Inlägg från: jaghopparhögt |Visa alla inlägg
  • jaghopparhögt

Är det sant som de säger om Universitet /högskola...

Dorian Ertymexx skrev 2009-08-30 23:44:05 följande:

Alla högskolekurser har mycket litteratur, det ingår i konceptet. Vad som är svårt eller inte beror nog mer på vad man har talang för eller gillar än annat, tror jag. Det man gillar fastnar ju lättare än det man läser motvilligt.
    Det där stämmer ju inte, finns ju massor av kurser där man inte behöver läsa mer än några hundra sidor totalt.
    Fast då får man ju gå utanför humanoriaflummet...
  • jaghopparhögt
    junimagi skrev 2009-08-31 23:53:56 följande:
    Jag håller med om att ditt svar inte var Pk. Sedan vet jag inte om jag kan hålla med dig om att socinomer bara slutar som handläggare på FK eller kommunal utredare. Till viss del kan det nog stämma men socinomutbildningen är ju en ganska bred utbildning där det finns möjlighet att utvecklas inom rätt många olika områden om man vill. Tror dock att det tyvärr är många naiva unga tjejer som i sin ambition att vilja "hjälpa" blir grymt besvikna när de inser att de istället måste sitta och ge avslag för ekonomiskt bidrag till ensamstående föräldrar, sjuka, osv. eftersom de egentligen inte besitter någon reel makt utan mest måste gå efter politikernas riktlinjer. Så på sätt och viss har du nog rätt. Jag är inte så förtjust i den privata sektorn - tycker det är djupt skamligt när landets bästa läkare och psykologer - som utbildat sig för att hjälpa andra plötsligt intresserar sig mer för att tjäna pengar och istället slutar som plastikkirurger till åldersnojjiga överklassdamer eller som psykologer till en massa människor med I landsproblem. Sedan finns det ju iofs gånger då det kan vara en fördel att jobba åt sig själv. Men aldrig för pengarnas skull. Njaa... äta knäckebröd behöver man nog inte göra om man är utbildad kulturjournalist och får en fast anställning, problemet är naturligtvis att det är ett krux att få just det, och att många slutar som frilansjournalister som är tvungna att ta en massa skitjobb de inte utbildat sig för för att så småningom få en chans att kanske kunna överleva på sitt arbete - och inte bara det - utan få ruskigt mycket pengar. Det finns de ju journalister som får...också. Men det är ju få förunnat. Journalistyrket HAR hög arbetslöshet. Det kan man inte komma ifrån och inte heller bortse från när man har tre barn att försörja. Lönen är självklart viktig men inte det mest primära. Jag vill leva mitt liv och få göra det som gör mig glad. Det som ger mig livskvalité. Det tror jag aldrig pengar kan ge än. Sedan är det självklart en kombination av det hela. Jag har i alla fall tur som slipper ta studielån under tiden då jag studerar. Det känns väldigt skönt.
    Du får ju komma ihåg att en förkrossande majoritet som väljer att bli läkare eller psykologer gör inte detta för att hjälpa människor utan för att få pengar och status.
  • jaghopparhögt
    junimagi skrev 2009-09-01 00:24:34 följande:
    Ja visst det har du rätt i. Tråkigt men nog väldigt sant.
    Varför är det tråkigt?
    Det är inte fult att vilja tjäna pengar :)
  • jaghopparhögt
    junimagi skrev 2009-09-02 00:03:26 följande:
    Ja men ingen kan väl förneka att pengar och makt korrumperar?? Titta dig omkring i världen. Mycket vill ha mer. Självklart behöver det inte alltid vara så så nej automatiskt är det kanske inte men att många medvetet eller omedvetet dras in i de kapitalistiska systemet tror jag absolut. Börjar också bli en aning trött nu.
    Klart mycket vill ha mer, alla vill ha mer. Det är naturligt.
  • jaghopparhögt
    junimagi skrev 2009-09-02 00:21:06 följande:
    Varför är det de?
    För att de sitter i oss biologiskt. Man vill ha belöningar. Det är det som får världen att snurra. Hade vi inte haft den driften i oss hade varken du eller jag suttit framför en dator idag.
  • jaghopparhögt
    bifnaked skrev 2009-09-03 19:42:23 följande:
    Dorian Ertymexx skrev 2009-09-03 18:52:27 följande: Nej, det jag menar är att på läkarutbildningen finns garanterat endast toppstudenter (om de inte fuskat dvs) vilket kan behövas eftersom utbildningen hör till de tuffare.
    Egentligen inte, att man har högsta betyg från gymnasiet visar mer på att man var duktig på att taktikplugga och kanske tjata till sig ett högt betyg.
    Gymnasiebetygen har idag råkat ut för en hemsk inflation där betygen baseras mer på taktik än kunskaper.
    Jag hoppas verkligen att de flesta utbildningar i Sverige skippar gymnasiebetygen helt och istället går över till separata intagningsprov.
  • jaghopparhögt
    bifnaked skrev 2009-09-03 20:25:13 följande:
    Att man kan tjata sig högre betyg, att det gått inflation i toppbetyg och man därmed får dra lott.
    Jo det håller jag med om. Det är väldigt många som inte har några kunskaper alls när de kommer ut från gymnasiet.
    Jag pluggade basåret för några år sedan och det var massor av nybakade gymnasiestudenter som hade fått 20.0 och nu skulle läsa basåret för att komma in på läkarlinjen. De skulle gå basåret eftersom de av taktik hade gått samhäll på gymnasiet eftersom de visste innan de sökte att det är lättare att få bra betyg på den linjen än på naturvetenskap.
    Det var ganska mycket prat om betyg och högskoleprov i det gänget och värt att notera är att när vi tillsammans skrev högskoleprovet så gick det inte alls bra för det här gänget. Det gick faktiskt riktigt dåligt. Även basårsstudierna gick även dem inte direkt superbra, jämfört med deras gymnasietbetyg då alltså.

En annan skräckhistoria jag har är att en väns lillasyster lyckades höja sitt betyg i några ämnen på gymnasiet sista terminen eftersom hon "var den hon var och hon hade alltid haft högsta betyg i skolan".
  • jaghopparhögt
    Hedi skrev 2009-09-03 22:50:25 följande:
    Jag tycker det är helt sjukt att det är en san stor procent som kommer in via högskoleprov. Det är tre ämnen som testats, det säger inte särskilt mkt. Manga av dem som kommer in via detta prov har inte höga betyg sedan innan för att de är lata och inte orkar plugga. Det är även de som oftast hoppar av utbildningar för att de inte pluggar. Nä ta bort det skitprovet.
    Jag är snarare för motsatsen. Ta bort betygen och sök enbart på prov.
  • jaghopparhögt
    Hedi skrev 2009-09-03 23:25:54 följande:
    Va sa du menar att ett prov kan ersätta 3 ars studier? dessutom sa maste proven anpassas efter den utbilning man söker.
    Helst är jag för unika prov för varje utbildning.
    Men enbart HP fungerar också.
    Visst provet kollar bara tre ämnen men det är också de viktigaste ämnena, de grundläggande. De ämnen som egentligen är de enda som gäller förutom de som är särskild behörighet för den utbildning du ska gå.
    HP gör en ganska rejäl check på dina svenska och matematik kunskaper och kollar om du har grundläggande engelska med dig.
    Det HP gör som inte betygen klarar av är att de kollar vad du verkligen har lärt dig. Ett MVG i svenska A visar inte så mycket. Det visar bara att du av någon anledning fick ett högt betyg i svenska a, om det var för att du verkligen kunde kursen bra, eller om du hade nött in kunskapen utantill eller om läraren helt enkelt gillade dig får man inte veta.

Den är även inte Up to date, att få ett bra betyg i en kurs när man precis har läst den kan varenda en få genom att lära sig utantill utan att förstå något. Men att plocka fram kunskap senare klarar betydligt färre idag.
    Ens betyg är egentligen inte värde ett dugg om man har MVG i matematik, svenska och engelska men får dåligt poäng på HP.
  • jaghopparhögt
    Hedi skrev 2009-09-03 23:30:01 följande:
    De som har höga betyg fran början är vana vid att plugga, tror inte man kan fjäska sig till 20,0.
    Det är det som blir problemet, man kan plugga sig till bra betyg fast man har låg intelligens. Man förstår helt enkelt inte vad kan man utan man kan det bara, och sådana kunskaper försvinner snabbt och är väldigt ytliga.

Sen är det lite avett problem att man inte gör någon skillnad på om man har 20.0 i enkla flumkurser eller i svåra och utmanande kurser.
    Inte heller gör det skillnad i vilken nivå läraren har satt på kursen.
  • jaghopparhögt
    Hedi skrev 2009-09-04 08:48:36 följande:
    Men hela poängen är den att man kan inte glassa pa universitetet pa samma sätt som manga av dem som skrivit högskoleprovet gjort pa gymnasiet. Om de nu är sa himla smarta sa hade de väl sätt till att fa bra betyg, eller?
    Det handlar ju inte om att "glassa".
    Bevisligen så är de ju smarta om de har fått ett bra poäng på högskoleprovet oavsett hur dåliga gymnasiebetyg de har. Sen vad de har valt att göra på gymnasiet är ju inte direkt relevant, det är väl deras ensak. Bara för att man är smart nu så behöver man ju inte ha varit det för fem år sedan och motsatsen.
    Högskoleprovet bevisar ju att de är kompetenta nog att studera på högskola.
    Förstår inte riktigt varför folk med höga betyg från gymnasiet gnäller på högskoleprovet, om de nu verkligen har den kunskapen som deras betyg säger att de har så är det ju bara att sätta sig och skriva 1.9-2.0 på högskoleprovet. Det lär ju inte vara några problem alls va? Eller?
  • jaghopparhögt
    Hedi skrev 2009-09-04 10:27:20 följande:
    Ok men da kan vi ju göra sa att vi tar bort viktiga ämen som historia, naturkunskap, samhäll, ekonomi osv och bara läser engelska, svenska och matte. Det handlar om att ha en viss allmänbildning. Självklart kan man besitta kunskaper i historia för att man lärt sig själv (ofta inte fallet). Det jag menar är att om det nu ska finnas ett kunskapsprov maste det täcka in ett större kunskapsomrade.
    Det finns ingen anledning att gå in på detaljer på ett sådant kunskapsprov. HP testar din förmåga att ta in information på olika språk och logiskt tänkade. Precis det man behöver för högre studier. Att vara allmänbildad och ha kunskaper inom historia, samhäll och ekonomi är bara detaljer.
    Allmänbildning har ingenting alls med högskolestudier att göra eftersom högskolestudier är syftade för att ge spetskunskap inom ett fåtal områden.

Att garantera att studenten har de grundläggande förkunskapskrav som krävs för utbildningen kollar man genom behörighet.
    Sedan om man har fått lägsta eller högsta betyg i dessa ämnen spelar ingen roll eftersom om man får ett okej högskoleprov så visar det att man kan ta in och bearbeta information och har ett logiskt tänkande.
  • jaghopparhögt
    Hedi skrev 2009-09-04 10:35:56 följande:
    Sen sa kan man faktiskt träna pa hp och för att skriva bra pa det, sa jag vet inte om det har sa mkt med intelligens att göra. Det är iaf igen garanti.
    Det är klart, logiskt tänkande och informationsbearbetning är något man kan träna upp. Men bara att visa att man klarar av det är en lika bra merit som att skriva bra på högskoleprovet utan att träna.

Det som skiljer HP från vanliga prov är att man kan inte nöta in att A = B vilket gör att man måste ha förstått uppgiften för att skriva den bra.

Du ville ta bort högskoleprovet, vad är dina argument för det?
  • jaghopparhögt
    Åsa skrev 2009-09-04 16:29:51 följande:
    Jo, så är det ju i Sverige. I t ex Norge inleder däremot alla studenter med ett år med grunderna i vetenskapsfilosofi och liknande så de förstår det vetenskapliga tänket. I somliga andra länder underförstås det att studenterna läst något mer "allmänt" innan de sätter igång med sina yrkesstudier. Så blir de också förvånade när de inser att deras högutbildade svenska kolleger kan vara helt okunniga på allt utom sitt fackområde. Märk väl att jag inte säger att det är ett krav för att bli en duktig yrkesman att vara allmänbildad; däremot är det många som - felaktigt - förutsätter att högutbildad=bildad.
    Men det är ju helt onödigt, varför ska jag som mjukvarutvecklare behöva läsa klassiskt akademiska ämnen?
  • jaghopparhögt
    Hedi skrev 2009-09-05 23:34:23 följande:
    Jaghopparhögt: Jag tycker du har en väldigt konstig inställning. Skillnaden mellan behörighet alltsa bara g da eller mvg är ju väldigt stor. För att fa ett Mvg maste du kunna dra slutsatser och analysera vilket är oerhört viktigt för framtida studier. Varför ska man börja ta sin studier först pa allvar pa Universitetet?
    Exakt och på högskoleprovet visar du att du kan dra slutsatser och analysera. Och det är vattentätt, alla har samma krav och alla rättas på samma sätt. En rättning som ligger helt utanför någons personliga åsikt.
    Ser du poängen?
  • jaghopparhögt
    Themis skrev 2009-09-05 23:56:16 följande:
    jag hoppar högt: Det där är nu inte helt sant. För frågorna på högskoleprovet kan ändå gynna t ex ett kön eller en grupp med vissa intressen och det har också varit problem för högskoleprovet. Jag klipper ett litet exempel: "Vad avser könsskillnader i resultat på högskoleprovet har ett flertal studier genomförts inte bara på total- och delprovsnivå utan även på uppgiftsnivå (se t.ex. Stage, 1985, 1990, 1997, 1999) och resultaten från dessa studier har bidragit till kunskapen om vilken typ av uppgifter som män respektive kvinnor klarar bäst. Resultaten har även haft inverkan på konstruktion och sammanställning av proven. Kunskapen att män i genomsnitt klarar de kvantitativa delproven (NOG och DTK) bättre än kvinnor är inte användbar i sig. Däremot kan t.ex. kunskapen att män i jämförelse med kvinnor klarar logiska uppgifter relativt sett mycket bättre om innehållet i uppgiften är sport eller idrott ha en praktisk betydelse vid provkonstruktionen." Vidare: "Kvinnor tenderar att överträffa män på uppgifter med innehåll från områdena konst, litteratur, kulturell allmänbildning, vård och hemkunskap." källa: www2.umu.se/edmeas/publikationer/pdf/BVM%20nr...
    Och vad har det där med saken att göra?
  • jaghopparhögt
    Themis skrev 2009-09-06 00:02:02 följande:
    jaghoppar högt: Du skriver ovan om att "högskoleprovet är vattentätt, alla har samma krav, rättas efter samma mall"- men om alla frågorna på högskoleprovet gällde knyppling av Vadstenaspetsar eller ord som har med riggningen av en fyrmastare att göra, vad hade du haft för poäng då tror du? Jag påpekar att du är ute och cyklar i detta ditt påstående och att det är en stor konst att tillverka objektiva och rättvisa kunskapstest.
    Proven är självklart inte 100% objektiva med betygsättningen är.
    Det finns ingen del i provet där en person ska tolka ditt svar och avgöra om det är rätt. Man kan inte heller få ett högre betyg för att examinatorn gillar dig som person eller har sympati för dig på något sött vilket går utmärkt på gymnasiet. Det var de jag menade med vattentätt.
  • jaghopparhögt
    Themis skrev 2009-09-06 00:10:11 följande:
    jaghoppar: Okej, accepteras. Men det spelar ju mindre roll om jag inte kan charma en lärare om hela testet är vridet så att vissa grupper får fördelar. Nu såg jag också att allmänorienteringen har tagits bort på senare år, det var tydligen för svårt att få den "neutral" (inte så konstigt egentligen). Måste vara lite social också nu...
    Även om provet är vridet så att vissa grupper får fördelar så är det ju fortfarande 1000 gånger bättre än betyg från gymnasiet om man ska se det så =p
  • jaghopparhögt
    Hedi skrev 2009-09-06 00:28:46 följande:
    Den svenska delen bestar ju b.la. av ord- och läsförstaelse. Läsförstaelsen handlar ju om att säga om a, b eller c typ stämmer in pa texten. Tycker inte den formen av uppgifter säger sa mkt om att dra slutsatser eller analysera. Antingen sa föstar du ju sprak eller innebörden av dess ord eller inte. Da är mattedelen bättre.
    Läsförståelsen är betydligt svårare än så, men visst det kanske är så enkelt för dig men då är du antagligen väldigt smart :)
Svar på tråden Är det sant som de säger om Universitet /högskola...