbildad=bildad.
  • Åsa
    jaghopparhögt skrev 2009-09-04 16:34:37 följande:
    Men det är ju helt onödigt, varför ska jag som mjukvarutvecklare behöva läsa klassiskt akademiska ämnen?
    Det behöver du givetvis inte. Jag talar om den ganska vanliga missuppfattningen att en högre utbildning också per definition innebär att personen är /allmän/bildad.
  • Åsa
    Argo skrev 2009-09-04 18:50:23 följande:
    Du är medveten om att ordet "akademisk" syftar på just "högre utbildning"
    Om man omfattar definitionen att allt som är placerat på högskolenivå också är akademiskt - själv har jag svårt att se det akademiska i ex mönsterkonstruktion, oavsett i vems regi utbildningen ges - blir givetvis samtliga utbildningar på högskola/universitet per definition akademiska.
    och att det innefattar såväl konkreta ämnen (som fysik) som flumämnen (typ filosofi)
    Nu vet jag just inte om vetenskapsfilosofi är att betrakta som ett flumämne (om du nu syftade på det). Om man inte tar till sig det förstår man ju över huvud taget inte vad vetenskaplighet innebär.
    Skilj gärna på utbildningar med "rätt och fel" som mål och utbildningar med inställningen "allt är rätt, beroende på"
    Fast en sådan indelning gör jag inte. däremot påpekade jag, kanske något tillspetsat, skillnader mellan klassiska akademiska ämnen och de högre yrkesutbildningarna.
  • Åsa
    Argo skrev 2009-09-05 08:01:18 följande:
    Inte "OM", utan JO, det är per definition akademiskt.
    Om man väljer den definitionen ja. Jag använder den också ofta; det beror på sammanhang.
    Men att enbart jag skulle ha ha svårt att se det akademiska i ämnen som ex ovannämnda mönsterkonstruktion, trots att den finns placerad på högskolenivå, tror jag faktiskt inte. Och jag har sett - godkända - C-uppsatser som förmodligen inte hade passerat på ett ambitiöst gymnasium.
    Det var du som drog ned det till den nivån genom att (med ett visst mått av föraktfullhet i orden) kalla all naturvetenskap för "yrkesutbildning".
    Det föraktfulla i "högre yrkesutbildning" får nog stå för dig själv. Själv har jag all respekt för den kompetens som besitts i dessa. Skulle knappast vilja åka på Öresundsbron om den konstruerats av en hemmasnickrande byggmästare till exempel.
  • Åsa
    jaghopparhögt skrev 2009-09-06 00:54:13 följande:
    Läsförståelsen är betydligt svårare än så, men visst det kanske är så enkelt för dig men då är du antagligen väldigt smart :)
    Jag skrev 1,9 på HP. Mina fel låg på - tada - svensk läsförståelse.... Lite löjeväckande på sitt sätt. Så nej, såå, lätt är det nog inte.
  • Åsa

Jag är förresten kvinna och humanist och skrev det gamla provet utan någon förberedelse. Så rent subjektivt tyckt jag ju att talet att jag missgynnas var lite överdrivet

• Åsa

Dorian Ertymexx skrev 2009-09-06 01:23:52 följande:

Miss Cee skrev 2009-09-06 00:14:34 följande:
    Japp. Med emfas på "bra utbildningar". Läste en obligatorisk kurs om fenomenologi på engelska D. Fråga mig inte varför den var obligatorisk... värre rappakalja har jag inte hört, och läraren läste direkt ur kurslitteraturen - som han själv hade skrivit! - på lektionerna. Men jag antar att det finns de som finner det väldans gött och bra förstås. ;)
    Fenomenologi har jag ingen insikt i. Men att institutionerna väljer kursböcker skrivna av lärare på institutionen/lärosätet är väl rätt så klassiskt. Det är där den högsta kompetensen finnes antar jag
  • Åsa
    Hedi skrev 2009-09-05 23:34:23 följande:
    Jaghopparhögt: Jag tycker du har en väldigt konstig inställning. Skillnaden mellan behörighet alltsa bara g da eller mvg är ju väldigt stor. För att fa ett Mvg maste du kunna dra slutsatser och analysera vilket är oerhört viktigt för framtida studier. Varför ska man börja ta sin studier först pa allvar pa Universitetet?
    Då ser du inträdeskraven till universitetet som någon form av belöning för tidigare ansträngning. Men de är (väl?) inte avsedda så, utan som ett sätt att få fram de studenter som har bäst förutsättningar att tillgodogöra sig utbildningen.

I Sverige har man valt att ha intagning i första hand via betyg från tidigare skolutbildning men det finns även länder där man går helt på antagningsprov.

Jag har sett något liknande resonemang på gymnasieskola där, i brist på betyg i ordning och uppförande, lärare väger in uppförande och /brist på/ närvaro i betyget, något som regelverket saknar stöd för. (Utom då frånvaron varit så stor att elevens kunskaper, i en kurs med många muntliga moment, blir omöjlig att bedöma då.)
  • Åsa

Om betyg, mer eller mindre riktade prov eller intervjuer bäst förutsäger kapaciteten att slutföra en utbildning lär åsikterna gå isär om. Förr, när det var ovanligare med högre studier, kom "alla" som ville in. Undrar om de klarade sig sämre än nu.

• Åsa
    Themis skrev 2009-09-06 17:30:29 följande:
    Åsa: Det handlar inte bara om att komma in-det handlar om att komma ut också. Flera av de mest krävande tekniska utbildningarna kräver inte särksilt höga betyg för att man ska komma in, men inte många har hjärna nog att klara att bli civ. ing. i teknisk fysik.
    Givetvis?
Svar på tråden Är det sant som de säger om Universitet /högskola...