• junimagi

Är det sant som de säger om Universitet /högskola...

Jag har (förhoppningsvis...) bara en termin kvar av 1, 5 år slit på komvux, och ser fram emot att börja på universitet eller högskolan till vårterminen . Jag är kluven inför vad jag eventuellt ska läsa och jag har nog varit inne på de flesta olika områderna. Funderade ett tag på att läsa till psykolog men kan även tänka mig Journalistik eller mänskliga rättigheter. Pratade dock med en kompis som läser till socionom och hon tycker att det är extremt mycket litteratur som skall läsas och är jättestressad över detta. Jag har funderat över det här och undrar om det är någon skillnad rent praktiskt att läsa till socinom eller till psykolog. Jag antar att det är tyngre litteratur om man läser till läkare tex. än till förskolelärare men är det fler läxor, fler uppgifter osv?

Har en bekant som läser till jurist och hon läser ca två böcker i veckan medan min komis som läser till socinom också gör det, det sägs ju dock att det är mycket svårare att läsa till jurist än till socinom. Sedan är det självklart lättare att läsa in något man är intresserad av etc. etc. men om vi bortser från allt PK snack, hur är det nu, är det lättare att läsa till socinom än till exempelvis läkare och i så fall varför?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-30 23:16
    ... förlåt för en missvisande rubrik.

• Svar på tråden Är det sant som de säger om Universitet /högskola...
  • bifnaked
    jaghopparhögt skrev 2009-09-01 00:01:46 följande:
    Du får ju komma ihåg att en förkrossande majoritet som väljer att bli läkare eller psykologer gör inte detta för att hjälpa människor utan för att få pengar och status.
  • bifnaked
    junimagi skrev 2009-09-01 00:24:34 följande:
    Ja visst det har du rätt i. Tråkigt men nog väldigt sant.
  • bifnaked

"En förkrossande majoritet"
    Jaså du?

Själv skulle jag väl snarare påstå att en "förkrossande majoritet"
    av de som väljer att bli bankchefer är intresserade av pengar och status.

• junimagi
    bifnaked skrev 2009-09-01 23:17:53 följande:
    "En förkrossande majoritet"Jaså du?Själv skulle jag väl snarare påstå att en "förkrossande majoritet"av de som väljer att bli bankchefer är intresserade av pengar och status.
    Det där var inte mina ord. Jag svarade bara på någon annans inlägg. Jag skulle snarare säga att "många" dessvärre gör det. Men jag ogillar att vara ordpolis och tycker inte riktigt att det är min sak att försvara mig för hur någon annan uttryckt sig.
  • bifnaked
    junimagi skrev 2009-09-01 23:26:39 följande:
    Det där var inte mina ord. Jag svarade bara på någon annans inlägg. Jag skulle snarare säga att "många" dessvärre gör det. Men jag ogillar att vara ordpolis och tycker inte riktigt att det är min sak att försvara mig för hur någon annan uttryckt sig.
    Jag tycker att även ditt påstående att "många" skulle vilja bli läkare och psykologer är waaay out there. ;)
  • bifnaked

för status och pengar skulle det stå.

Herregud, måste lägga mig snart.

• junimagi

Ja jag diskuterade det faktiskt med min sambo och han sa att han absolut inte trodde det. Jag tror så här (och hoppas!) att många söker sig till läkar - psykologutbildningar för status men förhoppningsvis är det inte dem som klarar sig igenom dessa tunga utbildningar i längden. Men jag har mycket erfarenhet kring sjukvården och jag VET att det framförallt i vissa kulturer är status att utbilda sig till läkare och psykolog. I bland styr faktiskt andra krafter än viljan att vilja "hjälpa" och "jobba med människor" oavsett vad man än vill tro. Inom barnkirurgin och tja.. barnläkare i allmännt skulle jag vilja påstå att jag bara träffat läkare osm verkligen BRINNER för sitt jobb. Med undantag för en känd läkare på KS som agerade helt iskallt efter att min son "hållt på att dö" under en operation. Han är dock mest yrkesskadad verkar det som.

• bifnaked
    junimagi skrev 2009-09-01 23:36:52 följande:
    Ja jag diskuterade det faktiskt med min sambo och han sa att han absolut inte trodde det. Jag tror så här (och hoppas!) att många söker sig till läkar - psykologutbildningar för status men förhoppningsvis är det inte dem som klarar sig igenom dessa tunga utbildningar i längden. Men jag har mycket erfarenhet kring sjukvården och jag VET att det framförallt i vissa kulturer är status att utbilda sig till läkare och psykolog. I bland styr faktiskt andra krafter än viljan att vilja "hjälpa" och "jobba med människor" oavsett vad man än vill tro. Inom barnkirurgin och tja.. barnläkare i allmännt skulle jag vilja påstå att jag bara träffat läkare osm verkligen BRINNER för sitt jobb. Med undantag för en känd läkare på KS som agerade helt iskallt efter att min son "hållt på att dö" under en operation. Han är dock mest yrkesskadad verkar det som.
    Sant, det är ju en sak att komma in på utbildningen, en annan sak att fullgöra utbildningen och en tredje att jobba i yrket.
  • bifnaked

Sedan tror jag inte riktigt på detta med att pengar och makt automatiskt korrumperar, det beror nog på vad du sa innan om proportioner mellan hur det har varit tidigare och hur situationen förändras.

• junimagi
    bifnaked skrev 2009-09-01 23:57:26 följande:
    Sedan tror jag inte riktigt på detta med att pengar och makt automatiskt korrumperar, det beror nog på vad du sa innan om proportioner mellan hur det har varit tidigare och hur situationen förändras.
    Ja men ingen kan väl förneka att pengar och makt korrumperar?? Titta dig omkring i världen. Mycket vill ha mer. Självklart behöver det inte alltid vara så så nej automatiskt är det kanske inte men att många medvetet eller omedvetet dras in i de kapitalistiska systemet tror jag absolut. Börjar också bli en aning trött nu.
Svar på tråden Är det sant som de säger om Universitet /högskola...