• junimagi

Är det sant som de säger om Universitet /högskola...

Jag har (förhoppningsvis...) bara en termin kvar av 1, 5 år slit på komvux, och ser fram emot att börja på universitet eller högskolan till vårterminen . Jag är kluven inför vad jag eventuellt ska läsa och jag har nog varit inne på de flesta olika områderna. Funderade ett tag på att läsa till psykolog men kan även tänka mig Journalistik eller mänskliga rättigheter. Pratade dock med en kompis som läser till socionom och hon tycker att det är extremt mycket litteratur som skall läsas och är jättestressad över detta. Jag har funderat över det här och undrar om det är någon skillnad rent praktiskt att läsa till socinom eller till psykolog. Jag antar att det är tyngre litteratur om man läser till läkare tex. än till förskolelärare men är det fler läxor, fler uppgifter osv?

Har en bekant som läser till jurist och hon läser ca två böcker i veckan medan min komis som läser till socinom också gör det, det sägs ju dock att det är mycket svårare att läsa till jurist än till socinom. Sedan är det självklart lättare att läsa in något man är intresserad av etc. etc. men om vi bortser från allt PK snack, hur är det nu, är det lättare att läsa till socinom än till exempelvis läkare och i så fall varför?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-30 23:16
    ... förlåt för en missvisande rubrik.

• Svar på tråden Är det sant som de säger om Universitet /högskola...
  • Dorian Ertymexx

Miss Cee skrev 2009-09-06 00:14:34 följande:

PÅ bra utbildningar med bra föresläsare så står inte föreläsaren som en högstadielärare och bara drar "de viktigaste punkterna" ur kursliteraturen. TVärtom är en del av poängen att du på föresläningen ska få info som INTE står i böckerna, och vice versa. Jag hade älskat om det var så, för det var på det sättet jag skötte pluggandet under hela grundskolan. Men på högskolan så funkade det inte ;)Om du inte läser literaturen där så kan du missa hälften av det du måste kunna.
    Japp. Med emfas på "bra utbildningar". Läste en obligatorisk kurs om fenomenologi på engelska D. Fråga mig inte varför den var obligatorisk... värre rappakalja har jag inte hört, och läraren läste direkt ur kurslitteraturen - som han själv hade skrivit! - på lektionerna. Men jag antar att det finns de som finner det väldans gött och bra förstås. ;)
  • Åsa
    jaghopparhögt skrev 2009-09-06 00:54:13 följande:
    Läsförståelsen är betydligt svårare än så, men visst det kanske är så enkelt för dig men då är du antagligen väldigt smart :)
    Jag skrev 1,9 på HP. Mina fel låg på - tada - svensk läsförståelse.... Lite löjeväckande på sitt sätt. Så nej, såå, lätt är det nog inte.
  • Åsa

Jag är förresten kvinna och humanist och skrev det gamla provet utan någon förberedelse. Så rent subjektivt tyckt jag ju att talet att jag missgynnas var lite överdrivet

• Åsa

Dorian Ertymexx skrev 2009-09-06 01:23:52 följande:

Miss Cee skrev 2009-09-06 00:14:34 följande:
    Japp. Med emfas på "bra utbildningar". Läste en obligatorisk kurs om fenomenologi på engelska D. Fråga mig inte varför den var obligatorisk... värre rappakalja har jag inte hört, och läraren läste direkt ur kurslitteraturen - som han själv hade skrivit! - på lektionerna. Men jag antar att det finns de som finner det väldans gött och bra förstås. ;)
    Fenomenologi har jag ingen insikt i. Men att institutionerna väljer kursböcker skrivna av lärare på institutionen/lärosätet är väl rätt så klassiskt. Det är där den högsta kompetensen finnes antar jag
  • Åsa
    Hedi skrev 2009-09-05 23:34:23 följande:
    Jaghopparhögt: Jag tycker du har en väldigt konstig inställning. Skillnaden mellan behörighet alltsa bara g da eller mvg är ju väldigt stor. För att fa ett Mvg maste du kunna dra slutsatser och analysera vilket är oerhört viktigt för framtida studier. Varför ska man börja ta sin studier först pa allvar pa Universitetet?
    Då ser du inträdeskraven till universitetet som någon form av belöning för tidigare ansträngning. Men de är (väl?) inte avsedda så, utan som ett sätt att få fram de studenter som har bäst förutsättningar att tillgodogöra sig utbildningen.

I Sverige har man valt att ha intagning i första hand via betyg från tidigare skolutbildning men det finns även länder där man går helt på antagningsprov.

Jag har sett något liknande resonemang på gymnasieskola där, i brist på betyg i ordning och uppförande, lärare väger in uppförande och /brist på/ närvaro i betyget, något som regelverket saknar stöd för. (Utom då frånvaron varit så stor att elevens kunskaper, i en kurs med många muntliga moment, blir omöjlig att bedöma då.)
  • Samsmamma

ts, inom alla utbildningar ska ett visst antal sidor läsas, om det är 2000 per termin eller vad det är - men vad jag förstår är det samma för alla utbildningar.

Det är tufft att plöja igenom allt, men tänk på alla andra som grejar det! Du grejar det också!

• Åsa

Om betyg, mer eller mindre riktade prov eller intervjuer bäst förutsäger kapaciteten att slutföra en utbildning lär åsikterna gå isär om. Förr, när det var ovanligare med högre studier, kom "alla" som ville in. Undrar om de klarade sig sämre än nu.

• Dorian Ertymexx
    Åsa skrev 2009-09-06 10:14:39 följande:
    Då ser du inträdeskraven till universitetet som någon form av belöning för tidigare ansträngning. Men de är (väl?) inte avsedda så, utan som ett sätt att få fram de studenter som har bäst förutsättningar att tillgodogöra sig utbildningen. I Sverige har man valt att ha intagning i första hand via betyg från tidigare skolutbildning men det finns även länder där man går helt på antagningsprov.Jag har sett något liknande resonemang på gymnasieskola där, i brist på betyg i ordning och uppförande, lärare väger in uppförande och /brist på/ närvaro i betyget, något som regelverket saknar stöd för. (Utom då frånvaron varit så stor att elevens kunskaper, i en kurs med många muntliga moment, blir omöjlig att bedöma då.)
    Mmm. Betygsystemet har sina brister. Om en elev bränner ner skolan med alla elever i, våldtar läraren upprepade gånger och sliter sönder alla andras böcker, så ska dennes betyg fortfarande bara utgå från dennes kunskaper. Och ingenstans ska elevens beteende värderas. Vilket är rätt vansinnigt, på det hela taget.
  • Argo
    Åsa skrev 2009-09-05 12:50:57 följande:
    Och jag har sett - godkända - C-uppsatser som förmodligen inte hade passerat på ett ambitiöst gymnasium.
    Att en C-uppsats är usel och godkänd innebär bara just detta. Studenten har gjort ett dåligt arbete och institutionen har varit obrydda om kvaliteten. Det innebär inte att hela ämnesområdet är "oakademiskt".

Kan för övrigt säga precis samma sak om ett par humanioraämnen vid Uppsala Universitet. Usla arbeten inom bal statskunskap som godkänts, bara för att få genom eleverna. Inte blev humaniora i sig "oakademiskt" bara för den sakens skull.
    Det föraktfulla i "högre yrkesutbildning" får nog stå för dig själv. Själv har jag all respekt för den kompetens som besitts i dessa. Skulle knappast vilja åka på Öresundsbron om den konstruerats av en hemmasnickrande byggmästare till exempel.
    Det är svårt att tolka in nåt annat än ett ett visst mått av förakt när du väljer att kalla vissa akademiska utbildningar för "yrkesutbildningar". Lägg på ett litet halkvt nedlåtande "... men jag har visst respekt ..." också så blir bilden än tydligare.

Jag kan dock erbjuda dig en förklaringsmodell för hela frågan där filosofi och likvärdigt framstår som flum för många som i sig är målinriktade och pluggar ämnen där det finns rätt och fel. Som de naturvetenskapliga ämnena. Samtidigt ser jag en sorts motsatt snobbism där det inte är riktigt akademiskt att bara läsa "yrkesutbildnignar" kryddade med högskolepoäng.
  • Hedi

Alltsa om det är nagon/nagra utbildningar som borde tilldelas hög status sa är det ju ingenjörsutbildningar.

Svar på tråden Är det sant som de säger om Universitet /högskola...