Är det sant som de säger om Universitet /högskola...
Den allmänna uppfattningen är nog att ex läkarstudierna är tunga, för att det handlar om en faktaspäckad utbildning med mycket bunden utbildning, dvs mycket svår att ta igen för den som är borta.
Jag skulle säga att utbildningar med mycket grupparbeten och litteraturseminarier kan vara lättare att slinka igenom på med mindre ansträngning, om kursledningen inte är engagerad.
En annan femma är att det faktum att det är svårt att komma in säkert bidrar till uppfattningen om läkarutbildningen som svår. Å andra sidan, för 25-30 år sedan krävdes det bara normalgoda betyg för att komma in och den generationen läkare tycks ha klarat både utbildning och yrkesliv de också.
Utbildningar som är svåra att komma in på har en tendens att dra till sig studenter med höga betyg som tycker att de ska "utnyttja" betygen. Inte så att de (får man hoppas) är direkt ointresserade av ämnet, men "statusen" i att komma in där det är svårt är en vägande del i valet.
Vad som är svårt beror dock mycket på hur man är som person med styrkor, svagheter och intressen En kompis har läst matematik och talar sig varm för det medan jag får hjärtsnörp bara jag ser en av hennes böcker. Själv har jag slöat mig igenom en och annan språkkurs på univ, men alla tycker ju inte att det är slappkurser. Etc etc.
En stor skillnad är - förstå mig rätt - att faktaspäckade utbildningar av typ läkare, tandläkare, jurist, ingenjör egentligen inte är "akademiska" utbildningar. De är högre yrkesutbildningar som hamnat inom högskola/universitet. De kräver - hävda gärna annan åsikt - ganska lite av "vetenskaplighet" utan handlar till största delen om att lära in fakta utantill och tillämpa dem. Ambitiösa personer från hem där föräldrarna inte studerat klarar sig ofta rätt så bra på den typen av utbildningar eftersom de - krasst uttryckt - har mycket av den katederundervisning som personer från studieovana hem ofta har lättast för. Raka rör om vad som ska läras in, om än mycket, "skol"böcker etc.
Samma studenter kan - med all rätt - uppfatta utbildningar med mer krav på reflexion och eget källkritiskt förhållningssätt, grupparbeten (riktiga grupparbeten, inte fyra pers som, i bästa fall, jobbar var och en för sig och redovisar fyra klart urskiljbara delar och där arbetet inte på minsta sätt utvecklat studentens syn på ämnet) och inte minst en lista med litteraturtips med vaga instruktioner om att välja ut sådant som verkar viktigt, som "flummigt", otydligt och svårt.